میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آیات قرآن کریم، حضرت مریم (س) مدتی برای عبادت خدا از مردم کنارهگیری کرده و در خلوت به سر میبرد. این اتفاق مدتی قبل از مژده تولد حضرت عیسی مسیح چنانکه در سوره مریم به این نکته اشاره فرموده است: «وَ اذْکرْ فِی الْکتابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیًّا» یعنی «در این کتاب مریم را یاد کن آن دم که در مکانى در طرف شرقى مسجد از کسان خود کناره گرفت.»
منظور از ذکر و یادآوری حضرت مریم سلامالله علیها، یاد کردن داستان زندگی اوست. همچنین منظور از «کتاب» قرآن کریم و یا سوره مریم است که جزئى از کتاب است، چون جزء کتاب هم مانند خود کتاب است. کلمه «انتبذت» از ریشه «نبذ» به معنی کناره گرفتن از مردم به طور گمنام است. به کار بردن این تعبیر شاید اشاره به آن باشد که حضرت مریم سلامالله علیها به صورت متواضعانه و گمنام و خالی از هر کاری که جلب توجه کند، از جمع کنارهگیری کرده و آن مکان از خانه خدا را برای عبادت انتخاب کرد.
معناى آیه این است که در این کتاب داستان آن بانوی مکرم را در آن حین که از مردم اهل خود کناره گرفت و در مکان شرقى (که گویا همان سمت شرقى مسجد بیتالمقدس باشد) ساکن شد تا به راز و نیاز با خدای تعالی بپردازد و چیزی او را از یاد خدا غافل نکند.
البته آن طور که در قرآن کریم میخوانیم حضرت مریم سلامالله علیها در زمان میلاد حضرت عیسی علیه السلام هم به همین صورت از مرم کنارهگیری کرد. به عبارت دیگر، پس از اینکه به صورت متواضعانه و گمنام و خالی از هرگونه کاری که جلب توجه کند، از جمع کنارهگیری کرد و در محل شرقی بیتالمقدس ساکن شد، حجابی بین خودش و سایر مردم قرار داد تا خلوتگاه او از هر نظر کامل شود.
البته در سوره مریم عنوان نشده است که این حجاب برای چه منظور بود. اما برای اینکه جواب این ابهام را پیدا کنیم باید به آیات دیگری درباره زمان میلاد حضرت عیسی علیه السلام مراجعه کنیم. با توجه به آیه 22 سوره آلعمران میتوان پاسخ این ابهام را پیدا کرد.
در آیه 22 سوره آل عمران میفرماید: «کلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَکرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً؛ هر وقت زکریا وارد محراب او مىشد مىدید که نزد او رزقى است.» درواقع خداوند از مائدهها و غذاهای بهشتی برای حضرت مریم سلامالله علیها میفرستاده تا از آنها تغذیه کند. بنا بر این آیه، به نظر میرسد که حضرت مریم سلامالله علیها از مردم کنارهگیری کرد و خود را از آنها پوشانید تا ذهن و قلبش برای عبادت و ذکر خداوند متعال آزاد باشد. در این زمان بود که خداوند، روح را که یکی از فرشتگان بزرگ است، به سوی آن بانوی بزرگوار فرستاد و او در شکل انسان کامل بیعیب و نقص و خوشقیافهای بر ایشان ظاهر شد.
منابع:
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد