میرنیوز

مدیران کشور در بحران کرونا حکمرانی کارشناسان بهداشتی را بپذیرند

مدیران کشور در بحران کرونا حکمرانی کارشناسان بهداشتی را بپذیرند 2020-04-07T15:04:10+04:30

احمد قویدل مسئول روابط عمومی شبکه کمک (کمیته مقابله با کرونا) در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: شبکه کمک متشکل از مجموعه‌ای از شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد و چند تشکل ملی است که پس از وقوع بحران کرونا در کشور داوطلبانه تشکیل گردید. البته گردهم آمدن این شبکه‌ها از زلزله کرمانشاه و با هدف مشارکت سازمان یافته در کمک به مردم آغاز گردیده بود اما ابعاد اجتماعی بحران کرونا شتاب بیشتری به این سازماندهی اجتماعی داد.

وی ادامه داد: نیاز به تشکیل شبکه کشوری پس از دعوت فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، برای حمایت و پشتیبانی سازمان‌های مردم نهاد از از تلاش‌های دولت برای مهار کرونا احساس شد. بی تردید گفتمان مدنی و کارشناسی بهداشتی فرماندهی ستاد کرونای تهران در تشکیل این شبکه نقش مهمی را ایفا نمود.

قویدل تصریح کرد: این تجربه به خوبی نشانگر آن است که اعتماد مسئولین به سازمان‌های مردم می‌تواند چه نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم ایفا نماید. وزارت کشور در حوزه معاونت مشارکت‌های اجتماعی نیز با رویکردی مثبت از تشکیل داوطلبانه شبکه کمک استقبال نموده و این شبکه به عنوان یکی از اعضای کارگروه ملی مشارکت در مقابله با کرونا پذیرفته است. شبکه کمک بیش از ۲۰۰۰ سازمان مردم نهاد و پویش مردمی را پوشش داده و می‌تواند نقش مهمی در آگاه کردم مردم ایفا نماید. این شبکه برای پیشبرد اهداف تعریف شده که مبنای آن عبور از بحران کرونا با کمترین لطمه به مردم با محور پیشگیری است ۴ کمیته تخصصی تعریف نموده که شامل: الف - کمیته تولید محتوا، آموزش و ترویج ب- کمیته تأمین منابع مالی و غیرمالی ج - کمیته پشتیبانی از طرح‌ها و توزیع منابع د- کمیته دیده‌بانی، مطالبه‌گری و تعامل است.

وی ادامه داد: همچنین شبکه کمک، واحد روابط عمومی را نیز در ساختار خود پیش بینی نموده که دو وظیفه اطلاع رسانی در حوزه شبکه اجتماعی و ارتباط با رسانه‌های گروهی کشور را عهده دار است. مستند سازی فعالیت‌های شبکه نیز از وظایف این واحد است که هر روز با اخذ گزارش‌ها به صورت یک کتاب مجازی به روز رسانی می‌شود. بر اساس تصمیم شورای راهبردی این شبکه روزهای شنبه گزارش هفتگی فعالیت‌های این شبکه جهت اطلاع عموم منتشر و در اختیار رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرد.

قویدل در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه منابع مالی این شبکه چگونه تأمین می‌شود، گفت: سازمان‌های مردم نهاد عضو شبکه‌ها اولین کمک‌ها را به شبکه نمودند و سه حساب بانکی از سه سازمان مردم نهاد با اخذ مجوز از جمعیت هلال احمر به صورت ویژه برای دعوت عام از مردم برای کمک به این شبکه اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: شرایط کشور بسیار حساس است. عبور از بحران کرونا در کشور و در جهان نیازمند سیاست گذاری‌های درست از طرف دولت‌ها و همکاری همه جانبه مردم است. بزرگترین مخاطره در بحران شیوع یکی بیماری خطرناک که شدت سرایت آن بسیار بالا است ماجراجویی مدیران سیاسی و اقتصادی کشور است. مسئولین کشور از بالاترین مقام اجرایی دولت تا دهیار باید باور کنند و بپذیرند که به توصیه‌های کارشناسان بهداشتی و متخصصین شیوع بیماری عمل کنند.

قویدل افزود: شبکه کمک بر این اعتقاد است که مدیران دولتی باید برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی راه حل پیدا کنند، نه آنها را بررسی کنند. باید باور داشته باشند که اگر ارشدترین مدیر کشور هم باشند، کارشناس شیوع بیماری نیستند. بهترین راه مقابله با کرونا قرنطینه است. اگر دولت از نظر مالی این ظرفیت را ندارد که با شرایط قرنطینه کامل از مردم حمایت مالی کند، به همین شرایط حداقلی مقابله با بیماری منحوس کرونا که شامل تعطیلی واحدهای صنفی و مدارس و دانشگاه‌ها و طرح فاصله گذاری اجتماعی است، وفادار بماند.

وی ادامه داد: برای مردم و مسئولین به خوبی نتایج اجرای این طرح آشکار شده و بار بیمارستان‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. کادر درمان تازه نفس کشیده است، انصاف نیست با تصمیم گیری های سیاسی یا اقتصادی این دستاورد بزرگ را از بین برد.

قویدل افزود: شبکه کمک تا کنون سه نامه سرگشاده به رئیس جمهور نوشته و ارتباط و تعامل نزدیکی با دستیار اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دوات بر قرار نموده است. در این نامه‌ها تلاش شده است مطالبات مردم از جمله خواست حداکثری قرنطینه برای قطع زنجیره انتقال بیماری و همچنین توجه دولت به وضعیت معیشت مردم در دوران خانه نشینی منعکس گردد.

وی گفت: رفع فیلترینگ و افزایش پهنای باند اینترنت در دسترس مردم نیز از در خواست‌های مهم شبکه کمک از رئیس شورای امنیت ملی کشور است. شبکه کمک در راه شکستن تحریم‌های یکجانبه و غیر انسانی آمریکا علیه مردم ایران، خود را همراه دولت می‌داند.

قویدل افزود: متأسفانه طی سه روز که دوباره در سایه صحبت‌های متناقض مسئولین، خیابان‌ها مملو از ماشین شد. برخوردهای متفاوت و متناقض با مردم آنها را سر درگم می‌نماید. اضافه نمودن صفت‌هایی مانند هوشمند، به فاصله گذاری اجتماعی اساساً نقض غرض است. واحد فاصله متر است و فاصله یک و نیم متر تا دو متر نیازمند سنجش فاصله با متر است. این معیارها بهداشتی و قاطع است. با هوش نمی‌توان واحد سنجش فاصله را تغییر دارد.

وی تصریح کرد: نامه‌های سرگشاده اصولاً از ابزارهای مردم، جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد برای جلب توجه مسئولین به خواسته‌ها و مطالباتشان است. ضمن درک شرایط سخت مسئولین بهداشتی کشور این شیوه گفتگوی مسئولین طراز اول کشور موجب سردرگمی و تشتت فکری در بین مردم می‌شود. هم در خانه بمانید. هم در خانه نمانید یک بلاتکلیفی عمومی ایجاد می‌نماید.

قویدل ادامه داد: بیماری فرصت طلب کرونا به سادگی از این منافذ در مواضع وارد می‌شود و از مردم قربانی می‌گیرد. سیاستمداران کشور، مسئولین امنیتی و همچنین صاحبان صنایع و اصناف باید حکمرانی موقت کارشناسان بهداشتی و متخصصان شیوع بیماری‌ها را بپذیرند. اظهار نظرهای غیر علمی که در هیچ نقطه‌ای از جهان سابقه اجرایی هم ندارد فقط ماجراجویی و فرضیه پردازی‌هایی است که همانطور که رئیس قوه قضائیه گفتند بازی با جان و سلامت مردم است. برای نمونه اینکه با سادگی و بدون شناخت علمی از کارکرد یک ویروس علاقه مند به اجتماعات مردم! بگوییم مردم باید یاد بگیرند با کرونا زندگی کنند! اظهار نظرهای بی پایه و غیر علمی است که اول اصل را بر بازگشایی مراکز تجاری قرار داده است بعد تلاش می‌نماید با ادبیات اجتماعی آن را توجیه نماید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد وزارت بهداشت در شرایط خطیر و ضرورت انتقال نظریه‌های کارشناسی بهداشتی به مردم از ظرفیت شبکه بی نظیر و بی بدیل بهداشت کشور که از بزرگ‌ترین شهرها تا روستاهای کوچک را در کشور پوشش می‌دهد، استفاده صحیح و اصولی نماید. این شبکه بهداشتی از افتخارات ایران در عرصه بین المللی است و بارها کارهای بزرگ بهداشتی را با موفقیت به سر انجام رسانده است.

قویدل افزود: شبکه کمک با نقطه نظرات معاون بهداشتی وزیر بهداشت در رابطه با ضرورت ایجاد محدودیت‌های جدی برای خروج از منزل و تداوم تعطیلی‌ها بسیار موافق است. اگرچه این اظهارات تحت عنوان نظر شخصی اعلام شده است این توقع را از وزیر بهداشت داریم که کمک نمایند نظرات کارشناسان بهداشتی و شیوع بیماری‌ها و در رأس آنها معاون بهداشت وزارتخانه مقابله با کرونا را رهبری نمایند. این شبکه دارای کارشناسان آموزش دیده‌ای است که می‌توانند با رهنمودهای راهبردی از شیوع بیماری جلوگیری نمایند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)