میرنیوز

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه!

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه! 2022-04-01T07:45:54+04:30

به گزارش ایسنا، بد نیست بدانید که دانشمندان باهوش و بزرگی که به ناسا راه یافته‌اند نیز مصون از خطا و اشتباه نیستند. این گزارش، داستان یکی از همین اشتباهات است که بنا بر اعلام ناسا، یک اشتباه ۱۲۵ میلیون دلاری در راه ارسال فضاپیمای مریخی ناسا بوده است.

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه!

دستگاه‌های اندازه‌گیری

همه چیز به یکاهای اندازه‌گیری متریک برمی‌گردد!

دستگاه متریک یک دستگاه اندازه‌گیری ده‌دهی(بر پایه عدد ۱۰) است. این دستگاه برای اولین بار در فرانسه در سال ۱۷۹۱ پذیرفته شده و هم‌ اکنون پایه دستگاه اندازه‌گیری در تمامی کشورهای جهان به جز ایالات متحده، لیبریا و برمه ‌است. هر چند قصد آغازکنندگان این دستگاه، ایجاد دستگاهی بود که برای تمام مردم به طور برابر قابل استفاده باشد(از نظر تئوری)، اما مشخص شد که نمونه‌های نخستین برای نگهداری باید زیر نظر حکومت یا قدرت خاصی قرار بگیرند.

تا قبل از سال ۱۸۷۵، نمونه‌های نخستینِ اندازه‌گیری توسط دولت فرانسه نگهداری می‌شد، اما بعد از آن به دست یک نهاد فراحکومتی به نام "کنفرانس عمومی وزن‌ها و اندازه‌ها" سپرده شد و در سال ۱۹۶۰، این نهاد، سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها یا همان سیستم معروف SI را به ‌عنوان جایگزین "دستگاه متریک" منتشر کرد.

دستگاه بین‌المللی یکاها که با SI شناخته می‌شود، دستگاه بین‌المللی استاندارد شده‌ای برای سنجش کمیت‌ها بر حسب یکاها(واحدها) است. این سامانه در سال ۱۹۶۰ پایه‌گذاری شد. توجه به این موضوع ضروری است که اگرچه در چند کمیت اصلی مانند طول، جرم و زمان یکاهای این دستگاه با دستگاه متریک مشترک و پذیرفته ‌شده است، اما با این‌حال در بسیاری از کمیت‌های اصلی و فرعی دیگر مانند کلوین و درجه سلسیوس یا ژول و کیلوکالری با هم تفاوت دارند و نباید این دستگاه را با دستگاه متریک اشتباه گرفت. دستگاه SI در واقع نوع پیشرفته و بین‌المللی دستگاه متریک است.

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه!

مدارگرد اقلیمی مریخ

مدارگرد اقلیمی مریخ(MCO) یک کاوشگر فضایی رباتیک ۳۳۸ کیلوگرمی بود که توسط ناسا در تاریخ ۱۱ دسامبر ۱۹۹۸ برای مطالعه سیاره سرخ و به عنوان یک رله ارتباطی برای "کاوشگر قطبی مریخ" به فضا پرتاب شد. اما در بدو ورود این فضاپیما به مدار مریخ، اتفاق عجیب و ناگواری رخ داد و همه چیز اشتباه پیش رفت.

ناسا در این بیانیه نوشت: این مدارگرد در ساعت ۰۹:۰۰:۴۶ به وقت ساعت هماهنگ جهانی در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۹، ورود به مدار مریخ را همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کرد. قرار بود این فضاپیما پس از عبور از پشت مریخ، تماس خود را دوباره با زمین برقرار کند، اما متاسفانه پس از رفتن به پشت مریخ، هیچ سیگنالی از این فضاپیما دریافت نشد.

قرار بود این فضاپیما پس از عبور از پشت مریخ، تماس خود را دوباره با زمین برقرار کند، اما متاسفانه پس از رفتن به پشت مریخ، هیچ سیگنالی از این فضاپیما دریافت نشد.

ناسا به همین مناسبت، تحقیقاتش را شروع کرد و به سرعت متوجه شد که یک خطای ناوبری به دلیل ارسال نادرست فرمان از زمین، موجب این اتفاق شده است.

داستان از این قرار بوده که فرمانی که از زمین برای این فضاپیما ارسال شده در سیستم واحدهای انگلیسی یعنی "پوند-ثانیه" و بدون تبدیل به یکای مربوطه در سیستم متریک یعنی "نیوتن-ثانیه" ارسال شده است.

اگرچه ممکن است این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما سفر و ماموریت فضایی یک کار علمی بسیار دقیق و مستلزم توجه بسیار زیاد است و همین اشتباه به ظاهر کوچک باعث شد که "مدارگرد اقلیمی مریخ" در مدار تعیین شده خود قرار نگیرد و ماموریت با ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر اختلاف مواجه شود.

بنابراین به دلیل این اشتباه، "مدارگرد اقلیمی مریخ"(MCO) در ارتفاع تقریبی ۵۷ کیلومتری در جو مریخ سقوط کرد و تکه تکه شد و سوخت. در نتیجه، دیگر هیچ سیگنالی از آن دریافت نشد و این فضاپیما برای همیشه گم شد.

"مدارگرد اقلیمی مریخ" یک کاوشگر فضایی رباتیک به وزن ۶۳۸ کیلوگرم بود که توسط ناسا در ۱۱ دسامبر ۱۹۹۸ برای مطالعه اقلیم و جو مریخ و تغییرات سطحی این سیاره و به عنوان بخشی از "برنامه نقشه‌بردار ۹۸ مریخ" جهت رله ارتباطی قطب نشین مریخ به فضا پرتاب شد. با این حال در ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۹ ارتباط فضاپیما پس از ورود به "درج مداری" با تیم عملیات قطع شد، به این دلیل که خروجی نرم‌افزار کامپیوتری ایستگاه زمینی بر پایه واحدهای اندازه‌گیری آمریکایی بود و از یکای "پوند-نیرو به جای "نیوتن-ثانیه" در دستگاه بین‌المللی یکاها که در قرارداد میان ناسا و شرکت "لاکهید مارتین اسپیس سیستمز" تعیین شده بود، استفاده می‌کرد. به دلیل این اشتباه، فضاپیما در مسیر خود به سطح مریخ بسیار نزدیک شد و در اتمسفر آن از بین رفت.

درج مداری یا پهلوگیری مداری(Orbit insertion) مجموعه‌ای از عملیات و مانورهای فضایی متشکل از شتاب برای پروازهای فضایی برای تنظیم حرکت فضاپیما است که به ‌ویژه برای ورود به مداری پایدار در اطراف ماه، قمر، سیاره، سیارک یا هر جرم آسمانی دیگر از آن استفاده می‌شود. این مانور مداری می‌تواند شامل کاهش سرعت تا کمی بالاتر از مقدار سرعت گریز بدنه مربوط یا شتاب‌گیری از سرعت پایین‌تر برای رسیدن به آن نسبت سرعت گریز به سرعت باشد. هدف از اینگونه مانورها همچنین ممکن است قرارگرفتن در یک مدار انتقال باشد. به عنوان مثال اصطلاح درج مداری نزولی وجود دارد. به این روش تزریق مداری نیز گفته می‌شود.

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه!

یک فرهنگ مشکل آفرین

مهندس "ریچارد کوک" که در آن زمان مدیر پروژه‌های مریخی ناسا بود، می‌گوید که این اشتباه، تاریخی شد. وی می‌گوید: موضوع یکاها و واحدهای اندازه‌گیری از آن نقطه به بعد به یک موضوع در کتاب‌های درسی هر کودک تبدیل شده است و همه تعجب کردند که ما در آن زمان متوجه این اختلاف یکا نشدیم.

موضوع یکاها و واحدهای اندازه‌گیری از آن نقطه به بعد به یک موضوع در کتاب‌های درسی هر کودک تبدیل شده است و همه تعجب کردند که ما در آن زمان متوجه این اختلاف یکا نشدیم.

این داستان گویای این واقعیت است که حتی بهترین نقشه‌ها و برنامه‌ها نیز ممکن است دارای اشکال باشند و چیزی به سادگیِ یک اختلاف در سیستم یکاها می‌تواند عواقب مخربی داشته باشد که علاوه بر میلیون‌ها دلار پول، وقت و انرژیِ گرانبهای دانشمندان را نیز هدر دهد.

با این حال، "کوک" معتقد است که این اتفاق، بیشتر یک حادثه بوده تا یک اشتباه، چرا که آن زمان یک فرهنگ عمومی در ناسا وجود داشت که در آن کارمندان ناسا خیلی تحت فشار قرار می‌گرفتند.

"کوک" می‌گوید: جمله‌ی «بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر» شعارِ آن زمان بود. مطمئناً در آن پروژه تلاش می‌شد تا در ازای مقدار معینی پول، کارهای زیادی انجام شود.

وی افزود: شاید بهترین درسی که می‌توان از این رویداد غم‌انگیز گرفت این باشد که نباید برای ماموریت‌های با اهمیت نظیر ماموریت‌های اکتشاف سیاره‌ها عجله کرد یا از میانبر استفاده کرد.

حتما به همین دلیل است که ناسا در مأموریت‌های فعلی خود با نهایت دقت و احتیاط عمل می‌کند. به عنوان مثال این اواخر شاهد بودیم که ناسا در پرتاب تلسکوپ فضایی گرانبهای "جیمز وب" با چنان دقت و احتیاطی عمل کرد که گاهی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به پیگیری سفر جذاب این تلسکوپ فضایی، خسته کننده می‌شد. زیرا پس از تعویق چند ساله تاریخ تعیین شده اولیه برای پرتاب آن، مراحل توسعه، سرهم بندی و انتقال نهایی آن تا سکوی پرتاب نیز بسیار طولانی شد و حتی پرتاب آن به کوچکترین دلایل از جمله شرایط نامساعد هوا با تعویق مواجه می‌شد.

این اواخر شاهد بودیم که ناسا در پرتاب تلسکوپ فضایی گرانبهای "جیمز وب" با چنان دقت و احتیاطی عمل کرد که گاهی برای مخاطبان و علاقه‌مندان به پیگیری سفر جذاب این تلسکوپ فضایی، خسته کننده می‌شد.

هدر رفتن ۱۲۵ میلیون دلار فقط با یک اشتباه!

امروزه ناسا نشان داده که از اشتباهات خود نظیر اشتباه در پروژه "مدارگرد اقلیمی مریخ" درس گرفته است و ماموریت‌های موفق مریخی دو دهه اخیر آن پس از آن اتفاق، آن را گواهی می‌دهد. ماموریت‌هایی نظیر ارسال مریخ‌نوردهای حیرت انگیز "فرصت"، "کنجکاوی" و "استقامت" که سعی در شناخت هرچه بیشتر سیاره سرخ و کشف نشانه‌های حیات باستانی در زیر سطح آن و از بقایای دریاچه‌های باستانی آن دارند. زیرا همانطور که می‌دانیم، سیاره مریخ نخستین نامزد برای نام گرفتن به عنوان "خانه دوم" بشر است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)