میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، صنعت هوانوردی حدود ۲.۴ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده است. محققان از مدت ها قبل به دنبال راهی هستند تا از برق در سفرهای هوایی استفاده و به این ترتیب انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف کنند.
اما فناوری فعلی باتری ها برای هواپیماهای سبک تر مانند پهپادها مناسب است و انرژی کافی برای هواپیماهای مسافری فراهم نمی کند این بدان معناست که از آنها به ندرت در صنعت هوانوردی استفاده می شود.
باتری های لیتیوم یونی که برای خودروهای الکتریکی و دستگاه های شخصی به کار می روند با استانداردهای صنعت هوانوردی تطابق ندارند. به دلیل اشتعال پذیری باتری ها نمی توان هنگام پرواز آیتم هایی مانند لپ تاپ یا موبایل را در چمدان ها قرار داد.
در همین راستا سازمان فضایی آمریکا مشغول توسعه فناوری است که از الکترولیت شیمیایی مایع استفاده نمی کند. این امر یکی از نگرانی های اصلی ایمنی در بسیاری از باتری ها است. این مواد ممکن است دچار واکنش های شیمیایی زنجیره ای شوند که به داغ شدن باتری منجر شود. البته بیشتر آنها به دلیل گرما واکنش نشان می دهند و به تدریج آتش می گیرند.
پروژه ناسا برای باتری هایی با ساختار جامد با قابلیت شارژ و ایمنی افزوده(SABERS) در حقیقت بررسی و تحقیق درباره باتری های جامد جایگزینی است که نه تنها انرژی و کارآمدی مورد نیاز هواپیما را دارند بلکه ساختارشان حتی هنگام آسیب دیدگی جامد است و به همین دلیل آتش نمی گیرند.
در این پروژه نمونه اولیه یک باتری سولفور سلنیم تولید شد که ۵۰۰ وات ساعت انرژی به ازای هر کیلوگرم باتری تولید می کرد. این مقدار ۲برابر متراکم از انرژی باتری استاندارد لیتیوم یونی است.
هواپیما برای تخلیه انرژی نیز نیازمند منبع است. درهمین راستا محققان ناسا باتری را مشابه یک سطل به کار گرفتند. انرژی یا ظرفیت باتری نیز مقداری است که سطل می تواند در خود نگه دارد و قدرت آن نیز مربوط به سرعت تخلیه است. هواپیماهای برقی به این ساز و کار برای تخلیه انرژی یا خالی کردن سطل با سرعت بسیار زیاد نیاز دارند.
تاکنون محققان به دستاوردهایی در زمینه نرخ تخلیه شارژ دست یافته بودند. آنها اکنون متوجه شده اند باتری های جامد می توانند دمایی تا ۲ برابر دمای قابل تحمل در باتری های لیتیوم یونی را تحمل کنند با کمک یک طراحی سبک می توان انرژی بیشتر در فضای کمتری ذخیره کرد.
رکو ویچیانو محقق ارشد پروژه SABERS در بیانیه ای نوشت: این طراحی نه تنها وزن باتری را ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نسخه های کنونی کاهش می دهد، بلکه میزان انرژی ذخیره شده را ۲ تا ۳ برابر افزایش می دهد که بسیار بیشتر از ظرفیت های باتری های لیتیوم یونی است.
البته هنوز باتری های جامد تحت آزمایش هستندو به همین دلیل گرانبها به حساب می آیند. آنها باید قبل از به کارگیری در پروازهای تجاری به طور گسترده آزمایش شوند.
منبع : خبرگزاری مهر
کمبود ۴۵۰ قلم دارو در کشور
ادغام صدا و تصویر در یک دستگاه و پایان عصر اسپیکرها
بازدید وزیر علوم از خوابگاهها و فضای پیرامون دانشگاه صنعتی شریف
سامانه جدید وزرت علوم برای پاسخگویی به شکایات طراحی و راهاندازی شد
اعطای تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیارد تومان به برگزیدگان «جایزه ملی نکست»
وزیر علوم: رئیس اتحادیه کانون های وکلا، وکالت اولیای دم را بر عهده میگیرد
راه اندازی اتاق فکر تخصصی در زمینه کاهش آسیبهای اعتیاد
راهکار کنترل حالت تهوع در بارداری
چت بات هوش مصنوعی ایلان ماسک رونمایی می شود
معرفی تجهیزات پزشکی ایرانساخت در نمایشگاه چین
آنچه مردان باید از پروستات بدانند
رشد چشمگیر روشهای نوین درمان سرطان در ایران
جذب امریه سربازی در وزارت ارتباطات برای اعزام ۱۴۰۴
تعامل حوزههای علمیه قم و نجف تقویت میشود
پیگیری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ارتقای امنیت فضای اطراف دانشگاه
نشست تخصصی تجارت فناوری ۹ اسفند برگزار میشود
بستههای حمایتی معاونت علمی برای رشد اقتصاد هوش مصنوعی
پارچه درخشانی که نور و صدا تولید میکند!
رقیب «دیپ ریسرچ» اوپن ای آی و گوگل ارائه شد
تشکیل جلسه فوقالعاده کمیسیون آموزش مجلس برای بررسی موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران
کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسیارشد سال ۱۴۰۴ منتشر شد
در حادثه دانشگاه تهران برخی موضوع اجتماعی را به مسائل سیاسی ربط دادند
تاکید وزیر علوم بر حفظ رویکرد غیرسیاسی شورای صنفی دانشجویان در پیگیری مطالبات
کشورهایی که در معرض برخورد سیارکی قرار دارند
نشان علامه طباطبایی به اساتید برجسته اعطا میشود
رقابت ۸۳۰ نخبه حوزوی در رویداد علمی حوزههای علمیه
کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سال ۱۴۰۴ منتشر شد
بسیج دانشجویی: حادثه اخیر حاصل بی کفایتی مسئولین و روسای دانشگاه تهران است
بیش از ۱۴ هزار نفر در پنجاه و دومین دوره آزمون دستیاری پزشکی رقابت می کنند
توسعه فناوری ۵G با مزایده فرکانسی ۳۶۰۰ مگاهرتز شتاب میگیرد