میرنیوز

از ایفای نقش دانشگاه اجتماعی تا غائله تکمیل ظرفیت پزشکی

از ایفای نقش دانشگاه اجتماعی تا غائله تکمیل ظرفیت پزشکی 2020-03-30T09:53:00+04:30

به گزارش ایسنا، سال ۹۸ در دانشگاه آزاد اسلامی با به‌کارگیری امکانات این دانشگاه برای مقابله با سیل نوروز ۹۸ آغاز شد. بر این اساس به دنبال تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ضرورت همراهی در امدادرسانی به سیل زدگان - به ویژه در استان‌های گلستان و مازندران که در ابتدای سال ۹۸ دچار سیل شدند - برخی واحدهای این دانشگاه به اسکان سیل‌زدگان اختصاص یافتند و همچنین مقرر شد تا این دانشگاه ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه خود را برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل ۹۸ اختصاص دهد.

در همین رابطه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز دو حوزه کمک به سیل‌زدگان و رسیدگی و کمک به شهرها و روستاها را به عنوان دو اولویت مهم دانشگاه آزاد تعیین و اعلام  کرد.

از ارائه طرح مقطع دکترای حرفه‌ای کشاورزی به وزارت علوم تا ایجاد مزارع آموزشی

طرح تحول آموزش، پژوهش و خدمات فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در ابتدای سال ۹۸ به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد اعلام شد.

در همین رابطه دکتر طهرانچی یکی از چالش‌های آینده در حوزه کشاورزی را کمبود متخصص ارشد دانست و تأکید کرد: کشاورزی یک رشته نیست و یک فیلد متشکل از قانون‌های مختلف است. کشاورزی یک موضوع و میدان تحقیق است که ذیل آن مدیریت کشاورزی، مدیریت گلخانه، مدیریت صادرات، مدیریت مالی، حقوق کشاورزی، حقوق آب، مهندسی کشاورزی، مهندسی زراعت، مهندسی کنترل در فناوری‌های نوین و … است و مجموع رشته‌های دانشگاهی را در خود جای می‌دهد.

وی در همین خصوص در همایش تخصصی "طرح تحول در علوم، مهندسی و کشاورزی" که دی ماه ۹۸ در دانشگاه آزاد برگزار شد، بخش مهندسی کشور را سرطان‌زده توصیف کرد و گفت: بحران در رشته‌های کشاورزی بزرگ‌تر است، ما ۱۷۰۰ عضو هیات علمی، ۵ هکتار زمین و دانشگاه‌های متعدد کشاورزی و منابع طبیعی داریم در حالی که این رشته ۷ هزار دانشجو بیشتر ندارد. این در حالی است که کشاورزی دنیا نیز فناوری محور شده است.

در همایش فوق چنین عنوان شد که دانشگاه آزاد در حال ارائه دوره دکتری حرفه‌ای کشاورزی به وزارت علوم است تا فارغ التحصیلان این دوره بتوانند بعد از ۵ سال یک گلخانه را اداره کنند. رئیس دانشگاه آزاد همچنین از بنیان‌گذاری مزارع تولیدی و آموزشی خبر داد و تأکید کرد: استاد علوم پایه باید بتواند استاد مزرعه هم باشد و برای دامپروری هم باید همین مسیر را طی کنیم.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد/ انتخاب موضوع پایان‌نامه براساس نظام موضوعات از مهر ۹۸

یکی دیگر از اتفاقات مهم دانشگاه آزاد در سال ۹۸، ایجاد سامانه پایش دانشگاه و تعیین نظام‌ موضوعات برای پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری بود.

نظام پایش آزاد (پژوهش اثربخش یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی)، یک نظام جامع پژوهشی است که با هدف رفع نواقص مربوط به نظام پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه و قرار دادن این ظرفیت در خدمت حل مسائل ملی کشور و ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان نتایج این پژوهش‌ها طراحی و در سال ۹۸ به اجرا درآمد.

بر این اساس عناوین بیش از ۳۰ برنامه علمی برای واحدهای دانشگاهی در استان‌های مختلف کشور مشخص شد تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ بتوانند موضوع پایان نامه خود را از نظام موضوعات مربوط به برنامه‌های علمی در سامانه پایش آزاد انتخاب کنند.

برنامه دانشگاه آزاد برای جذب هیأت علمی جوان

دانشگاه آزاد در سال ۹۸ به منظور ایجاد تحول و نشاط علمی، جذب سالانه هزار عضو هیأت علمی جوان را در دستور کار قرار داد.

در همین رابطه دکتر بیژن رنجبر، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به اولین فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد در مهر ماه گفت: در این فراخوان حدود ۹۰۰ نفر جذب خواهند شد و فراخوان دوم نیز اوایل آبان ماه سال جاری اعلام می‌شود.

این در حالی است که اعلام فراخوان دوم جذب اعضای هیئت علمی تا اسفند ماه به تعویق افتاد.

رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی  در این رابطه با اشاره به اینکه جذب اساتید جوان در فراخوان سال ۹۸ بر اساس آمایش رشته‌ای و نیاز واحدها و گروه‌ها اعلام شده است، گفت: تعداد ۱۱۴۶ رشته از طرف استان‌ها برای جذب اعلام نیاز شده که به صورت جزئی‌تر ۷۴۱ درخواست در رشته‌های علوم پزشکی، ۶۳ درخواست در گروه معارف و ۳۳۲ درخواست در رشته‌های مختلف غیرپزشکی از طرف استان‌ها اعلام نیاز شده و در سامانه جهت ثبت نام متقاضیان درج شده است.

سه روز بعد از اعلام این فراخوان دکتر فرهاد ادهمی مقدم، مدیر کل دفتر توسعه آموزش و امور دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد از جذب ۱۰۰۰ متقاضی هیأت علمی واجد شرایط در رشته‌های علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: در حوزه معاونت علوم پزشکی بیش از ۷۰۰ درخواست وجود دارد و با توجه به اینکه در بعضی رشته‌ها یک نفر و در برخی از رشته‌ها بیشتر از یک نفر اعلام نیاز شده است، حدود ۱۰۰۰ نفر در صورت وجود افراد واجد شرایط جذب هیأت علمی خواهیم داشت.

اقدامات دانشگاه آزاد برای ایمنی‌سازی مسیر تردد دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات

دی ماه ۹۷، تلخ‌ترین تراژدی آموزش عالی رقم خورد و واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، به فوت ۱۰ نفر از دانشجویان منجر شد.

بعد از این حادثه تلخ، ایمنی‌سازی در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علوم و تحقیقات مورد تأکید قرار گرفت.

در همین رابطه رضا مسعودی، سرپرست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تیر ماه ۹۸ آخرین اقدامات دانشگاه به منظور ایمنی‌سازی مسیر تردد دانشجویان را تشریح کرد و گفت: : مکانیزمی که توسط پیمانکار برای ایمن‌سازی مسیر تردد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات طراحی شده، از نظر ایمنی دارای بالاترین استانداردهاست و از متوسط ایمنی کشور بالاتر است.

وی با تأکید بر اینکه به منظور نصب گاردریل و ایمنی سازی مسیر تردد در واحد علوم و تحقیقات با یکی از پیمانکاران مطرح ساختمانی کشور وارد مذاکره شدیم، اظهار کرد: از ابتدای تعامل و مذاکره تأکیدمان ارائه بهترین کیفیت و تأیید نظر پلیس راهنمایی و رانندگی بود. با توجه به اینکه طول مسیر بر حسب شرایط، نیاز به گاردریل‌های مختلفی از جمله سه موج، یک موج، نیوجرسی و قرقره‌دار دارد، بنابراین نیاز به مطالعات میدانی جامع شدیداً احساس می‌شد.

سرپرست واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: پس از آنکه طرح اولیه از سوی پیمانکار مشخص شد، با پلیس راهنمایی و رانندگی چندین جلسه به منظور تأیید طرح برگزار کردیم و در نهایت طرح اجرایی هفته گذشته ارائه شد و به دنبال بستن قرارداد با پیمانکار مرتبط هستیم.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز آبان ماه ۹۸ با حضور در خبرگزاری ایسنا به تشریح تمهیدات ایمنی‌سازی در واحد علوم و تحقیقات پرداخت و با اشاره به اینکه این تمهیدات صرفاً به گاردریل محدود نمی‌شود، گفت: در مجموع ۲۰ میلیارد تومان هزینه برای مجموعه اقدامات ایمنی که دانشگاه باید انجام می داد؛ تخصیص یافت. از جمله آنکه آسفالت جاده را اصلاح کردیم و خوشبختانه این کار در تابستان انجام شد.

اقدامات دانشگاه آزاد در خصوص مقابله با باندهای جعل مدارک دانشگاهی و صندلی‌فروشی

روابط عمومی دانشگاه آزاد در تیر ماه ۹۸ از کشف و متلاشی‌سازی یک باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی -با تلاش مرکز حراست این دانشگاه و مراجع امنیتی و قضائی- خبر داد.

در همین رابطه چنین اعلام شد که جاعلان از سال ۱۳۸۵ به صورت حرفه‌ای و شبکه‌ای در سطح کشور فعالیت داشته و با راه‌اندازی دفاتر متعدد در استان‌های مختلف و راه‌اندازی سایت‌های جعلی استعلام مدارک دانشگاهی نسبت به صدور مدارک جعلی مهم و بسیار زیاد در مقاطع تحصیلی مختلف در قبال دریافت هزینه تا ۱۰۰ میلیون تومان (برای هر مدرک) اعم از مدارک تحصیلی جعلی و دیگر مدارک مختلف و متعدد جعلی مربوط به ادارات و مراکز و بانک‌ها و سازمان‌ها برای استفاده در داخل و خارج کشور اقدام نموده‌اند و از این طریق نسبت به تحصیل اموال نامشروع بسیار هنگفت اقدام و با اموال بادآورده در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز بار دیگر در آذر ماه در رابطه با انهدام باند صندلی‌فروشی رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که ۲۶ آذر از سوی رئیس پلیس تهران اعلام شد، گفت: این باند را حراست دانشگاه دو ماه پیش کشف و به مراجع قانونی گزارش کرد.

وی در همین رابطه افزود: کشف این باند توسط خود دانشگاه آزاد صورت گرفته و متخلفان نه در دانشگاه، بلکه به اسم دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردند. این باند را حراست دانشگاه آزاد دو ماه پیش کشف کرد و تحویل مراجع قانونی دادیم و آن‌ها در حال بررسی موضوع هستند.

رئیس دانشگاه آزاد در این رابطه تصریح کرد: رقمی که این افراد از خانواده‌ها می‌گرفتند بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون و به اسم ثبت نام در رشته‌های پزشکی بود. 

تلفیق مجدد آموزش علوم پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد

دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد در مهر ماه  از ۹۸ تلفیق مجدد آموزش علوم پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: تفکیک آموزش رشته‌های علوم پزشکی و دامپزشکی سبب مشکلات فراوانی در خصوص سلامت و درمان در جامعه شده، در حالی که ارتباط تنگاتنگی میان این دو علم بسیار مهم وجود دارد و امیدواریم با هماهنگی بیشتر میان آموزش این دو بخش، متخصصان علوم پزشکی و دامپزشکی در کنار یکدیگر به انجام تحقیقات و پژوهش های مشترک بپردازند.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد رشته های جدید در زمینه دامپزشکی مانند حیوانات آزمایشگاهی و قرنطینه را مطرح کرد و گفت: امروز این رشته ها زمینه ساز پژوهش های فراوان در زمینه داروسازی، سلامت جامعه و ورود و خروج حیوانات به کشور با سلامت و ایمنی استاندارد می شوند که نیاز آنها در جامعه به شدت محسوس است.

توقف تکمیل ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد در پی مخالفت شورای سنجش و پذیرش دانشجو

یکی از چالش‌های دانشگاه آزاد در سال ۹۸، مخالفت شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تکمیل ظرفیت این دانشگاه در رشته‌های پزشکی بود که البته این موضوع سابقه‌ای طولانی داشت.

تنش بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ پیرامون بحث رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد ادامه داشت و در سال ۹۷ نیز پذیرش دانشجوی علوم پزشکی خارج از حد ظرفیت در دانشگاه آزاد برای این دانشگاه دردسرساز شد؛ به طوری که تعیین تکلیف این موضوع حدود یک سال به طول انجامید.

در مهر ماه ۹۸ نیز، دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام کرد که تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ فاقد وجاهت قانونی است.

دانشگاه آزاد در این رابطه پس از صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر قانونی بودن تکمیل ظرفیت در رشته‌های پزشکی، این تکمیل ظرفیت را متوقف کرد.

دکتر طهرانچی در همین رابطه، آبان ماه ۹۸ با حضور در خبرگزاری ایسنا در این  رابطه توضیح داد: دفترچه‌ انتخاب رشته ما قبل از مصوبه شورای سنجش و پذیرش منتشر شده بود اما بعد از این تصمیم، پذیرش دانشجو در رشته‌های غیرپزشکی صورت نگرفت در واقع بعد از جلسه شورای سنجش به دستور من پذیرش دانشجو در رشته‌های غیر پزشکی متوقف شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت دانشجویانی که در تکمیل ظرفیت رشته‌های غیر علوم پزشکی این دانشگاه ثبت نام کردند و بعد از این اتفاق بلاتکلیف ماندند، گفت: اگر چه دانشجویان ثبت نامی در مرحله تکمیل ظرفیت رشته‌های غیر پزشکی در دانشگاه‌ها یا رشته‌های دیگر به عنوان دانشجو پذیرش شدند، اما با این وجود ما اعلام کردیم که داوطلبان با ارائه شماره شبای خود وجه پرداختی خود را دریافت کنند.

مخالفت شورای سنجش و پذیرش دانشجو با انتقال فرزندان هیئت علمی دانشگاه آزاد به رشته‌های پزشکی

شورای سنجش و پذیرش دانشجو تغییر رشته و انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد به رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی را در اوایل بهمن ماه سال جاری لغو کرد و مقرر شد تا از آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ به بعد، پذیرش چهار رشته پرمتقاضی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت متمرکز و هم‌زمان با پذیرش دوره‌های روزانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌های دولتی با انتخاب رشته متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

بر اساس مصوبات بیست و دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه آزاد موظف است، چنانچه افراد دیگری در سنوات قبل یا بعد در دانشگاه آزاد وجود دارند که تغییررشته آن‌ها نیز برخلاف شرایط و ضوابط دستورالعمل فوق انجام‌شده، تغییر رشته آن‌ها توسط دانشگاه آزاد اسلامی لغو و وضعیت تمامی افراد فاقد شرایط و ضوابط تغییر رشته طبق دستورالعمل اجرایی تسهیلات فرزندان اعضای هیات‌علمی به همراه مدارک و مستندات لغو تغییررشته آن‌ها حداکثر تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارسال کند.

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لغو انتقال فرزندان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد به رشته‌های پزشکی، گفت: بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مانع تحصیل فرزندان اعضای هیئت علمی در رشته‌های پزشکی شدیم و در حال حاضر خانواده‌های این افراد این موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری می‌کنند.

وی اظهار کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو، به ما ابلاغ کرد که مانع تحصیل فرزندان اعضای هیئت علمی در رشته‌های پزشکی بشویم که ما هم این ابلاغیه را اجرا کردیم و اکنون بعضی خانواده‌های این دانشجویان موضوع را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه سرنوشت ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت علمی که امکان تغییر رشته به رشته‌های پزشکی را داشته‌اند و تاکنون نیز سه ترم تحصیلی خود در این رشته‌ها پشت سر گذاشته‌اند چه می‌شود، توضیح داد: موضوع جلوگیری از ادامه تحصیل این افراد به ما ابلاغ شده و در این حوزه نواقصی وجود دارد که در حال پرسش آن‌ها از تصمیم‌گیرندگان هستیم.

تعویق جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان تا مهر ۹۹

دانشگاه استاد محمود فرشچیان مهر ماه ۹۷ افتتاح شد اما با توجه به شیوه‌ خاص استاد-شاگردی که این دانشگاه در نظر داشت برای تربیت دانشجویان پی بگیرد، مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجو را از وزارت علوم دریافت نکرد.

در همین رابطه در مهر ماه ۹۸ بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان در آستانه نخستین سالگرد تأسیس این دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه این دانشگاه از هویت ایرانی برخوردار است، ممکن است با ضوابط امروزی همخوانی چندانی نداشته باشد، بر این اساس مقاومت‌هایی نیز نسبت به سیستم استاد-شاگردی که در صدد پیاده‌سازی آن در دانشگاه هستیم، وجود دارد که امیدواریم چنین مقاومت‌هایی کمتر شده و مصوبات ما نهایی شوند.

در همین خصوص و بعد از آنکه این دانشگاه در بهمن ماه ۹۸ نیز پذیرش دانشجو نداشت، میثم یزدی، معاون علمی و هنری دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا از تعویق پذیرش دانشجو در این دانشگاه تا مهر ۹۹ خبر داد و گفت: قرار بر این بود که به صورت مشترک با همکاری واحدهای دانشگاه آزاد- تهران مرکز و تهران جنوب- در بهمن ماه پذیرش دانشجو داشته باشیم که این موضوع متأسفانه به دلیل مشکلات فنی محقق نشد و پذیرش دانشجو در دانشگاه استاد محمود فرشچیان تا مهر ماه سال آینده به تعویق افتاد.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال صادر نشدن مجوز پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم در مهر ماه سال آینده هم وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: این موضوع را می‌توانیم با شیوه‌های داخل دانشگاه آزاد –امکانات و رشته‌های موجود در دانشگاه- حل کنیم. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی مجوز پذیرش دانشجو در رشته صنایع دستی را دارد و می‌تواند این مجوز را در واحدهای خود از جمله واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان فعال کند و نیازی به مجوز وزارت علوم ندارد.

افتتاح واحد بین‌الملل فرشتگان دانشگاه آزاد، مخصوص دانشجویان ناشنوا و کم‌شنوا

یکی از اتفاقات خوب دانشگاه در پایان سال ۹۸، افتتاح واحد بین‌الملل فرشتگان با محوریت جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان بود. این واحد دانشگاهی از ۲۸ بهمن ماه در هشت رشته نقاشی، عکاسی، گرافیک، معماری داخلی، فناوری اطلاعات، علوم ورزشی و مترجمی زبان در دوره‌های کارشناسی و کاردانی اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

دکتر طهرانچی در مراسم افتتاحیه، واحد بین‌الملل فرشتگان را نقطه عطفی برای جامعه یک میلیونی ناشنوایان در کشور دانست و گفت: با افتتاح این واحد، غفلت آموزش عالی در این حوزه جبران می‌شود.

به گزارش ایسنا، دانشگاه آزاد اسلامی با سهم ۳۸ درصدی خود از آموزش عالی، نقش پررنگی را در آموزش آکادمیک کشور ایفا می‌کند و در این مسیر با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است. در حالی که در سال ۹۸ رویکرد این دانشگاه از آموزشی و پژوهشی به تخصصی و موضوعی تغییر پیدا کرد و این سال به عنوان سال پایه بسیاری برنامه‌ها در این دانشگاه تعیین شد، برخی دیگر چالش‌های این دانشگاه به ویژه در نقطه تلاقی با وزارت علوم، کمامان ادامه پیدا کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوع ممنوعیت تکمیل ظرفیت دانشگاه در رشته‌های پزشکی اشاره کرد. در این راستا انتظار می‌رود دانشگاه آزاد -به ویژه در شرایطی که با کاهش جمعیت دانشجویی روبه‌روست- بتواند از سال آینده ناهماهنگی‌های این دانشگاه با وزارت علوم را برطرف کرده و در حوزه‌هایی همچون تکمیل ظرفیت، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)