میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از ویژگیهایی که به امام کاظم علیهالسلام نسبت میدهند، ویژگی «فرو برنده خشم» است که اندیشمندان ما این معنا را از مفهوم «کاظم» و از ریشه «کظم» عاریت گرفتند. ظاهر این معنا حاکی از آن است که امام معصوم علیهالسلام بر اساس شرایطی که قرار داشتند، مدام خشمگین میشدند و بعد خشم خود را فرو میخوردند؛ اما سؤال اینجاست که آیا این معنا در تضاد با عصمت امام نیست؟ در عرف عمومی تصور مناسبی از فردی که چنین حالتی داشته باشد ــ یعنی مدام خشمگین شود و بعد خشم خود را فرو بخورد ــ نیست. مضاف بر اینکه باید بدانیم ماده «کظم» با تأثیرپذیری از معنای ترکیب «کظم الغیظ» در حوزه اخلاق، در ارتباط با مفهوم «فروخوردن خشم» یا اندوه معنا شده است، اما هیچگاه مشخص نشد چرا مطلقِ «کاظم» را که به عنوان کنیه امام هفتم مطرح است، به معنای «فروبرنده خشم» (کاظمالغیظ) معنا کردند! این در حالی است که در آیه 134 سوره بقره نیز به صورت ترکیبی آمده است «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ» همانها که در فراخى و تنگى انفاق مىکنند و خشم خود را فرو مىبرند و از مردم در مىگذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد.
این همان موضوعی است که فرهاد احمدی آشتیانی، دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در گفتوگو با تسنیم عنوان کرد. وی که مقالهاش با عنوان «معناشناختی «کظم» در سیاق آیات قرآنی» برگزیده اولین همایش ملی واژهپژوهی شد، میگوید: ما شیعیان معتقدیم امام کاظم (ع) بهدلیل صفت کاظمیت فردی بودند که مدام خشم خود را فرو میخوردند که این معنا بهدلیل تبیین ناصحیح لغتپژوهان در قرنهای گذشته و برخی مفسران و مترجمان متقدم به جامعه ارائه شد؛ این در حالی است که انتساب این معنا به امام کاظم (ع) با عصمت و تطهیر ائمه (ع) از هر رِجس و ناجوری بر اساس آیه تطهیر، ناسازگار است؛ زیرا هر خشمی هرچند اندک باشد، در وهله اول نشانگر غلبه قوه قهریه یا غضب بر روح و جان فرد است که این معنا دور از شأن امام معصوم است؛ از این رو پس از تحقیقات قرآنی که درباره مفهوم «کظم» انجام دادیم، دریافتیم معنای «فروبرنده خشم» درباره مفهوم کاظم صحیح نیست؛ همچنان که لغتپژوهان کلمات سکوت، غم و اندوه، مجرای تنفس و گردن را برای ریشه «کظم» هم مطرح کردند.
احمدی با بررسی وجوه معنا در سیاق آیات مربوط به ماده کظم، معتقد است میتوان معنای «اقدام برای تغییر وضعیت بد و نامطلوب و تبدیل آن به یک حالت مطلوب» را به عنوان معنای مشترک پذیرفت. در استدلال این مسئله، 6 آیه قرآن را مورد بررسی و واکاوی قرار داد و از این رهگذر به تطبیق این معنا بر کنیۀ امام هفتم پرداخت. به مناسبت ایام شهادت امام کاظم (ع)، این آیات همراه با استدلال به صورت روزانه منتشر میشود.
آیه اول:
«وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ اْلآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِرِ کاظِمینَ ما لِلظّالِمینَ مِنْ حَمیمٍ وَ لا شَفیعٍ یُطاعُ» (غافر/ 18)
و آنان را از روز نزدیک بیم بده؛ آن گاه که [از شدت ترس] جانها به گلوگاه رسد، در حالی که همه وجودشان پر از غم و اندوه است. برای ستمکاران هیچ دوست مهربانی و شفیعی که شفاعتش پذیرفته شود، وجود ندارد.
در این آیه، به رسول الله صلی الله علیه و آله امر شده تا کافران را از «یوم الآزفه» بترساند. روزی که در آن، در شرایط بسیار نامطلوب و سختی هستند، تا جایی که از شدت سختی صحنهها جانها به گلوگاه رسیده است. افراد در این شرایط سخت، به تعبیر قرآن «کاظم» هستند. بسیاری از مترجمان و مفسران، واژۀ کاظم در این آیه را در ارتباط با اندوه یا خشم دانستهاند، اما در نظر گرفتن معنای «ضبط کردن اندوه یا خشم در باطن» به منظور «آشکار نشدن» برای واژه «کاظمین» در این آیه با توجه به سیاق آیات، معنای منطقیای به دست نمیدهد؛ با توجه به ویژگیهای ذکر شده برای قیامت در همین آیات که «یَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا یَخْفى عَلَى اللّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ» (غافر/16) و «یَعْلَمُ خائِنَةَ اْلأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ» (غافر/19) است، «فروخوردن اندوه» یا خشم توسط کافران به گونهای که آشکار نشود، چگونه ممکن است؟ از سوی دیگر تصویر ارائه شده در آیه با مفهوم هراس و وحشت بیشتر همخوانی دارد تا اندوه یا خشم؛ زیرا این آیه مربوط به زمانی است که در آن کافران برای حسابرسی در پیشگاه خدا حاضر هستند، به طوری که چیزی از آنها از خدا مخفی نیست و الله به صورت یک ملک واحد و قهار در فراز قرار گرفته است.
معنای صحیح:
با توجه به سیاق آیات، این آیه درباره کافران است. کسانی که وقتی به ایمان دعوت شدند راه کفر در پیش گرفتند و هنگامی که خدا به تنهایی خوانده میشد کفر میورزیدند. حال ببینیم آیا میتوانیم به معنایی برسیم که در آن، معنای «اقدام برای تغییر وضعیت بد و نامطلوب و تبدیل آن به یک حالت مطلوب» حاصل شود.
در این آیه به رسول الله (ص) امر شده تا ایشان را از آن روز قریبالوقوع «یوم الآزفه» انذار دهد. بنابراین در این آیه صحبت از روزی است که در آن کافران در شرایط بسیار نامطلوب جهنمگونه هستند تا جایی که از شدت سختی صحنهها، جانها به گلوگاه رسیده است (غافر/ 18). افراد در این شرایط سخت به تعبیر قرآن «کاظم» هستند. و به دنبال آن خداوند میفرماید و برای ستمکاران نه یاری است و نه شفاعتگری که مورد اطاعت باشد.
بنابراین رفتار کاظم بودن ظالمین در آن شرایط اولا باید در قبال فضای جهنمگونهای که در آن قرار دارند باشد و ثانیاً در مواجهه با رفتار کظم ظالمین خداوند آنها را از داشتن یار و شفیع نا امید کند.
چه معنایی را میتوان در اینجا جایگزین این واژه کرد؟ کاظم بودن ظالمین باید تلاشی باشد از سوی ایشان برای خروج از آن شرایط جهنمگونه و تبدیل آن به شرایط مطلوب.رفتاری مانندِ به دنبال یک یار یا شفیع بودن برای رهایی از آن شرایط؛ جالب است، خداوند در مقابل، در انتهای آیه، ایشان را از اینکه «حمیم» یا «شفیع مطاعی» داشته باشند ناامید میکند. «... ما لِلظّالِمینَ مِنْ حَمیمٍ وَ لا شَفیعٍ یُطاعُ».
با توجه به این معنا، ترجمه آیه به این صورت میشود: «و آنها را از آن روز نزدیک بترسان، آنگاه که جانها به گلوگاهها میرسد. در حالی که به دنبال انجام کاری برای خروج از این شرایط هستند، اما برای ستمکاران نه یاری است و نه شفاعتگری که مورد اطاعت باشد.»
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیوست عدالت از منظر جامعهشناختی مورد بررسی قرار میگیرد
ششمین همایش «کنکاشهای مفهومی درباره جامعه ایران» برگزار میشود
۱۵۰ گواهینامه آزمونهای حفظ مهد قرآن در آبانماه صادر شد
«چلچراغ آیهها در جماران» برگزار می شود
پویش سراسری «بوسه بر دستان پدر» برگزار میشود
شماره جدید فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت منتشر شد
حرم امام علی (ع) در نجف اشرف را از راه دور زیارت کنید
نماهنگ حماسی «منتصرون» محمدحسین حدادیان منتشر شد
کارگاه تخصصی ضبط تواشیح استودیویی برگزار شد
دوره آموزشی تطبیق آموزههای قرآنی در زندگی برگزار می شود
باقرزاده: ۵۸ هزار رقبه وقفی در هشت ماهه اول امسال سنددار شدند
قنبریان:فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
قصه سرباز لشکر عمر بن سعد که پس از عاشورا هیچگاه سیراب نشد
چاپ کتاب پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل با همکاری ایران و مالزی
دفتر آیت الله مدرسی به جنایت علیه شیعیان پاراچنار واکنش نشان داد
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف میشود
تشرف برندگان پویشهای «فجر عاشقی» و «سفیر آیهها» به مشهد مقدس
نشست «نظم جهانی پس از نصرالله» برگزار می شود
مشاهدات عینی فعالان عرصه هیئت از لبنان روایت می شود
نشست «صلح، زبان فارسی و رسانه» برگزار میشود
نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» برگزار میشود
دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم تعیین تکلیف می شود
۴۰ مربی جلسات قرآن دانشآموزی مدرک مربی گری دریافت کردند
سعیدی نژاد: مادران برای فرزندانشان از آینده، قصه بگویند
سعیدی نژاد: مادران داستانهای تصویرگر آینده برای فرزندانشان تعریف کنند
کتابی که از شاخصهای تعیین مزاج براساس مبانی طب ایرانی می گوید
جایزه سیاستگذاری، تقدیر از فعالیتهای حل مسئله در کشور است
همایش تجلیل از مداحان حماسیخوان و شعرای حماسیسرا برگزار شد
دجال کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
چرا باید از امامان (ع) پیروی و تبعیت کرد؟