میرنیوز
خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین: محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز دوم ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن در بیان ورود به ماه مبارک رمضان به شرح و تفسیر دعای ۴۴ صحیفه سجادیه پرداخته است که در ادامه میخوانید:
در عباراتی دیگر از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) میفرمایند:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِیهِ، وَ أَعِنَّا عَلَی صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتَّی لَا نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَهی لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَی لَهْوٍ
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و شناخت برتری این ماه و بزرگداشت احترامش را و خودداری از آنچه که در این ماه ممنوع کردی، به ما الهام فرما؛ و ما را به روزه داشتن این ماه و حفظ انداممان از گناهانت و به کار گرفتن آنها در آنچه که تو را خشنود میکند، یاری ده؛ تا با گوشمان به گفتار لغو گوش نکنیم و با چشممان به تماشای لهو نشتابیم؛
«و الهمنا معرفه فضله و اجلال حرمه» اولین امری که امام بعد از بیان کلیت ماه مبارک به آن میپردازد و از خدا طلب میکند این است که خدایا خودت به ما الهام کن و به ما آموزش ده که به فضیلت رمضان معرفت پیدا کنیم نه اینکه هفت روز بگذرد مثل ماه شعبان و یا ماه شوال. و اجلال حرمه و اینکه بتوانیم حرمت رمضان را تجلیل و تکریم کنیم. راه تجلیل و تکریم ماه مبارک این است که نسبت به آنچه که در این ماه ما را به آن برحذر کرده، خویشتن دار باشیم.
در روزه داری که امام سجاد (ع) میفرمایند صرفاً نخوردن و نیاشامیدن مطرح نیست ولو اینکه در همین هم به صد طریق به بهانه متوسل میشویم که بخوریم و به حرمت این ماه پا بگذاریم. در حالی که بهترین فرصتها در شبهای ماه مبارک رمضان است و چنان قوتی میدهد که بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. چنان ذهن آدمی از حواشی پاک میشود که در غیر رمضان فکر انسان مشغول بود در این ماه بهتر میتوان فکر کرده و درک مطلب نمود.
در بیان دیگری میفرمایند: «اعنا علی صیامه به کف الجوارح» امام سجاد (ع) روزه را به دهان بستن نمیداند به کف الجوارح میداند به اینکه دست، پا، چشم، گوشم را از معصیت خداوند کنترل کنیم. بعد در جایی دیگر امام میفرمایند: خدایا این روزه من است یعنی تمام اندام من روزه داری کند.
«و استعمالها فیه بما یرضیک» یعنی اینها را در راه رضای تو به کار ببندم اندام و اعضای جوارح در ماه مبارک رمضان به آنچه که رضای توست به کار گرفته شود و این معنای روزه داری از زبان امام سجاد (ع) است.
منبع : خبرگزاری مهر
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟
برنامه سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه دوم فاطمیه
دجال کیست؟
همایش ملی فلسفه فرهنگ برگزار میشود
کتاب «چکیده مقالات همایش ملی فرهنگ شهرت» منتشر شد
ترجمه استانبولی کتاب احکام و حقوق کودکان در اسلام رونمایی می شود
استقبال از نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات قرآن کویت
تلاوت سوره مجادله توسط گروه مدیحهسرایی محمد رسولالله(ص)
بسیج نقش مهمی در اعتلای کشور دارد
امام جمعه دیر: حل مشکل گرانی ها در اولویت دولت باشد
حمایت ایران از مقاومت نشأت گرفته از تفکر بسیجی است
برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با قدرت ادامه خواهد داشت
وتو پیشنویس آتشبس در غزه دفاع رسمی از نسل کشی است