میرنیوز

اساس چشم انداز دانشگاه بر تحول علوم انسانی و بر مبنای اسلامی کردن آن است

اساس چشم انداز دانشگاه بر تحول علوم انسانی و بر مبنای اسلامی کردن آن است 2021-12-26T06:54:26+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله معتمدی در ایین اختتامیه دو هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر ملی، دانشگاهی و دانشکده ای دانشگاه علامه طباطبائی که با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه، روسا و معاونین پژوهشی دانشکده ها و برگزیدگان پژوهشی و با شرکت اعضای هیات علمی دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: از این فرصت استفاده می کنیم و دیدگاه ها و چشم اندازهای که برای دانشگاه متصور است را بیان کنیم.

وی با بیان این که دانشگاه علامه طباطبائی شایستگی این را دارد که به پیش برود، افزود: شاخص‌های انتخاب پژوهشگران برتر امسال مبتنی بر سال های قبل بوده است، که به نظر می‌رسد باید در آن تجدید نظر کرد و ضروری است به شاخص‌های کیفی توجه بیشتری داشته باشیم و معیارهای جدیدی را برای فعالیت استادان گروه های آموزشی و دانشکده ها تعریف کنیم .

دکتر معتمدی، اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی را یکی از بی‌نظیرترین ظرفیت ها در حوزه علوم انسانی برشمرد و افزود: خدمتگزاری به این مجموعه فرهیخته برای بنده افتخار است و انشاالله بتوانم خدمتگزار خوبی باشم و با کمک و همراهی همه اعضای دانشگاه زمینه ارتقاء دانشگاه را در ابعاد مختلف فراهم نماییم.

سرپرست دانشگاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه هر کدام از ما سلایق علمی و سیاسی مختلفی داریم، اما دانشگاه متعلق به همه است، اضافه کرد: دست همه را می فشاریم که بتوانیم به سمت تعالی دانشگاه حرکت نماییم و فضای دانشگاه را به سمت توسعه علمی و پژوهشی همراه با نشاط و آرامش برای همه دانشگاهیان رقم بزنیم و برای تحقق تعالی دانشگاه نیازمند همه شما بزرگواران هستیم.

وی تاکید کرد: نگاه ما به آینده روشن و امیدوارانه است. علی رغم مشکلاتی که وجود دارد، باید بیش از آنچه به گذشته برگردیم به نقایص فکر کنیم، توقع این است که به جای گذشته گرا بودن به آینده نگاه کنیم و افق های فراروی خودمان را ببینیم.

عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه در ادامه سخنانش با اشاره به برخی از مشکلات دانشگاه از جمله هزینه هایی که با آن مواجه است، گفت: باید تلاش کرد تا با انتقال راهکارها و راه‌حل‌های مناسب از سوی دانشگاه آن را به مجموعه دولت منتقل نماییم. وی یکی از مشکلات را مربوط به طرح همسان‌سازی اعضای هیئت علمی برشمرد و بیان داشت: متاسفانه در اجرای این طرح، امکان حمایت دولت برای پرداخت آن فراهم نشده است و این افزایش از محل درآمدهای اختصاصی پرداخت شده است و بار سنگینی بر دوش دانشگاه ایجاد شده است.

دکتر معتمدی مشکل دیگر را فروش بخشی از اموال دانشگاه اعلام کرد و افزود: متاسفانه بخشی از بدهی ها از محل فروش این اموال پرداخت شده است.

سرپرست دانشگاه با اعلام برنامه های راهبردی دانشگاه گفت: در طی این مدت در دوره مدیریت جدید دانشگلاه تلاش کردیم افق‌های آینده تا سال 1405 را در قالب یک برنامه راهبردی مشخص نماییم و از نظرات و دیدگاه های ارزشمند  جمع زیادی از استادان متخصص در حوزه های مختلف برای این که دانشگاه چه مسیری را باید طی کند بهره گرفتیم.  نتیجه آن، پیش نویس طرح اولیه ای است که در آن چشم اندازها و برنامه راهبردی مشخص شده است، انتظار از روسای دانشکده‌ها مدیران گروه آموزشی این است که در عملیاتی کردن آن کمک کنند.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: اساس این چشم انداز بر تحول علوم انسانی استوار است و اساس این تحول اسلامی کردن علوم انسانی است. با توجه به اینکه هدف روشن است، چگونگی نیل به این هدف توسط اعضای هیئت علمی در قالب فرم های مشخصی نگاشته خواهد شد و دانشگاه، آن سند را که حاصل هم فکری اعضای هیئت علمی خود است را اجرایی خواهد کرد.
سرپرست دانشگاه تاکید کرد: در مجموع برآیند این نشست ها آن شد که برنامه های راهبردی با کمک و همراهی روسای دانشکده ها، اعضای هیئت علمی و تمام اعضای خانوادۀ دانشگاه علامه طباطبائی تدوین شود. بنابراین برنامۀ ما امری نیست که به دانشکده ها و همکاران اجرایی ابلاغ کنیم و از آنها انتظار اجرا داشته باشیم. بلکه مسیر بالعکس است. ما انتظار اجرایی سازی برنامه ای را داریم که خود اعضای هیئت علمی دانشکده ها آن را نگاشته اند و خواهان تحقق آن هستند.

دکتر معتمدی ضمن تاکید بر تمایز بین راهبردهای توسعه ای و راهبردهای بهبود وضع موجود بیان کرد: آنچه به اطلاع همکاران خواهد رسید، صرفاً راهبردهای بهبود وضع موجود نیست. بلکه راهبردهای توسعه ای و نقش محوری در متن این برنامه قرار دارد. ضمن اینکه برنامه هایی که هم اکنون در حال اجراست باید ارتقای سطح یابند. راهبردهای توسعه بعد از پنج سال باید به کجا برسد؟ برای اینکه به نتیجه برسیم، این پرسش را به روسای دانشکده ها، گروه ها و اعضای هیئت علمی می سپاریم، تا این عزیزان ارائۀ طریق کنند. شاخص ما از ارزیابی دانشکده همانی است که خود اعضای دانشکده ها ترسیم می کنند.

این استاد دانشگاه، مرجعیت در علوم انسانی را شعار اصلی دانشگاه علامه طباطبائی دانست و افزود: این شعار باید مورد توجه باشد. نکته ای که بسیار برای ما مهم است، تاکید بر تحول علوم انسانی با تمرکز بر ارزش‌های اسلامی است. تحول در علوم انسانی به معنای خیلی وسیع آن، مدنظر است. یکی از جنبه های طرح تحول، جایگاه علوم انسانی نزد دولتمردان و مسئولان است. نوع نگاه جامعه به علوم انسانی، نگاه از بالا به پایین است.

وی با بیان اهمیت فعالیت مراکز رشد و کارآفرینی افزود: مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه می‌تواند کمک کند دانشجویانی که در حوزه علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند، کار آفرین شوند و در جامعه نقش ایفا کنند. تمام دانشکده ها و دانشجویان در رشته‌های مختلف، ایده های متفاوتی دارند که اگر این ایده ها به خوبی پرورش پیدا کنند و به آنها کمک شود، می تواند منجر به ایفای نقش در فضای اجتماعی شود. باید تلاش کنیم منشاء خدمات و کنشگری باشیم.

دکتر معتمدی با بیان اینکه مبحث دیگر در تحول علوم انسانی حرکت به سمت بومی‌سازی دانش است، گفت: دانشی که امروزه در علوم انسانی وجود دارد وارداتی است. مادامی که جامعه و بافت خود را مطالعه نکنیم و فقط بر اساس یافته های وارداتی بخواهیم علمی را توضیح دهیم، این علم ناقص و ابتر است. باید تلاش کنیم تحقیقات بومی داشته باشیم و این تحقیقات را در متون درسی وارد کنیم. به همان نسبت که رشته ها با بوم خود در ارتباط باشند، آن رشته برای دانش آموختگان معنادار تر می شود و جامعه نسبت به این تخصص‌ها تمایل بیشتری نشان می دهد.

وی ادامه داد: علوم انسانی مبتنی بر فرهنگ، بافت و اقلیمی است که در آن رشد پیدا می‌کند. کسی که در حوزه دانش بومی کار می کند به این معنا نیست که دانش جهانی را نادیده می‌گیرد بلکه دانش بومی سبب قوی سازی دانش جهانی می شود و کمک می کند که دانش جهانی فهم گسترده تری نسبت به موضوعات پیدا کند.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دو بُعد دیگر تحول در علوم انسانی، اسلامی‌سازی و کاربردی کردن این علم است، افزود: اسلامی‌سازی این نیست که آیه و حدیث به کتاب‌ها اضافه کنیم و یا دانش بشری را دور بریزیم. دانشی که امروزه در حوزه علوم انسانی وجود دارد مبتنی بر نگاه معرفت شناسی و مبانی فلسفی است که در غرب بیشتر مبتنی بر امانیسم و رویکردهایی مادی گرایانه است. انسان هم ساحت مادی و هم ساحت های غیر مادی دارد و ساحت های غیر مادی اقتضا می‌کنند که ما با مبانی فلسفی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی به آن نگاه کنیم.

وی ادامه داد: بُعد مهم تحول در علوم انسانی روزآمدسازی است. یک معنی روزآمدی این است که برنامه درسی را به روز کنیم و متناسب با برنامه درسی منابع جدید بنویسیم. معنی دیگر نیز این است که فعالیت های بین المللی خود را در جهت تحول در علوم انسانی تعریف کنیم و بفهمیم دنیای پیشرفته امروز در رشته‌های مختلف، کجای دانش تخصصی ما جای دارد.

دکتر معتمدی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما برای انجام ماموریت های تعریف شده دانشگاه، مشکلات مالی است. باید تلاش کنیم، نظام مالی پایداری برای دانشگاه تعریف و تامین شود و شرایطی را فراهم کنیم تا با درآمد دانشگاه این ماموریت ها را انجام دهیم. ما یک میدان عمل در دانشگاه داریم که می توانیم از آن به نفع دانشگاه استفاده کنیم و اثر بخشی و توانمندی خود را به جامعه نشان دهیم تا جامعه نیز به سمت ما حرکت کند.

وی با بیان اینکه طرح راهبردی دانشگاه، طرح بالا به پایین نیست، گفت: اهداف راهبردی دانشگاه شامل ارتقای منزلت علوم انسانی در کشور، ارتقای جایگاه دانشگاه و برندسازی در علوم انسانی، غنی سازی دانش از طریق انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی، گسترش فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها، اعتلای فرهنگ عمومی، فراهم کردن زمینه رشد تمامیت شخصیت دانشجویان، بین‌المللی کردن، توسعه و بهره‌وری دانشگاهی و ارتباط با جامعه و صنعت است. امیدوارم خداوند یاری کند تا با کمک و همت شما بتوانیم نقش خدمتگزاری خود را به خوبی انجام دهیم و تلاش کنیم دانشگاه علامه طباطبائی به اهداف خود برسد.
در این مراسم دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی، دکتر مهدی گودرزی، مدیر مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی و دکتر محمد بحرانی، عضو هیئت علمی گروه علوم محاسباتی نوین دانشکده آمار، ریاضی و رایانه سخنرانی کردند.

انتهای پیام 

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)