میرنیوز

درخواست رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای برای ترمیم بودجه دانشگاه

درخواست رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای برای ترمیم بودجه دانشگاه 2021-12-01T10:59:12+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابراهیم صالحی عمران در نشست سراسری مسؤولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه باید آموزش عالی مهارتی را در نظام آموزش عالی کشور جا بیاندازیم، درباره دو چالش اساسی افزود: چند سال قبل وزارت کار از تمامی کارفرمایان درخواست کرد نیاز خود به نیروهای انسانی متخصص را اعلام کنند بسیار جالب بود که اعلام نیاز به حدود ۶۰۰ هزار نیروی متخصص در رشته‌های مختلف ثبت شد، اما تا جایی که مطلع هستم وزارت کار تنها توانست ۱۵۰ هزار نیرو را به آن‌ها معرفی کند، اما چرا؟

وی ادامه داد: این موضوع یک ابر چالش است که کشور ما با معضل بیکاری فارغ‌التحصیلان روبه‌روست. در کشوری زندگی می‌کنیم که در بسیاری از رشته‌های تحصیلی مازاد دانش آموخته داریم ولی در بخش نیروی انسانی کمبودهای فراوانی وجود دارد این کمبود نیروی متخصص نشان می‌دهد نیروی کار آماده مورد نیاز برای بخش‌های صنعتی تولیدی به ویژه بخش خصوصی وجود ندارد. البته باید سطح پایین بهره‌وری نیروی انسانی را هم مقایسه کنید.

۸۵ درصد جویندگان کار هیچ مهارتی ندارند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: بارها وزیر کار اعلام کرد که ۸۵ درصد جویندگان کار فاقد هرگونه مهارتی هستند. ما باید نگاه کارشناسانه داشته باشیم که ببینیم تاکنون چه کرده‌ایم و چه کار مناسبی برای رفع این معضل باید انجام دهیم. وقتی ثروت زیادی در سیستم‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی صرف می‌شود چرا باید در کشور با معضل بیکاری و کمبود نیروی انسانی ماهر و موردنیاز بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور روبه‌رو باشیم.

وی جهت‌گیری آموزش عالی دنیا را به سمت آموزش مهارتی دانست و گفت: با وجود آنکه تمامی کشورها مهارت‌آموزی را در نهاد آموزش عالی خود وارد کردند، اما ما هنوز برای تغییر برنامه‌های درسی، تربیت نیروهای انسانی متخصص متناسب با نیازهای حرفه‌ای و مشاغل تردید داریم.

صالحی عمران افزود: تردید داریم که کارفرما و بخش خصوصی را در مراکز آموزش عالی بنشانیم و از تجربه آن‌ها در تدوین رشته‌های تحصیلی و سرفصل‌های درسی استفاده کنیم. بیش از ۳۰ سال است که درگیر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور هستم و آسیب‌شناسی انجام داده‌ام بر این اساس معتقدم که باید یکسری برنامه‌ها در داخل دانشگاه انجام شود و مربوط به اصلاحاتی در سیستم آموزش مهارتی ماست.

وی ادامه داد: در ابتدا باید تحلیل دقیقی از نیازها و رشته‌های تحصیلی صورت گیرد. رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای راه‌اندازی باید سیگنال خود را از بازار کار بگیرد نه از درون سیستم آموزشی. بر این اساس بعد از ۱۵ یا حتی ۲۰ سال سرفصل‌های دانشگاه را تغییر دادیم و اولین الزام در این راه تجهیزات بود. ۳۴۰۰ کارگاه داریم که دانشجویان حدود ۶۰ تا ۷۰ ساعت دروس عملی را در آنجا می‌گذرانند پس باید به محیط‌های کارگاهی بیشتر اهمیت داده شود و طبیعتاً به تجهیزات عمده‌ای نیاز است.

صالحی عمران خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته در سال گذشته بودجه آزمایشگاه‌های خود را از ۱۵ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان ارتقا دادیم که گام بزرگی بود، اما راه هنوز بسیار است. بعد از پرداختن به محیط‌های عملی و کارگاهی توجه به جذب اساتید توانمند اهمیت داشت. این دانشگاه حدود ۱۸ هزار مدرس حق‌التدریس دارد که شاید این تعداد در هیچ دانشگاهی نباشد بر این اساس سعی شد که آئین‌نامه صلاحیت مدرسین را تهیه کنیم و هر مدرس را بررسی کنیم.

نمی‌توانیم آموزش جوانان دانشگاه را به دست اساتیدی بسپاریم که با ارتباطات شخصی به دانشگاه راه یافتند

وی افزود: نمی‌توانیم آموزش جوانان محصل در این دانشگاه را به دست اساتیدی بسپاریم که حرفه‌ای نیستند یا با ارتباطات شخصی به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای اولین دانشگاهی بود که حتی قبل از وزارت علوم اعلام کرد اساتید که قصد جذب دارند باید یک سال دوره در صنعت بگذرانند. در این تحریم‌ها حتی سعی شد که برای اعطای گرنت ارتباطاتی را شکل دهیم و ماه اخیر حدود ۲۵ نفر از همکاران ما به مدت دو هفته برای گذراندن دوره‌ای آموزشی در رومانی بودند. این امر یکی از موارد بحث‌های توانمندسازی اساتید ماست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو هنوز در این سیستم عدد بالایی است، اظهار داشت: همچنان با سازمان اداری استخدامی چالش داریم. هرچه صحبت می‌شود که برای حل مشکل اشتغال، افزایش بهره‌وری کشور و حرکت سیاست کشور به سمت مهارت‌آموزی یکی از شاخص‌ها، توسعه اشخص آموزش فنی‌وحرفه‌ای است، اما هنوز مشکل داریم.

وی افزود: این دانشگاه نیاز به حمایت دارد چه نیازی به توسعه آموزش نظری در کشور است. در حال حاضر ۷۰ دانشکده ما با جمعیت زیر هزار نفر اداره و مدیریت می‌شوند. وقتی کارفرمایان ما به نیروی انسانی متخصص نیاز دارند چرا سیستم آموزشی را اصلاح نمی‌کنیم؟ یکی از بهترین راه‌های ساماندهی و آمایش آموزش عالی هدفمندی آموزش عالی و جهت‌گیری به سمت آموزش‌های مهارتی است.

وی با اشاره به شکل‌گیری قانون نظام آموزش جامع مهارتی ادامه داد: آموزش فنی و حرفه‌ای در مقایسه با آموزش نظری باید اولویت پیدا کند و باید مورد توجه سیاستگذاران ما باشد. ما تنها دانشگاهی هستیم که سالانه تعدادی از رشته‌ها حذف و تعدادی کد رشته محل جدید را اضافه می‌کنیم. آموزش مهارتی باید با تولید و اشتغال آشتی کند و آموزش در دستیابی افراد به شغل و ورود به بازار کار باید تأثیر داشته باشد.

باز گذاشتن درهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای بروی کارفرمایان و بخش خصوصی

صالحی عمران به موضوع راه‌اندازی طرح برندملی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در بحث اشتغال دانشجویان مسئولیتی را برای خود قائل شدیم و با باز گذاشتن درهای دانشگاه به کارفرمایان و بخش خصوصی مطرح کردیم که آن‌ها کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما را تجهیز کنند و در مقابل ما نیروهای انسانی مورد نیاز شما را آموزش می‌دهیم (در این مدت دانشجوها می‌توانند با حضور در آن صنعت یا بخش از نزدیک با روند کار آن‌ها آشنا شود).

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: قبل از طرح بحث استفاده از لوازم خانگی داخلی و ممنوعیت ورود اجناس خارجی در این بخش، ما با گروهی در صنعت وارد صحبت شدیم و کارگاه‌های خود را در اختیارشان گذاشتیم و از طرفی نیروهای مورد نیازشان را آموزش دادیم و دانشجویان می‌توانستند با حضور در صنعت، محصولات آن‌ها و روند کارشان بیشتر آشنا شوند و تجربه کسب کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: باید به سراغ صنعت رفت، در تدوین برنامه‌های درسی صنعت و کارفرما باید کنار ما باشند.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی مقطع کارشناسی در این دانشگاه توصیه‌های زیادی بوده است، گفت: با این امر مخالفت کردم، چون معتقدم دانشجو ۵ سال آموزش مهارتی می‌بیند و برای ورودش به بازار کار و راه‌اندازی یک کار تولیدی کافی است البته به حمایت نیاز دارد و مربوط به اصلاحات رابطه کارفرما، آموزش دوگانه، مسئولیت گرفتن دانشگاه‌ها برای اشتغال دانشجویان است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسیری که نباید می‌رفت، رفت

صالحی عمران بیان کرد: باید در آموزش‌های دانشگاهی انعطاف‌پذیر بود ما آموزش ثابت نداریم و نباید اصرار داشته باشیم همچون دانشگاه جامع علمی کاربردی که در مسیری که نباید می‌رفت، رفت. در آموزش مهارتی که متناسب با نیازهای شغلی آینده فناوری است باید انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد.

وی گفت: بر اساس جداول سازمان برنامه و بودجه، میزان سرانه بودجه دانشجوی کاردانی این دانشگاه حتی از یک دانش آموز هنرستان کارودانش کمتر است و در شرایطی که سرانه بودجه منظور شده برای یک هنرجوی کار و دانش و هنرستان ۸۰ میلیون ریال است، این رقم برای یک دانشجوی فنی و حرفه‌ای تنها ۵۳ میلیون ریال است.

بی عدالتی حتی در بودجه غذای دانشجویان

وی با بیان اینکه فارغ از ابقاء یا رفتنم از این مسؤولیت، این مشکل بودجه را به سازمان برنامه بودجه منعکس کرده‌ام، گفت: بودجه دوره‌های کاردانی این دانشگاه ۱۱۰ میلیون ریال به ازای هر دانشجو است اما در بخش دوره‌های کاردانی گروه پزشکی این رقم ۲۸۰ میلیون ریال است و حال پرسش این است که آیا در دوره‌های عملی این دانشگاه نیازی به تأمین مواد مصرفی و دیگر موارد نیست؟

صالحی عمران گفت: این بی عدالتی حتی در بودجه غذای دانشجویان نیز به چشم می‌خورد، تا سال گذشته بودجه هر وعده غذای دانشجویی در کشور ۸۰ هزار ریال بود و حال آنکه بودجه هر وعده غذای دانشجویان فنی و حرفه‌ای تنها ۱۶ هزار ریال بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: امسال این بودجه برای دانشجویان به ۱۵۰ هزار ریال افزایش یافته، در حالی که بودجه یک وعده غذا دانشجوی فنی و حرفه‌ای به ۸۰ هزار ریال رسیده است.

آموزش عالی مهارتی با این بودجه‌ها در کشور اصلاح نمی‌شود

وی تصریح کرد: آموزش عالی مهارتی با این بودجه‌ها در کشور اصلاح نمی‌شود، آموزش مهارتی به حمایت عملی و بودجه‌ای نیاز دارد.

صالحی عمران گفت: سال ۹۰ با مصوبه مجلس این دانشگاه از آموزش و پرورش جدا شده و به آموزش عالی پیوست و امسال در شرایطی که دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو مواجه هستند با عنایت به آگاهی خانواده‌ها، شاهد انتخاب رشته ۹۰ هزار داوطلب در این دانشگاه بودیم.

وی گفت: در بخش سیاست‌گذاری کلان باید از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت شود، به این منظور به اعتقاد عملی دولتمردان و سیاستگذاران آموزش عالی در وزارت علوم نیاز داریم.

تعداد ۱۱۰ استاد و مسؤول کانون‌های بسیج دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور به مدت ۲ روز با محور تبیین علمی و عملی بیانیه گام دوم انقلاب با رویکرد علم و فناوری در مشهد گردهم آمدند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)