میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست از سلسله نشستهای بینالمللی اسلامشناسی با موضوع «معیارهای یک تمدن اسلامی» برگزار شد.
در این نشست برخط که با حضور رایزن فرهنگی کشورمان در یونان، خانم دکتر انگلیکی زیاکا، رئیس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، آقای یورگوس فراگوس، دانشجوی مقطع دکتری روابط بینالملل دانشگاه اژه، استراتوس کارکیچس، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، یوآنیس میلونلیس، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه الهیات دانشگاه ارسطو از کشور یونان، دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاریهای علمی و امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) و جمعی از اساتید و دانشجویان داخل کشور برگزار شد، حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابایی، استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به طرح مباحث خود پرداخت.
در این نشست حبیبالله بابایی گفت: تمدن اسلامی از نظر تئوری و عملی از اسلام حداقلی شروع میشود و شامل اکثر مردم به عنوان امت مسلمان (رد تکفیر) میشود و سپس با سیستم تربیت ایمان (رد نفاق) پیشرفت میکند. اگرچه تمدنِ بر پایه ایمان میتواند نقطه اوج تمدن اسلامی باشد، اما ایمان به تنهایی (بدون علائم بیرونی) در مقیاس فردی و اجتماعی قابل ارزیابی نیست. بر این اساس، بر خلاف تکفیر کنندگان، اسلام تنها راه شناخت اسلامیت در تمدن است و ایمان راهی برای شکوفایی انسانیت، اخلاق و عقلانیت برای ایجاد بزرگترین سیستم ارتباطی انسانی و هسته اصلی هر تمدن میباشد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: تمدن مبتنی بر اسلامِ پیش از ایمان با تمدن مبتنی بر اسلامِ پس از ایمان تفاوت زیادی دارد. اسلام پیش از ایمان، اسلامی ابتدایی با عملکرد تمدنی کمتر است که قابلیت ریاکاری و دورویی در آن وجود دارد، اما اسلام پس از ایمان جامعتر است. ایمان نقش تضمینی برای حفظ جامعیت اسلام دارد و در پرتو آن آموزههای اسلامی حتی در جنبههای خصوصی زندگی مسلمانان انجام میپذیرد. همانطور که اسلام جنبههای درونی زندگی را تحت تأثیر قرار میدهد، ایمان نیز بر امور خارجی تأثیر میگذارد. اما جامعه مبتنی بر اسلام پیش از ایمان در یک لایه سطحی متوقف میشود و توانایی رشد ندارد.
در پایان این نشست، پرسشهایی از سوی شرکتکنندگان مطرح شد که دکتر حبیبالله بابایی به آنها پاسخ دادند.
منبع : خبرگزاری مهر
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره