میرنیوز
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم بازدید از سامانه شبیهساز رانندگی نصیر دانشگاه خواجهنصیر الدین طوسی که عصر امروز در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد در جمع خبرنگاران درمورد هوشمندسازی حمل و نقل و ویژگیهای این طرح گفت: یکی از بحثهای خیلی شایع در حال حاضر بحث استفاده از فناوریهای جدید است برای اینکه ایمنی و عملکرد محصولات جادهای، ریلی و هوایی بالاتر برود چون فناوریهای مشترک هستند.
وی با بیان اینکه یکی از بحثهای مهم حوزه هوشمندسازی است، یادآور شد: هوشمندی را برای سه حوزه به کار میبرند که اولین حوزه این است که ایمنی بالا برده شود و برای این کار رفتار راننده کنترل شود و در صورتی که راننده خوابآلود و یا اگر فاصلهاش با خودروهای مقابل یا مجاور کم است هشدار داده شود که بحث ایمنی اولین فازی است که اجرا میشود.
منطقی گفت: فاز دوم این است که سیستمهای حمل و نقل را با یک مرکز مرتبط میکنند؛ مثلا وقتی شما میبینید اسنپ در شهر تهران به یک میلیون نفر سرویس میدهد کار خیلی عظیمی است این ممکن نمیشود مگر اینکه به یک مرکز وصل باشند و مرکز کنترل کند که در چه جاهایی توزیع راننده داشته باشد و که به کسانی درخواست خدمت دارند سرویس ارائه کند که این بحت هوشمندی در فاز دوم است است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: از ناوگان به صورت بهرهور استفاده کنیم و محصول را هم باید تحت کنترل داشته باشیم که یکسری از اجزای خود محصول مثل سیستم ترمز دائم را مانیتور میکنند و قبل از اینکه محصول وارد نقطه بحرانی شود هشدار میدهند که در واقع تعویض یا اصلاح شود به طوری که باعث بالاتر رفتن سطح ایمنی محصول شود.
وی در پاسخ به این سوال که طرح شبیه سازی رانندگی نصیر را چگونه دیدهاید، گفت: این شبیهساز سه ویژگی مهم دارد که نمونه این طرح را در بخش هوایی که خیلی حساس است داریم و قرار شد این طرح در بخش زمینی هم جاری سازی شود که اولین نکته مثبت اینکه هوشمندی در نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بوجود آمده تا این اتفاق بیفتد؛ نکته دوم اینکه سیستم به تنهایی جوابگو نیست یعنی اگر فقط توسط دانشگاه ساخته میشد این محصول حاصل همکاری مشترک نیروی انتظامی، بخش شرکت واحد اتوبوسرانی و مجموعه دانشگاهی است که درواقع این یک پدیده است که چند مجموعه با هم یک کار توسعه میدهند.تبادل دانش و رسیدن به یک نقطه مشترک هم در این همکاری به وجود آمده است. نکته سوم که خیلی مهم است این است که یک فاز اولیه دارد که باید حداقلها را داشته باشد.ما از نظر شناختی رانندگان ما با سایر رانندهها فرق دارند.
ادامه دارد...
منبع : خبرگزاری فارس
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا