میرنیوز

تحول در برگزاری مسابقات سراسری قرآن ضروری است / پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت

تحول در برگزاری مسابقات سراسری قرآن ضروری است / پیشنهاداتی برای ارتقای کیفیت 2020-12-15T08:23:13+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه این هفته «افق» رادیو قرآن با حضور علی‌اکبر حنیفی، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان و با اجرای کارشناسی جواد نصیری و با موضوع تحلیل و بررسی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

علی‌اکبر حنیفی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در ابتدای این برنامه، ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان این دوره از مسابقات و کیفیت برگزاری آن، اظهار کرد: امروز ما در جمهوری اسلامی ایران بیشترین مسابقات قرآن را برگزار می‌کنیم و در کنار آن از کشورهایی هستیم که حفاظ و قرای بسیار زیادی را در میان سایر کشورهای اسلامی دارا هستیم و همه این‌ها حُسن جمهوری اسلامی ایران است. حتی از نظر تعداد قاریان، از بسیاری از کشورها پیشی گرفته‌ایم و در بسیاری از عرصه‌های قرآنی حائز رتبه هستیم.

وی در ادامه در خصوص شیوه برگزاری این دوره از مسابقات گفت: در گذشته برگزاری مسابقات جزئیات بیشتری داشت که موجب ارتقای کیفیت برگزاری در سطح کشوری و بین‌المللی می‌شد. به عنوان مثال، ضمن برگزاری بخش‌های شهرستانی و استانی، بخش منطقه‌ای هم وجود داشت که بسیاری از مشکلات این عرصه را برطرف می‌کرد. اما در این دوره به دلیل فشارهایی که از پایین وارد می‌شد، به‌جای اینکه مسابقات را درمان کنند، آن را جراحی می‌کردند. همین موضوع باعث شد تا چهره‌های تکراری، عدم حضور برخی از مناطق و استان‌ها و حضور بیش از اندازه نمایندگان در برخی از استان‌ها را در این دوره شاهد باشیم.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: موضوع بعدی رشته‌های مسابقات است. امروز رشته‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، تعریف شده و خاص است و به هیچ وجه مسابقه‌ای نیست و شاید بیشتر یک کار سنتی و مدرسه‌ای است که از گذشته وجود داشته است. به این روش‌های برگزاری روش حوزه‌ای و مدرسه‌ای می‌گویند و روش مسابقه‌ای اینگونه نیست. متأسفانه عین این داستان را ما در مسابقات سراسری و بین‌المللی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، شیوه برگزاری مسابقات در بخش حفظ و در بخش قرائت و سایر بخش‌های مسابقات برای مخاطبان خسته‌کننده و موجب تضعیف مسابقات می‌شود؛ بهتر است مسابقات بخش حفظ تنها یک سوال پرسیده شود و همین سوال در پخش زنده برنامه نمایش داده شود. در بخش ترتیل هم همین‌گونه است و بیشتر شبیه جلسه است تا مسابقات؛ لذا ضروری است تا این بخش‌ها و رشته‌ها را مسابقه‌ای کنیم. یکی دیگر از اشکالات، برگزاری رشته‌ها آن بود که نمره‌های شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین داده می‌شد و شرکت‌کنندگان باید در لحظه می‌دانستند که ایراد کار و مشکلشان کجاست و چرا امتیاز دریافت کرده‌اند یا از دست داده‌اند.

بخش دیگر برنامه افق به ارتباط تلفنی با محمدرضا جاهدی‌نیا، رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن کریم چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن از استان خراسان رضوی اختصاص داشت. وی در خصوص روند برگزاری این دوره گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به‌نظر می‌رسید تنها راه و بهترین راه همین شیوه برگزاری بود و برای ما این روش خوش یمن شد.

وی در خصوص محیط برگزاری مسابقات هم گفت: مسابقات در استودیو ضبط و از سوی یک داور نظارت می‌شد و برای هر استان، استادی مربوط به حفظ در محل قرار داشت. قرعه آیات را هم خود برگزارکنندگان انتخاب می‌کردند و برای هر فرد آیات متفاوت بود؛ اما از لحاظ سختی و آسانی در یک سطح بود.

شیوه برگزاری سال‌های قبل بهتر بود
جاهدی‌نیا در خصوص شیوه برگزاری این دوره از مسابقات برای سال‌های بعد گفت: شیوه برگزاری سال‌ها قبل از نظر من بهتر بود و اگر همچون سال‌های گذشته برگزار شود، تأثیر بهتری خواهد داشت؛ چرا که یک دورهمی بزرگ شکل می‌گرفت که فواید بسیاری داشت.

وی در خصوص نقاط قوت و ضعف این دوره از مسابقات هم گفت: برگزاری این دوره از مسابقات استرس و فشار کمتری بر روی متسابق وجود داشت. در خصوص نقاط ضعف هم اگر حضوری بود، بهتر بود و می‌شد اختتامیه این دوره از مسابقات هم به شیوه بهتری برگزار کرد و انتظار می‌رفت که حداقل برگزیدگان را دعوت می‌کردند، به صورت حضوری از آن‌ها تقدیر می‌کردند.

بعد از پایان تماس تلفنی با محمدرضا جاهدی‌نیا، رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن کریم چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، علی‌اکبر حنیفی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در ادامه این برنامه به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌برگزار شدن مسابقات قرآنی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدیریت جدید امور قرآنی جوان هستند و انرژی بالایی دارند و یک تیم قوی مسابقات را از هر جهت برگزار کردند، اگرچه در ادوار گذشته هم مدیران دیگر با انگیزه‌های بسیار این مسابقه را برگزار می‌کردند، پیشنهادتی را برگزاری هرچه بهتر این مسابقات ارائه می‌کنم.

وی افزود: رشته قرائت باید از وضعیت فعلی و تک‌رشته‌ای خارج شود. امروز در دنیا قرائت باب‌های مختلفی پیدا کرده است و ما نیز بهتر است باب‌های جذاب و مختلف قرائت را در مسابقات بیاوریم. همچنین رشته‌های تقلیدی و غیر تقلیدی را از همدیگر جدا کنیم. این عادلانه نیست که همه در یک رشته برگزار شود و هرکس ادعا می‌کند صاحب سبک است می‌تواند در این مسابقات شرکت کنند و راه بسیاری از جوانان باز می‌شود. اینگونه هم رشته‌ها باز می‌شود و هم راه برای دیگران باز خواهد شد. در بحث حفظ قران کریم هم این مسئله وجود دارد.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم افزود: مسئله بعدی این است که استان‌ها لیگ‌های استانی و تیم‌های استانی قرآنی تشکیل دهند و این‌ها از این طریق بتوانند به مسابقات سراسری راه پیدا کنند. این روش هیجان‌زا و تأثیرگذار خواهد بود. در کنار آن هم باید از اساتید مختلف کشوری و استانی برای این لیگ استفاده بکنند و این رقابت باعث می‌شود سطح قرآنی استان‌ها افزایش پیدا کند و برای ارتقا سطح مسابقات قرآنی هم اثرگذار است. این موضوع یک رقابت و فکر ایجاد خواهد کرد که باعث پیشرفت خواهد شد.

حنیفی با اشاره به اینکه رشته‌های جدید در ترتیل و سایر بخش‌ها باید ایجاد شود گفت: اضافه کردن رشته‌های جدید در همه بخش‌ها باید لحاظ شود به عنوان مثال ترتیل را می‌توان در چند رشته مختلف برگزار کرد که تیم‌های متنوعی با این کار ایجاد می‌شود و مسابقات قرآنی کشور شاهد یک تحول خواهد شد.

وی در خصوص مسابقات در بخش مفاهیم هم گفت: خیلی خوب است که این مسابقات برگزار شود، اما نه به صورتی که در مسابقات فعلی و بین‌المللی شاهد آن بودیم؛ باید برای مسابقات مفاهیم هم اصولی را تعریف کرد و راه مفهومی خواندن را بیان کنیم، نه چیزی که در حال حاضر وجود دارد.

استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم در پایان ضمن تأکید بر تحول در مسابقات، گفت: برگزارکنندگان در نحوه برگزاری و تعدد رشته‌ها و شیوه برگزاری و نحوه دعوت نمایندگان و در تمام این‌ها تحولی ایجاد کنند و مناسبات و نیات مختلف را بازنگری کنند تا شاهد اثرگذاری بیشتر در این عرصه باشیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)