میرنیوز

سخت‌ی‌های زندگی مادر و همسر شهید افغانستانی/ خدا نکند که مادری هم مادر باشد و هم پدر/ عاشق مسیر جهادیم

 سخت‌ی‌های زندگی مادر و همسر شهید افغانستانی/ خدا نکند که مادری هم مادر باشد و هم پدر/ عاشق مسیر جهادیم 2021-02-02T11:49:56+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین «شهید سید عبدالحمید سجادی» در سال 1335 در غور افغانستان به دنیا آمد. با دختر شیخ قاسم علی از علمای مناطق مرکزی ازدواج کرد و برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه نجف به همراه همسرش عازم عراق شد. «مرضیه ناصری» همسر شهید سید عبدالحمید سجادی و مادر «شهید سید اسدالله سجادی» 11 ساله بود که در زندگی این مجاهد خستگی‌ناپذیر قدم گذاشت و زندگی مشترکش را آغاز کرد. سید عبدالحمید یکی از فعال ترین روحانیون مبارز در خدمت امام(ره) بود.

پس از مدتی سید عبدالحمید سجادی به همراه جمعی از طلاب از عراق اخراج شد. او پس از ورود به افغانستان برای جذب نیروهای انقلابی تلاش کرد و با منافقین جنگید. اقدام به برپایی حوزه‌ای کرد و در آنجا تصمیم به تدریس برای کودکان و نوجوانان و تربیت آنان گرفت.

شهید سید عبدالحمید سجادی شهید جهاد افغانستان است که سال 1369 در شهر لاهور پاکستان ترور شد و فرزند او شهید سید اسدالله سجادی که بعد از شهادت پدر رشد کرد و به سن جوانی رسید هم راهی مسیر جهاد شد. او شهید مدافع حرم فاطمیون است که سال 1393 در سوریه به شهادت رسید. بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با مرضیه ناصری همسر و مادر شهیدان سجادی در اینجا قابل مشاهده و بخش دوم و پایانی آن در ادامه می‌آید:

* تسنیم: شما سال 1369 و در روزگاری با شهادت همسرتان یک خانواده شهید افغانستانی شدید که شرایط مشابه شما را کمتر کسی از مهاجرین در ایران تجربه می‌کرد. رفتار دیگران با شما چگونه بود؟ آیا وضعیت شما را درک می‌کردند؟

اطرافیان که اصلاً درک نمی‌کردند. ما اینجا در ایران بودیم و کارهای انقلابی را جلو می‌بردیم. شرایط خیلی سخت بود. همسر من که همیشه برای جهاد و نشر مفاهیم انقلاب به افغانستان رفت و آمد داشت و آنجا هم به‌خاطر حساسیت‌های امنیتی که در افغانستان وجود داشت، نباید شناسایی می‌شد. شرایط ایران هم برای ما خیلی سخت بود. خیلی از نزدیکان من این روش زندگی ما را قبول نداشتند. بستگان می‌گفتند: «چه کار دارید؟ به شما چه که مردم ایران انقلاب کردند؟ می‌خواهید خودتان را به کشتن دهید؟»

 

در روزگاری که از یک طرف مشکلات انقلاب و وضعیت افغانستان روی دوشم بود و باید شوهرم را حمایت می‌کردم و از طرف دیگر بچه‌هایم را در این راه تربیت می‌کردم و شرایط مبارزه را برایشان جا می‌انداختم، شنیدن این حرف‌ها خیلی سخت بود. باید بچه‌ها را به گونه‌ای بار می‌آوردم که بتوانند این نگاه را بپذیرند که چرا این راه را انتخاب کرده‌ایم. چه مصلحت بزرگی باعث شده که در این روزگار پدر در کنار خانواده نباشد و دائم در مبارزه باشد.

 

خانه ما محل رفت و آمد مجاهدین افغانستان بود. کسانی که از افغانستان می‌آمدند در خانه ما می‌ماندند تا جایشان در پادگانی آماده می‌شد، ما از این افراد هم در منزل پذیرایی می‌کردیم. شرایط بسیار سختی بود که قابل بیان نیست.

آن روزها مادر همسرم هم زن پیر و بیماری بود. مادر خودم هم بود و من با 6 بچه قد و نیم قد بدون هیچ‌گونه پوشش اقتصادی یا پوشش عاطفی اطرافیان باید روزگار را می‌گذراندم. هر کدام از این مشکلات یک کوه را آب می‌کند. ولی خدا کمک کرد و ما توانستیم با شرایط کنار بیایم. بزرگ‌ترین فرزندم فاطمه 18 ساله بود که پدرش شهید شد و بقیه بچه‌ها کوچک‌تر بودند. زینب و جمال و روح الله و اسد.

شهید , شهدای مدافع حرم , لشکر فاطمیون , شهدای ترور , شهدای جهان اسلام , خانواده شهدا , مهاجرین افغانستانی ,

* تسنیم: با مشکلات اقتصادی چگونه کنار می آمدید؟

وقتی همسرم در افغانستان بود، همه‌مان در خانواده کار می‌کردیم. وقت‌هایی که بچه‌ها مدرسه نمی‌رفتند به مزرعه‌ها برای کار می‌رفتیم یا در کارخانه‌ها مشغول می‌شدیم. جارو پَر می‌کردیم. خیاطی من خوب بود. لحاف‌دوزی و گلیم‌بافی را خوب بلد بودم. آش درست می‌کردم یا هر کار دیگری که از دستمان برمی‌آمد. و با این کارها می‌توانستیم بخشی از مشکلات اقتصادی را جوابگو باشیم.

بعد از اینکه همسرم هم شهید شد حدود 2 سال ما زیر پوشش اقتصادی به عنوان خانواده شهید بودیم اما وقتی دولت هاشمی رفسنجانی به پایان رسید و ریاست جمهوری خاتمی آغاز شد حقوق همه مهاجرین از جمله افغانستانی‌ها را قطع کردند. بچه‌ها کمی بزرگتر شدند. بچه‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند مراقبت بیشتری می‌خواهند. و نیازهایشان بیشتر می‌شود. هرچند بچه‌های سازگاری داشتم و همیشه به دارایی ما بسنده می‌کردند، ولی مشکلات اقتصادی خیلی بیشتر از درآمدمان بود.

 

تا به حال شده یک هفته قند در خانه‌ات نباشد؟ شده یک هفته هر روز صبح فقط یک لیوان چای شیرین برای صبحانه داشته باشی؟ صبحانه که هیچ اما ما افغانستانی‌ها چای شیرین را صبح‌ها خیلی دوست داریم آن چای را هم فقط با یک قاشق شکر شیرین می‌کردم اما باز هم وضعیت مالی‌مان به گونه‌ای بود که هر کسی بی‌دقتی می‌کرد و لیوان چای شیرینش روی زمین می‌ریخت آن روز صبح از چایی شیرین محروم بود. چون نداشتیم که جایگزینش کنیم.

* تسنیم: وقتی پسرتان، سید اسدالله سجادی در سوریه به شهادت رسید، میزان درک اطرافیان نسبت به این مسئله جهاد و شهادت بالاتر رفته بود؟ رفتارها منطقی تر شده بود؟

درکشان بالاتر رفته بود ولی از آنجایی که پسر من در سال‌های اول درگیری در سوریه به شهادت رسید و کمتر کسی از اوضاع مدافعان حرم و شرایط سوریه اطلاع داشت، همدردی وجود نداشت. فقط نوع زخم زبان‌ها و سرزنش‌هایشان جور دیگری بود. می‌گفتند: «شوهرت را فرستادی جنگ شهید شد، کافی نبود که حالا بچه‌ات را هم فرستادی و به کشتن دادی؟» حتی از همان روز تشییع پسرم این حرف‌ها را می‌شنیدم.

 

من هم می‌گفتم: «شما نمی‌دانید و از حس من باخبر نیستید. شما جلوی بچه‌هایتان را بگیرید تا کنارتان بمانند و ببینم به کجا می‌رسند. من اصلاً پشیمان نیستم که بچه‌ام را در این راه داده‌ام. این عقیده من است. مگر خون بچه من از خون فرزندان امام حسین(ع) رنگین‌تر است؟» طرز تفکر آدم‌ها با هم فرق می‌کند. اینکه در کجا و چگونه بزرگ شده‌اند و چه چیزی را به چه میزان باور دارند، شخصیت آن‌ها را می‌سازد.

شهید , شهدای مدافع حرم , لشکر فاطمیون , شهدای ترور , شهدای جهان اسلام , خانواده شهدا , مهاجرین افغانستانی ,

وقتی کم کم برای خود افغانستانی‌ها موضوع دفاع از حرم جا افتاد و شهدای بیشتری از فاطمیون در این راه رفتند، مردم درکشان بالاتر رفت. یادم هست وقتی اسدالله به سوریه رفت، بعضی از بچه‌های افغانستانی قاچاقی خودشان را به سوریه می‌رساندند که از قافله فاطمیون عقب نمانند. وقتی پیکر شهدا می‌آمد، تشییع‌ها بدون هیاهو و عکس و فیلم برگزار می‌شد. وقتی پسرم شهید شد برایش شکلات و نقل تهیه کردم تا به استقبالش بروم.

* تسنیم: چرا؟ مگر عزادار نبودید؟ چه چیزی این طرز تفکر را برای شما ایجاد کرده بود؟

ما ناراحت از دست دادنش بودیم اما شهادت عزاداری نمی‌خواهد بلکه شهادت برای فرد اوج زندگی است. هم در زمان شهادت همسرم و هم زمان شهادت پسرم چند کیلو شکلات و نقل و نبات تهیه کرده و از همان دم در خانه پیکرشان را نقل باران کردم. بار آخری که شوهرم رفته بود برای جهاد، چند سال در افغانستان مانده بود، وقتی به شهادت رسید، عکس او را همه‌جا به عنوان مجاهد خستگی‌ناپذیر زده بودند. به همه آشنایان سپرده بودم، همان‌طور که وقتی زنده بود و به خانه بازمی‌گشت برای آمدنش خوشحال می‌شدیم حالا هم همان‌طور باید از آمدن پیکرش استقبال کنیم.

 

در زمان شهادت پسرم هم همین حرف را زدم. به اطرافیان گفتم هر کدامتان که اسد را دوست داشت و می‌خواست در زمان حیات او موقع بازگشت از سوریه به استقبالش برود، حالا بعد از شهادت هم با شکلات و نقل به استقبالش بیاید. خلاصه پیکر اسد را هم در خانه نقل‌باران کردیم و بدنش را همان‌جایی در خانه آوردیم که روزی پیکر پدرش آنجا آورده شده بود. و نهایتاً در بهشت رضا(ع) به خاک سپرده شد.

* تسنیم: شنیدن خبر شهادت همسر برایتان سخت تر بود یا فرزند؟

چون آمادگی داشتم شنیدن خبر شهادت پسر یا شوهرم هیچ فرقی برایم نداشت. کاملاً آمادگی داشتم. شوهرم که چندین بار زندانی و شکنجه شده بود و می‌دانستم غایت این جهاد، شهادت است. در جبهه که نقل و نبات پخش نمی‌کنند. گاهی خبرهای دلخراشی از نوع شکنجه و شهادت مجاهدان افغانستانی می‌شنیدیم که من فقط دعا می‌کردم همسرم آبرومندانه شهید شود. زیرا منافقین برخی را زنده زنده پوست می‌کندند و به شکل فجیعی به شهادت می‌رساندند.

شهید , شهدای مدافع حرم , لشکر فاطمیون , شهدای ترور , شهدای جهان اسلام , خانواده شهدا , مهاجرین افغانستانی ,

اذیت من از شهادت همسرم فقط به خاطر بچه‌هایم بود. چون می‌دیدم باید آن‌ها را بدون سرپرست بزرگ کنم. آن روزها گذشت و امروز هم می‌گذرد فقط امیدوارم خدا این جهاد را از ما قبول کند و به حق حضرت فاطمه زهرا(س) دست ما را از این راه جهاد کوتاه نکند. زیرا ما عاشق این مسیر هستیم.

 

* تسنیم: در این سال‌هایی که هم همسر شهید بودید و هم مادر شهید، سخت‌ترین مشکلی که با آن دست و پنجه نرم کردید چه بود؟

بزرگ کردن بچه‌ها به تنهایی سخت‌ترین مشکل بود. اینکه نمی‌دانستم اول به کدام یک برسم. شهید سجادی مثلاً 40 تومان شهریه حوزه علمیه داشت که می‌بایست وقتی شهید شود آن را نصف کنند در حالی که پیش از شهادتش وقتی هنوز در افغانستان بود این شهریه قطع شد. و فقط لطف خدا کمک زندگی ما بود.

شاید هفته‌ای یک بار می توانستم برای بچه‌هایم سیرابی یا پای مرغ بخرم. هر کدام این‌ها نیازی داشت اما نمی‌توانستم تهیه کنم. یا مادر پیر و مریض همسرم که از او نگهداری می‌کردم اگر نیاز به گوشت داشت توان تهیه آن را نداشتم. از این لحاظ خیلی شکنجه شدم. خدا نکند که یک مادری هم مادر باشد و هم پدر. چون از دو طرف دلش برای بچه‌هایش می‌سوزد. دلش می‌خواهد بچه‌هایش خوب بخورند و خوب بپوشند اما توان تهیه آن را ندارد.

هر کدام از بچه‌هایم که می‌خواستند ازدواج کنند، لحظات سختی را سپری می‌کردم. زمان خواندن عقد، لحظات فراموش نشدنی است آن هم در غیاب پدر. صحبت‌هایی را که برای ازدواج دختر، پدر او باید بگوید را به تنهایی می‌گفتم و تحمل این جای خالی در زمان ازدواج بچه‌ها برایم سخت بود. خدا را شاکرم که الان همه بچه‌ها سر و سامان پیدا کرده‌اند و فقط یکی از بچه‌ها هنوز پیش خودم زندگی می‌کند.

گفت و گو از: نجمه السادات مولایی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)