میرنیوز

دختر شهید ابومهدی المهندس: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی خون تازه ای در رگ‌های جریان مقاومت جاری کرده ‌است

 دختر شهید ابومهدی المهندس: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی خون تازه ای در رگ‌های جریان مقاومت جاری کرده ‌است 2021-02-15T10:56:31+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در بامداد 13دی ماه سال 1398، نام  شهید «ابومهدی» برای همیشه‌ی تاریخ با نام فرمانده بزرگ جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی گره خورد و جاودانه شد. دو رفیق و همرزمی که از سال‌های دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق دوشادوش یکدیگر علیه رژیم صدام جنگیدند و در بدر و قدس حماسه‌‌ها آفریدند. پس از سه دهه پیوند روحی و جهادی، تقدیر و مشیت الهی بر آن قرار گرفت که این دو فرزند معنوی خمینی کبیر، همراه یکدیگر آسمانی شوند و با شهادت مزد سال‌ها مجاهدت خالصانه خود را از حضرت حق دریافت کنند.

با گذشت یک‌سال از آن حادثه تروریستی و ناجوانمردانه داغ شهادت فرماندهان عزیز و پرافتخار جبهه مقاومت سرد نشده و همچنان جانسوز است. اما این رویداد از جنس عاشورا، همان‌قدر که تلخ و جانکاه بود، شور و خونی تازه در رگ‌های مقاومت در سراسر عالم  جاری کرد و این از همان حضور میلیونی مردم ایران و عراق برای بدرقه شهیدان‌شان که تابلویی ناب از جنس حزن و حماسه را مقابل چشم جهانیان ترسیم کرد، به خوبی نمایان بود. 

شهید حاج ابومهدی المهندس بزر‌گ‌مردی است که علاوه بر سابقه درخشان مجاهدت و مبارزه با رژِیم بعث صدام، اشغالگران امریکایی و تروریست‌های تکفیری، نقش بی‌بدیلی در تشکیل حشدالشعبی و همچنین تشکیل و تثبیت حاکمیت ملی در عراق - با وجود پیچیدگی‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی خاص این کشور- داشت.  خودسازی، خلوص، ایمان، تواضع و مردمداری و اعتقاد راسخ و عشق به ولایت و انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز شهید ابومهدی بود که دوست و دشمن به آن اذعان داشتند.

برای آشنایی بیشتر با شخصیت و سیره شهید جمال آل ابراهیم مشهور به «ابومهدی المهندس» پاسدار اسلام به سراغ فرزند ارشد ایشان، خانم منار آل ابراهیم رفته تا از مجاهدت‌ها و رشادت‌های پدر روایت کند.

*سلام و عرض تبریک و تسلیت داریم خدمت شما و ممنونیم که دعوت این گفتگو را پذیرفتید. به عنوان اولین سؤال بفرمایید که فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی شهید ابومهدی از کجا آغاز شد و ایشان با چه پیشینه‌ای وارد مبارزات سیاسی شدند؟

سلام و ممنونم از محبت شما. شهید ابومهدی کودکی خود را در مساجد بصره گذراند و همزمان با ورود به مدرسه و یادگیری خواندن و نوشتن، در مساجد به کودکان همسن خود قرآن خواندن می‌آموخت. ایشان از دل مساجد و در ابتدای نوجوانی شروع به آموختن دروس دینی کرد و از سال 1970 یعنی پیش از شانزده سالگی به حزب الدعوه پیوست و مرجعیت شهید مظلوم آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر را برگزید.

ایشان در دوران تحصیل در دانشگاه دائماً از بغداد به نجف خدمت شهید مظلوم سیدمحمدباقر صدر می‌رسید و زمانی که فعالیت‌های سیاسی محرمانه در آن زمان علیه نظام بعث به اوج خود رسید و مدتی بعد از آن نیز شهید صدر علیه نظام بعث اعلام جهاد کرد، پدرم رسماً وارد فعالیت جهادی علیه نظام بعث عراق شد.

*درباره دلایل مهاجرت شهید ابومهدی به ایران و چگونگی آشنائی با حضرت امام و حضور ایشان در جنگ در قالب سپاه بدر برای‌مان توضیح دهید.

پسازشهادتمظلومانههزاراننفرازجوانانعراقیدراواخردهه1970وبهطورخاصدرسال1980درجریاناعدام‌هایدستهجمعیازسوینظامبعثعراق و به ویژه پس از  شهادتمظلومانه آیت‌الله شهیدسیدمحمدباقرصدروخواهرشان درآوریلسال1980یا همان بهارسال1359پسازگذراندنماه‌هاحصرکهدرسایهسکوتشدیدحاکمبرجامعهونهادمرجعیتعراقصورتگرفت،شهیدابومهدیکهخودنیزغیاباًبهاعداممحکومشدهبود،راهیبرایادامهمبارزهدرداخلعراقندیدچراکهرهبرجریانمقاومتدرعراقبهگونهایفجیعبهشهادترسیدهبود.

بنابراین پدرم چندروزپسازاینشهادتمظلومانهموفقشدبهصورتمخفیانهازعراقبهسمتکویتبرودودرآنجاطبقوصیتشهید آیت‌اللهسیدمحمدباقرصدربهمکتبولیفقیهزمانامامخمینی(ره) پیوستوفعالیت‌هایجهادیجدیخودرا به طور منظم علیه نظامبعثعراقوپشتیبانآمریکاییاشآغازکرد.

* آنها گروه هم تشکیل دادند؟

بله، اینگروه جهادیشاملجوانانعراقیو همچنینغیرعراقیمیشدکههدفاصلیخودراپایاندیکتاتوریدرعراقوانتقامخونشهیدانمظلومعراقیازنظامحاکموپشتیبانانآنمیدیدند. اما پدرم و دوستانش درزمستانسال1362 تحت تعقیبجدیحکومتکویتوسازماناطلاعاتیامریکاقرارگرفتندکهدرجنگعلیهایرانپشتیبانصدامحسینبودند. تعدادزیادیازعراقیهادرآنسالدستگیر،محاکمه،زندانییاتبعیدشدندوشهیدابومهدی نیز جزوکسانیبودکهغیاباًمحکومبهاعدامشد.

اوموفقشددرابتدایسال1984بههمراهمادرمومنکهدختربچهچندماههایبودمازکویتبهایرانبرودوبهمحضورودباوجودآمادگیپیشیننظامییکدورهآموزشییکماههراگذراندوپسازآنبهجبهههاپیوست.

بخشعمدهایازنیروهاییکهبعداًلشکروسپسسپاهبدرراتشکیلدادندمتشکلازجوانانمعارضنظامصدامحسینبودندکهبهانحایمختلفازوطنخوددورافتادهبودندوشهیدابومهدییکیازآنانبود. اینحضوردرجبهههایجنوبوغربتاپایانجنگتحمیلیادامهپیداکرد.

کمااینکهنبردایشانعلیهنظامبعثباپایانجنگتحمیلیپایاننیافتوعملیاتبسیاریرادردهه1990درداخلخاکعراقعلیهنهادهاوشخصیت‌هاینظامبعثفرماندهیکرد و در نهایت دردهه1990ابتدارئیسستاد سپاهبدروپسازآنفرماندةسپاهبدرشد.

*شهید ابومهدی چه زمانی و در کجا با حاج قاسم آشنا شدند و رابطه عاطفه و کاری این دو شهید چگونه بود؟

رابطهنزدیکدوشهیدبهسال‌هایپایانیدهه1990بازمیگرددیعنیزمانیکهشهیدابومهدیفرماندهسپاهبدرشدوشهیدسلیمانیفرمانده نیروی قدس.

آنچهکهمنازهردوشهیدشنیدهام این است که یکدیگررابرادرمیدانستندوپدرمشهیدسلیمانیرامتمایزازبسیاریازمجاهدانوبهطورکلیافرادیمیدانستکهدرزندگیشناختهاست. بهتدریجاینارتباط روحانیرشدکردتاجاییکهباشهادتبهاوجرسید. درک من این است که ارتباط میان این دو شهید بالاتر از هر وصفی است. این عروج بدون سر و ارباً اربا و در هم آمیختن خون و خاکستر بالاترین مرحله این رفاقت در دنیا بود. در آخرت را دیگر تنها خدا می‌داند.

*شهید ابومهدی به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی جبهة مقاومت چه رویکردی نسبت به اشغالگری آمریکا در خاک عراق داشتند؟

ایشانازابتدایجوانیمبارزهخودرامتوجهاهدافاساسیکردهبودند یعنی رأسنظامبعثعراقوپشتیبانامریکاییآن. درماه‌هایپایانیسال2002چندماهپیشازشروعحملهنظامیامریکابهعراق، ایشانازفرماندهیسپاهبدروعضویتدرشورایمرکزیمجلساعلیکنارهگیریکردتا بخشیازجریانمذاکرهباامریکانباشد.

ایشانباحملهنظامیامریکابهعراقمخالفبودندوعقیدهداشتندکهشهدایاینسال‌هاحاصلپشتیبانیطولانیامریکاازنظامبعثوشخصصدامحسینبودهاند همان‌طور کهامریکاتمامسلاح‌هاراعلیهعراقیهااستفادهکرد. لذاحملهنظامی همتنهابهایندلیلصورتمیگیردکهامریکادیگرصدامحسینرانمیخواهد. بنابراین برایشهیدابومهدی،هدفوسیلهراتوجیهنمیکرد.

ایشان بهمحضسقوطنظام بعث،بهعنوانفردیمستقلواردعراقشدوبااعلاماشغالکشور،نیروهایمختلفمقاومتشیعیراازنیروهایعراقیمخالفنظامازبدروخارجازبدرشکلداد. شهیدتقریباًتمامگروه‌هایمقاومتشیعیعلیهاشغالامریکارادرایندورهتأسیسکردیادرتأسیسایننیروهامشارکتکرد.

*پس از اشغال کشور توسط آمریکا، نقش ابومهدی در صحنه سیاسی عراق چگونه بود؟

ایشان در صحنه سیاسی عراق در ائتلاف‌سازی‌ها و انتخاب نخست وزیر و مسؤلان دولتی عراق و مشاوره‌های مختلف نقش اساسی داشت. اما در زمانی که عضو پارلمان عراق بود از سوی نیروهای اشغالگر از ورود به کشور منع و تهدید به دستگیری و قتلشد.

البتهرفتوآمدهایایشانبهعراقبهصورتمخفیانهادامهپیداکرد؛اماازسال2007دیگرنمیتوانستآزادانهبهعراقبرود و نامایشانبهلیستسیاهامریکااضافهشدوازآنزمانرسماًازسویدولتامریکاتروریستوهدفمشروعخواندهشد. بنابراین فرایندیکهامریکاازسال1983علیهایشانآغازکردهبوددرانتهایدهه اول2000رسمیتپیداکرد.

شهیدابومهدی،پشتپردهمذاکراتمربوطبهتنظیمتوافقوضعیتنیروهابرایتعیینمهلتخروجنیروهایامریکایینقشجدیایفاکردتاتاریخدقیقخروجاشغالگرانامریکاییمشخصشودوسرانجامایننیروهادرپایانسال2011ازعراقخارجشدند.

*با ورود داعش به عراق، نقش‌آفرینی شهید ابومهدی چگونه بود؟

پسازشروعحملهداعشواشغالنزدیکبهیکسومعراقوصدورفتوای مراجع،شهیدابومهدینامهایبهکادرجهادیمشارکتکنندهدرجریانمقاومتعلیهامریکانوشتوآنانرادعوتبهپیوستنبهجبهههاکرد.

امریکاکهچندماهپسازشروعنبردوتحققپیروزی‌هایمکررنیروهایعراقیدرجبهههایمتعدد،مجدداًباموافقتدولتوقتعراقواردشد؛اماابومهدیمعتقدبودامریکاقصدپایانداعشرانداردوتنهامیخواهدآنچهراکه خود،جنگداخلیمینامد،مدیریتکند.

به همین دلیل شهید ابومهدیحاضرنشدنیروهایحشد‌الشعبی رادرهیچیکازمناطقعملیاتیکههواپیماهایامریکاحضورداشتندواردکند.

*به موضوع لبنان بپردازیم، یکی از افرادی که همه فرماندهان جبهه مقاومت به ایشان دلبستگی خاصی دارند، سیدحسن نصرالله است، درباره روابط پدر و ایشان و نقش و معنوی ایشان در جنگ 33 روزه توضیح دهید.

نامهایازشهیدابومهدیخطاببهسیدحسننصراللهدرسال2017رسانهایشد. ایننامهزمانینوشتهشدکهبرخیازافراددرعراقکهحتیوابستهبهحشدالشعبیشناختهمیشدند،باانگیزههاییمتفاوت،علناًاتهاماتیمشابهاتهاماتامریکارامتوجهحزباللهکردهبودند. شهیدابومهدیبهعنوانفرماندهحشدالشعبیکهیکارتشمهمدرجبههمتحدمقاومتاست،درایننامهسیدحسننصراللهراسیدمقاومتوروحآنخطابقراردادندونوشتندکهماباشمادراینپروژهممتدازآسمانبهزمینبودیموهستیموخواهیمماند.

ایننامهعاطفیوانقلابی،خلاصهاحساسیاستکهپدرمدرقلبنسبتبهشخصسیدحسننصراللهوجوانانحزباللهداشتکهدرجنگسنگینعلیهداعشدرکنارنیروهایعراقیایستادندوازهیچکمکیدریغنکردند. عقیده مقاومت، جغرافیایی را به هم پیوند می‌دهد که اسرائیلوامریکاآن را پارهپارهمیخواهند.

*اگر اجازه بدهید به چرایی موضوع ترور بپردازیم، نقش حشدالشعبی در پیشبرد اهداف مقاومت چه بود که آمریکا به حذف فیزیکی و به شهادت رساندن ابومهدی و حاج قاسم سلیمانی متوسل شد؟

حشدالشعبیمیراثشهیدابومهدیوتبلورسالیاندرازمجاهدتاوستوشهیدسلیمانیپشتیباناولایننهاد بود. پدرم می‌گفت ایننهاددرزمانیتشکیلشدکهدولتعراقدرآستانهسقوطبود،ارتشاعتمادبهنفسخودونزدیکبهیکسومسلاحخودراازدستدادهبود،امریکاکهباعراقتوافقنامهاستراتژیکداشتازهرنوعکمکنظامیوامنیتیسرباززد،شرکت‌هایپشتیبانتسلیحاتیراازعراقخارجوهرنوعکمکبهدولتعراقرامنوطبهتغییرحکومتدربغدادکرد. درحالی کهدولتونهفقطحکومتدرعراقدرآستانهفروپاشیبود، میگفتنداینیکجنگداخلیاستونامنیروهایداعشکهبخشمهمیازآنانبعثیبودندراعشایرانقلابیمینامیدند.

حتیزمانیکهفتوایجهادازسویآیتالله العظمیسیستانیصادرشدومردمغیورعراقلبیکگفتند،ایدهمشخصیبراینحوهسازماندهیسیلداوطلبان از جان و مال و عیال گذشتهعراقیکهتعدادآنانبهصدهاهزارنفرمیرسیدوجودنداشت.

تصوراولیهاینبودکهاینهادرقالبنیروینظامیموجوددرعراقسازماندهیشوند. اماایدهشهیدابومهدیازابتداواضحبود. ایشانتفکریبه شدتاستراتژیکومتمرکزداشت.

معتقدبوددرجنگجدیدنمیتوانتنهابرساختارنظامیموجودتکیهکردوداوطلبانراواردساختاریکردکهآمادگیکافیبرایجنگشهرهاراندارد. ایشانپیش از این بحران، و بهدرخواستحکومتعراقازچندماهپیشازسقوطموصلحمایتازبغدادوشهرهایمقدسراباحضورنیروهایمقاومتادارهمیکرد.

پس از سقوط موصل جزئیات و طرح پیشروی داعش و طرح بدیل خود برای مواجهه با این وضعیت را به نخست وزیر عراق تقدیم کرد. و چندساعتپسازصدورفتوایجهادآیتاللهسیستانیدر13ژوئن2014نامهاینوشتوتمامکادرجهادیرادعوتبهپیوستنبهجبهه‌هاکرد.

مقرعملیات رادرخانهخود درمنطقهخضراءبغدادتشکیلدادوپرچمی راکهازحرمامامحسینبرایایشانآوردهبودند،بر پشت‌بامخانه نصبکرد. اینخانهتاماه‌هامقراصلیماندوازدلآنمقرهایفرعیدرشهرهاومناطقمختلفعراقتشکیلشدند. تازمانیکهچند ماه بعدمقرجایگزین با حکم حکومت عراقبرایحشدالشعبیمعینشد.

پس حشدالشعبیبایکپشتوانهقویمردمیوحکومتیدرعراقتشکیلشدوپشتیبانیقویجمهوریاسلامیایرانوحضورپیگیرفرماندهشهیدجبههمقاومتحاجقاسمسلیمانیوهمچنینحزباللهلبنان،تحت نظارت وحمایتحکومتعراقوبهفرماندهیمیدانیشهیدابومهدیتشکیلشدودرتمامعملیاتدرکنارنیروهاینظامیدیگرعراقایستادوپیروزخارجشد؛تاجاییکهمعادلهسقوطدولتعراقکاملاًبرگشت. امریکاتنهازمانیواردشدکهعراقماه‌هاموفقیت‌هایپیگیرنظامیرادرجبهههایمختلفیکیپسازدیگریپشتسرگذاشت. پیروزی‌هاییچشمگیرکهبرایبسیاریباورناپذیربود. یکسومعراقدراشغالبودوبااینپیروزی‌هاعراقنهتنهاکاملاًآزادشد،بلکهپسازآنبهعنوانیکدولتمؤثردرمعادلاتمنطقهایمطرحشد.

حشدالشعبی بود کهبهنیروهاینظامیعراقسلاحومهماتمیرساند. پشتیبانی اطلاعاتیکاملوهماهنگیدقیقوبررسیدقیقمناطقجغرافیاییهمهوهمهبدونحضورحشدالشعبیامکانپذیرنبودوبدینترتیبمناطقی،آزادشدکهامریکایی‌هادرزماناشغال حتیجرأتورودبهآنراپیدانکردند.

امااینتمامماجرانبودزیراشهیدابومهدیبادورنگریخودمعتقدبودکهحشدالشعبیبایدبهشکلیکنهادرسمیضامنحفظامنیتعراقومواجههبابحران‌هایپیشروباشد. بههمیندلیلدراوجدورانجنگ و به رغم مخالفت‌های بسیارتلاشکردتاقانونحشدالشعبیتدوینشود. ایشانمیگفتکهبسیاریباایدهاومخالفندومعتقدندعراقنمیتواندپذیراییکنیرویرسمینظامی- امنیتیعقیدتیقویوجدیدباشد. اماشهیدابومهدیمعتقدبودکهاینیکفرصتتاریخیبیبدیلبرایعراقمظلومیاستکهسالیاندرازمقاومتمردمیدرآندرهمکوبیدهشدهاستواولینموفقیتآناخراجنیروهایامریکاییدرپایانسال2011بود. ایشانمیگفتاینبارنیازاستکهمقاومتمشروعیتقانونیوچارچوبیرسمیداشتهباشدتامنشأقدرتواستقلالدولتعراقنیزباشدچراکهدولتعراقتاسالیاندرازبهایننهادقدرتمندنیازمنداست.

*حشدالشعبی چگونه در ساختار نیروهای مسلح عراق قرار گرفت و نقش شهید ابومهدی در این مسیر چه بود؟

حدودیکسالپیشازپایانجنگباداعش،ایدهشهیدابومهدیبارایزنی‌هایایشانبامتخصصانومسؤلانعراقیمحققشد. منشاهدبودمکهایشانبارهاوبارهاقانونحشدالشعبیراویرایشواصلاحکردندورایزنی‌هایمتعددیبامقاماتمختلفعراقیداشتند. درنهایتحشدالشعبیبارأیپارلمانوتأییدرسمیحکومتعراقازنوامبر2016بهبخشیجداییناپذیرازنیروهایمسلحعراقبدلشد.

بعدازپایانجنگ نیزحشدالشعبیدرمناطقمختلفبحرانودرشهرهایگوناگونحاضرشد وبهخدماترسانیبهمردمرویآوردوفعالیت‌هایمتفاوتی رابرایخدمتبهمردمازامورخدماتی و اجتماعیروزمره گرفتهتاتأمینامنیتبرعهدهگرفت. و در این مسیر پشتیبان سایر نیروهای مسلح و نهادهای عراق باقی ماند.

اما بازشدنگذرگاهمرزیالقائم - البوکمالخشمامریکایی‌هارابرانگیخت چرا کهمیدانستنداینمعبریعنی استقلال عمل بیشتر عراق وتقویتهمکاریمنطقهایمیانعراقیکپارچهوهمسایگان،وتهدیدی برایاسرائیل و حضور امریکا در کشور عراق. بنابراینتلاش‌هابرایتضعیفوانحلالتدریجاًحشدالشعبیشدتیافت.

*یعنی آزادی بوکمال در آغاز تنش‌ها علیه دولت قانونی عراق و نهایتاً ترور نقش مستقیمی داشت؟

دقیقاً ازتابستان98حملات نظامی و رسانه‌ایعلیهحشدالشعبیوشخصابومهدیشدتگرفت و نیروهای حشدالشعبیبارهاهدفقرارگرفتند. ابتدااعلامشدکهاینحملاتازسویاسرائیلانجاممیشوداماشهیدابومهدیرسماًاعلامکردکهامریکاعاملاصلیحملاتاست و امریکاست که به اسرائیل مجوز حمله می‌دهد. و البته در آن زمان برخی مقامات دولت عراق با نظر شهید ابومهدی مخالفت می‌کردند.

پسازآنتلاششددولتعراقکهپسازآزادسازیتمامعراقوتأمینامنیتمرزهاجایگاهمنطقهایمتفاوتییافتهبودتضعیفشود. بنابراینتظاهراتدرپاییزوزمستان98مورد سوءاستفادهامریکایی‌هاقرارگرفت.

شعارهاوحملاتاصلیعلیهارکاناساسیدولتعراقومقرهایحشدالشعبیصورتگرفت. تلاشاینبودکهازآشوببرایحذفحشدالشعبیازمعادلهسیاسیونظامیعراقوپیشبردندولتبهسمتفروپاشی و وابستگیاستفادهشود. دولتعبدالمهدیمجبوربهاستعفاشدوهمهتلاش‌هایداخلیبرایتعییننخستوزیرجدیدباکارشکنیها وخیانت‌هایمتعددباشکستمواجهشد.

درپایانماهدسامبر2019امریکاباهواپیماهایبدونسرنشینخودتیپ‌هاینظامی45و46حشدالشعبیدرعراقراهدفقراردادواینبارمسؤلیتاینحملهرانیزپذیرفت. ده‌هانفر از مدافعان مرزهای کشورشهیدوزخمیشدند. آخرینظهوررسانهایشهیدابومهدیشببعدازحملهدرعیادتازمجروحانوروزبعددرتشییعشهداوتظاهراتدربرابرسفارتامریکابود.

شهیدابومهدی در روز 31 دسامبر 2019شخصیت‌هایعراقیرادعوت به حضور کردودرمنطقهخضراءتظاهراتعظیمیعلیهسفارتامریکابرگزارکردکهبهیکتجمعاعتراضآمیزبدلشد که خواستار مجازات امریکا و پایان حضور آن در کشور بود. هواپیماهایامریکاییدرآنزمانآسمانبغدادرادراختیارگرفتندوتمامتحرکاترارصدمیکردند. بادرخواستحکومت عراقوهماهنگیشهیدابومهدیاینتجمعبعدازحدوددوروز با این شرط که حکومت، حقوق نیروهای مسلح عراق و شهدا و مجروحان این حمله گستاخانه را به صورت جدی پیگیری کند،پایانیافتوروزبعدامریکاکههمهتلاش‌هایغیرمستقیمبرایتجزیهدولتوحشدالشعبیراشکستخوردهدید،ازپلههایهمهمراحلپیشینبالارفتو آگاهانه،ابومهدیرابههمراهیاردیرینشحاجقاسمدرقلببغدادهدفقرارداد.

پسازاینشهادت پر عزت که اجر سال‌ها ایستادگی بود،اکنونبرنامهاصلیامریکاسیطرهبرنهادهایتصمیمگیریعراقوهماهنگیسیاست‌هایدولت‌هایمنطقهوبخصوصدولتعراقباسیاست‌هایخوداست.

*حیدرالعبادی نخست وزیر اسبق عراق، چندی پیش اعلام کرد پهپادی که قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را هدف قرار داد مجوز دولت عراق را داشته، به نظر شما چرا دولت عراق در پرونده ترور فرماندهان جبهه مقاومت در فرودگاه بغداد آنطور که باید همکاری نمی‌کند؟

ترورراباید بابررسیاتفاق‌هایماه‌هایپیشازتروردرمنطقهوبخصوصدرعراقبررسیکرد. حتیانتخابجغرافیایعراقبرایانجامحمله،عمدیبودهاست. درموردشخصعبادیبایدگفتایشانبهعنواننخستوزیرسابق مسئول بازگرداندننیروهایامریکاییورسمیتبخشیدنبهاشغالمجددعراقدرزماننبردعلیهداعشبهخاکعراق بود و نیزازپشتیباناناصلیرویکارآمدنحکومتفعلیعراقاست.

*برای‌مان درباره نقش مجاهدان عراقی و در رأس آنها ابومهدی در کمک به مردم ایران در زمان سیل سال 98 صحبت کنید و چه علقه‌ای ایشان را به مردم ایران گره زده بود؟

ازمدتیپیشاز سیلخوزستانبرخیشهرهای جنوبی عراق نیزدرگیرسیلشدهبودند. حشدالشعبیباامکاناتوتجهیزاتوتوانمندیمهندسیمهمیکهدراختیارداشت،بهکمکحکومتعراقشتافتومناطقبسیاریرادرعراقازخطرغرقشدننجاتداد.

از سوی دیگر زمانیکهسیلخوزستانبهراهافتاد،ایراندرجنوبنیازمندبرخیازتجهیزاتمهمبود. ابومهدیبخشیازتجهیزاتحشدرابهدرخواستایرانبهخوزستانآورد. درمحورمقاومتمرزهاعاملارتباطندونهجدایی. واینحضورنمادی ازوفاداریوسپاسعراقدر پاسخ بهکمک‌هایایراندرزمانبحراناشغالعراقازسویداعشبود. تمامتوانمندی‌هاوتجهیزاتباحضورنیروهایمتخصصحشدالشعبیدراسرعوقتدرخدمتمسئولانایرانیقرارگرفتتاایراننیزبحرانسیلراآسان‌ترپشتسربگذارد.

*با فقدان حضور شهیدان سلیمانی و ابومهدی، مسیر مقاومت امت اسلامی دچار چه تغییر و تحولاتی خواهد شد؟

این شهادت خون نیروهای مقاومت در منطقه را به جوش آورد. من می‌توانم در مورد عراق صحبت کنم. امریکایی‌ها معتقدند که در عراق به سختی می‌توان جایگزینی برای ابومهدی یافت و بنابراین هدف قرار دادن ایشان تأثیر بیشتری بر عراق خواهد گذاشت. اما ما می‌دانیم که کسی که شهید زندگی می‌کند باید شهید هم بشود. این شهادت اسوه مجاهدان خواهد بود. کسانی که مصداق و ما بدلوا تبدیلا هستند.

*روابط حاج قاسم با خانواده شما در بعد غیر رسمی و رفت و آمدهای خانوادگی چگونه بود؟

ماایشانراعموی بزرگوارخودمیدانیمووجودشانچهپیشازشهادتوچهپسازآننعمتیالهیاست.

*شهید ابومهدی بین مجاهدان به برخورداری از رفتار پدرگونه و به شدت مهربان شهرت داشتند، درباره این موضوع قدری بیشتر توضیح دهید.

رفتارشهیدبامجاهدانومردمعادیمشابهرفتارشانباخانوادهبود. وفاداروبسیاربسیارمهربان. رأفتایشانبرایهمهآدم‌هاییکهباایشانتعاملداشتند،عیانبود. چونهمهچیزازروحایشانبرمیخاستبهقلبمردمهممینشست. بههمیندلیلعراقی‌هاایشانرابیشازآنکهیکفرماندهببینندیکپدروبرادرمیدانند. محبتی نیزکهدرتشییعازسویمردمنسبتبهشهیددیدیموهنوزمیبینیمنشانمیدهدکهاینپیوندیکپیوندالهی و پایداراست.

*این شهید عزیز و نیروهای تحت امرش در حشدالشعبی، در برپایی راهپیمایی اربعین و تأمین امنیت آن چه نقشی داشتند؟

نقشاساسیدربرقراریامنیتعراقبرعهدهحشدالشعبیبود. حشددرزمانیتشکیلشدکهنیروهاینظامیودولتعراقدرآستانةفروپاشیبودند. شهرهایمقدسعراقمستقیماًموردتهدیدبودند. مردانیازجانگذشتهکهدرکنارباقیماندهنیروهاینظامیعراقایستادنددرحالی کهدرروزهایاولدست‌شانخالیبود. ملتعراقدرنبردعلیهداعشهزارانشهیدوهزارانمجروحتقدیمکرد.

پسازآزادسازیتمامخاکعراقهرسالتأمینامنیتجادههاوراه‌هاباهمکاریمیاننیروهایامنیتیونظامیعراقانجاممیشودوحشدالشعبینیرویاصلیسایرنیروهایمسلحعراقاست. الحمدللهدرتمامسال‌هایاخیراینزیارتمیلیونیباموفقیتانجامشدهاست. اگرحشدالشعبینبودعراقیهمنبودوزیارتیهمنمیماند.

*با توجه به اینکه شما برادری ندارید، چطور این شهید بزرگوار به ابومهدی معروف شدند؟

ناماصلیجهادیکهایشانبرایخودبرگزیدهبودند، «مهدی»بوداماازسویدیگران «ابومهدی»نامیدهشدندوچونایشانمهندسعمرانهمبودندبنابراینلقبمهندسرابرگزیدند.

ناممهدیراهمبایددرسایهآیه «ونریدأننمنعلیالذیناستضعفوافیالأرض»دانست؛ اینکهماکارمیکنیمتامقدماتظهورحضرتمهدی(عج) فراهمشود. تمامفلسفهراههمیننکته و برقراریعدلوامنیتوآرامشبرایتمامانسان‌ها بوده است.

*شما چطور در صبح روز حادثه، متوجه شهادت پدر شدید، چه کسی خبر را به شما اطلاع داد؟

آن روز روی سجاده نماز منتظر اذان صبح بودم و خیلی اتفاقی دیدم که خبرهای فوری متعددی روی صفحه موبایلم هست که در آنها بارها نام پدرم و حاج قاسم ذکر شده بود. وارد یکی از اپلیکیشن‌های خبری عربی شدم و تیتر و متن خبر اصلی را خواندم و دانستم آن ساعت موعودی که پدرم از آن سخن می‌گفت رسید...

*به عنوان آخرین سؤال بفرمایید شهید ابومهدی چه دیدگاهی درباره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و اصل ولایت فقیه داشتند؟

ایشانمتعهدبهمکتبولایتفقیهبود،ولایتیکهمتعلقبههمهمسلماناناست. توصیهاصلیایشاناینبودکهولیفقیهرابایدشناختو پیروی و حمایت کرد.

*خداوند به همه ما توفیق ادامه راه این شهید سعید را عنایت کند. و باز هم تشکر می‌کنیم بابت فرصتی که ما قرار دادید.

ان‌شاء‌الله. من هم از شما ممنونم.


انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)