میرنیوز

همکاری علمی کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

همکاری علمی کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران 2023-07-21T12:52:21+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، این تفاهم‌نامه در نشستی با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، منعقد شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با معرفی ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه فعالیت‌های نوآورانه مدیریت روابط بین‌الملل گفت: به منظور پیشبرد اهداف دانشگاه در عرصه بین‌المللی، تاکنون ۲۲ میز و چهار اتاق همکاری علمی با کشورهای هدف تشکیل شده که اعضای آن‌ها همگی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند.

آیتی با اشاره به روند عضویت در اتاق فکر میزها و اتاق‌های همکاری، به بیان توضیحاتی در خصوص انتخاب مسئولان و دبیران آن‌ها پرداخت.

وی با بیان پیگیری موضوع اعتباربخشی و رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدیریت روابط بین‌الملل گفت: اخیراً طرح تدوین سند راهبردی ارتقای رتبه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی با همکاری دکتر گزنی از اساتید دانشگاه شیراز و عضو هیأت‌علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام آغاز شده که نتایج ارزشمندی نیز به همراه داشته است.

آیتی تصریح کرد: در دنیای امروز بسیاری از دانشگاه های از طریق ارتباطات علمی (Science Communication) و شبکه سازی علمی و اطلاع رسانی، فعالیت های پژوهشی خود را به اطلاع جامعه علمی و جامعه عمومی جهانی می رسانند و از این طریق مقالات بازدید بیشتر و استنادات بالاتری دریافت کرده و در نتیجه جایگاه آنها در نظام های رتبه بندی بین المللی ارتقا می یابد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اقدامات انجام شده در حیطه تبادل اساتید و دانشجویان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور طی سال‌های گذشته، توضیحاتی در خصوص دستاوردهای حاصل از این فعالیت‌ها ارائه کرد.

وی همچنین از تحصیل بیش از یک هزار و ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و شعبه بین‌الملل این مجموعه در کربلا؛ دانشگاه سبطین خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌اکنون در ۲۹۰ رشته مقطع شرایط پذیرش متقاضیان بین‌المللی را دارد و در برخی از رشته‌ها چون پزشکی با تعداد قابل‌توجه متقاضیان و محدودیت‌هایی در ظرفیت پذیرش روبرو است.

آیتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۱ درصد از مجموع ۱۳ هزار دانشجوی دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

در ادامه دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ارتباط با دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران از سال گذشته آغاز شد، گفت: خوشبختانه پتانسیل قابل‌توجه این مجموعه، تفکر انعقاد تفاهم‌نامه با کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی را ایجاد کرد تا سایر دانشگاه‌های عضو نیز بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی افزود: به دنبال امضای این تفاهم‌نامه تمامی دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم (تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی تهران و ایران) امکان بهره‌برداری از مفاد تفاهم‌نامه و همکاری شکل گرفته را خواهند داشت.

نکوفر با اشاره به سبقه ۱۰ ساله شکل‌گیری کنسرسیوم، تصریح کرد: طی این سال‌ها همکاری‌های مشترکی میان دانشگاه‌های عضو انجام شده اما تجربه ارتباط یک سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده مطالعات جهان حاکی است که این مجموعه می‌تواند پشتوانه علمی قوی کنسرسیوم باشد.

دبیر کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی با اشاره به برگزاری دو دوره سمپوزیوم بین‌المللی سازی آموزش عالی به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و یک دوره دیگر آن در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: با شکل‌گیری سطح جدید همکاری‌ها می‌توان برگزاری این سمپوزیوم را به دانشکده مطالعات جهان با پشتیبانی دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم سپرد.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از برنامه‌ریزی برای برگزاری سمیناری برای مسئولان میزها و دبیران اتاق‌های همکاری خبر داد و افزود: این سمینار بستر بسیار مناسبی برای عملیاتی کردن تعاملات خواهد بود چرا که امکان انتقال دانش و اطلاعات به ویژه در حوزه بین‌المللی سازی و دیپلماسی علمی از طریق اساتید و صاحب‌نظران دانشکده مطالعات جهان به دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم کاملاً فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز ما در حوزه روابط بین‌الملل دانشگاه بر شبکه‌سازی بوده است، گفت: در این باره ما تجربه موفق جذب حدود یکصد استاد مدعو بین‌المللی را داریم که زمینه تعاملات بین‌المللی را تسهیل کرده‌اند بنابراین بسیار علاقه‌مندیم با گسترش نت ورکینگ، در مسیر بین‌المللی سازی پنج دانشگاه گام‌های عملیاتی‌تری برداریم و سهمی در توسعه دیپلماسی علمی داشته باشیم.

در ادامه، دکتر محمد سمیعی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با قدردانی از میزبانی معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران از این نشست، بر اهمیت عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر تفاهم‌نامه همکاری با کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی تأکید کرد.

سمیعی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده برای همکاری‌ها مشترک آتی، اظهار داشت: در کنار این پیشنهادات، طرفین دارای تجربیاتی هستند که در راستای سرعت بخشیدن به همکاری‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی بستر مورد نیاز برای تعمیق تعاملات را برگزاری نشست‌های رسمی و یا تخصصی میان طرفین عنوان کرد.

دکتر روح‌الله حسینی، معاون معاون علمی دانشکده مطالعات جهان نیز به طرح پیشنهاداتی برای همکاری‌های مشترک پرداخت و گفت: از آنجا که شناساندن علم و ظرفیت‌های پزشکی ایران بسیار اهمیت دارد، برگزاری سمیناری بین‌المللی با موضوع پزشکی ایران و جایگاه جهانی آن به صورت مشترک پیشنهاد می‌شود. این سمینار شروع بسیار خوبی برای همکاری در عرصه دیپلماسی علمی و عمومی خواهد بود.

حسینی همچنین پیشنهاد انجام پژوهش و پیمایشی وسیع در خصوص تصور عموم از پزشکی و پزشکان ایرانی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه را نیز مطرح کرد.

دکتر آیتی در جمع‌بندی این نشست گفت: علی‌رغم پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگ کشورمان در حوزه پزشکی، شاید آن‌طور که باید این ظرفیت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی شناخته ‌شده نیست.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با استقبال از پیشنهاد انجام پیمایش و نظرسنجی در خصوص دیدگاه‌های مردم کشورهای مختلف نسبت به پزشکی ایران، گفت: با تکیه بر آغاز به فعالیت شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا؛ دانشگاه سبطین، عملیاتی شدن این پیشنهاد، نقش مؤثری در آینده همکاری‌ها و فعالیت این شعبه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در دانشگاه سبطین تحصیل می‌کنند ضمن اینکه از سپتامبر سال جاری میلادی، اولین گروه دانشجویان مامایی کشور عراق در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند و از مدتی دیگر نیز نخستین دانشکده توانبخشی عراق در شعبه بین‌الملل دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد.

آیتی همچنین انجام همکاری مشترک در عرصه‌هایی چون دیپلماسی علمی و دیپلماسی علم در حوزه سلامت را نیز به عنوان یک ضرورت مطرح کرد و اظهار داشت: شناخت بیشتر از سازمان‌های جهانی و نحوه ارتباط با آن‌ها به شناساندن جایگاه دانشگاه‌ها و پیشبرد اهداف بین‌المللی آن‌ها کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و بین‌المللی کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به امضای دکتر نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه و دبیر کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایرانی و دکتر سمیعی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران رسید.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)