میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رگولاتوری، پیمان قرهداغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری اعلام کرد: اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیمکارتهای شخصی تخلف است، ارسال کنند. چون سیمکارتهای شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر اساس قانون، مشترکی که میخواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از طریق پنلهای ارسال پیامک انبوه اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شمارههای متخلف را شناسایی میکند، گفت: یکی از این روشها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی میکند. علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف کردهایم که سامانه FMS خود را راهاندازی و سیمکارتهای شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسالکنندگان پیامک راهاندازی شده است که بر اساس تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارتهای شناسایی شده، عمل میکند.
قرهداغی درباره مسیر سوم شناسایی سیمکارتهای متخلف عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارتهای متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شمارههای شخصی، میتوانند شماره ارسالکننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحتسنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود میکند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با اشاره به اینکه سیمکارتهای متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر میشود، گفت: پس از شناسایی سیمکارتهای متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارائه خدمات اینگونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضائی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.
قرهداغی افزود: برای اطمینان از درستی انجام فرآیند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرآیند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکسدار، برای فروش سیمکارتهای دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظهای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، افزود: تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به دلیل اطلاعرسانیها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیمکارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیمکارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد سیمکارتهای قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیمکارتهای حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرآیند احراز هویت این سیمکارتها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است، بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آنها داشته باشند.
قرهداغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشمارهها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامکهای ارسال شده در شبکه از این نوع پیامکها است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاعرسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده میکنند. از همینرو رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامکهای تبلیغاتی ارسال شده از طریق این شرکتها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راهاندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.
وی عنوان کرد: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه میتوانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشمارهها اقدام کنند. با راهاندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمتهای ناشی از دریافت پیامکهای مزاحم و تبلیغاتی شرکتها و کسب و کارها کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش رضایت مشترکان شده است.
قرهداغی عنوان کرد: بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامکهای تبلیغاتی از سرشمارههای خدماتی است. بعضی از شمارهها در اختیار کسب و کارهای دارای عضو مانند فروشگاهها و شرکتهای خدماتی و … هستند که مشمول محدودیت نمیشوند و میتوانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در بعضی مواقع اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو میکنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامکهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی در طول روز از جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.
منبع : خبرگزاری مهر
خواص بینظیر تخم بلدرچین
میزان اجرای توافقنامههای ایران و روسیه با تعداد امضاشده همخوانی ندارد
حضور ۲۸ دانشگاه در اجلاس روسای دانشگاههای ایران و روسیه
میزبانی از شرکتهای دانشبنیان برای حضور در «ایرانهلث ۱۴۰۴»
کلیات برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی تصویب شد
اعطای گواهینامه صلاحیت سطح یک به ۷ شتابنده فناوری
رتبه علمی ایران در ۳ رشته داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری
فاصله بین ازدواج تا فرزنددار شدن پنج سال است
مصرف آنتی بیوتیک در ایران بالاتر از استاندارد جهانی است
آموزش شگردهای عکاسی آسمان شب با موبایل
اکران خصوصی و نشست مستند «قتل خاص» برگزار شد
موسسه رازی همکار سازمان بهداشت جهانی در تحقیقات ونوم می شود
آرامش دانشگاهها و تکریم محققین چراغ پژوهش را در کشور روشن میکند
خطرات پنهان عفونتهای چشمی را جدی بگیرید
رشد ۱۲۱ درصدی صادرات و ۲۷ درصدی اشتغال دانش بنیانها
واگذاری امور حوزهها به استانها
مشکلات جهانی پژوهشگران را از دسترسی آزاد به داده های علمی بازداشته است
نوبت پزشکان شد؛ ویزیت آزاد بیماران تامین اجتماعی!
یورش به خانهها در آلمان برای پاکسازی فضای مجازی
زنگ خطر ورود ویروس «فلج اطفال» به ایران
ورود وزارت ارتباطات به برنامه ملی رفع ناترازی انرژی
الماس ۴۰ برابر قدرتمندتر از نمونه واقعی ساخته شد
رئیس جمهور از برگزیدگان جشنواره تحقیقاتی رازی تقدیر کرد
احتمال برخورد سیارک قاتل زمین با ماه
آزمایشگاهها در تشخیص بیماری نقش کلیدی دارند
کلسترول خوب در ابتلا به آب سیاه چشم نقش دارد
کار کردن در دوره سالمندی برای سلامت مفید است
وزارت بهداشت به وزارتخانه پزشکان تبدیل شده است
ارتباطات در مناطق زلزلهزده حسینیه خوزستان پایدار است
رئیسجمهور وعده یکسانسازی بیمههای درمانی را عملی کند