میرنیوز

هیات امنای صرفه جویی ارزی؛ پاشنه آشیل وزارت بهداشت

هیات امنای صرفه جویی ارزی؛ پاشنه آشیل وزارت بهداشت 2024-07-13T09:29:42+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه سلامت کشور همواره با چالش‌هایی مواجه بوده و باعث شده وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت؛ مورد بازخواست و پاسخگویی قرار بگیرد.

حالا در آستانه تغییر دولت و قرار گرفتن مدیران جدید بر مسند وزارت بهداشت، نگاهی داریم به اتفاقات و رویدادهایی که یک طرف آن، وزارت بهداشت قرار دارد. به عنوان مثال، هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، یکی از زیر مجموعه‌های تحت مدیریت وزارت بهداشت است.

هیأت امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب آذر ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق اهداف و وظایفی نظیر فراهم سازی زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، صرفه جویی ارزی در هزینه‌های درمانی بیماران، بی نیاز کردن کشور از اعزام بیماران به خارج از کشور، ایجاد هرگونه تسهیلات برای واحدهای درمانی داخل کشور و تجهیز آنها و بهبود کمی و کیفی امکانات مراکز آموزشی و درمانی داخل کشور تشکیل شده است. اما در چند سال گذشته، شاهد تشکیل شرکت‌های تجهیزات پزشکی در زیر مجموعه هیأت امنای صرفه جویی ارزی بوده‌ایم که بعضاً، فعالیت این شرکت‌ها با حرف و حدیث‌هایی همراه بوده است؛ به طوری که باعث شده اهداف هیأت امنای صرفه جویی در معالجه بیماران، محل انتقاد شود. یکی از شرکت‌هایی که فعالیت آن همچنان با ابهاماتی همراه است، آواپزشک است.

شرکت آواپزشک ۱۲ اسفند سال ۱۳۷۱ در فضایی به وسعت ۱۳ هزار هکتار در شهرک صنعتی آشتیان تأسیس شد. اما، بعدها در زمینه فعالیت این هلدینگ بزرگ تجهیزات پزشکی، حرف و حدیث‌هایی مطرح شد. در نهایت، به دستور وزیر بهداشت وقت در سال ۹۷، قرار بر این شد که این شرکت منحل شود؛ اما هنوز خبری از انحلال نهایی آن نیست.

بررسی اسناد مالی شرکت آوا پزشک در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۶ نشان می‌دهد که در زمان مدیریت اسبق این شرکت در این دوره همواره زیان ده بوده است. در همین حال، اواخر آبان ۱۴۰۲ بود که قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی و جمعی از تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی از رئیس مجلس خواستند تا هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، به طور کامل منحل شده و وظایف حاکمیتی آن به وزارت بهداشت سپرده شود.

در بیانیه تشکل‌های دانشجویی آمده است: هلدینگ سلامت آواپزشک، در جزئی‌ترین اجزای ساختار نظام سلامت ورود کرده و عملاً از دلایل پایه‌ریزی و تأسیس خود فاصله گرفته است. این هلدینگ با داشتن زیرمجموعه‌های مختلف، حضور گسترده‌ای در مسائل مرتبط و یا حتی غیر مرتبط با بحث سلامت و بهداشت دارد و این حضور گسترده به معضل واسطه‌گری این مجموعه دامن زده است.

آنژیوکت، یک کالای اساسی و مورد نیاز بخش سلامت است که ما همچنان وارد کننده این محصول هستیم. اما، چند سال پیش شرکت آواپزشک تصمیم گرفت با خریداری خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی، نسبت به تولید این محصول در داخل کشور اقدام کند.

مرتضی مسلمی مسئول فنی اسبق شرکت آواپزشک، در ارتباط با تصمیمات اشتباهی که در این شرکت صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: اواخر سال ۱۳۷۳، یک سری ماشین آلات دست دوم از کانادا برای شرکت آواپزشک خریداری شده بود که برای راه اندازی خط تولید سر سوزن بود.

وی افزود: خط تولید راه اندازی شد و ما سالانه ۷۰ میلیون سر سوزن تولید می‌کردیم که مقرون به صرفه نبود. زیرا، نیاز داخل بیش از این بود و اساساً صرفه اقتصادی هم برای شرکت نداشت.

مسلمی به ماجرای خرید خط تولید آنژیوکت در شرکت آواپزشک اشاره کرد و گفت: شرکت آواپزشک در برخی خرید خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی دچار اشتباه شد و به همین دلیل بود که محصول شرکت تا الان وارد بازار کشور نشده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع که شرکت آواپزشک در خرید خط تولید آنژیوکت از کره جنوبی اشتباه کرده بود، افزود: محصولی که قرار بود تولید شود، از نظر بنده که مسئول فنی بودم، مورد تأیید نبود و همان زمان موضوع را به سازمان ملی استاندارد اعلام کردم و خط تولید آنژیوکت پلمب شد.

در همین حال، محمدرضا شافعی نیا مدیرعامل اسبق شرکت آواپزشک، در واکنش به سرانجام راه اندازی خط تولید آنژیوکت در شرکت آواپزشک، گفت: بنده از اواخر سال ۹۵ تا ۹۶، مدیرعامل آواپزشک بودم و خریداری دستگاه‌ها قبل از حضور من اتفاق افتاده بود.

وی افزود: فکر می‌کنم دستگاه‌ها در سال ۹۲ یا ۹۳ خریداری شده بود که اشکالاتی به نحوه قرارداد خرید وارد بود که ما آنها را اصلاح کردیم.

شافعی نیا در خصوص اشکالات مورد اشاره در قرارداد خرید دستگاه‌های تولید آنژیوکت گفت: موضوع آموزش و خدمات پس از فروش در قرارداد نبود که اصلاح شد و در نهایت راه اندازی خط تولید به دوره حضور بنده در شرکت آواپزشک نرسید، البته به صورت آزمایشی، راه افتاده بود.

در همین حال، خدایار عینی دبیر سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سر سوزن، با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت نباید کار اقتصادی انجام دهد، گفت: وظیفه وزارت بهداشت، سیاستگذاری و نظارت بر حوزه سلامت است.

وی افزود: وقتی صحبت از صرفه جویی در معالجه بیماران می‌شود، باید ببینیم چقدر هزینه کرده‌ایم.

عینی با انتقاد از دخالت بخش دولتی در تولید سرنگ، گفت: وقتی تولید سرنگ در کشور ۳ برابر نیاز داخلی است، چه دلیلی دارد که بخش دولتی به این حوزه ورود کند؛ جز اینکه می‌خواهد به بخش خصوصی ضربه بزند.

وضعیت شرکت آوای پردیس سلامت که سهام آن در پالایشگاه اصفهان به صورت دستوری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به هیأت امنای صرفه جویی ارزی منتقل شده، لازم است شفاف سازی شود. سود حاصل از این سهام طی چهار سال گذشته در کجا مصرف شده و استفاده از منابع مالی این شرکت که ذاتاً متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده چرا صرف هزینه‌های دیگری می‌شود. انتظار می‌رود که دستگاه‌های نظارتی نسبت به شفاف شدن هزینه کردهای این مجموعه اقدام نمایند.

در خصوص شرکت‌های در حال تسویه هلدینگ آواپزشک که فرآیند تسویه آنها از ابتدای سال ۹۹ آغاز شده و تاکنون ختم تسویه قطعی اعلام نشده نیز لازم است دستگاه‌های نظارتی ورود جدی بر فرآیند تسویه که حداکثر ظرف دو سال به اتمام می‌رسد، داشته باشند و هزینه‌های صرف شده در فرآیند تسویه را بررسی نمایند.

به نظر می‌رسد، در خواست جدی تولید کنندگان در بخش خصوصی جهت مجموعه آواپزشک و نیز مدیران دانشگاه‌ها به عنوان سهامداران قطعی در آوای پردیس و تشکل‌های دانشجویی و مردمی، رسیدگی جدی دستگاه‌های نظارتی و مدیران دولت چهاردهم، بر عملکرد هیأت امنای صرفه جویی ارزی به عنوان مجمع صاحبین سهام در این مجموعه‌ها است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

بازنگری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان در دستور کار قرار دارد

بازنگری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان در دستور کار قرار دارد
2024-10-17T14:51:47+03:30
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر لزوم بهبود مستمر و تطبیق برنامه‌های بنیاد با نیازهای روز، از بازنگری در طرح‌های بنیاد ملی نخبگان خبر داد.

تشکیل کارگروه «مسکن نخبگان» در بنیاد ملی نخبگان/ بازگشت طرح‌های کلیدی با رویکردی نو

تشکیل کارگروه «مسکن نخبگان» در بنیاد ملی نخبگان/ بازگشت طرح‌های کلیدی با رویکردی نو
2024-10-17T14:25:02+03:30
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تقویت جایگاه بنیادهای استانی در تعامل با استانداران، از پیگیری موضوع مسکن نخبگان و بازگشت طرح‌های شهید وزوایی وشهید احمدی ر...

ستاد توسعه علوم شناختی به شرکت‌ها مشاوره دانش بنیانی ارائه می‌دهد

ستاد توسعه علوم شناختی به شرکت‌ها مشاوره دانش بنیانی ارائه می‌دهد
2024-10-17T14:11:42+03:30
با هدف کمک به رونق اکوسیستم شناختی ، توسعه کسب و کار و بومی سازی محصولات شناختی، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به شرکت‌های فعال در حوزه شناختی، مشاوره‌...

مدیر جدید حوزه علمیه استان یزد انتخاب شد

مدیر جدید حوزه علمیه استان یزد انتخاب شد
2024-10-17T12:58:21+03:30
حجت‌الاسلام حسینی با تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان مدیر حوزه علمیه استان یزد انتخاب شد.

اسامی محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز

اسامی محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز
2024-10-17T12:18:22+03:30
سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اسامی تعدادی از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز را اعلام کرد.

بازدید طلاب و فضلای نخبه اهل‌سنت از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

بازدید طلاب و فضلای نخبه اهل‌سنت از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
2024-10-17T12:05:03+03:30
جمعی از طلاب و فضلای نخبه و فعالان فرهنگی اهل سنت استان گلستان در سفری به قم ضمن بازدید از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با آیت‌ﷲ سید مجتبی نورمفیدی رئیس این پژ...

راه‌اندازی نخستین پارک دیجیتال دینی کشور در حوزه علمیه خراسان

راه‌اندازی نخستین پارک دیجیتال دینی کشور در حوزه علمیه خراسان
2024-10-17T12:05:02+03:30
مدیر حوزه علمیه خراسان بر اهمیت راه اندازی پارک تولید محتوای دیجیتال دینی تاکید کرد و گفت: ابعاد راه‌اندازی این پارک باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و با ترس...

باید برای هزینه بالای درمان در سبد خانوار فکری کرد

باید برای هزینه بالای درمان در سبد خانوار فکری کرد
2024-10-17T11:38:22+03:30
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای هزینه بالای درمان در سبد خانوار فکری کرد و مساله بیمه‌ها یک چالش جدی است که باید در دو...

طراحی نانوذراتی که رسوبات داخل شریان خون را تمیز می‌کند

طراحی نانوذراتی که رسوبات داخل شریان خون را تمیز می‌کند
2024-10-17T11:25:02+03:30
محققان نشان دادند نوعی نانوذرات که آن‌ها طراحی کرده‌اند می‌تواند پلاکت‌های رسوب کرده داخل رگ را تمیز کنند.

ثبت نام بیش از ۱۲۱ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴/ شنبه آخرین فرصت ثبت نام در کنکور ارشد

ثبت نام بیش از ۱۲۱ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴/ شنبه آخرین فرصت ثبت نام در کنکور ارشد
2024-10-17T11:11:42+03:30
مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از ثبت نام بیش از ۱۲۱ هزار نفر در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ خبر داد.

شرایط انجام تعهدات قانونی مقطع فوق تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط انجام تعهدات قانونی مقطع فوق تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد
2024-10-17T10:31:44+03:30
مرکز جذب و امور اعضای هیئت علمی و نخبگان وزارت بهداشت شرایط انجام تعهدات قانونی مقطع فوق تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

جزئیات گفتگوهای رئیسی با همتایان قطری و عراقی

جزئیات گفتگوهای رئیسی با همتایان قطری و عراقی
2024-10-17T10:18:23+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، دیدارهایی با همتایان قطری و عراقی داشت.

دستیاری پزشکی شغل می‌شود

دستیاری پزشکی شغل می‌شود
2024-10-17T10:18:22+03:30
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بیست سال است که موضوع دستیاری مطرح شده و بالاخره در حال حل شدن است. مصوب شده که دستیاری به عنوان شغل اعلام شود.

ابلاغ تعرفه‌ها تا قبل از پایان سال انجام شود

ابلاغ تعرفه‌ها تا قبل از پایان سال انجام شود
2024-10-17T10:05:02+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ابلاغ تعرفه باید قبل بودجه و ابلاغ نهایی آن تا پایان سال انجام شود و باید شورای عالی بیمه و برنامه و بودجه آن را تصویب کند.

دو انتصاب جدید در بنیاد ملی نخبگان

دو انتصاب جدید در بنیاد ملی نخبگان
2024-10-17T09:38:22+03:30
با حکم رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاون سرآمدان و نخبگان و معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان منصوب شدند.

ساخت دستگاه اکسیژن ساز هوشمند نانویی/ قابلیت ارتباط تصویری بیمار و پزشک

ساخت دستگاه اکسیژن ساز هوشمند نانویی/ قابلیت ارتباط تصویری بیمار و پزشک
2024-10-17T09:25:03+03:30
یک شرکت دانش بنیان دستگاه اکسیژن ساز هوشمند با عملکرد بالاتری نسبت به تجهیزات موجود در بازار ساخته که در این دستگاه از فناوری‌نانو به منظور بهبود کیفیت هوای ...

آخرین وضعیت بازگشت دانشجویان محروم شده از تحصیل به دانشگاه

آخرین وضعیت بازگشت دانشجویان محروم شده از تحصیل به دانشگاه
2024-10-17T08:05:07+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان آخرین وضعیت بازگشت به تحصیل دانشجویان محروم از تحصیل را تشریح کرد.

مهم‌ترین چکاپ‌ها برای سلامت زنان میانسال/ خطرناکترین سرطان زنانه

مهم‌ترین چکاپ‌ها برای سلامت زنان میانسال/ خطرناکترین سرطان زنانه
2024-10-17T07:38:22+03:30
رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت مهم‌ترین چکاپ‌ها برای سلامت زنان را تشریح کرد.

اعلام نتایج نهایی پذیرش کارشناسی ناپیوسته  دانشگاه علمی کاربردی

اعلام نتایج نهایی پذیرش کارشناسی ناپیوسته  دانشگاه علمی کاربردی
2024-10-16T22:05:03+03:30
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اعلام نتایج نهایی تمامی رشته‌محل‌های متمرکز و شرایط خاص (تعهد اشتغال) پذیرش دوره‌های کارشناسی ناپیوسته خبر داد.

تنها حدود ۶ درصد از دانشجویان پزشکی به شرایط شهریه معترض‌اند/ امکان جابه‌جایی دانشجویان فراهم است

تنها حدود ۶ درصد از دانشجویان پزشکی به شرایط شهریه معترض‌اند/ امکان جابه‌جایی دانشجویان فراهم است
2024-10-16T16:58:22+03:30
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شهریه خود را پرداخت کرده و مراحل ثبت‌نام نهایی را انجام داده‌اند و تنها ۵ تا ۶ درصد از دانشجویان به ...

آغاز ثبت‌نام در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴ از ۲۹ مهر/ ممنوعیت ثبت‌نام قبولی‌های ۱۴۰۳

آغاز ثبت‌نام در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴ از ۲۹ مهر/ ممنوعیت ثبت‌نام قبولی‌های ۱۴۰۳
2024-10-16T16:18:22+03:30
سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاریخ ثبت‌نام در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۴ را اعلام کرد.

همه می‌توانیم نقش معلمی خود برای ارتقا سلامت دانشجویان ایفا کنیم

همه می‌توانیم نقش معلمی خود برای ارتقا سلامت دانشجویان ایفا کنیم
2024-10-16T16:05:03+03:30
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سال ها فعالیت در حوزه دانشجویی به من آموخته است همه ما در هر جایگاهی هستیم می‌توانیم نقش معلمی خود برای ارتقا سلامت ایفا کنیم.

نشتی‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان را نگران کرد

نشتی‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان را نگران کرد
2024-10-16T15:38:22+03:30
مقامات ناسا در مصاحبه ای با واشنگتن پست اعلام کرده اند ۴ نشتی و ۵۰ حوزه نگرانی را در ایستگاه فضایی بین المللی تحت نظر دارند.

ارسال بیش از ۷ هزار اثر به جشنواره بین المللی سلامت دانشجویان/ ضرورت توسعه سواد سلامت دانشجویان

ارسال بیش از ۷ هزار اثر به جشنواره بین المللی سلامت دانشجویان/ ضرورت توسعه سواد سلامت دانشجویان
2024-10-16T15:38:22+03:30
دبیر جشنواره بین‌المللی سلامت دانشجویان از ارسال بیش از ۷ هزار اثر به جشنواره بین المللی سلامت دانشجویان خبر داد و بر ضرورت توسعه سواد سلامت در میان دانشجویا...

کیفیت خوب آموزش مستلزم افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی است/ شهریه حدود ۲ برابر شده است

کیفیت خوب آموزش مستلزم افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی است/ شهریه حدود ۲ برابر شده است
2024-10-16T15:25:04+03:30
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته های علوم پزشکی افزایش پیدا کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد
2024-10-16T15:11:44+03:30
دکتر احمدرضا جودتی از سوی دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد.

شرکت‌های دارویی که احتکار دارو داشتند ‌را معرفی کردیم

شرکت‌های دارویی که احتکار دارو داشتند ‌را معرفی کردیم
2024-10-16T14:58:24+03:30
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در برهه کمبود داروی آنتی‌بیوتیک‌ها برخی از شرکت‌ها اقدام به احتکار دارو کردند، ۴ شرکت را به اتهام احتکار و اختلال در عرصه دار...

کیفیت خوب آموزش مستلزم افزایش شهریه رشته های علوم پزشکی است/ شهریه حدود ۲ برابر شده است

کیفیت خوب آموزش مستلزم افزایش شهریه رشته های علوم پزشکی است/ شهریه حدود ۲ برابر شده است
2024-10-16T14:58:23+03:30
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته های علوم پزشکی افزایش پیدا کند.

دانشگاه‌ مکانی برای یادگیری، نوآوری، خلاقیت و تجربه زندگی اجتماعی

دانشگاه‌ مکانی برای یادگیری، نوآوری، خلاقیت و تجربه زندگی اجتماعی
2024-10-16T14:58:23+03:30
وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ فقط جای آموزش نیست مکانی برای یادگیری، نوآوری، خلاقیت و تجربه زندگی اجتماعی است.

دانشکده‌های دندانپزشکی بیمار ندارند

دانشکده‌های دندانپزشکی بیمار ندارند
2024-10-16T14:45:04+03:30
رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران، یکی از مشکلات دانشکده‌های دندانپزشکی را نبود بیمار عنوان کرد که به یک معضل برای مراکز آموزشی تبدیل شده است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)