میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اسفندماه سال گذشته بود که در پی انتشار ویروس کرونا در کشورمان تمامی فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی به تعلیق درآمد. به دنبال این دستور، بسیاری از رویدادهای قرآنی نیز همچون نمایشگاه بینالمللی قرآن و مسابقات بینالمللی قرآن به تعویق افتاد. نمایشگاه بینالمللی قرآنکریم بهطور کلی تعطیل شد اما اعضای ستاد عالی مسابقات قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه به دنبال این بودند که مسابقات بینالمللی قرآن را حتی با شیوه آنلاین و غیرحضوری برگزار کنند.
سی و هفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم در حالی 16 اسفندماه 1399 کار خود را در سالن حوزه هنری انقلاب اسلامی آغاز کرده است که جای خالی عموم مردم در صحن مسابقات بیش از پیش به چشم میخورد. سازمان اوقاف و امور خیریه با تکیه بر ظرفیت رسانه ملی (شبکه قرآن و رادیو قرآن) و شبکههای اجتماعی سعی در پوشش رسانهای مسابقات دارد. ستاد عالی مسابقات حتی برای بهرهمندی از ظرفیت مخاطبان از شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش نیز برای پوشش زنده مسابقات استفاده و بیشترین مخاطبان مجازی خود را از این پلتفرم دریافت کرده است.
مسابقات با اینکه شور و شوق گذشته را ندارد اما جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که توانسته در شرایطی که ویروس کرونا همه جهان را فراگرفته است، مسابقات بینالمللی قرآن را برگزار کند، در حالی که کشورهای با سابقه در برگزاری مسابقات همچون مالزی و کویت نیز از اجرای آن صرفنظر کردند. سالن اندیشه حوزه هنری در این شبها فقط میزبان عوامل اجرایی مسابقات، داوران و اصحاب رسانه است و عموم مردم همانند سالهای گذشته نمیتوانند در صحن مسابقات حضور داشته باشند اما با این وجود، حفظ پروتکلهای بهداشتی در مبادی ورودی سالن اندیشه توسط عوامل اجرایی کنترل میشود.
سازمان اوقاف گرچه توانسته بود پیش از این مسابقات نیز تجربهای در برگزاری آنلاین مسابقات قرآنی داشته باشد اما تجربه برگزاری مسابقات در سطح بینالمللی برای اولینبار رقم خورده است. مسابقهای که میتوان گفت به نسبت ادوار گذشته، لقب "کمرمقترین" دوره را به خود اختصاص میدهد.
شب گذشته مرحله نهایی سیو هفتمین دوره مسابقات بینالملی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل ویژه آقایان مصادف با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در بخش داوری این دوره از مسابقات، عباس سلیمی، رئیس گروه داوران، هاشم روغنی، ناظر هیئت داوران، رضوان درویش از کشور سوریه در بخش لحن، محمد علی از کشور اندونزی در بخش صوت، طلال المسمار از کشور لبنان در بخش تجوید، عباس امامجمعه، در بخش تجوید، سعید رحمانی در بخش وقف و ابتدا، مهدی دغاغله در بخش لحن، علی الخفاجی از عراق در بخش وقف و ابتدا، البدری عمر از سودان در بخش حسن حفظ و مهدی حسنی در بخش حسن حفظ و احمد ابوالقاسمی در بخش صوت به قضاوت میپرداختند.
رضا گلشاهی حافظ کل قرآن و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سومین شب از مسابقات به اجرای برنامه پرداخت و آیات 54 تا 84 سوره حجر و 44 تا 56 سوره حج را قرائت کرد.
تفاوت تلاوت حافظان ایرانی با حافظان سایر کشورهای اسلامی
احمد ابوالقاسمی قاری پیشکسوت و داور این دوره از مسابقات در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره تلاوت یکنواخت حافظان در مسابقات جهانی قرآن گفت: در ایران علاوه بر حفظ به زیبایی تلاوت نیز توجه میشود، اما در کشورهای دیگر چنین چیزی در تعریف حافظ نیست و بیشتر صحت قرائت مدنظر است. اعتقادمان این است که اگر حافظ بخواهد حتی یک آیه را هم برای یک نفر بخواند، بهتر است آن آیه را به بهترین شکل بخواند. این موجب رشد حافظان قرآن در کشور ایران شده است.
هاشم روغنی ناظر هیئت داوران نیز درباره ارزیابی خود از نحوه برگزاری مسابقه، کیفیت شرکتکنندگان و تحلیل نمرات داوران گفت: این مسابقات اولین دورهای است که با وجود شیوع بیماری کرونا برگزار میشود و میتواند زیرساختی برای مسابقات بعدی باشد تا پرمفهومتر جلو برود. این شیوه حاصل تلاش طاقتفرسای دوستانی است که سالها در زمینه قرآن کار میکنند و تجربه دارند.
وی افزود: لکنت و خطای حفاظ در این دوره بسیار کم است، اگر دقت کنیم در مسابقات سالهای گذشته اینطور نبود، گاهی آنقدر اغلاط زیاد بود که آزمون تا انتها گرفته نمیشد. انعکاس چنین رویدادهایی باید قوی و خوب باشد، بنابراین برنامهریزی انجام شده فنی و استادانه است.
روغنی با اشاره به تیم داوری این دوره از مسابقات گفت: داوران پخته و قدیمیاند، داوران خارجی نیز خیلی نزدیک به داوران ایرانی نمره میدهند و این نشان میدهد که آنها نیز درست انتخاب شدهاند، تفاوت در نمرات داوران تا 10 درصد طبیعی است اما بیشتر از این باید همدیگر را قانع کنند، تا اینجای مسابقات به ندرت و در حد دو سه مورد اتفاق افتاده است. نمرات دقیق است و با جرأت میگویم که نمیتوان در آنها تشکیک کرد.
البدری عمر، داور سودانی نیز درباره مسابقات جمهوری اسلامی ایران گفت: خیلی خوشحالم که در کنار فرهیختگانی مانند شما قرار گرفتهام، این شکل از مسابقه واقعاً تکراری نداشته و قبل از این چنین اتفاقی نیفتاده بود و شما توانستید این روزها را غنی کنید، این شیوه بسیار موردپسند است و به هر حال باعث شد که همگی بر خوان گسترده قرآن جمع شویم.
به گزارش تسنیم، سی و هفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم از 16 اسفندماه تا 20 اسفندماه سال 1399 هر شب از ساعت 19 تا 21 از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن و شبکههای اجتماعی بهصورت زنده پخش میشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره