میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهیم خدایی در همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکارها با تاکید بر کنکور سراسری» در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که به صورت مجازی برگزار شد، در مقاله ای با عنوان «چرا کنکور قابل حذف نیست» یادآور شد: سنجش به عنوان یک علم و مکانیسمی برای برجسته کردن تفاوت ها در یادگیری دانش آموزان بکار گرفته می شود. ضمن اینکه غربالگری، پاسخگویی و تشخیص آموزشی از جمله نقش های سنجش است.
وی افزود: آزمون های ورودی سابقه ۱۵۰ ساله در دنیا دارد و در اکثر دانشگاه های دنیا مولفه هایی از جمله استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، شهریه و میزان تقاضا وجود دارد ولی سنجش و پذیرش از هم جدا هستند. تنها نقطه مشترک نظام سنجش و پذیرش ما با سایر نقاط دنیا در استفاده از مولفه اطلاعات پیشرفت تحصیلی است.
خدایی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی آزمون عمومی، آزمون اختصاصی، معدل و استقلال دانشگاهها در پذیرش و سنجش بکار می رفت و بعد از انقلاب همین مدل به علاوه تمرکز در نهاد سنجش و ۱۹ سهمیه ایجاد شد. در سه سال اخیر قوانین متعددی برای سنجش و پذیرش در نظر گرفته شده است. سال ۸۶ قرار بود کنکور کنکور حذف شود که قانون سال ۸۶ در سال ۹۲ ملغی شد و قانون سال ۹۲ نیز در سال ۹۵ اصلاحیه خورد.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که قانون حذف کنکور امکان اجرا پیدا نکرد این بود که با وجود اینکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است اما تغییرات و انتظارات از رشد فعلی دانشگاه ها آنگونه که پیش بینی می شد اتفاق نیافتاد. کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سال ها هر دو سیستم را بشدت تضعیف کرده است.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به مولفه های نظام سنجش و پذیرش از جمله عادلانه بودن اظهار داشت: یکی از پارامترهای مهم در دنیا آموزش یکپارچه است اما در کشور ما جزیره های متعدد آموزشی وجود دارد و به دلیل نوع نگاه سیاسی به سنجش، حساسیت زیادی برای داوطلب به همراه دارد.
وی گفت: بازیگران متعددی در حوزه کنکور وجود دارند از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، دستگاه های قانونگذار، دانشگاه ها خانواده ها و داوطلبان. آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال ۹۹ نشان می دهد که بیش از ۸۰.۱ درصد داوطلبان و خانواده ها با حذف کنکور و تاثیر سوابق مخالف هستند.
خدایی دو گروه دلیل را دلایل عدم حذف کنکور برشمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است. از منظر آموزشی، انتخاب بر اساس علاقه، بازار کار، هدایت تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان مناطق محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سخت تر باشد.
وی افزود: از منظر اجتماعی نیز موضوع جنبه روانشناختی دارد. نگرش افراد به تحصیلات عالی، نگاه خانواده و جامعه، داشتن عناوین، تب مدرک گرایی و سرمایه گذاری سنگین خانواه ها، تغییر طبقه اجتماعی و رابطه مدرک تحصیلی با ارتقا شغلی و حقوقی نیز موجب عدم حذف کنکور است.
رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور معلول یک فرهنگ ضد ارزش است و جامعه شناسان و روانشناسان و عالمان باید کمک کنند تا این فرهنگ اصلاح شود. پشت سیستمی که ۶۰۰ هزار داوطلب برای ۵ هزار صندلی تلاش می کنند یک فرهنگ ضد ارزش پنهان شده است. در واقع مسئله اصلی بود و نبود کنکور نیست بلکه تغییر مسیر آموزش است.
وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهتر کردن شرایط کنکور گفت: اعطای نقش غربالگری شفاف و روشن به سوابق تحصیلی برای کاستن از حجم وسیع سیاهی لشگر کنکور، برطرف کردن بی توجهی دانش آموز و معلم به فرایند یادددهی و یادگیری، تایید سوابق تحصیلی قابل اعتماد و تغییر سیستم ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، جدایی فرآیند سنجش از پذیرش، تقویت توان دانشگاه ها و دخالت آنها در فرآیند پذیرش با قبول مسئولیت، تغییر شیوه سنجش به سنجش انطباقی و برگزاری الکترونیکی آن از جمله این پیشنهادات است.
منبع : خبرگزاری مهر
۱۵۰ گلخانه در کشور مجهز به فناوری نانوحباب شدند
استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی توهمزاست!
خانوادههای معزز شهدا در سنگر علم و پیشرفت جامعه پیشتاز هستند
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
نحوه صحیح امحاء داروهای تاریخ گذشته و بلااستفاده
استفاده از فناوری یادگیری ماشین در تحلیل سیلابها
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
ترمیم آسیبهای زانو با غضروف بینی
با شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴ آشنا شوید
چین قدرتمندترین دوربین جاسوسی جهان را ساخت
واکسن ایرانی سرطان و آنفولانزا در اندونزی تولید میشود
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
ترمیم آسیبهای زانو با غضذوف بینی
«نمک دریا» افتخار ایران در ریشهکنی کمبود یُد را از بین میبرد؟
«ماه خونین» را شهریور ۱۴۰۴ در ایران ببینید
امکان اعطای مدارک فوق تخصصی و فلوشیپ بدون آزمون به استادان علوم پزشکی
تمدید بیمه ۹۵ هزار تبعه خارجی تا اسفند ۱۴۰۴
کمبود داروهای حیاتی و خاص همچنان پابرجاست
موسیقی موجب تسکین افسردگی میشود
احداث آزمایشگاههای مرجع در برخی حوزههای مهم فناوری
طرح تحول حوزههای علمیه تحولات بزرگی را رقم میزند
مهلت ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی تمدید شد
مصرف یُد در برخی استانها بحرانی شد؛ هشدار به زنان باردار
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد پردیس منصوب شد
تدوین سبد حمایت از توسعه صادرات دانشبنیانها تا اوایل ۱۴۰۴
هورمون درمانی برای یائسگی با علائم آلزایمر مرتبط است
تخصیص بهینه منابع مالی در مسیر روزآمدسازی نقشه علمی کشور
دفترچه راهنمای ثبتنام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ منتشر شد
راه اندازی خط ویژه اوژانس اجتماعی دانشجویی
ثبتنام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ آغاز شد؛ اعلام هزینه و شرایط ثبتنام