میرنیوز

نقش فناوری سنجش از دور در مطالعات «لایه ازن»/ پایش مستمر اتمسفر ازن با فناوری فضایی

نقش فناوری سنجش از دور در مطالعات «لایه ازن»/ پایش مستمر اتمسفر ازن با فناوری فضایی 2021-09-18T11:48:18+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران همزمان با ۲۵ شهریور روز جهانی حفاظت از لایه ازن، قابلیت‌های فناوری سنجش از دور در شناسایی و انجام اندازه گیری های لازم در این لایه را تشریح کرد.

لایه ازن به ضخامت ۱۶ تا ۳۰ کیلومتر در مرز لایه استراتوسفر قرار دارد. لایه ازن بر اساس واحد دابسون که برای تعیین تراکم لایه‌های اتمسفر در نظر گرفته می‌شود، لایه‌ای به ضخامت ۳۰۰ دابسون (۳ میلی‌متر) است که با جذب ۹۵ تا ۹/۹۹ درصد پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی روی کره زمین می‌شود. همچنین، ازن پرتوهای پرانرژی فرابنفش را جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ به سطح زمین می‌فرستند.

در سال ۱۹۸۵، وجود حفره لایه ازن در بالای قطب جنوب کشف و مشاهده شد که این حفره هر سال بزرگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود. این آسیب، دنیا را بر آن داشت تا فکری به حال این سپر حفاظتی کند.

در سال ۱۹۸۵ حدود ۲۸ کشور برای ساماندهی لایه ازن در وین جمع شدند و تصمیماتی را برای حفاظت از لایه ازن اتخاذ کردند و قرار شد همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه آغاز شود. در سال ۱۹۸۷، پروتکل مونترال با مشارکت ۴۶ کشور جهان تصویب شد. بر این اساس «پروتکل مواد مخرب لایه ازن» شناسایی و راه‌های کاهش انتشار آن‌ها اعلام شد و دولت ایران نیز در سال ۱۹۸۸ به این پروتکل پیوست. در سال ۱۹۹۴، کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۶ سپتامبر (برابر با ۲۵ شهریور) را به عنوان روز جهانی حفاظت از لایه ازن تعیین کردند.

ازن ترکیب ناپایداری است که می‌تواند مولکول اکسیژن اضافی خود را به سرعت با کلر، برم یا ازت ترکیب کند. منشأ این ترکیبات از زمین و بیشتر از فعالیت‌های انسانی است. این ترکیبات به نام کلروفلوئوروکربن‌ها (CFCs) در ایالات متحده آمریکا اختراع شد که در صنعت و خانه مورد استفاده قرار گرفت.

با از بین رفتن لایه حیاتی ازن، نسل بشری، پوشش گیاهی و حیات جانوری در مدت کوتاهی به صورت اسفباری منقرض خواهد شد. در حال حاضر که این لایه آسیب دیده، تشعشعات ماورای بنفش که به زمین می‌رسد شدت یافته است. این مسأله باعث ایجاد سرطان‌های پوست و تضعیف مکانیزم دفاعی و ایمنی بدن انسان شده است. علاوه بر آن به علت آسیب دیدن لایه ازن کل نظام زیست محیطی در سراسر پهنه گیتی دچار ناهماهنگی و عدم توازن جدی شده است.

نقش فناوری سنجش از دور در مطالعات لایه ازن

کاربرد فناوری سنجش از دور در مطالعات ازن، بیش‌از سه دهه مورد بررسی قرار گرفته و از قدمت بالایی برخوردار است. امروزه با استفاده از سنجش از دور و تصاویر ماهواره‌ای، امکان اندازه‌گیری این گاز حیاتی در اتمسفر کره زمین امکان پذیر است.

فناوری سنجش از دور برای شناسایی ضخامت لایه ازن، غلظت و تغییر سطح ازن کاربردهای متعددی دارد. با کمک این فناوری فضایی، می‌توان در راستای حفاظت از لایه ازن و ادامه حیات در سیاره زمین تصمیمات مناسب و کارشناسی اتخاذ کرد.

مهمترین فاکتور در مطالعات لایه ازن، شدت و روند تغییرات آن در اثر فعالیت‌های انسان است. بنابراین بیشترین تمرکز مطالعات بشر به کمک سنجش از دور روی غلظت محتویات لایه ازن و همچنین پروفایل عمودی ازن بوده است. انسان به وسیله این مطالعات و مقایسه آن‌ها در خلال سال‌های مختلف، روند تغییرات لایه ازن را بررسی می‌کند.

پایش تخریب حفره لایه ازن در بالای قطب جنوب نیز از اولویت‌های بشر بوده است. به دلیل اهمیت حیاتی لایه ازن جهت زنده ماندن کلیه موجودات کره زمین، این مطالعات از نقش حیاتی برخوردار هستند. بنابراین میزان توزیع عمودی گاز ازن، موید مقدار و چگونگی لایه ازن در مناطق مختلف خواهد بود.

تمامی کشورها مطالعات توزیع عمودی لایه ازن را در بالای کشور خود جهت آگاهی از وضعیت لایه ازن انجام می‌دهند.

روش تعیین میزان ازن با فناوری سنجش از دور

در سنجش از دور مقدار ازن به طور غیر مستقیم و از طریق تغییرات در میزان انرژی تابشی اتمسفر که ناشی از حضور ازن است، به دست می‌آید. بدین معنی که سنجنده ها، تغییرات میزان انرژی تابشی موجود در اتمسفر (در ناحیه حرارتی، ناحیه مرئی،UV و در ماکروویو) را که ناشی از حضور مولکول‌های ازن است، تشخیص می‌دهند.

این سنجنده‌ها بدون توجه به سکویی که روی آن قرار گرفته‌اند، خود آن پارامتر را به‌طور مستقیم اندازه‌گیری نمی‌کنند. برای مثال یک سنجنده میزان مولکول‌های ازن را اندازه‌گیری نمی‌کند. به جای آن چگونگی تغییرات میزان انرژی تابش خورشیدی عبوری در باندهای مختلف از اتمسفر را اندازه‌گیری و با مقدار واقعی آن در اتمسفر استاندارد مقایسه می‌کند. در تمامی روش‌های سنجش از دور، چهار تکنیک غیرفعال استفاده می‌شود که شامل پراش ماورای بنفش، روش عبور از لایه‌های جو، روش نشر جانبی پروفایل و روش پراش جانبی پروفایل است.

این تکنیک‌ها که بعضاً در سکوهای ماهواره‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بهترین داده را تولید کرده‌اند. هر یک از این تکنیک‌ها، هندسه دید مربوط به خود را دارد. هندسه دید بر اندازه‌گیری تشعشعات اتمسفری تأثیر می‌گذارد. در هر سکوی ماهواره‌ای از یک یا چند مورد از روش‌های فوق استفاده می‌شود. داده‌های اندازه‌گیری شده توسط این سنجنده‌ها با استفاده از یک الگوریتم مخصوص تبدیل به داده‌های مربوط به ازن می‌شوند. به این معنا که داده‌های این سنجنده ها صرفاً برهمکنش لایه ازن با اشعه عبوری را نشان داده و مستقیماً خود پارامتر ازن را اندازه‌گیری نمی‌کنند. این الگوریتم‌ها اندازه‌گیری های تابشی را تبدیل به پارامترهای اتمسفری می‌کنند.

مهم‌ترین سنجنده‌های سنجش از دور برای مطالعه ازن

در حال حاضر ماهواره‌های Terra،Aqua و ENVISAT دارای بیشترین سنجنده و نقش به منظور اندازه‌گیری داده‌های ازن هستند.

سنجنده‌هایTOMS ،SAGE ،SBUV وMODIS روی ماهواره‌های Terra و Aqua و همچنین سنجنده‌های NPOESS ،OS-Chem و UARS در ماهواره ENVISAT، داده‌های لایه ازن را اندازه‌گیری می‌کنند. البته در حال حاضر در یکی از پروژه‌های مهم سیستم مشاهدات زمینی ناسا یعنی سری ماهواره‌های A-Train، نقش بسیار پر رنگی در اندازه‌گیری داده‌های ازن دارند.

سری ماهواره‌های A-train به معنی (قطار بعد از ظهر)، مجموعه‌ای ماهواره‌ای متشکل از پنج ماهواره دیدبانی زمین از ملیت‌های گوناگون در مدار خورشید آهنگ در ارتفاع ۷۰۵ کیلومتری بر فراز زمین است.

سری ماهواره‌های A-Train

نقش فناوری سنجش از دور در مطالعات «لایه ازن»


مدار این ماهواره‌ها با گرایش ۹۸.۱۴ درجه، هر روز در حدود ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی از استوا عبور می‌کند. همچنین در شب، حدود ساعت ۱:۳۰ پس از نیمه شب دوباره از خط استوا می‌گذرند.

این ماهواره‌ها در فاصله چند دقیقه از یکدیگر قرار دارند تا مشاهده‌های دسته جمعی آن‌ها بتواند برای ساختن تصویرهای با کیفیت از جو زمین و سطح زمین در فضای سه بعدی استفاده شود. داده‌های این مجموعه ماهواره‌ها نقش بسیار پر رنگی در مطالعات اتمسفر ازن دارند.

در شکل زیر تراکم ستون عمودی ازن با واحد یکای دابسون (Dobson Unit) آمده است. یکای دابسون برای اندازه‌گیری گازهای ردیابی شده در هواکره است. این یکا، معمولاً برای اندازه‌گیری غلظت مولکول‌های ازن موجود در لایه ازن (در لایه استراتوسفر هواکره) استفاده می‌شود. در این تصویر به وضوح تراکم کم ازن در قطب جنوب مشخص است.

تراکم ستون عمودی ازن با واحد یکای دابسون (Dobson Unit) با استفاده از ماهواره METOP

نقش فناوری سنجش از دور در مطالعات «لایه ازن»

به گزارش مهر، ماهواره‌ها، داده‌های مناسب را جهت مطالعه ازن جمع‌آوری کرده و این داده‌های با ارزش پس از پردازش با الگوریتم‌های مناسب تبدیل به پارامترهای اندازگیری لایه ازن می‌شوند. این داده‌ها به بشر کمک می‌کند که به صورت مستمر اتمسفر ازن را مطالعه و پایش کنند. امروزه سرمایه گذاری هنگفتی توسط بشر و در جهت مطالعه ازن با تصاویر ماهواره‌ای انجام شده است که خود گویای پتانسیل بالای تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور در مطالعه لایه ازن است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)