میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت شورای اروپا، این سازمان در دهم جولای سال جاری میلادی قانون جدیدی تصویب کرد که مقررات حفظ محیط زیست در خصوص باتری ها و دورریز آنها را سخت تر می کند. قانون مذکور چرخه عمر باتری ها را از مرحله تولید تا مصرف دوباره و بازیافت قانونمند و تضمین می کند آنها ایمن، حافظ محیط زیست و رقابتی هستند.
باتری ها برای فرایند کربن زدایی و حرکت اتحادیه اروپا درجهت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل اهمیت زیادی دارند.
از سوی دیگر باتری ها پس از پایان عمرشان حاوی منابع ارزشمندی هستند و می توان به جای اتکا به کشورهای طرف ثالث برای ذخایر، آنها را دوباره استفاده کرد. قوانین جدید، رقابت میان صنایع اروپایی را ترویج و تضمین می کند باتری ها حافظ محیط زیست هستند.
قانون پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شامل تمام باتری ها از جمله تمام باتری های قابل حمل دور ریز، وسایل نقلیه، باتری های صنعتی، روشنایی، باتری های مخصوص احتراق (که برای خودروها و ماشین آلات به کار می رود و همچنین باتری برای وسایل نقلیه سبک مانند دوچرخه و اسکوتر الکتریکی) می شود.
هدف قانون جدید ترویج یک اقتصاد چرخه وار با کمک قانونمندسازی چرخه عمر باتری ها است. بنابراین قانون مذکور الزاماتی برای پایان عمر باتری ها نیز تعیین کرده که شامل جمع آوری مواد و افزایش مسئولیت تولید کننده می شود.
قوانین مذکور تولیدکنندگان را مسئول جمع آوری باتری های دور ریز ( ۶۳درصد تا پایان ۲۰۲۷ و۷۳درصد تا پایان ۲۰۳۰ میلادی اعلام کرده و هدفی خاص برای جمع آوری باتری های دورریز مخصوص حمل ونقل سبک( ۵۱ درصد تا پایان ۲۰۲۸ و ۶۱ درصد پایان ۲۰۳۱ میلادی) اعلام کرده است.
این قوانین اهداف مشخصی را برای بازیافت لیتیوم تا ۵۰ درصد تا پایان ۲۰۲۷ و ۸۰ درصد تا ۲۰۳۱ میلادی تعیین کرده است. علاوه برآن حداقل سطح بازیافت مواد برای باتری های صنعتی، خودروهای برقی و غیره نیز تعیین شده است. طبق مقررات ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب،۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل این باتری ها باید بازیافت شود. باتری ها نیز باید حامل اسناد مربوط به محتوای بازیافتی باشند.
هدف تعیین شده برای بازیافت باتری های نیکل- کادمیم نیز ۸۰ درصد تا پایان ۲۰۲۵ و ۵۰ درصد تا پایان همین سال برای دیگر باتری های دورریز است.
همچنین براساس قوانین تا ۲۰۲۷ میلادی باتری های قابل حمل در ابزارهای مختلف باید قابل تعویض توسط کاربر باشند و به این ترتیب مدت زمان کافی برای اپراتورها تعیین شده تا محصولات خود را مطابق قوانین طراحی کنند. این اقدام برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. باتری های مخصوص وسایل نقلیه سبک نیز باید طوری طراحی شوند که یک تکنسین مستقل بتواند آن را تعویض کند.
هدف این قوانین ارتقای عملکرد بازارهای داخلی برای باتری ها و تضمین رقابت عادلانه تر با توجه به حفظ ایمنی، محیط زیست و الزامات برچسب زنی است.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا