میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که گستره ملی دارد از توانمندی خاصی برخوردار است، افزود: حضور ۳۷۰۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه ظرفیت بزرگی است که میتوان از این پتانسیل ارزشمند و همچنین فضاهای فیزیکی که در اختیار دانشگاه است، برای ارتقای پژوهش و فناوری استفاده کرد.
ابراهیمی، انتشار متوسط بیش از ۴۰ هزار مقاله طی ۸ سال گذشته توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه را ذخیرهای ارزشمند برای دانشگاه دانست و بر سهم ویژه دانشگاه پیام نور در تولیدات علمی کشور تاکید کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور به اهم برنامههای معاونت پژوهشی اشاره کرد و گفت: تشکیل شبکههای نخبگان و اعضای علمی با استفاه از ظرفیتهای موجود، تشکیل هستههای پژوهش و شبکهسازی پژوهشها، ایجاد مراکز کارآفرینی و خلاق، ایجاد مراکز رشد و فناوریهای نرم، توسعه آزمایشگاههای ملی، قطبی و منطقهای، ارتقای شبکه شاپنا، بازنگری منابع درسی و گسترش خدمات انتشارات دانشگاه، ارتقای نشریات علمی و ... از جمله این موارد است.
وی افزود: برای گسترش پژوهشهای کاربردی، گسترش مراکز پژوهشی و پژوهشکدهها، ایجاد سامانه و سازمانهای پژوهشی و همچنین تشویق اعضای هیات علمی برای انجام پژوهشهای کاربردی و گروهی ضروری است.
ابراهیمی بر انجام پژوهشهای مشترک با ارگانها و سازمانها تاکید و اظهار کرد: برنامه این معاونت سوق دادن پژوهشها به سمت خلق ارزش، ایفای نقش بیشتر در تامین منابع غیرشهریهای دانشگاه و تامین هزینههای پژوهش از محل درآمدهای حاصل از فعالیتهای پژوهشی است.
رشد مراکز کارآفرینی و نوآوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور اظهار کرد: دانشگاه پیام نور با گسترش فعالیتها در جهت رشد مراکز کارآفرینی، نوآوری وخلاقیت، همچنین ایجاد هاب صنایع خلاق و فناوریهای نرم و تاسیس پارکهای علم و فناوری با استفاده از فضاهایی که در اختیار دارد، گام بر می دارد و اعتقاد دارد که باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال کشور عمل کرده و فضا را برای رشد نخبگان کشور فراهم کند.
ابراهیمی با اشاره به مرکز ملی صنایع خلاق و فناوریهای نرم دانشگاه پیام نور، گفت: هم اکنون ۳۳ شرکت در این مرکز مستقر شدند و ما باید مراکز رشد و صنایع خلاق و فناوریهای نرم را در تمام کشور گسترش دهیم که با هماهنگی معاونت علمیوفناوری ریاست جمهوری، گامهای جدی در این خصوص برداشته شده است.
وی بر توسعه آزمایشگاههای دانشگاه پیام نور در سطح ملی، قطبی و منطقهای تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت استثنایی موجود در دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور به دنبال ایجاد انسجامی گسترده برای شبکه سازی تجهیزات آزمایشگاهی است و شبکه شاپنای دانشگاه پیام نور نیز با این هدف ایجاد شده و باید در جهت افزایش کارایی و اثربخشی بیشتر ارتقا یابد.
بازنگری در منابع درسی با هدف ایجاد تحول در علوم انسانی
ابراهیمی یکی از شاخصهای مهم دانشگاه پیام نور را تولید منابع درسی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۳ هزار عنوان کتاب در دانشگاه پیام نور منتشر شده و این دانشگاه به دنبال بازنگری در منابع درسی برای تحول علوم انسانی بر اساس سیاست های مقام معظم رهبری و بهره مندی از ظرفیت استثنایی انتشارات دانشگاه برای تولید و توزیع کتب است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور از وجود ۲۶ نشریه معتبر علمی در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: یکی از برنامههای مهم و جدی در حوزه معاونت پژوهش و فناوری، ارتقای مجلات علمی در نظام های رتبه بندی نشریات علمی است که در این راستا باید استانداردهای لازم رعایت شده و زمینه ارتقای رتبه بین المللی فراهم شود.
وی ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی آموزش عالی را فاکتور بسیار مهمی دانست و افزود: دانشگاه پیام نور دارای ظرفیت استثنایی است و لازم است با درک مهارت ها و تکنیک های نظام رتبه بندی در جهت ارتقا گام بردارد.
ابراهیمی با بیان اینکه باید به دنبال ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی بین المللی باشیم، افزود: امروزه انتخاب دانشجو بر اساس جایگاه رتبه بندی دانشگاه ها صورت می گیرد و برای تعاملات بین المللی نیز نیاز است که جایگاه و رتبه دانشگاه در سطح مطلوبی قرار گیرد.
ابراهیمی بر لزوم توانمندسازی اعضای هیات علمی تاکید و اظهار کرد: تشویق اعضای هیات علمی برای حضور در فعالیت های دانش بنیان و مبتنی بر خلاقیت و فناوری، تجاری سازی، برگزاری کارگاههای مهارت آموزی و دوره های دانش افزایی، در اولویت برنامههای حوزه معاونت پژوهش و فناوری است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور یکی دیگر از برنامه های حوزه معاونت پژوهشی را ارتقای توانمندی های دانشجویان و تربیت دانشجویان خودکارآفرین در سراسر کشور دانست و اظهار کرد: گذراندن یک یا دو واحد درس کارآفرینی، فرد را متبحر نمی کند، باید دانشجو در کارگاههای مهارت افزایی و کارآفرینی قرار گیرد که این مهم با راه اندازی شرکت های دانشبنیان و برگزاری استارتآپها فراهم می شود.
وی تصریح کرد: به طور قطع زیست بوم ایجاد شده حاصل از کارآفرینی و نوآوری در محیط دانشگاه، شرایط ویژه ای برای الگوسازی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان شاغل به تحصیل فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد