میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت رسمی اعتراض خود را به حضوری شدن امتحانات اعلام کرد و آمادگی کامل را برای کمک به دانشگاه جهت برگزاری هر چه بهتر امتحانات مجازی اعلام میدارد.
متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر قدسیپور
ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر
با عرض سلام و آرزوی تندرستی
اخیراً گمانهزنی و انتشار اطلاعیهها مبنی بر حضوری کردن امتحانات پایان ترم اذهان دانشجویان گرامی را مشوش کرده به گونهای که در روزهای اخیر شورای صنفی به عنوان مدافع حقوق دانشجویان صدها پیام در این باره دریافت کرده و کاملاً دغدغه و نگرانیهای دانشجویان را درک کرده و میکند.
پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی شرایط حضوری شدن امتحانها، به این نتیجه رسیدیم به دلایلی که اعلام میشود برگزاری امتحانات به صورت حضوری نتیجهای جز به خطر انداختن جان دانشجویان هر چند هم که با رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت گیرد، ندارد.
در ادامه به ذکر دلایلی که باعث میشود حضوری برگزار کردن امتحانات را امری بسیار خطرناک بدانیم، میپردازیم:
نمی توان فاصله گذاری در خوابگاه ها را اجرایی کرد
۱ـ نخست آنکه با بررسی شرایط خوابگاهها، به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه امکان اسکان دانشجویان به صورت کاملاً بیخطر وجود ندارد. حتی با در نظر گرفتن فاصلهگذاریهای اجتماعی و کاهش ظرفیت اتاقها باز هم مکانهایی مانند سرویسهای بهداشتی و حمامها وجود دارد که به هیچ وجه نمیتوان فاصلهگذاری را در آنها رعایت کرد.
فقط کافی است یک نفر به ویروس کرونا دچار شود تا شاهد تراژدی ابتلای چند ده (شاید هم چند صد) نفره دانشجویان و همچنین خانوادههایشان باشیم، تراژدیای که حاصل اصرار بیدلیل بر حضوری کردن دو هفتهای امتحانات است.
امکانات خوابگاهی ضعیف و محدود است
ضمناً در فاز نهم اسکان دانشجویان در خوابگاهها شاهد عدم ارائه خدمات اولیه مانند پتو، بالش و ملحفه بودهایم و این امر بر عهده شخص دانشجو بوده است. این به این معناست که امور خوابگاهها از تمکین حداقل امکانات نیز ناتوان بوده است. با چنین وضعیتی که از خوابگاه دیدهایم، چگونه میخواهیم این حجم از دانشجویان را با خیال آسوده اسکان دهیم؟
۲ـ استفاده از سیستمهای حمل و نقل عمومی یکی دیگر از دلایلی است که میتواند به شدت به گسترش این ویروس کمک کند قطعاً ایستگاه پرترددی مانند تئاترشهر که نزدیکترین ایستگاه مترو به دانشگاه میباشد، میتواند صدها نفر را در زمانی واحد در خود جای دهد هر چند هم که بتوانیم تضمین کنیم که پروتکلهای بهداشتی در دانشگاه رعایت میشوند (که قطعاً نمیشوند).
نمیتوانیم به هیچ وجه تضمین دهیم که در ایستگاههای مترو یا اتوبوس میتوانیم دانشجویان را از ابتلا به این ویروس مصون نگه داریم. همچنین با توجه به اینکه برخی از دانشکدهها امتحانات میانترم خود را به صورت حضوری برگزار کردند، شاهد این بودیم که پروتکلهای بهداشتی تا حدود بسیاری رعایت نشده و این به خودی خود میتواند موجب سرایت ویروس بین باقی دانشجویان باشد.
خطر جهش جدید کرونا
۳ـ اخیراً دوباره شاهد جهش فوق خطرناک و واگیردار ویروس کرونا هستیم. واریانت اومیکرون از سرعت سرایت بسیار بالایی برخوردار است و طبق تحقیقات چندین برابر سرعت واگیر بالاتری نسبت به واریانتهای پیشین خود دارد. متأسفانه با این آمار واکسیناسیون اگر شاهد ورود این واریانت به ایران باشیم، میتوانیم با حضوری کردن امتحانات کمک شایانی به تاخت و تاز این ویروس کنیم.
آموزش مجازی همچنان بی کیفیت
۴ـ قطعاً به خوبی خبر دارید که آموزش مجازی معایب بزرگی دارد. حتی پس از گذشتن چهار ترم از تدریس مجازی شاهد ایرادات زیادی در این نوع آموزش هستیم که سطح و کیفیت یادگیری را بسیار کاهش میدهد. هم ما و هم حضرتعالی میدانیم که تلاشهایمان برای بهتر شدن شیوع آموزش مجازی هیچگونه جهش مثبتی را در این امر به وجود نیاورده است و تفاوت چندانی بین ترم نخست مجازی و ترم کنونی شاهد نبودهایم.
همچنین با مجازی شدن آموزش، شاهد فشار زیادی هستیم که از لحاظ درسی به دانشجویان وارد شده است. با توجه به این موضوعات و توجه ویژهتر به کیفیت پایین تدریس مجازی، برگزاری امتحانات به صورت حضوری ظلمی آشکار به دانشجویانی است که تا به همین جای کار شاهد فرسایشی شدن پروسه یادگیری شدهاند.
۵ـ حضوری کردن امتحانات میتواند فشار مالی را نیز بر تمامی فشارهای زیادی که یک دانشجو تحمل میکند، اضافه کند. با توجه به اینکه کشاندن دانشجویان به خوابگاهها (همانگونه که در بند نخست ذکر شد) برای امتحانات امری منطقی نیست، قطعاً هیچ دلیل قانعکنندهای وجود ندارد که چنین هزینههای گزافی شامل هزینه حمل و نقل، خوراک، اسکان و دیگر هزینههایی که میشود با مجازی کردن امتحانات از به وجود آمدنشان جلوگیری کنیم را بر دوش دانشجویان و خانوادههای زحمتکششان بگذاریم آن هم در این چنین شرایط اقتصادی که خیلی از خانوادهها دچار مشکل شدهاند.
همچنین در چند وقت اخیر پیامهایی از دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه دریافت کردهایم که تأکید میکردند قیمت پروازها به ایران به شدت گران است و حضور دو هفتهای آنها در ایران میتواند فشار زیادی را به ایشان و خانوادههایشان از نظر مالی وارد کند.
۶ـ همچنین علاوه بر هزینههای سنگینی که دانشجو مجبور به تقبلشان میشود، دانشگاه نیز با حضوری کردن امتحانات باید هزینه گزافی را متحمل شود. هزینههایی همانند اجاره کردن خوابگاههای بیشتر و تغذیه دانشجویان. با توجه به اینکه میشود این هزینه را به صلاحدید مدیریت محترم دانشگاه خرج امور مهمتری کرد. برگزاری امتحانات به صورت مجازی میتواند فشار بر سیستم مالی دانشگاه را کم کند.
۷ـ شورای صنفی به عنوان نماینده دانشجویان دغدغه شما برای حضوری شدن را درک میکنم و تا حدودی موافق این قضیه هستیم که در شرایط عادی امتحانات به صورت حضوری برگزار شوند اما تجربه برگزار کردن امتحانات میانترم که در برخی دانشکدهها به صورت حضوری برگزار شد این پیغام را به گوش همگان میرساند که دانشگاه هنوز پتانسیلهای لازم را برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری ندارد و این مورد در صورت اجرایی شدن نکات منفی بسیار بیشتری را در پی خواهد داشت.
موارد ذکر شده فقط گوشهای از نکات منفی و زیانبار حضوری شدن امتحانات دانشگاه میباشند. شورای صنفی به عنوان آخرین سنگر دفاعی دانشجویان مخالفت رسمی خود را با برگزاری امتحانات به شیوه حضوری اعلام میدارد و امیدوار است که با خردورزی مسئولین محترم تصمیمگیرنده، انشاءالله شاهد وتو شدن این قضیه باشیم.
منبع : خبرگزاری مهر
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد