میرنیوز

دهه ۹۰ رو به نابودی تولید کاغذ تحریر رفتیم/ کارنامه دولت در حوزه کاغذ مردود است

 دهه ۹۰ رو به نابودی تولید کاغذ تحریر رفتیم/ کارنامه دولت در حوزه کاغذ مردود است 2021-03-22T10:13:27+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کاغذ امروز به کالایی اساسی برای کشور تبدیل شده است،‌ کالایی که انواع مختلفی دارد، اما نیاز اساسی ما به نوع چاپ و تحریر آن موجب شده تا دولت در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار آن هم در شرایطی که ارز وارداتی به کشور بسیار محدود است و نیازهای حیاتی‌تری هم‌چون غذا و داور نیز وجود دارد، برای واردات کاغذ صرف کند،‌ این در حالی است که در طول ده سال گذشته عمده مسئولان و مقامات دولتی و سیاسی از کلیدواژه «کاغذ داخلی» در گفتمان‌های خود به وفور استقفاده کرده‌اند. کلید‌واژه‌ای که تنها در حرف مانده و در عمل نه تنها تلاشی برای اجرای آن نشده بلکه تلاش‌های گذشته نیز با بی‌تدبیری‌های امروز بر باد رفته است.

بیش از 9 سال از تاکید مقام معطم رهبری بر تولید داخلی کاغذ در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال 91 می‌گذرد‌، اما همچنان چرخ کارخانه‌های تولیدی کاغذ به سختی می‌چرخد و امروز تحریر از گردونه تولید آن‌ها خارج شده است.

در طو سال‌های اخیر پرسش حامیان تولید داخلی کاغذ همواره این بوده که آیا دولت نمی‌توانست تنها بخش محدودی از این میلیون‌ها دلاری که صرف واردات کاغذ تحریر کرد را برای زمینه‌سازی تولید و رفع مشکلات کارخانه‌هایی که اساسا فلسفه وجودشان تولید چاپ و تحریر بود و امروز به فعالیت دیگری مشغول شده‌اند کند؟

به نظر می‌رسد حالا که در پایان دهه 90 قرار داریم و دولت تدبیر و امید نیز بعد از 8 سال کار در اتمام دوره فعالیت خود قرار دارد،‌ می‌توان با نگاه به گذشته از شکست‌ها و موفقیت‌هایی که در حوزه تولید کاغذ در کشور وجود داشته درس گرفت و به این نکته رسید که چرا وضعیت ما پس از ده سال تاکید بر تولید داخلی همچنان در حوزه کاغذ وضعیت نامطلوبی است؟

خبرگزاری تسنیم با ابوالفضل روغنی گلپایگانی که نامش بیش از هر چیز با تولید کاغذ داخلی گره خورده و مدت‌ها مدیرعامل بزرگترین کارخانه تولیدی کاغذ تحریر در کشور به شمار می‌رفت و رئیس سندیکای تولید گنندگان است به گفت‌وگو نشسته است. روغنی در این گفت‌وگو کارنامه عملی دولت در تولید کاغذ را نه تنها قابل دفاع نمی‌داند بلکه می‌گوید مردود است. این گفت‌وگو به شرح ذیل است:‌

* تسنیم:‌ دهه 90 به گونه‌ای دهه‌ای بود که هم در آن توجه به تولید داخلی کاغذ در بین مسئولان نظام و دولت وجود داشت و هم پرتکرارترین کلمه در کلام کارشناسان و مصرف‌کنندگان و مسئولان دولتی بود اما با این همه به نظر می‌رسد حالا که در پایان این دهه به سر می‌بریم هیچ خبری از تولید نیست.      

بله‌، از حدود سال 90 ـ 91 بود که رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران بر سر و سامان دادن به مسئله تولید داخلی کاغذ تاکید فرمودند،‌ بعد از آن کمیسیون فرهنگی مجلس از دولت خواست که این مهم را جدی گرفته و سر و سامان دهد‌، در مجلس کماکان جلساتی برگزار می‌شد و رئیس کمیسیون فرهنگی آن دوره یعنی حجت‌الاسلام سالک تلاش‌های بسیاری کرد، اعضای کمیسیون فرهنگی هم همراه و هم‌راستا در این ارتباط کمک کردند.

 ارز 4200 تومانی کاغذ شرکت‌های داخلی را زمین‌گیر کرد 

کارخانه چوب و کاغذ مازندران و سایر شرکت‌ها از این پشتوانه قدرتمند استفاده کردند و در بازار داخلی مثل آموزش و پرورش بازار پرثباتی برای خودایجاد کردند. اما متاسفانه این موضوع در سال 95 به بعد رها و به نوعی از دستور کار خارج شد. از طرفی هم چون شرایط عرضه متفاوت بود کشش به سمت واردات بیشتر شد تا زمانی که ارز 4200 تومانی برای واردات کاغذ اختصاص پیدا کرد و رسما شرکت‌های داخلی زمین‌گیر شدند. چرا که به مواد اولیه تولید ارز 4200 تومانی تعلق نمی‌گرفت در مقابل برای واردات کاغذ خارجی ارز دولتی پرداخت می‌شد.ارزی که نه سر سفره مصرف‌کننده رفت نه سر سفره ناشران و مطبوعات رفت.

تولد تحریر در کشوئر به صفر رسیده است

بنابراین از سال 97 به بعد انگیره تولید هم کم کم از میان رفت و حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تولید کاغذ تحریر در کشور به صفر رسیده است.

 * تسنیم: اخیرا وزیر صمت اعلام کرده است که واردات انواع کاغذ از فهرست ارز ترجیحی خارج شده است،‌ این می‌تواند به تولید کمک کند؟ 

به شرط اینکه سایر شرایط را برای تولید داخلی فراهم کنند، فرصت خوبی است. برای نمونه باید واردات را مدیریت کنند، ارز به واردکننده به صورت گسترده ارائه نشود،‌ هر چند در این این صورت قیمت‌ها دچار افزایش خواهد شد،‌ اما در مقابل شرایط نرمال برای تولید و مصرف‌کننده حاصل می‌شود.

من اعتقاد راسخ دارم که ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی تنها باید برای دارو آن هم داروهای کمیاب و خاص اختصاص پیدا کند. به لحاظ اینکه ارز وارداتی به کشور بسیار کمرنگ است،‌ بنابراین باید بی‌‌اندازه دقیق و متناسب خروج آن را مدیریت کنیم.

نباید نیاز به واردات کاغذ تحریر را نادیده گرفت

* تسنیم: آقای روغنی طبیعتا با قطع ارز وارداتی‌‌، قیمت‌ها در بازار افزایش جدی خواهند داشت و از طرفی تولید داخلی نیز کفاف نیاز را نمی‌دهد، پس چگونه می‌توان شرایط بازار را نرمال کرد؟

ببینید،‌ ما بین 350 تا 400 هزار تن نیاز داریم در حالی در بهترین شرایط 150 هزار تن بیشتر نمی‌توانیم تولید کنیم، مابقی را باید وارد کنیم. ما نیاز به کاغذ تحریر داریم،‌ که می‌توانیم با مدیریت درست و مناسب و ایجاد شرایط برابر نه اینکه فرصت را از تولیدکننده گرفته و به واردکننده بدهیم، هم بازار هم تولید و هم قیمت‌ها را متعادل سازی کنیم. باید مدیریت کنیم تا از این شرایط بد و سردرگمی فاصله بگیریم.

در حوزه کاغذ بسته‌بندی نیاز ما 850 تن در سال است،‌ اما بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن تولید داریم، به نظر می‌رسد دولت باید در سال‌های آتی توجهی به ایجاد انگیزه و دادن فرصت‌های مناسب برای کسانی که در بحث کاغذ تحریر می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند،‌ داشته باشد،‌ به هر حال سال‌هاست که ما کمبود کاغذ تحریر داریم، باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم و فرصت‌های واردات را محدودتر کرده و آن را تبدیل به مشوق‌های تولید کنیم. برای نمونه ارزش افزوده 9 درصد برای مواد اولیه تولید را حذف کرده،‌ در توزیع ارز عدالت بیشتری داشته باشیم و توجه به تولید را محدود نکنیم،‌ دست دولت در تولید کوتاه شود.

در حوزه کاغذ تحریر کارنامه دولت نه تنها قابل دفاع نیست، بلکه مردود است

*تسنیم: در مجموع ارزیابی شما از فعالیت دولت تدبیر و امید برای تولید داخلی کاغذ به نسبت سایر دولت‌ها چیست؟

در حوزه کاغذ تحریر کارنامه دولت نه تنها قابل دفاع نیست، بلکه مردود است. چرا که اکنون همان میزانی هم که در ابتدای دهه 90 تولید می‌کردیم از بین رفته است. بر اساس مستنداتی که وجود دارد نه تنها کمکی به تولید کاغذ تحریر نکردیم، بلکه بسترها را برای حمایت نیز از بین برده‌ایم.

چهارسال پیش که شریعتمداری وزیر صنعت شد به دلیل کمبود و جهش ارزی که داخل کشور پیش‌ آمد، واردات 1600 قلم کالا ممنوع شد که کمکی به کاغذ داخلی بود اما ما نیازمان در کشور به 400 هزار تن کاغذ تحریر است. در بهترین شرایط 150 هزار تن تولید می‌کنیم، پس باید واردات هم انجام شود. دولت یا باید تصمیم بگیرد حامی تولید‌کننده باشد یا با صراحت بگوید که امکان تولید نیست و باید همه را وارد کنیم. نمی‌شود حرف از تولید داخلی زد و از واردات حمایت صرف کرد.

ما در بحث کاغذ تحریر هم به عقب برگشتیم و هم تولیدمان تعطیل شده است، ما در کاغذ تحریر هنوز انگیزه‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌های مجدد داریم که باید کارشناسی شود نه اینکه تنها سرمایه‌ها را به هدر دهیم برای نمونه ستاد اجرایی فرمان امام طرحی را دو سال پیش در خوزستان کلنگ زنی کرد که قرار بود امسال ره بیافتد،‌ اما هیچ اتفاقی نیفتاد و تنها در حد کلنگ‌زنی باقی ماند‌، دلیلش هم این بود که هیچ شناختی از بازار کاغذ نداشتند. در حالیه می‌توانستند تولید 150 تا 200 هزار تن کاغذ تحریر را در جنوب کشور رقم بزنند.

در حوزه کاغذ تحریر به عقب و رو به نابودی حرکت کردیم

پس ما در زمینه کاغذ تحریر به عقب برگشتیم و کالا به سمت نابودی رفته‌ایم. در حالی که تا چند سال پیش 100 هزار تن داخل کشور تولید می‌کردیم اما اکنون انگیزه‌های تولید گرفته شده و دولت از واردات حمایت کرده است. هیچ کدام از دولت ها حمایت دقیق و منطقی از کاغذ نکردند.

امروز در کاغذ بسته‌بندی به شدت پیشرفت کردیم و در جایگاه بسیار مهمی قرار گرفتیم اما در کاغذ تحریر به شدت پسرفت کردیم.

در کاغذ بسته‌بندی نشان دادیم اگر تصمیم و اراده‌ای بر تولید وجود داشته باشد که پسند جهانی هم داشته باشد، می‌توانیم به جایی برسیم که صادرات وسیعی انجام دهیم. در حوزه کاغذ تحریر هم می‌توانیم به عنوان یکی از قطب‌های تولید منطقه قرار گیریم.

 * تسنیم: هر زمان که از تولید داخلی کاغذ صحبت کردیم به مشکل کمبود مواد اولیه تولید برخوردیم‌، پس چگونه می‌توانیم به قطب تولید کاغذ تبدیل شویم؟ 

ببینید ما در حوزه کاغذ بسته‌بندی هم با مشکل کمبود مواد اولیه روبرو هستیم،‌ در ترکیه چوب زیادی وجود ندارد،‌ اما این کشور مهمترین تولید کننده ام دی اف است، کاغذ هم میتواند از این قاعده مستثنی نباشد، شرایط را بایدفراهم کرد،‌ برای واردات چوب‌، خمیر و سایر مواد اولیه. در زمینه تولید کاغذ تحریر ما تجربه،‌ نیروی بمتخصص‌، دانش و ... را در اختیار داریم. تنها باید ظرفیت‌سازی کرده و آموزش‌‌ها را بروز کنیم.دولت هم باید تکلیفش را مشحص کند،‌ یا کلیه کارخانه‌های تولیدی را تعطیل کند یا اینکه شرایط و بسترهای لازم برای تولید را مهیا کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)