میرنیوز

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور ۱۴۰۱/ از دفترچه های رنگی تا حذف خوداظهاری کرونا/کسی فریب کیت تقلب را نخورد

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور ۱۴۰۱/ از دفترچه های رنگی تا حذف خوداظهاری کرونا/کسی فریب کیت تقلب را نخورد 2022-06-22T08:13:15+04:30

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه؛ ماراتن کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در حالی از هفته آینده ۸ تیرماه آغاز می‌شود که امسال تغییرات زیادی در انتظار کنکوری‌ها است. تغییرات دفترچه‌های کنکور، آخرین سال مثبت بودن سوابق تحصیلی مؤثر در کنکور، تغییرات اجرایی در برگزاری کنکور به دلیل بیماری کرونا و کاهش چشمگیر داوطلبان گروه ریاضی و فنی از جمله این تغییرات است.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

رشد ۱۰ درصدی آمار ثبت نام کنندگان در کنکور ۱۴۰۱

تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در کنکور ۱۴۰۱ ثبت نام کردند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافته است و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ و سال ۹۵ که آخرین قوانین مصوب در حوزه کنکور را به تصویب رساندند برگزار می‌شود.

در کنکور سال ۱۴۰۱ تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت و ۴۰ درصد و ۶۰ درصد نمره بر اساس آزمون سراسری و و بر اساس دروس عمومی و دروس تخصصی است. منظور از سوابق تحصیلی نمرات ۱۰ درس سال دوازدهم دانش آموزان است که به صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی که در صورتی اعمال می‌شود که نمره کل داوطلب را افزایش دهد. اگر کسی سوابق تحصیلی کمتری دارد به همان نسبت هم درصد آزمون فرد بالاتر محاسبه می‌شود وی گفت: در کنکور سال ۱۴۰۱ تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت و ۴۰ درصد و ۶۰ درصد نمره بر اساس آزمون سراسری و بر اساس دروس عمومی و دروس تخصصی است. منظور از سوابق تحصیلی نمرات ۱۰ درس سال دوازدهم دانش آموزان است که به صورت مثبت اعمال می‌شود به این معنی که در صورتی اعمال می‌شود که نمره کل داوطلب را افزایش دهد. اگر کسی سوابق تحصیلی کمتری دارد به همان نسبت هم درصد آزمون فرد بالاتر محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه تغییرات شکلی دفترچه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۱ که پیش از این از آنها رونمایی شده بود، گفت: این تغییر شکلی در بودجه بندی سوالات اثرات مثبتی دارد و داوطلب روان تر و راحت تر می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

وی گفت: در ابتدای جلسه دفترچه‌های دروس عمومی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن پیوست است در یک پوشش در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و داوطلب شخصاً باید پوشش را باز کند و ۷۵ دقیقه فرصت دارد که چهار درس عمومی زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی را پاسخ دهد.

پورعباس اظهار داشت: پس از اینکه زمان پاسخگویی به دفترچه دروس عمومی تمام شد، فاصله کوتاهی به اندازه کمی تنفس و نوشیدن آب درنظر گرفته شده و بعد از آن بلافاصله دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها جمع آوری می‌شود. بلافاصله دفترچه‌های اختصاصی هر گروه آزمایشی به همراه پاسخنامه‌ها که به آن الحاق شده، توزیع می‌شود.

وی افزود: برخی از گروه‌های آزمایشی در مدت ۸۰ دقیقه و برخی دیگر در مدت ۹۰ دقیقه می‌توانند به سوالات پاسخ دهند و پس از آن دفترچه‌ها به همراه پاسخنامه‌ها جمع آوری می‌شود. تنها تفاوت در گروه علوم تجربی است که یک دفترچه بهیاری به همراه پاسخنامه هم برای داوطلبان این گروه دارند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: امسال یکی دیگر از تغییرات دفترچه‌ها این است که تعداد سوالات و تعداد گزینه‌ها یکی است و کاملاً با هم تطبیق داده شده است. به طور مثال یک درس از شماره ۱۰۱ آغاز شده در پاسخنامه از شماره ۱۰۱ آغاز شده تا داوطلب به راحتی گزینه‌ها را بزند.

امسال همه پاسخنامه‌های یک داوطلب باید امضا و اثر انگشت داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: امسال همه پاسخنامه‌های یک داوطلب باید امضا و اثر انگشت داشته باشد. ضمن اینکه عکس‌های روی پاسخنامه‌ها امسال با شفافیت و کیفیت بهتری چاپ شده است تا داوطلبان مشکلی در شناسایی پاسخنامه‌های مربوط به خودشان نداشته باشند. ضمن اینکه پاسخنامه هر گروه آزمایشی رنگی متفاوت از دیگر گروه آزمایشی دارد و تمام پاسخنامه‌ها هم به همین ترتیب، حتی پوشش هر سری دفترچه و پاسخنامه هم رنگ متفاوتی دارند که کاملاً مشخص باشند.

تدابیر امنیتی آزمون بیشتر می‌شود

پورعباس تاکید کرد: در آزمون امسال کار ویژه ای برای امنیت آزمون انجام شده است و با همکاری نهادهای امنیتی و انتظامی سعی داریم آزمون در آرامش کامل برگزار شود.

وی با اشاره به استفاده از امکانات غیراستانداردی که تحت عنوان تقلب از آن یاد می‌شود، گفت: بدون هیچ گونه اغماضی و با شدت زیاد، امنیت آزمون را زیر پوشش داریم. هر گونه وسیله اضافی به منزله تقلب است. در واقع هر وسیله اضافه ای که شبهه داشته باشد تقلب محسوب می‌شود و با سختی با متقلب برخورد می‌شود.

وی گفت: داوطلبان کنکور فریب شبکه‌هایی که تبلیغ می‌کنند را نخورند. این شبکه‌ها تبلیغ می‌کنند و پول هنگفتی از داوطلب می‌گیرند و افرادی بوده‌اند که پول داده‌اند اما چیزی در دست ندارند و بعد هم مشخص شده است که کسی که از آنها پول گرفته وجود خارجی نداشته است. داوطلبان فکر نکنند که به آنها یک کیت خاصی می‌دهند که بیاورند سر جلسه و به امید تقلب بتوانند از آن استفاده کنند. تمام این کیت‌ها توسط دستگاه‌های کاشف حوزه‌های امنیتی و حفاظتی کشف و کشف آن به منزله تقلب متقن و قطعی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: هر گونه وسیله غیراستانداردی که کشف شود و این وسیله توسط دوستان در حفاظت آزمون، حراست کل و وزارت اطلاعات و پلیس فتا کشف می‌شود و با شدت و حدت حافظ امنیت آزمون و حافظ منافع و رعایت عدالت آموزشی هستند و حتی به طور رندوم هم داوطلبان کنترل می‌شوند.

وی تأکید کرد: ضمن اینکه دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی بر فضای مجازی هم تسلط دارند و می‌دانند که داوطلبی که فعالیت مجازی دارد در کجا نشسته است. امسال هم بیش از گذشته این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد.

طرح ساماندهی سهمیه‌ها هنوز نهایی نشده است و برای کنکور سال ۱۴۰۱ سهمیه‌ها هیچ تغییری ندارد

وی درباره سهمیه‌های کنکور سراسری و طرحی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی سهمیه‌های آزمونی در جریان است، گفت: طرح ساماندهی سهمیه‌ها هنوز نهایی نشده است و برای کنکور سال ۱۴۰۱ سهمیه‌ها هیچ تغییری ندارد و همچنان سهمیه‌های مناطق، ایثارگران، ۲۵ درصد و ۵ درصد اجرا می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: ما دو نوع پذیرش دانشجو داریم که یکی از طریق آزمون سراسری است و دیگری بر اساس معدل یا سوابق تحصیلی است و پذیرش بدون آزمون است. در رشته‌های بدون آزمون ملاک معدلی است که فرد به صورت خوداظهاری درج می‌کند. در واقع از داوطلب سوال می‌شود و وی هم معدل کتبی خود را درج می‌کند و اگر این معدل را درست درج نکند منجر به لغو قبولی می‌شود.

هر گونه تفاوت اعم از پایین‌تر یا بالاتر بودن معدل کتبی درج شده در فرم ثبت نام منجر به لغو قبولی در کنکور سراسری می‌شود

وی افزود: این اتفاق در پذیرش با آزمون هم رخ می‌دهد و داوطلب باید معدل درست را درج کند. تمامی داوطلبان تا زمان دریافت کارت موظف هستند که معدل خود را کنترل کنند و معدل خود را بر اساس سازوکاری که در دفترچه راهنمای ثبت نام قید شده است، تصحیح کنند چرا که هر گونه تفاوت اعم از پایین‌تر یا بالاتر بودن معدل کتبی درج شده در فرم ثبت نام منجر به لغو قبولی در کنکور سراسری می‌شود.

در تمامی حوزه‌ها مکانی برای افراد مشکوک به بیماری کرونا در نظر گرفته شده است

پورعباس درباره پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و تفاوت آن با کنکورهای دو سال اخیر گفت: فاصله داوطلبان با یکدیگر یک متر است ولی توصیه کردیم که همه داوطلبان ماسک داشته باشند. دیگر خوداظهاری کرونا برای داوطلبان کنکور نداریم و با توجه به اینکه بیماری تا حد زیادی کنترل شده و بسیاری از استان‌ها آمار صفر کرونا دارند، اگر فردی خودش احساس بیماری کند و یا تست کرونای قطعی دارد در همه حوزه‌ها مکانی مختص این افراد در نظر گرفته شده تا بتوانند به راحتی آزمون خود را انجام دهند.

به گزارش مهر، در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی ثبت نام کرده‌اند. البته برخی از داوطلبان در یک گروه آزمایشی، برخی در دو گروه آزمایشی و برخی در سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده‌اند.

جدول آمار ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۱

گروه آزمایشی داوطلب زن داوطلب مرد جمع داوطلبان
علوم تجربی ۳۷۴ هزار و ۷۱۲ نفر ۱۹۹ هزار و ۷۶۰ نفر ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر
علوم انسانی ۲۴۹ هزار و ۵۱ نفر ۱۶۳ هزار و ۵۲۶ نفر ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر
علوم ریاضی و فنی ۵۲ هزار و ۴۱۸ نفر ۹۳ هزار و ۳۲۹ نفر ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ نفر
هنر ۱۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر ۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ نفر
زبان‌های خارجی ۱۲۷ هزار و ۹۷۳ نفر ۶۶ هزار و ۹۳۷ نفر ۱۹۴ هزار و ۹۱۰ نفر
جمع داوطلبان ۹۱۴ هزار و ۹۵۴ داوطلب زن ۵۷۴ هزار و ۵ داوطلب مرد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر

بیشترین آمار ثبت نام کننده متعلق به گروه علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر است. همچنین تعداد زنان بیشتر از مردان ثبت نام کننده در کنکور ۱۴۰۱ است. ۶۱ درصد داوطلبان را زنان و ۳۹ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور ۱۴۰۱/ از دفترچه ها رنگی تا حذف خوداظهاری

جدول آماری زمان بندی و دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در یک نگاه

گروه آزمایشی دروس سوال و زمان
گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۲۰ سوال / ۱۶۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۵۰ سوال ۸۰ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس فیزیک ۴۰ سوال ۵۰ دقیقه
درس شیمی ۳۰ سوال ۳۰ دقیقه
گروه آزمایشی علوم تجربی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۶۵ سوال / ۱۸۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۳۰ سوال ۵۰ دقیقه
درس زیست شناسی ۵۰ سوال ۴۰ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس فیزیک ۳۰ سوال ۳۷ دقیقه
درس شیمی ۳۵ سوال ۳۷ دقیقه
درس زمین‌شناسی ۲۰ سوال ۱۶ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۴ دفترچه ویژه بهیاران ۳۵ سوال ۲۰ دقیقه
گروه آزمایشی علوم انسانی (مجموع دفترچه‌های اختصاصی: ۱۷۵ سوال / ۱۶۰ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ درس ریاضی ۲۰ سوال ۲۵ دقیقه
درس اقتصاد ۱۵ سوال ۱۰ دقیقه
درس زبان و ادبیات فارسی ۳۰ سوال ۳۰ دقیقه
درس علوم اجتماعی ۲۰ سوال ۱۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۳ درس زبان عربی ۲۰ سوال ۲۰ دقیقه
درس تاریخ و جغرافیا ۱۵ سوال / ۱۵ سوال مجموع ۲۵ دقیقه
درس فلسفه و منطق ۲۰ سوال ۲۰ دقیقه
درس روانشناسی ۲۰ سوال ۱۵ دقیقه
گروه آزمایشی هنر (مجموع دفترچه اختصاصی: ۱۶۰ سوال / ۱۶۵ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ دروس اختصاصی هنر: درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد ۱۶۰ سوال ۱۶۵ دقیقه
گروه آزمایشی زبان‌های خارجی (مجموع دفترچه اختصاصی: ۷۰ سوال / ۱۰۵ دقیقه) تعداد سوال زمان پاسخگویی
دفترچه عمومی دروس عمومی: زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی ۱۰۰ سوال ۷۵ دقیقه
دفترچه اختصاصی شماره ۲ دروس اختصاصی زبان ۷۰ سوال ۱۰۵ دقیقه

زمان بندی برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱

صفر تا ۱۰۰ برگزاری کنکور ۱۴۰۱/ از دفترچه ها رنگی تا حذف خوداظهاری

کدام گروه از داوطلبان کنکور نیاز به ارائه سوابق تحصیلی برای تأثیر در نمره کل نهایی دارند:

با توجه به ابلاغ قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و بر اساس مصوبه بیست و هشتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ حداکثر ۴۰ درصد و با تأثیر مثبت به صورت زیر اعمال خواهد شد:

الف) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد در نظام آموزشی جدید (۶-۳-۳) اخذ کرده و یا می‌کنند و امتحانات دروس پایه دوازدهم آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده یا می‌شود، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم -سال سوم دوره دوم متوسطه نظام جدید ۶-۳-۳) به میزان حداکثر ۴۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ب) آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد در نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

ج) متقاضیان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۱۳۹۱ - ۱۳۹۰ و به بعد از آن دریافت کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (پایه دوزادهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی) به میزان حداکثر ۱۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود متقاضی و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

د) سایر دیپلمه‌ها (غیر از بندهای الف، ب و ج) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

یادآوری: بر اساس مصوبه دوازدهمین و پانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ‌های ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ و ۸ دی ماه ۱۳۹۷ با توجه به عدم وجود محدودیت نوع دیپلم برای شرکت در هریک از گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری، دانش آموزان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نظام آموزشی ۶-۳-۳ می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.

این دانش آموزان درصورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی باید در امتحان نهایی دروس شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند، در غیر این صورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند.

اعمال تأثیر مثبت سوابق تحصیلی بدان معناست که اگر سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی)، در مقایسه با نمره آزمون متقاضی، باعث افزایش نمره کل نهایی در هر زیر گروه شود، اعمال خواهد شد و در غیر این صورت، نمره کل آزمون به عنوان نمره کل نهایی در هر زیرگروه در نظر گرفته می‌شود.

کنکور سراسری ۱۴۰۱ بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳

براساس مصوبات هفدهمین جلسه (۲۶ اسفند ۱۳۹۷) و بیست و چهارمین جلسه (۲۲ مهر ۱۳۹۹) و بیست و پنجمین جلسه (۲۰ آبان ۱۳۹۹) شورای سنجش و پذیرش دانشجو، آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند.

برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصراً یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شده است.

مواد آزمون عمومی: سوالات دروس عمومی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. کتاب‌های منبع طرح سوال در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسی ۱۴۰۱ درج شده است.

مواد آزمون عمومی و اهمیت (ضریب): ضریب درس زبان و ادبیات فارسی ۴، ضریب درس فرهنگ و معارف اسلامی ۳، ضریب درس زبان عربی ۲ و ضریب درس زبان خارجی ۲ است.

* متقاضیان اقلیت‌های دینی (کلیمی، مسیحی، زرتشتی) برای دریافت سوالات معارف دینی خود به جای فرهنگ و معارف اسلامی، باید بند ۲۵ تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامت بزنند.

آزمون اختصاصی: سوالات دروس تخصصی در سطح اطلاعات علمی کتاب‌های مربوط به نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ طرح می‌شود. نمره کل هر متقاضی در هر زیرگروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس تخصصی وی با توجه به ضریب هر درس در آن زیرگروه است و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌شود.

همچنین نمره درس عملی طراحی رشته‌های آموزش هنر، ارتباط تصویری، نقاشی، طراحی پارچه، طراحی لباس، طراحی صنعتی و کتابت و نگارگری با ضریب ۴، نمره آزمون عملی رشته ادبیات نمایشی، بازیگری، نمایش عروسکی، طراحی صحنه، آهنگسازی، عکاسی و مجسمه سازی با ضریب ۴ و نمره آزمون عملی رشته‌های نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی با ضریب ۶ و نمره آزمون عملی رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی با ضریب ۴ محاسبه خواهد شد. درس عملی به عنوان یک درس تخصصی در نظر گرفته می‌شود.

موبایل خاموش هم تقلب محسوب می‌شود

متقاضیان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …)، کیف، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

به همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند دارای تبعات زیر خواهد بود:

۱. به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با متقاضیان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری رفتار خواهد شد.

۲. درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

۳. همراه داشتن تلفن همراه حتی به صورت خاموش در جلسه آزمون، موجب محرومیت از گزینش در آزمون خواهد شد.

۱۰ سال محرومیت از کنکور، ۵ سال حبس و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه در انتظار متخلفان کنکوری

بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی هر گونه عملی که مشکلی در روند آزمون باشد تخلف محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌هایی از قبیل ۱۰ سال محرومیت تا جریمه مالی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند.

فهرست اعمال و تخلفات در کنکور سراسری

الف) ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی بصورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار.

ب) ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون متقاضی را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل:

۱. ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون.

۲. تبانی با متقاضیان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون.

۳. ثبت‌نام در آزمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه آزمون به جای متقاضی اصلی.

ج) استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار.

د) کمک به متقاضی خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات.

ه‌) دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مربوط به متقاضیان یا استفاده غیرمجاز از آنها.

و) هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های متقاضیان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.

ز) افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.

ح) خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.

بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی هر گونه عملی که مشکلی در روند آزمون باشد تخلف محسوب می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶ این قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌هایی از قبیل ۱۰ سال محرومیت تا جریمه مالی ۱۰۰ میلیون تومانی را دارند. ماده ۶ - هیأت‌های رسیدگی به تخلفات، صلاحیت صدور حکم به مجازات‌های زیر را درباره متخلفان دارند:

الف: در مورد مشمولان بند (الف): اخطار کتبی با درج در پرونده متقاضی و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در آزمون همان سال.

ب: در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج): محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولی متقاضی در همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ۱۰ سال بعد.

تبصره - آرا هیأت‌های بدوی جز در مورد مشمولان بند (الف) ماده (۶) این قانون قابل تجدید نظر خواهی در هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها است.

ماده ۷ - در مورد مشمولان بندهای (د)، (ه)، (و) (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌کند.

ماده ۸ - ارتکاب هر یک از اعمال موضوع ماده (۵) چنانچه در قالب عضویت در یک گروه یا شبکه باشد موجب تشدید مجازات می‌شود و تشکیل دهنده و سرکرده گروه یا شبکه به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. مجازات هر یک از اعضا که در ارتکاب تخلفات و جرایم فوق دخالتی نداشته باشند حسب مورد حداقل مجازات ذکر شده برای مرتکب است.

در صورت محکومیت قطعی فردی به یکی از مجازات‌های مندرج در این قانون، به استثنای مجازات مندرج در بند (الف) هیأت رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها، قبولی وی در آزمون را ابطال می‌کند. در این صورت مؤسسه آموزشی مربوط از صدور و اعطای هرگونه گواهی یا مدرک به وی خودداری خواهد کرد و چنانچه گواهی فارغ‌التحصیلی به وی اعطا شده باشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت آموزش و پرورش یا دانشگاه آزاد اسلامی ملزم به ابطال آن گواهی هستند.

چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی متقاضی و سوابق تحصیلی وی مغایرت‌های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از متقاضی در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این متقاضی، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی است.

هر مؤسسه یا آموزشگاه علمی و آموزشی که برای افزایش آمادگی متقاضیان شرکت در آزمون‌های مورد بحث این قانون فعالیت می‌کند چنانچه در تخلفات ماده (۵) مشارکت داشته باشد مجوز تأسیس آن لغو می‌شود و مدیران مسؤول آنها علاوه بر محرومیت دائمی از تأسیس و اداره این گونه مراکز به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون و سایر قوانین محکوم می‌شوند و چنانچه مؤسسه یا آموزشگاه فاقد مجوز باشد مجازات مدیران مسؤول آنها حداکثر مجازات مندرج در ماده (۶) است.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)