میرنیوز

پایان واکسیناسیون دانشجویان تا آخر مهر/ضرورت از سرگیری هر چه سریعتر آموزش حضوری

پایان واکسیناسیون دانشجویان تا آخر مهر/ضرورت از سرگیری هر چه سریعتر آموزش حضوری 2021-10-10T16:08:53+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در نشست روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاست های آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه از سرگیری هر چه سریع تر آموزش های حضوری در دانشگاه ها الزامی است گفت: آموزش الکترونیکی جزو سیاست های کلان نظام آموزش عالی کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از شرایط حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه واکسیناسیون است، افزود: واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها در شهریورماه امسال انجام شد و قرار بود دانشجویان نیز تا پایان آذرماه واکسینه شوند. خوشبختانه با گستردگی واکسیناسیون، امیدواریم تا پایان مهرماه این امر صورت گیرد. در این راستا ضرورت دارد روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور حتماً برای واکسیناسیون اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، خطاب به روسای دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، بر لزوم از سرگیری هر چه سریع تر آموزش های حضوری تأکید کرد.

وی افزود: با توجه به پراکندگی آموزش عالی و تفاوت های موجود در زیرساختها، نسبت های دانشجویی، مقاطع تحصیلی و رشته های تحصیلی، ضروری است دانشگاه ها برنامه های اجرایی خود را در چارچوب برنامه کلانی که از سوی ستاد وزارت علوم ارسال شده اجرا کنند.

به گفته دکتر خاکی صدیق، ما هنوز در بحران ویروس کووید -۱۹ قرار داریم و همچنین هنوز با دانشجویانی مواجه هستیم که با بیماری کرونا زندگیشان به مشکل برخورده است، لذا با این دسته از دانشجویان باید همکاری و مساعدت لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به زیرساخت های ایجاد شده در دانشگاه ها، هدف از سرگیری آموزش، بازگشت به بهمن سال ۱۳۹۸ نیست عنوان کرد: آموزش حضوری و آموزش های الکترونیکی (آموزش ترکیبی) باید سرلوحه فعالیت ها باشد و این امر نیاز به نظارت جدی دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: نباید اجازه دهیم دستاوردهایمان در حوزه آموزش الکترونیکی از بین برود و نظارت جدی بر این حوزه آموزشی نیز امری ضروری است.

وی با بیان اینکه برای ادامه آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری نیاز به ارزیابی دانشگاه ها است افزود: این امر آغاز شده و این ارزیابی در حال اجراست. از دانشگاه ها خواهشمندم نسبت به تکمیل فرم ارزیابی که در سایت ISC قرار دارد، اقدام کنند.

دکتر خاکی صدیق خاطرنشان کرد: آموزش الکترونیکی از الزامات فناوری های جدید آموزش در دنیاست و جزو سیاست های کلان نظام آموزش عالی کشور نیز است. مراقبت و استفاده بهینه از آن نیز جزو وظایف ما می باشد.

همچنین دکتر علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همگرایی در ارکان آموزش عالی و ترویج آرامش سازمانی در استفاده بهینه از ظرفیت تجربی و دانشی کارکنان و اعضای هیات علمی بسیار اثرگذار خواهد بود، گفت: ترویج رویکرد منزلت‌ساز و امیدبخش در منابع انسانی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. یاوران علمی (کارکنان آموزش عالی) سرمایه مهم و ارزشمند سازمانی هستند که اگر انگیزه‌بخشی در فعالیت آنان قرار گیرد؛ در تحقق اهداف، ماموریت‌ها و رسالت‌ها نقش‌آفرین خواهند بود. لذا همگی باید تلاش کنیم نسبت به تکریم شایسته آنان اقدام مقتضی در حد مقدورات انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت افزایش جذب بودجه و اعتبار، گفت: شاید با اصلاح برخی دستورالعمل‌ها بتوانیم در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: همه بر این باوریم که اقتدار نظام آموزش عالی کشور به مثابه اقتدار کشور است.

وی افزود: بازگشایی محیط‌های دانشگاهی و حضور دانشگاهیان امر ی خطیر و متفاوت از سال‌های گذشته است. ملاحظاتی که ناشی از این پدیده فراگیر است متفاوت است.

دکتر غفاری در ادامه با اشاره به سیاست‌های اعلامی که در مجموعه‌های بالادستی مطرح می‌شوند تأکید کرد: باید بدانیم که اساساً با مسئله حضور و غیاب مواجه نیستیم؛ با ابعاد پیدا و پنهان و چندگانه آن مواجه هستیم. مهمتر اینکه با نهادی مواجه هستیم که هوشمند و مطالبه‌گر است.

وی با اشاره به وجود کمیته‌هایی در دانشگاه‌ها برای بحث کرونا و مسائل مرتبط با آن گفت: چنانچه وزیر محترم صلاح بدانند دو شورا در دو سطح تشکیل شود یک شورای بالادستی منطقه‌ای و یک شورای درون دانشگاهی مرکب از هیئت رئیسه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و تشکل‌های صنفی؛ تا به صورت فراگیر مسائل مربوط به بحث کرونا و حضور فراگیر دانشگاهیان بررسی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه گفت: فضای مراکز آموزش عالی امروز چندوجهی شده و این چندفضایی مناسبات سابق را برهم‌زده است. علی‌رغم ولع حضوری که از سوی دانشجویان وجود دارد، به دلیل شرایط مذکور، نوع نقش‌پذیری و کنشگری که در عرصه آموزشی، فرهنگی و دانشجویی وجود دارد، متفاوت است. این واقعیت تازه‌ای است که مدیریت دانشگاه‌ها باید نسبت به آن تمهیدات لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که کنشگرانی که می‌خواهد ایفای نقش کنند به‌لحاظ روانی و اجتماعی وضعیت‌شان بسیار متفاوت از ۱۸ ماه پیش است، گفت: حساسیتی که الان در توجه به این نهاد وجود دارد بسیار زیاد است. خانواده‌ها حساسیت بیشتری دارند و این حساسیت‌ها و مطالبات باید دیده شود.

دکتر غفاری همچنین در نکته‌ای دیگر به‌عنوان اصل و قاعده گفت: روی چند اصل به صورت پیوسته و اصل کلیدی تأکید شود. یکی اینکه حفظ سلامت و تندرستی تمام اعضای خانواده نظام آموزش عالی کشور در واقع یک اصل بنیانی و کلیدی است. نکته دیگر اینکه همچنان بر سیاست خودمراقبتی و دیگرمراقبتی و توجه به پروتکل‌های بهداشتی تأکید شود. حفظ و گسترش بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز از محسنات است که باید حفظ شود.

وی همچنین تأکید کرد: افزایش سنوات دانشجویی در دانشگاه‌ها داریم که جمعیت دانشگاه‌ها از ظرایط عادی بسیار متفاوت است که دشواری‌های خاصی را در کنار خود دارد. پاسخ به مطالبات آنها نیازمند توجه به نوعی تمهیدات حقوقی است که این بحث دارد.

وی در پایان گفت: وقتی صحبت از تأخیر و اختلالی که در این زیست به وجود آمده و یکی از جاهایی که می‌تواند به آن کمک کند به فرهنگ‌پذیری دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی است. باید از این میانجی‌ها و واسط‌ها کمک گرفت.

همچنین هاشم داداش پور معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در ادامه این نشست با طرح چهار مسئله و سوال اصلی گفت: با چهار سوال مواجه هستیم که اگر قرار بر این است که دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید به آنها پاسخ بدهیم. اینکه دانشگاه‌ها چه زمانی بازگشایی خواهد شد، اگر بخواهیم دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید چه تمهیداتی را آماده کنیم، اگر دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم با چه چالش‌هایی مواجهه هستیم و همچنین پیامدهای ناشی از آغاز بازگشایی چیست.

وی در ادامه افزود: به خاطر یک سال و نیم تأخیر و رکود شکل‌گرفته با تنوعی از چالش‌ها مواجهیم. اولین چالشی که با آن مواجه هستیم، چالش تأمین خوابگاه‌ها با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. همچنین با چالش تأمین منابع مالی مواجه هستیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه اشاره کرد: نکته سوم اینکه آمادگی برای درک شرایط جسمی و روحی ناشی از حضور مجدد دانشجویان و خانواده‌ها است.

وی در پایان و دربیان نکته چهارم با اشاره به پیامدهای این حضور گفت: ما با پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی احتمالاً زیادی در بستر دانشگاه‌ها و مدیریت آن مواجه هستیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)