میرنیوز

الزامات ایران برای دستیابی به رتبه بالای جهانی در هوش مصنوعی/ در تولید علم قوی و در توسعه ضعیف هستیم

الزامات ایران برای دستیابی به رتبه بالای جهانی در هوش مصنوعی/ در تولید علم قوی و در توسعه ضعیف هستیم 2021-12-29T05:11:36+03:30

خبرگزاری مهر - گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: پیشرفت سریع الگوریتم‌های هوش مصنوعی دولت‌های مختلف را به تدوین برنامه جامع برای مواجهه با این فناوری وادار کرده است؛ به نحوی که گفته می‌شود تاکنون بیش از ۴۵ کشور از استراتژی خود برای توسعه و به کارگیری هوش مصنوعی رونمایی کرده اند.

این فناوری که فرآیندهای هوش طبیعی انسانی را شبیه سازی می‌کند، دارای زیرمجموعه‌هایی مانند «یادگیری ماشین»، «فناوری‌های مرتبط با زبان انسان» و «رباتیک» است که بهره گیری از ظرفیت‌های آن می‌تواند به بهبود خدمات عمومی، کارآیی در اقتصاد و بهبود شرایط کار برای نیروی انسانی بیانجامد.

به همین دلیل اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت استفاده از مزیت‌های ناشی از به کارگیری فناوری هوش مصنوعی را آغاز کرده اند. این کشورها با تدوین استراتژی‌ها و اقدامات ملی در جهت تقویت تحقیقات هوش مصنوعی و به کارگیری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن، رویکردهایی چون «تقویت عملکرد نهادها و سیستم‌های دولتی»، «تقویت اکوسیستم‌های نوآوری»، «تقویت شرکت‌های بزرگ صاحب فناوری» و «تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط متأثر از هوش مصنوعی» را در اهداف خود پیش‌بینی کرده‌اند.

محورهای مشترک سیاستگذاری این کشورها در حوزه هوش مصنوعی به مواردی چون تحقیق و توسعه، آموزش و تقویت نیروی انسانی، انتقال فناوری، نوآوری، زیرساخت‌های دیجیتال، اخلاقیات، حاکمیت، رگولاتوری و سرویس‌های عمومی و اکوسیستم داده، مربوط می‌شود.

استراتژی کشورهای مختلف در قبال هوش مصنوعی بر تقویت هرچه بیشتر پژوهش در دانشگاه و سایر بخش‌های تحقیقاتی و نیز تخصیص بودجه به منظور تقویت تحقیق و توسعه، دلالت دارد. به عنوان مثال کشورهایی مانند هند و چین در صدر جدول سریع‌ترین رشدهای تحقیقاتی قرار دارند. در همین حال برخی شاخص‌ها در حوزه تحقیقات نیز نشان می‌دهد که آمریکا و فرانسه، کشورهای پیشرو از نظر تعداد استناد به مقالات هستند. نیوزلند نیز به عنوان کشوری که در حال فاصله گرفتن از اقتصاد کشاورزی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است، در وضعیت خوبی به لحاظ کیفیت مقالات در حوزه هوش مصنوعی قرار دارد.

تحلیل اکوسیستم‌های استارت‌آپی هوش مصنوعی در دنیا نیز گویای این نکته است که «حمل و نقل هوشمند» در حال حاضر کاربردی‌ترین حوزه مربوط به هوش مصنوعی است و بیشترین استارت‌آپ‌های دنیا در این حوزه فعالیت می‌کنند. پس از این کاربرد، کاربرد هوش مصنوعی را می‌توان در حوزه‌های رسانه و سرگرمی، خدمات و کسب و کار، خدمات مالی و پرداخت و نیز سلامت دیجیتال هوشمند، جستجو کرد.

همزمان با این روند توسعه‌، در ایران نیز اقداماتی برای مواجهه با فناوری هوش مصنوعی و کاربردی سازی مزیت‌های آن آغاز شده و به نظر می‌رسد با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت فناوری هوش مصنوعی، راهبرد کلی کشور در این حوزه مشخص شده است.

رهبر انقلاب آبان ماه ۱۴۰۰ در دیدار با نخبگان از «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تأکید کردند: این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جز ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار گیرد.

در این راستا مرکز ملی فضای مجازی به تازگی از تدوین پیش نویس سند هوش مصنوعی کشور برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی خبر داده است که این سند اصول سیاست‌های کشور در این حوزه را تبیین کرده و برنامه اقدام در بخش‌های مختلف حاکمیتی و خصوصی را مشخص می‌کند.

در همین حال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز راه اندازی «ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و هوشمندسازی» را در دستور کار قرار داده که این برنامه نیز در انتظار تصویب سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در این راستا با دکتر ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات به گفتگو نشستیم تا برنامه‌های وزارت ارتباطات را به عنوان یکی از متولیان عرصه هوش مصنوعی پس از فرمایشات اخیر رهبری و مشخص شدن خط مشی کشور در مواجهه با این فناوری جویا شویم.

وی در این گفتگو به این سوال پاسخ می‌دهد که چه الزاماتی برای رسیدن به جایگاه ۱۰ کشور نخست دنیا در حوزه هوش مصنوعی لازم است و برای کاربردی سازی این فناوری چه باید کرد؟

متن این گفتگو به شرح زیر است.

*اهمیت فناوری هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زندگی بشر، کاملاً مشهود شده است و فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توسعه این فناوری در کشور، خط مشی مشخصی را پیش روی مسئولان قرار داده است. شما وضعیت فعلی کشور در حوزه هوش مصنوعی را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظرتان برای رسیدن به جایگاه ۱۰ کشور برتر، چه الزاماتی باید مدنظر قرار گیرد؟

امروزه هوش مصنوعی به عنوان یک عامل اساسی در پیشرفت و آینده کشورها مورد توجه دولت‌ها و سیاست‌گذاران قرار گرفته و رقابت جدی بین کشورهای جهان برای پیشتازی در این حوزه و کاربردی‌سازی حداکثری آن در جهت رشد اقتصادی، بهبود الگوهای حکمرانی و حل چالش‌ها و بحران‌هایی مانند آلودگی‌های زیست محیطی، آغاز شده است.

استفاده از هوش مصنوعی برای کشور ما نه تنها یک ضرورت، بلکه یک فرصت منحصر به فرد است تا علاوه بر کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره وری در نظام‌های مالی و بانکی و بیمه‌ای و بخش‌های دیگری نظیر صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و سلامت، بتوان با کمک آن به چالش‌های مهمی چون بحران آب و محیط زیست، خروج سرمایه انسانی و فساد غلبه کرد.

بر اساس جدیدترین نتایج گزارش مؤسسه آکسفورد اینسایت (oxford insight) که به رتبه‌بندی کشورهای مختلف بر اساس «میزان آمادگی برای توسعه هوش مصنوعی» پرداخته، کشورهای آمریکا، انگلستان، فنلاند، آلمان و سوئد در این زمینه رتبه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند و ایران در رتبه نه چندان مناسب ۷۵ قرار دارد.

در منطقه خاورمیانه هم کشورهای همسایه مثل امارات، قطر و عربستان رتبه‌هایی به مراتب بهتر از کشور ما دارند و کشورهایی نظیر آذربایجان و ترکیه هم چند رتبه بالاتر از ما هستند؛ به طور کل ایران در زمینه آمادگی برای هوش مصنوعی از بسیاری رقبای منطقه‌ای خود عقب است.

این درحالی است که کشور ما از لحاظ دانشی و تئوری، از جایگاه مناسبی در دنیا برخوردار بوده و به همین دلیل امید می‌رود که با توجه به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری و وجود یک برنامه عملیاتی مشخص، همکاری مناسب ذی نفعان موضوع و سرمایه گذاری مناسب در این حوزه، بتوان در سال‌های آینده جایگاه مناسبی در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از کاربردهای آن برای کشور ایجاد کرد.

* وزارت ارتباطات نیز به نوعی یکی از متولیان حاکمیتی عرصه هوش مصنوعی تلقی می‌شود. برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در این عرصه چیست و مطابق با چه برنامه زمان بندی، قرار است برنامه‌های شما عملیاتی شود؟

ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با درک اهمیت هوش مصنوعی و با توجه به ارتباط این موضوع با حوزه تخصصی فعالیت‌های وزارت ارتباطات، از سال گذشته «تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی» را دستور کار قرار داده ایم و پس از بررسی وضعیت جاری کشور و مطالعات تطبیقی در مورد اقدامات سایر کشورهای جهان، برنامه جامعی را در ارتباط با توسعه هوش مصنوعی در سطح ملی تدوین کرده ایم. این سند آماده ارائه به مراجع بالادستی جهت نهایی سازی، تصویب و آغاز روند اجرایی است.

این برنامه شامل راهبردها و اقدامات اجرایی بلندمدت جهت ارتقا محیط پژوهشی، ایجاد زیرساخت‌ها و سکوهای مورد نیاز، تقویت ظرفیت نیروی انسانی و کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توسعه همکاری‌های فناورانه، ایجاد محیط قانونی و اخلاقی، مدیریت و حاکمیت داده و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی با لحاظ اولویت‌های کشور است.

در این نقشه راه علاوه بر وزارت ارتباطات نقش سایر دستگاه‌ها هم در پیشبرد این هدف دیده شده است.

* در کنار تدوین نقشه راه ملی برای فناوری هوش مصنوعی چه پروژه‌هایی در حیطه کاربردهای هوش مصنوعی توسط وزارت ارتباطات تعریف شده و یا در حال اجرا است؟ برای مثال آیا شما به پروژه‌های مربوط به خودروهای خودران و هوشمند ورود کرده اید؟

ما در کنار تدوین نقشه راه ملی توسعه هوش مصنوعی که در آن سیاست‌ها، راهبردها، اقدامات و پروژه‌ها به همراه نقشه نهادی و نقشه راه ایجاد شده و می‌تواند مسیر حرکت توسعه ملی هوش مصنوعی را مشخص کند، اقدامات دیگری هم در این زمینه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده ایم.

اگر بخواهم به طور خلاصه به این موارد اشاره کنم شامل موضوعات زیر است:

- ایجاد مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که به عنوان بازوی پژوهشی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه توسعه هوش مصنوعی خواهد بود.

- راه اندازی فناوری نسل پنجم در کشور و برنامه توسعه تدریجی این فناوری بر اساس نقشه راه تدوین شده.

- همکاری و مشارکت در ایجاد ابررایانه سیمرغ و ایجاد مرکز پردازش سریع در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در جهت استفاده محققان، پژوهشگران و دستگاه‌های حاکمیتی.

- انعقاد تفاهم نامه با برخی از دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با شناسایی و پیاده‌سازی کاربردهای هوش مصنوعی در سایر بخش‌ها نظیر بخش کشاورزی.

- توسعه سامانه پیش بینی زمانی و مکانی میزان شیوع کرونا در استان تهران با مشارکت ستاد کرونای تهران و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات.

در همین حال تفاهم‌نامه با شرکت‌های خودروسازی جهت مشارکت در حوزه «خودرو متصل» و «خودرو خودران» برای بررسی اقدامات فنی و اجرای پروژه‌های پایلوت در جهت ایجاد آمادگی لازم در صنعت، منعقد شده است.

در تولید علم  هوش مصنوعی قوی و در توسعه ضعیف هستیم

* اگر بخواهیم وضعیت فعلی ایران در حوزه هوش مصنوعی را از ۲ جنبه علم و کاربرد ارزیابی کنیم، این وضعیت چگونه است؟ یعنی ایران از حیث تولید علم و مقالات پر استناد در حوزه هوش مصنوعی و نیز کاربردی سازی این فناوری در چه وضعیتی قرار دارد؟

خوشبختانه ایران در مسئله دانشی و بهره مندی از نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی، از وضعیت مطلوبی برخوردار است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط مراجع بین المللی، ایران از لحاظ علمی و آکادمیک حوزه هوش مصنوعی در رتبه ۱۶ جهان و رتبه اول در منطقه خاورمیانه است و سالانه در کشور هزاران مقاله علمی مرتبط با این فناوری در سطح بین المللی و مجلات و کنفرانس‌های علمی معتبر منتشر می‌شود.

ایران از لحاظ علمی و آکادمیک حوزه هوش مصنوعی در رتبه ۱۶ جهان و در منطقه خاورمیانه اول است و سالانه در کشور هزاران مقاله علمی مرتبط با این فناوری در سطح بین المللی و مجلات و کنفرانس‌های علمی معتبر منتشر می‌شود با این وجود، عمده تحقیقات انجام شده در ایران بیشتر جنبه تئوریک داشته است و همانطور که اشاره شده زمانی این دستاوردها اثربخشی لازم را خواهد داشت که بتوانیم بر اساس یک برنامه عملیاتی به توسعه کاربردهای هوش مصنوعی هم بپردازیم و از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری، رشد اقتصادی و رفع چالش‌ها در حوزه‌های اولویت دار کشور استفاده لازم را داشته باشیم.

* با این وجود ظرفیت‌های فعلی کشور در حوزه هوش مصنوعی را چگونه می‌بینید و آیا می‌توان امیدوار به بومی سازی این فناوری با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه نیروی انسانی بود؟

بر اساس برآوردهای انجام شده سالیانه حدود ۳۰۰۰ نفر در زمینه هوش مصنوعی در کشور فارغ التحصیل می‌شوند و بالغ بر ۵۰۰ عضو هیئت علمی هم در حوزه هوش مصنوعی در کشور فعال هستند.

از سوی دیگر خوشبختانه در بخش کسب و کارهای داخلی هم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناسبی خصوصاً در بخش‌های نرم افزاری و خدمات وجود دارد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بالغ بر ۳۰۰ شرکت در سراسر کشور در حوزه‌هایی که به صورت مستقیم با هوش مصنوعی سروکار دارند، فعالیت دارند که البته عمده آنها در تهران فعال هستند.

بسیاری از شرکت‌های مهم و شناخته شده که در زندگی روزمره در حوزه‌های خرید، حمل و نقل، مالی و بانکی و … به مردم خدمات می‌دهند هم به نوعی از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش کیفی خدمات و رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های دیگری هم در سایر بخش‌ها مثل ارائه ظرفیت پردازشی، ذخیره سازی و تحلیل داده، نرم افزار، خدمات دیجیتال و هوشمندسازی کسب و کارها فعالیت دارند.

علاوه بر این در زمینه تولید تجهیزات سخت افزاری و زیرساختی هم شرکت‌های توانمندی در داخل کشور داریم که موفق به بومی سازی برخی تجهیزات شده اند و محصولات آن‌ها در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان به بومی سازی سرویس‌ها و خدمات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی در کشور بسیار خوشبین بود، به شرطی که بر اساس یک برنامه درست و اصولی و هماهنگ در این مسیر گام برداریم با این حال با توجه به پتانسیل‌ها و تجربیات شرکت‌های داخلی خصوصاٌ در بخش‌های نرم افزاری و با توجه به اینکه حمایت از بومی سازی یکی از اولویت‌های اصلی در مجموعه وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها است، می‌توان به بومی سازی سرویس‌ها و خدمات مرتبط با این فناوری در کشور بسیار خوشبین بود؛ به شرطی که بر اساس یک برنامه درست و اصولی و هماهنگ در این مسیر گام برداریم.

* آیا مطالعاتی از حیث نیازسنجی و شناسایی ظرفیت‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی انجام داده اید و برنامه‌ای برای بکارگیری ظرفیت‌های موجود در این خصوص دارید؟ چه الزاماتی در این زمینه وجود دارد و اولویت‌ها و راهکارها چیست؟

بله؛ در طول یکسال گذشته و همزمان با تدوین برنامه توسعه هوش مصنوعی کشور، بررسی و مطالعه وضعیت داخلی و شناخت پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های این حوزه صورت پذیرفته است.

برای توسعه این فناوری نیازمند این هستیم که در ابتدا ضرورت توسعه هوش مصنوعی در کشور برای مدیران دولتی و خصوصی تبیین شده و اعتقاد جدی برای توسعه و به کارگیری این فناوری در بین مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم گیران تمامی بخش‌ها به وجود آید. علاوه بر این باید برای فراهم سازی زیرساخت‌های موردنیاز در زمینه‌های محاسباتی، ذخیره سازی، ارتباطات پرسرعت و همچنین پلتفرم‌ها و بسترهای تست و آزمایش، توجه جدی داشته باشیم.

در این میان مسائل مهم دیگر مربوط به بحث داده و ایجاد الزامات حکمرانی و مدیریت برای آن، تعیین متولی برای سیاستگذاری، مقررات گذاری و نظارت بر نحوه اشتراک و استفاده از داده‌های ملی و نیز حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی است.

همچنین موضوع دارای اولویت دیگر، توجه به تحقیق و توسعه در حوزه این فناوری و کاربردهای آن است که باید کاستی‌های آن نظیر ضعف در همکاری‌های بین‌المللی، عدم وجود مرکز تحقیقاتی تخصصی در حوزه هوش مصنوعی، ارتباط ناکافی دانشگاه و صنعت و رویکرد مقاله محوری در دانشگاه‌ها به جای مساله محوری در حوزه هوش مصنوعی و عدم تمایل شرکت‌های بزرگ قدیمی و دولت برای استفاده از هوش مصنوعی رفع شود.

مسئله مهم دیگر نیز توجه به آموزش، هم در سطح آکادمیک و دانشگاهی و هم در زمینه افزایش مهارت‌های تخصصی منابع انسانی و نیروی کار است؛ مهم‌تر از آن هم افزایش آگاهی مدیران در زمینه هوش مصنوعی است.

از جمله نکات مهم دیگر، می‌توان به مسئله قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه و لزوم به روز رسانی و تطبیق قوانین با توجه به تغییرات سریع این حوزه اشاره کرد و در کنار آن نباید موضوعاتی نظیر توسعه استانداردها، اخلاقیات و محافظت از دارایی‌های فکری هم فراموش شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)