میرنیوز

اهمیت حضور مسئولان دانشگاهی در نمازخانه‌ها در کنار دانشجویان/ نقش مهم اساتید در دعوت به نماز

اهمیت حضور مسئولان دانشگاهی در نمازخانه‌ها در کنار دانشجویان/ نقش مهم اساتید در دعوت به نماز 2021-12-11T08:57:29+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر عباس شیراوژن در نشست «ستاد اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌های علوم پزشکی» که در مجموعه تفریحی، فرهنگی و رفاهی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به آیه« الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِا» گفت: در این مسیر هر فردی که فرصتی برای او ایجاد می‌شود وظیفه دارد تا در مسیر اقامه نماز وظیفه خود را انجام دهد.

وی با بیان این‌که در هر صورت با توجه به اهمیت جایگاه نماز باید تلاش کنیم تا پرچم نماز بالا باشد، اظهار داشت: نماز ستون و خیمه دین است، وزیر بهداشت به عنوان بالاترین مقام در وزارت بهداشت اهتمان ویژه‌ای به امر نماز و مسائل فرهنگی و دینی دارد و به صورت حداکثری در نمازهایی که در ستاد برگزار می‌شود شرکت کرده و در صف اول در اول وقت حضور پیدا می‌کند و خواسته‌ااست از معاونان خود که این حضور را با جدیت دنبال کنند و تا حدودی بتوانند با این حضور نماز را از غربتی که در مدت کرونا برایش ایجاد شده است رها کنند.

این مقام مسئول با بیان این‌که بخشنامه‌ای که اخیرا به دانشگاه‌ها به خواسته وزیر بهداشت ابلاغ شده است، نشان دهنده اهتمام وی به نماز است، یادآور شد: این بخشنامه دارای چند بخش است، این‌که نمازهای جماعت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باری دیگر در فضای دانشگاهی، مراکز درمانی و موسسات تابعه برپا کنیم. در این مسیر باید تلاش کرد تا مشکلات نمازخانه‌ها را از هر حیث حل کرد.

ستاد اقامه نماز باید به سمت افرادی که به سمت نماز نمی‌آیند حرکت کنند

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: یک نکته مهم این است که در دبیرخانه‌های ستاد اقامه نماز نگاه راهبردی به مسئله نماز، نماز جماعت، اقامه نماز در اول وقت داشته باشند و افرادی را که تاکنون نماز نمی‌خوانند به سمت نماز دعوت کنند.

وی افزود: به واقع ستاد اقامه نماز به معنای برپایی و برگزاری نماز اول وقت در فضای نمازخانه و مسجد نیست بلکه باید افرادی که به سمت نماز به هر دلیلی نمی‌آیند را با برنامه و با ایجاد انگیزه به سوی نماز هداییت کنیم و برای این اهداف نگاه راهبردی داشته باشیم که در این مسیر باید اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مورد نیاز و فهرست کردن نقاط قوت و ضعف داریم.

شیراوژن با بیان این‌که ما می‌خواهیم نماز اقامه و احیاء شود، اظهار داشت: باید دید در این مسیر دارای چه نقاط قوت و ضعف و چه فرصت‌ها و چالش‌هایی هستیم و در ادامه بر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط مشکل اقدام کنیم. به واقع مجموعه این موارد که نگاه راهبردی است باید فهرست شود. باید فکر کرد و وقت گذاشت و بر اساس داشته‌های خود به نتایج و راهبردها برسیم.

وی با بیان این‌که ما نیاز به اطلاعات و محتوای درست در خصوص وضعیت نمازخانه‌های خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی، داریم اظهار داشت: صرفا منظور ما وجود نمازخانه زیبا در فضای پردیس دانشگاه نیست، بلکه تمام خوابگاه‌ها و مراکز درمانی حتی مراکز بهداشتی شبکه‌های جامع سلامت و حتی مکان‌هایی که تعداد کمی نیرو در حد ۱۰ تا ۱۵ نفر در اختیار دارد باید مکانی در حد یک اتاق برای قرائت نماز داشته باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که نیازمندی به این اطلاعات در ستاد و صف ضروری است، یادآور شد: هم ما نیازمند به این محتوا به صورت واقعی هستیم تا آمار قابل اتکایی در این خصوص داشته باشیم و بدانیم اکنون درصد پوشش ما در فضای نمارخانه‌ها چه میزان است، از طرفی باید داده‌های خود را در سطح کل استان ارتقا دهید و حتی در کنار مراکز تابعه دانشگاه و بیمارستان‌ها، در خصوص سازمان‌هایی که مستقل از دانشگاه بوده و زیر مجموعه رئیس دانشگاه نیستند نیز اطلاعات لازم را احصاء کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

نگاه ما در مقوله نماز اصلا گزارشی نیست

این مقام مسئول با انتقاد از نگاه گزارش محور به جای نگاه کاربردی و تاثیرگذار، گفت: نگاه ما در مقوله نماز اصلا گزارشی نیست و اگر گزارشی نیز خواسته شد، برای سنجش وضعیت و دنبال کردن فعالیت‌ها است تا نسبت به آن اقدام کنیم. نکته دیگر این که حضور مسؤولان در نماز جماعت اتفاق مهمی است که در ستاد مرکزی وزارت بهداشت این اهتمام تا حدودی ایجاد شده است. در دانشگاه‌ها نیز مسؤولان دانشگاه باید در فضای نماز جماعت خود حضور پیدا کنند. این حضور اثر بخشی لازم را خواهد داشت و اهمیت نماز را متذکر خواهد شد.

شیراوژن با بیان این‌که ما با رصد کردن این حوزه موافق نیسیتم اما عدم حضور دائمی مسئول در نماز جماعت باید از سوی مسؤول مافوق پیگیری و تذکر داده شود، گفت: بی‌توجهی مسؤولان به اقامه نماز خود موجب دلسردی در این حوزه خواهد شد.

فعالیت‌های جانبی در کنار مسجد و نمازخانه وجود داشته باشد

وی به فعال‌تر شدن مساجد و نمازخانه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از فضای نمازخانه و مساجد نباید حداقلی باشد، باید مسجد محوری در فعالیت‌ها وجود داشته باشد، به دیگر معنا باید فعالیت‌های جانبی در کنار مسجد و نمازخانه وجود داشته باشد تا استفاده حداکثری از فضای مساجد و نمازخانه‌ها را داشته باشیم. متاسفانه گاه برخی نمازخانه‌ها غربتی دارد که باید رسیدگی خاصی از این جهت برای ایجاد فضای پر شور معنوی اتفاق بیفتد، که در این خصوص نیازمند دلسوزی خاصی در این بخش هستیم.

شیراوژن گفت: شاید در این مسیر لازم باشد در هر دانشگاهی پژوهشی، پایان نامه‌ای، تحقیقی و یا نظرسنجی در حوزه نماز رخ بدهد تا بدانیم علت این‌که دانشجویان نماز نمی‌خوانند چیست، یا این که اگر نسبت به مسئله مسجد و نمازخانه بی‌تفاوت هستند چرایی آن چیست؟ این‌که چه می شود کرد افرادی که اهتمام به نماز ندارند یا تنها نماز را در ایام خاص مانند شب‌های قدر یا ماه مبارک رمضان می‌خوانند استمرار به نمازخوانی را پیدا کنند.

معاون وزیر بهداشت رفتار دوستانه و دلسوزانه امام جماعت را در مسیر همراه کردن دانشجویان با نماز در اول وقت مهم دانست و گفت: اگر در خوابگاه شرایطی فراهم شود که امام جماعت به مناسبت‌های مختلف به خوابگاه برود و صرفا برای اقامه نماز در این فضا حضور نیابد حتما علاقه دانشجویان به نماز بیشتر خواهد شد.

کتاب‌های موفق در حوزه نماز از لسان رهبر معظم انقلاب در اختیار دانشجویان قرار داده شود

شیراوژن آداب و اسرار نماز را مهم دانست و گفت: گاهی در این مسیرکسالت‌ها و ترک‌هایی رخ می‌دهد که از این جهت باید تلاش کنیم در بخش قرآن و عترت و ستاد اقامه نماز، دانشجویان را با آداب و اسرار نماز آشنا کنیم. باید در این مسیر بهترین کتاب‌هایی که در حوزه نماز نوشته شده است در اختیار دانشجویان قرار گیرد، البته بهترین کتاب‌ها متعلق به مقام معظم رهبری در این حوزه است که با ساده سازی می‌توانیم در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: اگر دانشجویان ما نمازهای خوب و اثر گذار بخوانند حتما اثر گذاری لازم را برای زندگی معنوی خودشان و سایر دانشجویان و همراهانشان خواهند داشت.

توجه به نمازخانه‌های بیمارستان‌ها و نماز بیمار و همراه مهم است

شیراوژن به وضعیت نمازخانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز از نکات مهم است که اگر شرایط کرونا نیز نبود باید به این موضوع توجه می‌شد، تعطیلی‌های رخ داده و به سبب آن تعطیلی نماز جماعت دربیمارستان‌ها اصلا پسندیده نیست و رسیدگی این فضا باید مورد توجه قرار گیرد. توجه به نمازخانه‌های بیمارستان‌های خصوصی نیز از دید ما دور نمانده است و حداقل این مراکز باید مکانی برای قرآئت نماز حتی به صورت انفرادی داشته باشند و باید در اعتبار بخشی هم مورد توجه قرار گیرند.

وی به نماز بیماران و همراهان بیمار اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز مهم است این که شریطی فراهم کنیم بیمار در کنار همراهش بتواند نماز را به جا آورد، گاه دیده شده است در اتاقی سجاده‌ای به سوی قبله پهن است و امکان نماز برای همراه و بیمار فراهم شده است و در برخی مراکز اصلا چنین چیزی نیست و کرونا موجب شده این فضا اصلا دیده نشود. کشورهای دیگر در این حوزه تجربیاتی داشتند به عنوان مثال در کشور انگلستان در برخی بیمارستان‌ها هر بخشی کلیسای کوچکی در نظر گرفته می‌شود زیرا معنویت و ارتباط معنوی را در بهبود و شفا در نظر می‌گیرند.

توجه به نقش رابطین نماز/ استفاده از دروس معارف برای دعوت دانشجویان به نماز از سوی اساتید

این مقام مسئول اظهار داشت: به واقع نمازخانه بیمارستان‌ها در فرآیند درمان اثر می‌گذارد و نیایش با خداوند در تسلی حال بیمار و همراهان او تاثیر گذار است و بخشی از درمان محسوب می‌شود. در این میان موضوع رابطین نیز دارای اهمیت است رابطین مراکز بهداشتی در شهرهای مختلف، خانه‌ها و مراکز بهداشت حضور دارند اگر فردی را به عنوان رابط در هر کدام از مراکز داشته باشیم و از حضور و ظرفیت این فرد در تبلیغ نماز استفاده کنیم می‌توان حتی در مکان‌هایی که امکان قرائت نماز وجود ندارد برای دعوت به نماز از این مهم استفاده کرد.

معاون وزیر بهداشت به استفاده از دروس معارف برای دعوت به نماز نیز اشاره کرد و گفت: این‌که دبیران اقامه نماز دانشگاه‌های علوم پزشکی، مسؤولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هستند فرصتی مهم است. این خواسته را باید داشته باشیم اساتید معارف در هر درسی، به خصوص دروسی مانند اندیشه، اخلاق و... که روحانیون برای تدریس حضور پیدا می‌کنند با ادبیات خوب خود دانشجویان را به نماز دعوت کنند.

نقش اساتید در دعوت به نماز دارای اهمیت است

شیراوژن اضافه کرد: در این میان نقش اساتید در دعوت به نماز نیز دارای اهمیت است، ممکن است اگر بخواهیم برای ارزش‌هایی که به دنبال آن‌ها هستیم دسته‌بندی انجام دهیم به دو یا سه دسته‌بندی برسیم. دسته اول ارزش‌های عام انسانی هستند مانند خدمت به مردم، راستگویی، احترام به والدین و ...، برخی ارزش‌ها الهی هستند مانند دعوت به نماز، اهمیت دادن به قرآن و ارتباط گرفتن با اهل البیت علیهم السلام و برخی مانند استکبار ستیزی، تولی و تبری جزء ارزش‌های انقلابی محسوب می‌شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم بین افراد تاثیر گذار در دانشگاه‌ها دسته بندی کنیم، اساتید جایگاه بالایی دارند. باید این اساتید دلسوز را پیدا کرد و این نکته را به این بزرگواران یادآوری کرد که دعوت دانشجویان به نماز از وظایف این قشر در دانشگاه است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه بر عدم تداخل زمان اقامه نماز با کلاس‌های آموزشی تاکید کرد و متذکر شد: این نکته نیازمند مصوبه در ستاد اقامه نماز دانشگاه‌ها است و در ستاد اقامه نماز وزارت بهداشت مصوب شده است، باید پی‌گیری شود همزمان با نماز و اذان جلسه درسی برگزار نشود.

وی به مبحث امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: این امر در برخی از دوره‌ها از اولویت خود خارج شد اما اکنون ما به این ماجرا اهتمام داریم و از اولین دستگاه‌هایی بودیم که با عزیران مسئول در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها ارتباط گرفتیم. ما می‌خواهیم این فریضه مهم یعنی بیان و ترویج معروف و کنترل منکرات را در فضاهای مرتبط با دانشگاه‌ها دنبال کنیم.

وی افزود: از یک جهت نیز قانونی داریم که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است که بحث قوانین انطباق است، که خدماتی که در مراکز آموزشی درمانی ارایه می‌شود باید با قوانین شرعی انطباق داشته باشد که از این جهت نیز بحث امر به معروف و نهی از منکر برای ما جدیت بیشتری پیدا کرده است.

در مسیر امر به معروف و نهی از منکر نباید ناامید شد

شیراوژن با بیان این‌که امیدمان را نباید از دست بدهیم با آن‌که ظهور و بروز برخی منکرات شریط سختی ایجاد کرده است، اظهار داشت: نا امید بودن یعنی پذیرش شکست و امیدواری مقدمه پیروزی است حجمه در این مسیر کم نیست اما از این سو نقاط مثبت بیشتر است و اگر کوتاه بیاییم مخاطبان خود را در این فضا رها کرده و شرایط و مشکلات بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: در آیه شریفه ۶۹ سوره عنکبوت قرآن کریم آمده است «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» به این معنا که آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آنها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم، و همیشه خدا یار نکوکاران است.

وی گفت: به واقع اگر ما بپذیریم این بحث فایده ندارد و از دست رفته است خداوند هم راه‌هایش را جلوی پای ما نخواهد گذاشت، اما اگر وظیفه خود را بپذیریم و بسته به شرایطی که داریم با دقت و هوشمندی با رعایت مراتب و مقدمات حاصله، این مسیر را دنبال کنیم قطعا یاری و نصرت خداوند همراه ما است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که ما اگر سراغ امر به معروف و نهی از منکر می‌رویم نگاه بالا به پایین نداریم بلکه ما دلسوز مخاطبان خود از جمله دانشجو و کارمند خود هستیم، گفت: ما با این عزیزان مانند عضوی از خانواده خودمان که اگر به سمت انحراف برود با او برخورد تندی نخواهیم داشت و وی را به سمت درست هدایت خواهیم کرد، رفتار می‌کنیم.

راهبردهای چهارگانه و چهاربندی بیانیه گام دوم انقلاب

وی تاکید کرد: راهبردهای چهارگانه و چهاربندی که در بیانیه گام دوم انقلاب در بخش اخلاق از سوی مقام معظم رهبری ذکر شده است را باید مورد توجه قرار دهیم. یک این‌که «دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان فرهنگی خود باید منش و شخصیت معنوی و اخلاقی را داشته باشند» که اگر نداشته باشند اثرگذاری لازم را ندارند. نکته دوم این‌که «باید زمینه‌ای را فراهم کنیم و مشکلات را از جلو پای نهادهای خودجوشی که می‌خواهند کار معنوی و دینی انجام دهند برداریم».

شیراوژن یادآور شد: نکته سوم «داشتن ستیز معقولانه است» یعنی با کانون‌های تضعیف کننده اخلاق و معنویات با رفتارهای قانونمند و روش‌های معقولانه‌تر رفتار کرده و کنترل لازم را داشته باشیم. ممکن است جمعی از اساتید و یا استادی باشد که نا امیدی را در ذهن دانشجویان زمزمه می‌کند، این فرد باید مورد تذکر قرار بگیرد و تلاش شود که بداند دارد سیاه نمایی می‌کند.

وی گفت: نکته آخر بحث فضای مجازی است، اگر ما ضرب و تقسیمی داشته باشیم و بگوییم ۲۲۰ هزار دانشجو داریم و هر کدام ۳ ساعت در فضای مجازی در طول روز حضور دارند و در حال گرفتن خوراک‌های فکری هستند؛ حال سؤال این است که سهم نیروهای انقلابی، ارزشی و نیروهای متدین و علاقمند به نماز و امر به معروف و نهی از منکر از این فضا چند درصد است؟. ما اگر نتوانیم تولید محتوای خوب در فضای مجازی را داشته باشیم این فضا را ناخواسته واگذار خواهیم کرد. این تولید خوراک‌های مجازی را باید برای عزیزانمان داشته باشیم.

بودجه آفت کار فرهنگی است

معاون وزیر بهداشت به دستور رهبری در خصوص جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: تاکید رهبر عزیز انقلاب به جهاد تبیین در فضای مجازی در اربعین امسال، تاکید بر همین عبارتی بود که در بیانیه گام دوم داشتند. ایجاد فضا و گفتمان قالب در دانشگاه‌ها و اثری که بر تعیین شاخص‌های رفتاری جوان و دانشجو دارد نیز در این میان دارای اهمیت است.

وی گفت: در این میان فضا دارای اثرگذاری است و افراد کمی هستند بتوانند در فضاهای ایجاد شده خود را حفظ کنند یکی از این روش‌ها برای ما اتفاقی است که در اعتکاف و سفرهای حج و عمره اتفاق می‌افتد ما باید ارزش‌های دینی را به گفتمان قالب تبدیل کنیم. برگزاری اردوهای فرهنگی و مذهبی است که اثر لازم را بر مخاطب خواهد گذاشت و تصحیح رفتار را به دنبال خواهد داشت در این میان دارای اهمیت است.

شیراوژن آفت کار فرهنگی را بحث بودجه دانست و گفت: این معادله که اگر بودجه باشد در این حوزه می‌شود کار کرد و اگر نبود خیر رویکرد غلطی است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)