میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور اظهار کرد: امروز ضروری است که برای آموزشهای دانشگاهی، بسته مهارتی تعریف شود. پیشتر توجه به آموزشهای مهارتی یک مزیت بود.
وی افزود: دانشجویی که از بستههای مهارتی استفاده کند در کارآفرینی و اشتغال موفقتر خواهد بود. دانشگاههای مهارتمحور ایران مانند دانشگاه فنیوحرفهای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد، یکی از مهمترین نهادها در این زمینه است. دانشگاه علمی-کاربردی هم در این زمینه با غیرت پیگیر توسعه آموزشهای مهارتی هستند.
زلفی گل گفت: طرح آباد دانشگاه علمی-کاربردی، طرح بسیار خوبی در این زمینه است. رئیس جمهور در سفر اخیر خود، ۹۰ میلیارد تومان برای نوسازی کارگاهها و آموزشکدههای استان آذربایجان شرقی اختصاص داد. اولویت دولت تکمیل پروژههای نیمه تمام در زمینه آموزشهای مهارتی است. وزارت علوم هم در این دوره، به دنبال توسعه آموزشهای نیازمحور و مهارتمحور است. معاونتهای آموزشی و پژوهشی هم در این زمینه به وظایف خود عمل میکنند.
وزیر علوم یادآور شد: ما در این همایشها به دنبال این هستیم که خروجی همایشها آئیننامهای بشود که بر اساس آن میتوان آموزشهای مهارتی را ساماندهی کرد. آیا وزارتخانهها و سایر ارگانها پذیرش مناسبی از دانشجویان وزارت علوم دارند؟
وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستانها در کنار دانشگاهها کار میکنند. وزارت علوم از این امکانات محروم است. آئیننامه در هیئت وزیران مصوب بشود و همه دستگاهها مکلف بشوند که در زمینه آموزش مهارتی خدماتی را ارائه دهند. در رشتههای علوم انسانی از متخصصان میخواهیم که راهکار ارائه دهند.
زلفی گل تصریح کرد: ما با فلسفه اثربخشی آموزش مهارتمحور کاری نداریم، بلکه نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آئیننامهای عملیاتی تدوین کرد. در توسعه رشتهها و دانشکدههای جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارتمحور کردن مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگسازی مناسب انجام شود. در پارکهای علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیینکنندهاند، دانش مهارتی جایگاه ویژهای خواهد داشت.
وی گفت: لازم است در دانشگاهها برنامهریزی شود که دانشجویان با توجه به علایقشان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارتمحوری آموزشهای دانشگاهی چه باید کرد؟
منبع : خبرگزاری مهر
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
حضور ۱۸ شرکت دانشبنیان در نمایشگاه صنعت بازی رایانهای روسیه
پیش بینی اکونومیست از سال ۲۰۲۵؛ شکوفایی فناوریهای پاک به رهبری چین
«صندوق بیمه ویژه» برای اجرای مطمئنتر پروژههای صنعتی راه اندازی شد
فیلترینگ در چه شرایطی موجه و مطلوب است/ پالایش هوشمند در اینستاگرام
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجهیزات نظامی را نامرئی میکند
۶۴۵ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به دانشجویان پرداخت شد
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجیهزات نظامی را نامرئی میکند
مراکز علمی کاربردی ملزم به ارائه قیمت تمام شده آموزش شدند
مهلت شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
پرهیز از تبعیض میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
مهلت اجرای تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از ۷۰ کشور جهان در مسابقات «برنامهسازی رایان»
دلایل پایین بودن نرخ اتصال فیبرنوری در ایران
افتخارآفرینی تیم دانشگاه تهران در المپیاد جهانی معماری منظر
برگزیدگان همایش کتاب سال بانوان معرفی شدند
هوش مصنوعی آهنگساز می شود
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی درعلوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
دولت چهاردهم اهتمامی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارد
استفاده از هوش مصنوعی در دندان پزشکی
حضور سرزده پزشکیان در وزارت بهداشت
اندونزی پیشنهاد سرمایه گذاری اپل در این کشور را رد کرد
امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیامنور فراهم شد
برنامه وزارت علوم برای حل مسکن دانشگاهیان و خوابگاه متاهلی
پرهیز از تمایز میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
تقلید از سیستم بینایی انسان برای ارتقای عملکرد حسگرها
امضای نخستین قرارداد الکترونیکی صندوق نوآوری با یک شرکت دانشبنیان
آخرین تغییرات در شورای عالی حوزههای علمیه
زنجیره تولید و تامین دارو گرفتار کمبود نقدینگی است