میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه "کارگاه ترجمه" با هدف بررسی تفسیری، ادبی و لغوی و مقایسه ترجمه آیات قرآن کریم که از رادیو قرآن پخش میشود در برنامه روز شنبه ۲۰ دی ماه ترجمه آیه ۶ سوره مبارکه الحاقه پرداخت.
آیه ششم سوره الحاقه، بیان نوع دیگری از عذاب الهی برای قومی است که قیامت و روز معاد را تکذیب کرده و به آن باور نداشته است: وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِکُوا بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عَاتِیَه
محل اختلاف اصلی در ترجمهی این آیه، معنای دو واژه "صَرصَر" و " عاتِیَه" است و این که این عذاب چه کیفیتی داشته است؛ تندبودن، سرکشبودن، سرد بودن، پر سر و صدا بودن و مانند آن از جمله ترجمههایی است که برای این دو نوع عذاب بیان شده است
کارشناسان کارگاه ترجمه میکوشند با دقت در این نکات به ترجمهای دقیق دست یافته و آن را به مخاطب برنامه انتقال دهند.
در برنامه روز یکشنبه ۲۱ دی ماه نیز به ترجمه و تفسیر آیه ۷ سوره مبارکه الحاقه پرداخته میشود.
آیه هفتم سوره الحاقه، آیهای طولانی، تصویری، همراه با کارکردی خوفانگیز برای تبیین شکل عذاب قوم عاد است. شاید در هیچ جای قرآن چنین تصویری از عذاب قوم عاد بیان نشده است: سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَی الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَی کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَه
کارشناسان برنامه کارگاه ترجمه میکوشند با پاسخ به این پرسشها به ترجمهای دقیق از آیه دست یابند و آن را به مخاطب برنامه پیشنهاد کنند.
استفاده از حرف اضافه " عَلی" بعد از مصدر " تَسخیر" به چه معناست و آیا تنها بر تسخیر بادها برای عذاب قوم اشاره دارد؟ یا بر تسلط بادها و عذابِ بر قوم نیز نشانگر است؟
معنای دقیق واژه " حُسُوم" چیست؟ آیا بر قطعیت و غیرقابل تغییر بودن دلالت دارد یا از این ماده ولی به معنای پیدر پی بودن است؟
مخاطب کلمه " تَرَی" در آیه، آیا تمامی مخاطبان قرآن است یا تنها بر پیامبر دلالت دارد؟ واژه " صَرْعَی " به چه معناست؟ آیا با توجه به معنای لغوی و تشبیه بعد از آنان، به حالت زمینافتادن قوم عاد اشاره میکند؟ یا مقصودِ آن، حیرانی و گیجی قوم در هنگام نزول عذاب است؟
تشبیه قوم به نخلهای توخالی چه مفهومی را دنبال میکند؟ آیا به قدِ بلندِ قومِ عاد و در عین حال ناتوانی آنان در برابر عذاب دلالت دارد یا به خانهها و بلندای آنان اشاره میکند؟
کارشناسان این برنامه حجت الاسلام محمد شیخالاسلامی، دکتر عرفان اسلامی، دکتر طاهره سادات و حجت الاسلام و المسلمین سید علی کشفی هستند.
گفتنی است، این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی رادیو قرآن است که به تهیه کنندگی مونا توسلی، گویندگی حسین محمدرضایی ساعت ۲۱ از رادیو قرآن پخش میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد