میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نزهت احمدی استاد دانشگاه اصفهان اولین ارائه دهنده مقاله در همایش وقف و تمدن نوین اسلامی با عنوان «آسیب شناسی وقف در تاریخ معاصر ایران» بود.
وی با اعلام اینکه پیشینه تاریخی وقف را میتوان تا دوران بسیار کهن رساند، گفت: در زمانی که انسان آغاز به نیایش و پرستش کرد با تخصیص شیئی کوچک به عنوان هدیه و یا نذر به معبود خویش قدمی در راه شکلگیری وقف برداشت. بعدها با شکلگیری ادیان بزرگ، وقف صورتی جدیتر و کاربردیتر پیدا کرد. به طوری که به نهادی مستقل تبدیل شد و ساختار و سازمانی متشکل یافت و حکومتها نیز کم و بیش سعی در نظارت و کنترل آن نمودند، چرا که به درستی دریافتند این نهاد قدرتمند که ریشه در باورها و اعتقادات مردم داشت به خوبی میتواند تأثیرات عمیق و پایداری بر جامعه بگذارد.
پژوهشگر حوزه وقف، آسیب شناسی وقف در دوران معاصر را برای جهت دهی آن لازم دانست و ادامه داد: جدای از تفاوت در باورهای دینی و مذهبی - از چند خدایی تا وحدانیت- در هر یک بنا بر شرایط آن آئین، نذر و وقف تحقق یافته است. ما حتی در درون جامعه اسلامی نیز با تنوع موقوفات روبرو هستیم. تنوع موقوفات از ساخت و نگهداری مهمترین مرکز عبادت مسلمانان یعنی مسجد گرفته تا دستگیری از یتیمان و بیخانمانان و حتی رسیدگی به حیوانات از محل وقف، نشان از آن دارد که وقف توانایی و کارآمدی بسیاری در شناخت ضرورتها و نیازهای جامعه داشته است.
استاد دانشگاه اصفهان افزود: اینکه در هر دوره تاریخی وقف تا چه میزان موفق به شناسایی اولویتها و نیازهای روزمره جامعه بوده است و چگونه از تواناییهای خود برای بهبود وضعیت جامعه استفاده نموده است، به طور قطع یکسان نیست. بیشک چگونگی نیازسنجی وقف و راهکارهای آن در جامعه، از موارد مهمی است که میتواند تداوم وقف و روزآمد شدن آن را به همراه داشته باشد که خود راهی برای حفظ ارزشهای اسلامی است. رشد و توسعه تکنولوژی که در سده اخیر شیوه و سنت زندگی مردم را در بیشتر جوامع دستخوش تغییر و دگرگونی کرده است، اولویتها و نیازهای انسانها را نیز تغییر داده است.
وی در پاسخ به این پرسش که وقف در ایران معاصر، تا چه اندازه توانسته است خود را با این تغییرات سازگار نماید و رسالت پیشین خود را با رویکردی نوین ادامه دهد؟، افزود: برای پاسخ به چنین پرسشی باید ابتدا به آسیب شناسی عملکرد وقف در تاریخ معاصر ایران پرداخت و با بررسی موقوفات انجام شده، بازخورد و کارکرد این موقوفات را تحلیل نمود و روشن ساخت که آیا این موقوفات توانستهاند خود را با اهداف و برنامههای ایران در تمدن نوین اسلامی سازگار نمایند و جایگاه تاریخی خود را به عنوان نهادی تأثیر گذار حفظ کنند یا خیر؟ اگر چنین نیست علت و چرایی آن چیست؟ و چگونه میتوان بر این معضل فائق آمد و این نهاد را در راستای نیازهای تمدن نوین اسلامی ساماندهی کرد؟
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد