میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، تجربههای استرسزا معمولا سادهتر از تجربههای خنثی به یاد آورده میشوند. پژوهشگران "دانشگاه رور بوخوم"(Ruhr-University Bochum) آلمان در پروژه جدید خود، دلایل این موضوع را بررسی کردهاند. آنها طی مصاحبههای شغلی شبیهسازی شده، افراد را در شرایط استرسزا قرار دادند و سپس تجربه آنها را در مورد این مصاحبهها ثبت کردند.
آنها با استفاده از "تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی" یا "افامآرآی"(fMRI)، فعالیت مغز شرکتکنندگان را تجزیه و تحلیل کردند. به نظر میرسد که تجربه به دست آمده از شرایط استرسزا، بر فعالیت مغزی تکیه دارد که مشابه فعالیت مغزی در خاطرات استرسزا است.
نظریههای متفاوت
پروفسور "الیور ولف"(Oliver Wolf)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما معمولا تصویر مفصلی از تجربیات استرسزا مانند شرکت در آزمون رانندگی را حتی پس از سالها به یاد داریم؛ در حالی که پیادهروی در پارک که در همان روز انجام شده است، به سرعت فراموش میشود.
پژوهشگران دانشگاه "رور بوخوم" تمایل دارند که دلایل این پدیده را درک کنند.
پژوهشهای پیشین، پیشبینیهای گوناگونی را در مورد تفاوت خاطرات حاصل از تجربههای استرسزا و تجربههای خنثی به همراه داشتهاند.
"آن بیربراوئر"(Anne Bierbrauer)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نشانههایی وجود دارند که نشان میدهند خاطرات استرسزا، شباهت زیادی به یکدیگر دارند.
تحلیل تجربههای استرسزا در آزمایشگاه
پژوهشگران برخلاف بسیاری از بررسیهای آزمایشگاهی، تلاش کردند تا با استفاده از "آزمایش استرس اجتماعی تریر"(Trier Social Stress Test)، یک رویداد واقعی را در آزمایشهای خود ثبت کنند. شرکتکنندگان این آزمایش باید در مقابل یک گروه ناظر صحبت میکردند که هیچ بازخورد مثبتی را ارائه نمیدادند. این آزمایش، استرس شرکتکنندگان را تحریک میکند.
گروه ناظر طی شبیهسازی مصاحبه شغلی، از اشیای روزمره استفاده کردند. برای مثال، یکی از اعضای گروه، جرعهای قهوه از فنجانش نوشید. گروه کنترلشده نیز با همان اشیا رو به رو شدند اما شرکتکنندگان این گروه تحت استرس قرار نگرفتند.
پژوهشگران در روز بعد هنگام ثبت فعالیت مغزی در اسکنر، اشیا را به هر دو گروه از شرکتکنندگان نشان دادند. شرکتکنندگانی که تحت استرس قرار داشتند، اشیا را بهتر از اعضای کنترلشده به یاد آوردند.
پژوهشگران، فعالیت مغز را در ناحیه موسوم به "آمیگدال"(Amygdala) مورد بررسی قرار دادند که عملکرد اصلی آن، در حوزه یادگیری عاطفی است. آنها اثر عصبی اشیای مورد استفاده در شرایط استرسزا را با شرایطی که از این اشیا استفاده نشده بود، مقایسه کردند.
نتایج این بررسی نشان داد که اثر اشیای مورد استفاده بر حافظه، بسیار شبیه به یکدیگر بود. این موضوع، در گروه کنترلشده مشاهده نشد.
خاطرات استرسزا، بر شباهت خود به عامل استرسزا مبتنی هستند
یک روز پس از آزمون استرس، پژوهشگران نه تنها تصاویر اشیای به کار رفته در مصاحبه شغلی، بلکه تصویر اعضای گروه ناظر را نیز به شرکتکنندگان نشان دادند.
شرکتکنندگان در بیشتر موارد، اشیا را در جایی به خاطر آوردند که فعالیت مغزی آنها مشابه فعالیتی بود که با حضور اعضای گروه ناظر ایجاد شده بود.
"نیکولای اکسماشر"(Nikolai Axmacher)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اعضای گروه ناظر، استرس را در شرایط مصاحبه ایجاد کردند. بر این اساس، به نظر میرسد که ارتباط میان اجسام و عوامل استرس زا، برای تقویت حافظه بسیار مهم است.
به نظر میرسد مکانیسمی که خاطرات عاطفی را تقویت میکند، در این حقیقت ریشه دارد که جنبههای مهم این قسمت، در سطح عصبی با یکدیگر مرتبط هستند و ارتباط نزدیکتری با عامل استرسزا دارند.
بیربراوئر گفت: نتیجه این پژوهش میتواند یک سنگ بنای مهم برای درک بهتر خاطرات عاطفی و آسیبزا باشد.
این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد