میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از آیای، ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما ارتش ایالات متحده در دهه ۱۹۵۰ میلادی از توسعه بالگردهای بدون موتور پشتیبانی کرد و آثار آن را حتی می توان در موزه هوانوردی ارتش آمریکا در "فورت راکر" در آلاباما مشاهده کرد و نگاهی اجمالی به این طرح که توسط شرکت بالگردسازی آمریکا، "جت جیپ" نام گرفت، انداخت.
"جت جیپ" چندین دهه پیش به عنوان راه حلی برای پرواز نظارتی مورد نیاز ارتش در نظر گرفته میشد. ارتش ایالات متحده به دنبال گزینهای با قابلیت پرواز برای نظارت سبک بود و این به این معنی بود که یک وسیله نقلیه پروازی بتواند حداکثر یک یا دو نفر را با خود حمل کند. این دقیقاً شبیه همان مشکلی است که سازندگان "جت پک" این روزها سعی در حل آن دارند. این مشکل در دهه ۱۹۵۰ نیز وجود داشت.
بنابراین نیروی هوایی ایالات متحده در صدد حل این مشکل برآمد و این وظیفه را بر عهده گرفت و با صرف نظر از موتور بزرگی که در بالگردها وجود داشت، نسخه سبکتری از بالگردها به نام "XH-۲۶" را ساخت.
ارتش ایالات متحده به جای تعبیه موتور در این بالگرد، از دو "تپجت"(pulsejet) در انتهای هر یک از ملخهای این بالگرد بهره برد و بدین ترتیب موفق شد سیستم انتقال را نیز حذف کند تا وزن بالگرد بیش از پیش کاهش یابد.
"تپجت" نوعی موتور جت هوادمشی است که در آن هوا به طور متناوب و ضربان گونه وارد محفظه احتراق میشود و پس از درآمیختن با سوخت مشتعل میشود.
نمونه اولیه کمتر از ۳۰۰ پوند(۱۳۶ کیلوگرم) وزن داشت، قابل جمع شدن بود و میتوانست در یک محفظه قرار بگیرد تا آن را توسط یک جیپ یدککش به آسانی کشید.
به گفته وب سایت موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده، این بالگرد فقط به دو نیروی انسانی نیاز داشت تا آن را دوباره باز کنند. ضمن اینکه این کار در کمتر از ۲۰ دقیقه انجام میشد.
تپجتها یک مزیت دیگر را نیز ارائه میدادند. با آنها میشد از موتور و ملخهایی که برای ارائه قابلیت ضد گشتاور روی دُم بالگرد تعبیه میشود، صرف نظر کرد.
با این حال، هنگامی که ارتش آمریکا آزمایشهای این نمونه اولیه را آغاز کرد، ایرادات طراحی عیان شد. تپجتها خیلی سر وصدا داشتند و با نوری که ساطع میکردند، موقعیت مکانی بالگرد را در شب نشان میدادند.
همچنین اگر یکی از تپجتها از کار میافتاد، بالگرد به سادگی سقوط میکرد و اینجا بود که یک مشکل بزرگ دیگر آشکار شد. مخزن سوخت به دلیل کمبود فضا و کوچکی بالگرد، درست زیر صندلی خلبان قرار داشت و در صورت سقوط، خلبان به هیچ وجه نمیتوانست از آسیب جدی محافظت شود و جان سالم به در ببرد.
ارتش آمریکا چند سال بعد اقدام به ساخت و توسعه یک نمونه اولیه دو نفره از این بالگرد کرد و در مجموع پنج نمونه اولیه از این بالگرد ساخته شد، اما در نهایت این پروژه متوقف شد و "جت جیپ" به بخشی از موزههای نیروی هوایی ارتش آمریکا تبدیل شدند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
درد مزمن مفاصل روی عملکرد مغز اثر میگذارد
همایش ملی دستاوردهای علمی فرش ایران برگزار خواهد شد
فراخوان جذب هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی بهمن ماه اعلام میشود
هوش مصنوعی از انجام پژوهشهای تکراری جلوگیری میکند
ساخت اولین دستیار صوتی آفلاین اندروید توسط متخصصان ایرانی
پیشگویی چت جی پی تی از آینده پژوهش و استنادات علمی
رفع نیاز آزمایشگاههای آنالیز مواد شیمیایی با دستگاه ایران ساخت
انتصابات جدید در شرکت ارتباطات زیرساخت
سمپوزیوم بینالمللی تازههای نقشهبرداری مغز ایران برگزار میشود
نتایج جذب استعدادهای برتر در دستگاهها بزودی اعلام میشود
ابقای رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
ایلان ماسک: هوش مصنوعی از پزشکان و وکلا جلو می زند
روبات مغناطیسی پیچ و مهره باز می کند
تبدیل پسماندهای زغالسنگ به گرافن با بازده بالا
هوش مصنوعی از انرژی اتمی قدرتمندتر است
قدردانی نماینده حزب الله لبنان از جراحان ایرانی
ظرفیت بیهوشی و اطفال خالی مانده است
اسلحه خودکار برای پهپادهای سبک از راه رسید
نشست کمیته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
سردار جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
جلالی: تکرار کرونا را باید جدی بگیریم
راه حل محققان برای کاهش مصرف داروی شیمیدرمانی در درمان سرطان
بیش از هزار سایت خبر جعلی از جستجوی گوگل حذف شدند
نمی توان با دستمزدهای اندک دانشمندان برجسته را در کشور نگه داشت
اتحادیهها بازوی تصمیمسازی قوی در دانشگاه آزاد هستند
بازنگری ۲۰۰ برنامه درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۱۲ استان
تدوین سند ذخایر راهبردی داروهای اساسی و واکسن
راکت لب ۵ ماهواره اینترنت اشیا به مدار زمین برد
انعقاد توافقنامه میان دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت فولادی
برنامه تحول دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبائی رونمایی شد