میرنیوز

آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب دولت رسید

آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی به تصویب دولت رسید 2022-02-07T11:42:52+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل یکشنبه شب ۱۷ بهمن ماه با حضور در شبکه برون‌مرزی جام جم در برنامه مشاور به تشریح محورهای اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت.

مأموریت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها

وی در مقایسه دستاوردهای آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب گفت: در دوران پیش از انقلاب دانشگاه‌ها به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی می‌پرداختند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هم تحصیلات تکمیلی ایجاد شد و هم با رشد تولیدات علمی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایجاد شدند و بر همین اساس، مراکز رشد فناوری مولود انقلاب اسلامی هستند.

وی در تشریح مأموریت‌های وزارت علوم اظهار داشت: اگر بخواهیم وظایف وزارت علوم رو دسته‌بندی کنیم، وزارت علوم چند کارکرد اصلی دارد که یکی از آنها آموزش هدفمند و آموزش مهارت‌محور است که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی ما بیشتر این کار را انجام می‌دهند، بحث آموزش پژوهش‌محور را هم دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی بیشتر مد نظر دارند و بحث پژوهش آموزش‌محور برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

وی افزود: از سال ۱۳۶۵ با راه‌اندازی دوره دکترای تخصصی در دانشگاه شیراز، مقطع دکترا در سایر دانشگاه‌ها نیز ایجاد شد و دانشگاه‌ها وارد مرحله پژوهش پس از آموزش و تولید علم شدند.

زلفی‌گل افزود: در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا، هم شیوه پژوهش را به دانشجویان آموزش می‌دهیم، هم تحلیل نتایج آزمون‌ها و پژوهش‌ها را به دست می‌آورند و هم با شیوه مستندنگاری و شیوه انتشار فعالیت علمی آشنا می‌شوند. البته در کنار فعالیت آموزشی و پژوهشی، فرهنگ هم جایگاه محوری دارد.

تحقیقات بنیادی و مرجعیت علمی

وزیر علوم گفت: تحقیقات را به سه دسته تقسیم می‌کنند؛ تحقیقات بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای، در دوره‌ای از زمان بیشتر دانشگاه‌های و مراکز آموزشی و پژوهشی ما تحقیقات بنیادی انجام می‌دادند و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا بر مبنای تحقیقات بنیادی انجام می‌شد و منجر به رشد علمی کشور می‌شد.

وی با اشاره به اینکه خروجی تحقیقات بنیادی هم در دنیا دستیابی به مرجعیت علمی است، گفت: خوشبختانه باعث افتخار است که امروز می‌توانیم اعلام کنیم در سال ۲۰۲۱ که به تازگی تمام شده، بیش از ۷۶ هزار سند علمی بین المللی توسط محققان ایرانی منتشر شده و رتبه پانزدهم را در پایگاه استنادی اسکوپوس کسب کرده‌ایم.

وی گفت: کشور ما حدود یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی بیش از دو درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم و با افتخار باید اعلام کنم که هم اکنون، بسیاری از دانشمندان ما در دنیا مرجع هستند و از این ۷۶ هزار سند علمی که منتشر شده بیش از ۳۰ درصد با مشارکت دانشمندان ایرانی انجام شده است.

زلفی‌گل گفت: هنگامی این میزان مقاله علمی با مشارکت گروه یا گروه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود به معنای این است که مرجعیت علمی دانشمندان ما در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است.

اثربخشی تحقیقات در جامعه

وی در پاسخ به میزان اثربخشی دستاوردهای علمی در زندگی مردم گفت: یادمان نرفته است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، پزشکانی که در بیمارستان‌های ما بودند بیشتر از کشورهای همسایه بودند؛ اما امروز با افتخار پزشکی ما در سطحی است که توریسم سلامت داریم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه نظامی در قبل از انقلاب اسلامی توانایی تولید سیم خاردار هم در کشور نبود گفت: الان پهپاد و هواپیما و موشک‌های نقطه‌زن و انواع و اقسام تسلیحات نظامی می‌توانیم تولید کنیم؛ در بحث تولید محصولات، در نمایشگاه ایران ساخت که هر سال برگزار می‌شود، می‌بینیم که انواع و اقسام تجهیزات را در داخل کشورمان تولید می‌کنیم و در بحث صنعت نفت در بسیاری از بخش‌ها فارغ التحصیلان دانشگاهی حضور دارند و حرف اول را می‌زنند.

وزیر علوم تاکید کرد: این طور هم نبوده که این مرجعیت علمی خودش را در جامعه نشان ندهد، ما بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که فروش محصولاتشان فوق العاده زیاد است و به صورت تصاعدی در حال رشد هستند اما انتظارات ما فراتر از اینهاست.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که از نتایج پژوهش در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران و مسئولان و حاکمیت ما بیشتر استفاده شود که این نیاز به یک فرهنگ‌سازی دارد و همه صنایع خصوصی و دولتی، مراکز تحقیق و توسعه ایجاد کردند و دولت هم در پی این است که با تأسیس صندوق‌های پژوهش و فناوری کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد. همانند حمایت‌هایی که امروزه صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان انجام می‌دهد.

زلفی‌گل گفت: برنامه‌های ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره این است که نظام ملی را تأسیس کنیم؛ منظور از نظام ملی نوآوری این است که شرایط را ایجاد کنیم که یک ایده تبدیل به محصول و محصول به ثروت تبدیل شود و برای این کار یک سیستم خاصی تعریف کردیم تا نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت جامعه و رفع نیازهای جامعه مؤثرتر شود.

وی در خصوص سامانه نان گفت: در این سامانه هر کسی با هر سطح سواد و تحصیلات که بتواند نیازهای صنایع خصوصی و دولتی را تشخیص دهد، وارد سامانه شود و اعلام کند این نیازها در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در پایگاه استنادی جهان اسلام دسته‌بندی شوند و در اختیار محققان قرار بگیرند.

وی گفت: سامانه نان کمک می‌کند موضوع پژوهشی و رساله و پایان‌نامه‌ها متناسب با نیازها انتخاب کنیم؛ در حقیقت نیازهای کشور مشخص باشد و ما تحقیقات کشور را به پتانسیل تحقیقاتی افراد علاقه‌مند هدایت کنیم.

وزیر علوم گفت: با راه اندازی سامانه نان می‌توانیم بین پژوهشگر، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری یک شبکه ایجاد کنیم؛ پس خلاصه نظام ملی نوآوری این است که ما یک اکوسیستم ایجاد کنیم که بر اساس این سیستم، مسیر تبدیل شدن یک ایده به پدیده و محصول و ثروت را بتوانیم به صورت نظامند دنبال کنیم.

حفظ نخبگان

وزیر علوم با اشاره به اینکه در چندین سال قبل، وی موضوع خروج نخبگان و آسیب به ذخیره ژنتیک انسانی کشور را مطرح کرده بود، گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم تا مهاجرت نخبگان کمتر بشود که در این راستا مهمترین اقدام کمک به اثربخشی بیشتر نخبگان در جامعه است.

وی با اشاره سخنرانی در محضر رهبر معظم انقلاب در باره حفظ نخبگان و تشکیل بنیاد ملی نخبگان گفت: این بنیاد برخی کارهای مهم را در این راستا انجام داده ولی چیزی که مهم است برای جذب نخبگان این است که یک نخبه باید احساس زیبای اثربخشی در جامعه را پیدا کند و احساس کند در جایی قرار گرفته که برای کشور و جامعه خود مفید است.

فرصت مطالعاتی

وی فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور برای نخبگان را اقدام مثبت دانست و گفت: ما انتظار داریم که اعتبارات خاصی در اختیار سازمان امور دانشجویان قرار گیرد تا ما بتوانیم برای هر دانشجوی دکترا یک فرصت مطالعاتی خارجی یا داخلی مهیا کنیم.

دیپلماسی علمی

وزیر علوم با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۹۰ هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور ما تحصیل می‌کنند، گفت: علاوه بر مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی نیز برای ما خیلی مهم است زیرا علم و دانش بشر مانند اقیانوسی است که بایستی هر کشور بتواند از دستاوردهای آن بهره‌مند شود و در عمق بخشیدن به این اقیانوس نیز نقش داشته باشد.

ایجاد شغل دانشگاهی

زلفی‌گل با اعلام اینکه ایجاد شغل برای نخبگان و دانش‌آموختگان نیاز به حمایت فرابخشی دارد گفت: با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در مسیر توسعه پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کنیم که این مؤسسات بهترین مکان برای جذب دانش‌آموختگان و ایجاد شغل‌های دانش پایه است.

وی افزود: ما از طریق معاونت فناوری و نوآوری و مدیریت پارک‌ها و مراکز رشد شرایطی را ایجاد می‌کنیم که ایده‌ها نو به تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های دانشگاهی منجر شود و در مرحله بعد معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از توسعه این شرکت‌ها حمایت کنند و شرایطی را ایجاد کنیم که زایش شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش پیدا کند. در حقیقت داریم شرایط اشتغال‌زایی و اشتغال پذیری را برای نخبگان فراهم می‌کنیم.

دکتر زلفی‌گل گفت: نظام ملی نوآوری و فناوری در حقیقت یک بسترسازی برای ایجاد شغل برای نخبگان است و ایجاد صندوق علوم تحقیقات و فناوری با مجوز ریاست جمهوری که در لایحه بودجه نیز آمده است، می‌تواند در صورت داشتن اعتبارات مناسب در سال آتی، در کنار سامانه نان به تقویت اکوسیستم نوآوری و اشتغال نخبگان کمک کند.

اهداف آتی

وزیر علوم گفت: یکی از برنامه‌هایی که در نظر دارم در این دوره اتفاق بیفتد، مهارت‌محور کردن آموزش است به گونه‌ای که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در کنار مفاهیم نظری که بایستی مسلط باشند در برنامه اصلی درسی و فوق برنامه نیز، مهارت‌های تخصصی رشته خود را یاد بگیرند.

وی افزود: یکی از مواردی که در این دوره وزارت علوم مد نظر است، تدوین کتب درسی بر اساس یک شیوه مشخص است. همچنین تحقق مرجعیت علمی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌هاست.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)