میرنیوز

ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت بعد از اصلاح نهایی

ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت بعد از اصلاح نهایی 2021-12-15T17:07:35+03:30

به گزارش ایسنا، جلسه پرسش و پاسخ دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه‌ها و دکتر مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در دومین روز از نشست فعالان انجمن‌های علمی -دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

در این نشست دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی هرکدام در مدت زمان معین به ارائه نظرات، پیشنهادات، مطالبات و مشکلات صنفی خود در حوزه فعالیت‌های این انجمن‌ها پرداختند و متقابلا مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و نیز معاون این اداره کل با استماع نظرات و صحبتهای دانشجویان و فعالان  این حوزه، دقایقی به ایراد سخن پرداختند.

لزوم اصلاح و بازنگری آیین‌نامه انجمن‌های علمی- دانشجویی و مشورت گرفتن از اعضای دبیران این انجمن‌ها در بازنگری مواد آیین نامه، استفاده از ایده‌ها، تجربیات و دانش دبیران انجمن‌های علمی و بارش افکار در راستای تقویت این انجمن‌ها در سطح دانشگاهی و ستادی، جداسازی و تفکیک بودجه مستقل برای فعالیتهای انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و هدفمند کردن اهداف و رویکردهای این انجمن‌ها از جمله موارد مطرح شده از سوی دبیران انجمن‌های علمی بود.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های فعالان انجمن‌های علمی وتعامل آنها با پارک‌های علمی و فناوری و متصل شدن برخی از فعالیت‌های این عزیزان به بنیاد علمی نخبگان و نیز ارائه تسهیلات از جمله امتیاز نخبگی به مخترعان، ایده پردازان و مبتکران در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی  و لزوم استقلال انجمن های علمی و عدم موازی  کاری با دیگر نهادهای علمی و تحقیقاتی از جمله کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین اختصاص مزایای عضویت دانشجویان فعال در حوزه انجمن‌های علمی و همچنین اعطای سابقه و رزومه‌کاری برای  افراد در طول دوران دانشجویی از دیگر پیشنهاد طرح شده در این نشست بود.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های علمی تخصصی از جمله نمایشگاه دستاوردهای انجمن‌های علمی در سطح ملی و دانشگاهی و همچنین اختصاص فضاهای فیزیکی مناسب برای فعالیت این انجمن‌ها در محیط‌های دانشجویی و نیز تخصیص کار دانشجویی و مبلغی به عنوان حق الزحمه برای فعالیت آن‌ها وهمچنین لزوم اعطای گواهی‌های علمی معتبر از سوی وزارت بهداشت برای حضور دانشجویان فعال انجمن‌های علمی در مشارکت‌های مختلف علمی و پژوهشی ازدیگر مسائل بیان شده از سوی دبیران انجمن‌های علمی- دانشجویی بود. همچنین لزوم تعامل و ارتباط بیشتر دبیران انجمن‌های علمی- دانشجویی با معاونت‌های آموزشی و پژوهشی و نیز ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و وبینارهای علمی برای تقویت و توانمندسازی فعالان انجمن‌های علمی و... ازدیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

مجید احمدی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در این نشست با تاکید بر لزوم برگزاری اینگونه نشست‌ها گفت: باید تلاش کنیم جایگاه انجمن‌های علمی- دانشجویی را در سطح دانشگاه‌ها تقویت کنیم و پیشنهاد برخی از دبیران انجمن‌های علمی مبنی بر برگزاری نمایشگاه دستاوردهای این انجمن‌ها، ایده خوبی است که باید نسبت به آن فکر کرد وتصمیمات ارزنده‌ای گرفت.

وی بر لزوم اختصاص فضاهای فیزیکی مناسب برای فعالیت انجمن‌های علمی- دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از انجمن‌های علمی فاقد فضاهای فیزیکی و تجهیزات هستند که باید تلاش کنیم این مشکلات را مرتفع کنیم. به هرحال یکی از اهداف اصلی برگزاری این نشست، شنیدن مطالبات، پیشنهادات و نیازهای صنفی شما در حوزه انجمن‌های علمی است و تلاش داریم مشکلات و نیازهای شما را استخراج و برای حل آنها، چاره‌اندیشی کنیم.

احمدی با تاکید بر اینکه نقش و جایگاه شما دبیران انجمن‌های علمی در توسعه فضاهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: ما در مجموعه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تلاش داریم فعالیتهای علمی و پژوهشی را در صدر اولویتها و سیاستهای‌مان قرار دهیم و برگزاری این نشست با حضور شما، گواه این مدعاست که تقویت و توانمندسازی این انجمن‌ها از جمله دغدغه‌های ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت بر لزوم تعامل دو سویه میان انجمن‌های علمی-  دانشجویی و مسؤولان ستادی وزارت بهداشت تاکید و تصریح کرد: در راستای تقویت و توانمندسازی انجمن‌های علمی باید تلاش کنیم این تعامل بیشتر شود و ما به عنوان نهاد تصمیم‌گذار و شما به عنوان فعالان دانشجویی بتوانیم با بارش افکار و هم افزایی، به رشد و بالندگی این انجمن‌ها بیش از پیش کمک کنیم.

وی درخصوص پیشنهاد یکی از دانشجویان مبنی بر ارائه امتیازات نخبگی به دانشجویان مخترع، مبتکر و دارای ایده‌ها و طرح‌های ارزشمند علمی و پژوهشی، گفت: این موضوع نیز از جمله پیشنهادات خوبی است که باید نسبت به آن فکر کرد و تدابیری برای انجام آن داشته باشیم. ما تلاش خواهیم کرد با مراکز و بنیادهای مختلف که ماهیت پژوهشی و علمی دارند، تعامل بیشتری برقرار کنیم و با امضای تفاهمنامه‌های همکاری با برخی نهادها از جمله بنیاد ملی نخبگان و همچنین مراکز علمی شتاب‌دهنده و پارکهای علم و فناوری در مسیر تحقق اهداف‌مان گام برداریم.

احمدی با اشاره به برگزاری این نشست چهار روزه گفت: این نشست به مناسبت بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه در قم درحال برگزاری است و یکی از بخش‌های اصلی ما در این نشست، برگزاری کارگاه‌های علمی و پژوهشی با حضور اساتید حوزوی است که بدون شک حضور شما دبیران انجمن‌های علمی در این کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به تقویت رشد و بالندگی شما کمک کند. 

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که هویت و جایگاه فعالیت‌های انجمن‌های علمی مستقل و برجسته باشد و مطالبات، دغدغه‌ها و نیازهای شما باید بعد از بررسی‌های لازم در آیین‌نامه جدید گنجانده شود. به هرحال سوق دادن فعالیتهای انجمن‌های علمی به سمت مساله محوری و رفع نیازهای صنفی، استانی و کشوری است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به سمت صنعتی شدن طرح‌ها و ایده‌ها قدم برداریم. خیلی از تحقیقات، پایان‌نامه‌ها و  رساله‌های دانشجویی، بدون استفاده در کتابخانه‌ها می‌ماند، این درحالی است که باید از این ایده‌ها و طرح‌های دانشجویی نهایت استفاده و خدمت را در توسعه علم و فناوری ببریم. شما در انجمن‌های علمی- دانشجویی رشته‌های مختلف حضور دارید، از جمله انجمن علمی گفتاردرمانی، اتاق عمل، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و ... که باید تلاش کنیم ببینیم نیاز جامعه ما در این حوزه‌ها چیست و برای تجاری‌سازی طرح‌ها و ایده‌های علمی، چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم.

احمدی افزود:  همچنین باید تلاش کنیم بین انجمن‌های علمی- دانشجویی و نظام‌های صنفی  مرتبط، پیوند وتعامل خوبی برقرار کنیم. به طور  مثال انجمن علمی-دانشجویی پزشکی را با سازمان نظام پزشکی یا انجمن علمی -دانشجویی پرستاری را با سازمان نظام پرستاری و دیگر نهادها متصل کرد تا با هم افزایی و  تعامل بتوانیم در مسیر رسیدن به اهداف، موفق باشیم.

وی در پاسخ به ایده یکی از دانشجویان مبنی بر لزوم برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشگی گفت: این موضوع پیشنهاد خوبی است، اما باید نسبت به آن همفکری و هم افزایی داشته باشیم. قطعا برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دستاوردهای علمی و رقابت دانشجویان علوم پزشکی در عرصه علم و فناوری می‌تواند به رشد و بالندگی فکری و روحی دانشجویان کمک کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال برخی دانشجویان مبنی بر لزوم ارائه کار دانشجویی برای فعالیت فعالان درحوزه انجمن‌های علمی، گفت: بسیاری از فعالیتهای دانشجویان در حوزه‌های مختلف از جمله نشریات دانشجویی، شکل‌های سیاسی و انجمن‌های علمی، حالت داوطلبانه دارد و خیلی از عزیزان بدون دریافت مبالغی، در محیط های دانشگاهی فعالیت می‌کنند. به هرحال موضوع لزوم ارائه کار دانشجویی به فعالان نهادهای دانشجویی باید بررسی شود و بعد از بازخورد نظرات و پیشنهادات مختلف، نسبت به آن تصمیم‌گیری کرد.

به نقل از مفدا، در ادامه این نشست، رضا رخسایی، معاون اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در جمع حاضران گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های ما در معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، تقویت انجمن‌های علمی است و یکی از اهداف اصلی برگزاری این نشست و دیدار با شما، حل مطالبات،  خواسته‌ها و نیازهای شما در این عرصه علمی است.

وی تصریح کرد: باید با همفکری و هم افزایی، مسیر اهداف انجمن‌های علمی را هموارکنیم. خیلی از دانشجویان علوم پزشکی در عرصه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی دارای ایده‌ها، طرح‌های علمی و پژوهش‌های ناب هستند که باید با کمک شما بتوانیم این طرح‌ها و ایده‌ها را به سمت صنعتی شدن ببریم.

رخسایی گفت: به هرحال نظرات، پیشنهادات و مشکلات شما را در قالب این نشست می‌شنویم و بعد از استماع سخنان خود، مشکلات و دغدغه‌های شما را بررسی خواهیم کرد و درصدد رفع آنها، ازهیچ تلاشی دریغ نخواهیم  کرد. انشاءالله دغدغه‌ها و مشکلات شما را در قالب برگزاری نشست با مدیران فرهنگی، به گوش آن‌ها خواهیم رساند و با تعامل و هم افزایی بناداریم این نیازها را مرتفع کنیم.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اصلاح و بازنگری آیین‌نامه انجمن‌های علمی تاکید کرد و گفت: این آیین‌نامه دارای خلاء و  نقایصی بود که درحال بازنگری و اصلاح است. البته در اصلاح و بازنگری آن از دانش و تجربه شما استفاده کردیم و پیش‌نویس این آیین‌نامه تهیه شده است و تلاش خواهیم کرد بعد از اصلاح نهایی و رفع نقایص، جهت اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)