میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ از جمله مهمترین محورهای این نمایشگاه میتوان به تشریح اهمیت و نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران، تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات و نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان اشاره کرد.
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ضمن بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه این حرکت، گام فرهنگساز درخوری است، گفت: این که وقتی فرد وارد این نمایشگاه میشود، با وضعیت، چگونگی و آسیبشناسی موضوع مواجه میشود، حرکت فرهنگساز و آگاهکننده بسیار خوبی است. هشداری است نسبت به وضعیت کنونی صنایع فرهنگی حوزه کودک و نوجوان که به صورت ناهنجار در بازار کشور ما رها شده است.
حضور پررنگ محصولات خارجی
کرمی گفت: متاسفانه نتوانستیم آنگونه که باید هم در حوزه تولید محتوا و کاراکترهای ایرانی و محصولات ایران ساخت کار در خوری در کشور داشته باشیم، کودکان و خانوادهها لاجرم به سمت محصولات خارجی در کنار کاراکترهای عمدتا غربی سوق داده میشوند. سواد رسانهای و فرهنگی خانوادهها در آن حد نیست که به کاهش این آسیبها کمک کند.
وی افزود: هر خانواده با خرید هر اسباببازی، عروسک، نوشتافزار و ابزار فرهنگی که به نوعی وامدار شخصیتهای غربی است، فرزندش را ترغیب میکند که با آن شخصیت غربی از کودکی انس بگیرد و رشد کند؛ این شخصیتها و کاراکترها از کودکی با نوجوانان ایرانی همراه میشوند، میشناسند و در فیلم، انیمیشن و فضای مجازی و بازی دنبال میکنند.
وی ادامه داد: با این اتفاق، ما کودک و نوجوان خودمان را از اسطورهها، قهرمانان و شخصیتهای علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی خودمان روز به روز دورتر و بیگانهتر میکنیم و نتیجه این میشود که کاراکترهای بیگانه و عمدتا غربی آشناتر و محبوبتر در نظر کودک جلوهگری میکنند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با تقدیر از اینکه در این نمایشگاه، یک شناسایی وضعیت محیط و ارائه راهکار هم انجام گرفته که کار بسیار خوبی است، گفت: بزرگترین مشکلی که الان وجود دارد و با آن مواجه بوده و تلاش میکنیم که رفع کنیم، عدم وجود نهادهای منسجم و ساختارمند در این حوزه است. نهادسازی در بخش خصوصی یکی از کارهایی است که مشغول به انجام رساندن آن هستیم.
خانههای خلاق و نوآوری به عنوان پلتفرم اصلی
رئیس ستاد اجرایی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم و فرهنگی با اعلام اینکه خوشبختانه این سند، در سال جاری مصوب و ابلاغ شد و اجراییسازی سند را شروع کردهایم، گفت: حدود ۲۲ نهاد در این سند احصاء شدند که باید اهداف و راهبردهای مدنظر سند را با همافزایی محقق کنند. برای این کار می بایست از توان بخش خصوصی نهایت بهره را برد؛ نهادسازی، عامل اصلی اجرایی سازی این مهم هست که باید سریعتر شکل بگیرد، خانههای خلاق و نوآوری را در این حوزه به عنوان یک پلتفرم مادر عرضه کردیم.
دفاع فعال در کنار کسب و کار
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ما تلاش میکنیم در دل خانههای خلاق و نوآوری، شرکتهای خلاق حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را رشد و آموزش دهیم تا به جامعه بیایند، گفت: یادمان باشد، تا این موضوعات، به شکل اقتصادی در نیامده و کسب و کار نشود، نمیتوانیم بگوییم موفق هستیم.
کرمی ادامه داد: ما در حوزه صنایع فرهنگی که اشتغال و گردش مالی خوبی به همراه دارد میتوانیم دفاع فرهنگی فعالی نیز داشته باشیم، در کنار در اختیار گرفتن بازار اقتصادی این حوزه میتوانیم در معرفی اسطورهها قهرمانان و شخصیتهای علمی فرهنگی دینی و اجتماعی خود کار درخور و بهتری را در کشور و حوزه تمدنی همسایگان هم داشته باشیم و فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بهتر معرفی کنیم.
مقابله ایجابی
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به بیان راهکار پرداخت و افزود: راه مقابله با این شرایط، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ایجابی است. یعنی اینطور نیست که فضای مجازی، بخش نوشتافزار، بخش اسباببازی و عروسک و ... را رها کنیم. امیدوارم با شکلگیری بیش از پیش شرکتهای خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و در کنار خانههای خلاق و نوآوری، بتوانیم این نهادسازی را با جدیت دنبال کنیم. دوستان ما در مجمع نوشت افزار ایران ساخت حرکت خوبی را از سال ۹۲ اغاز کردهاند و شاهد موفقیتهای آن هستم و در بسیاری از این پروژهها مشارکت داشتهام.
کرمی به اهمیت کار زیرساختی برای کودکان ونوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: اگر میخواهیم در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی ونوجوانی اغاز کنیم.
در ادامه این مراسم، سعید حسینی دبیر این نمایشگاه و محمد یقینی دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی در ادامه اهداف و فعالیت نمایشگاه را ارائه کردند.
این نمایشگاه که به معرفی محبوبترین و پرمصرفترین شخصیتها در ایران و پیمایشهای مرتبط با آن پرداخته و به طراحی و ترسیم مسیر پیشرو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران میپردازد، از ۲۸ دی ماه آغاز شده است و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
علاقمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه، از ساعت ۸ لغایت ۲۰ تاریخ اعلام شده، به خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید صیرفیپور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا