۳ کاربرد فناوری‌های دیجیتال در سلامت/ محاسبات مولکولی آینده پزشکی را می‌سازد

۳ کاربرد فناوری‌های دیجیتال در سلامت/ محاسبات مولکولی آینده پزشکی را می‌سازد 2021-09-14T16:28:42+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، فناوری‌های دیجیتال در تمامی عرصه‌ها نقش‌آفرین شده‌اند و سلامت یکی از همین حوزه‌ها به شمار می‌رود که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق متحول می‌شود.

یکی از بخش‌های مهم و اقتصاد آفرین صنعت سلامت، حوزه دارویی است و فناوری‌های دیجیتال به این حوزه راه یافته‌اند تا ضمن سرعت بخشیدن به خدمات، کیفیت زندگی را بهبود ببخشند.

اگر فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، رایانش ابری و محاسبات زیستی به درستی اجرا شوند، صنعت سلامت عصر جدیدی را در شناخت بیماری‌ها، کشف و تولید دارو به شکلی سریع‌تر، ارزان‌تر و اثرگذارتر آغاز خواهد کرد.

با توجه به این‌که فناوری‌ها در حوزه دارو به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به شدت درگیر فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه کشف دارو و واکسن است، فناوری‌های دیجیتال می‌تواند به کسب و کارهای زیستی، پزشکی و دارویی برای رشد در حال حاضر و آینده کمک کند. در ادامه ۳ روند فناورانه که این عرصه را متحول می‌کند خواهیم شناخت:

۱. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کشف دارو را متحول می‌کند

صحبت کردن از توسعه فناوری زیستی و دارویی بدون توجه به نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ممکن نیست. آن‌طور که حسین جان‌پناه مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری زیستی عنوان می‌کند: نقش فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در فناوری زیستی رو به گسترش است و نقش مؤثری در پژوهش‌های دارویی و بهبود کارایی فرآیند تولید ایفا کرده است.

در توسعه فناوری دارو، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که با افزایش نظارت بر تولید، امکان تأیید یک فرآورده دارویی از مراجع نظارتی را ۱۲ درصد بهبود ببخشد و صرفه‌جویی مالی قابل توجهی را در توسعه یک محصول دارویی به ارمغان بیاورد.

به گفته جان‌پناه، توانایی فناوری در تجزیه و تحلیل داده‌های موجود بیماران برای شبیه سازی فعل و انفعالات شیمیایی و پیش‌بینی رفتار بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی آن‌ها بیش‌تر از انسان است. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند اقدامات کنترل کیفیت را انجام دهد، زمان طراحی را کوتاه کند، ضایعات مواد را کاهش داده و استفاده مجدد از تولید را بهبود بخشد.

۲. رایانش ابری نوآوری را در داروسازی افزایش می‌دهد

بدنه‌های نظارتی داروسازی به دلیل ظهور رایانش ابری، که متمرکزسازی داده‌ها را تضمین کرده و امنیت داده‌ها و حاکمیت داده‌ها را ممکن می‌سازد، دست‌خوش تحول شده‌اند. شرکت‌های داروسازی از رایانش ابری برای ذخیره، تجزیه و تحلیل و مدیریت حجم بیشتری از اطلاعات بدون نیاز به خرید سخت افزار کامپیوتر گران قیمت استفاده می‌کنند.

این امر به تولیدکنندگان، دانشمندان و متخصصان داروسازی امکاناتی برای نظارت بر عملکرد محصول و اطمینان از کیفیت محصول ارائه می‌دهد که این موضوع پیگیری نوآوری در فناوری را تسهیل می‌کند. رایانش ابری زمان و هزینه نوآوری در فناوری زیستی را کاهش می‌دهد، به طوری که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه دارویی، می‌توانند هزینه‌های کمتری صرف کرده و عمده تمرکز خود را بر تحقیق و توسعه قرار دهند.

۳. محاسبات مولکولی آینده پزشکی را می‌سازد

با پیشرفت فناوری دیجیتال، رایانه‌ها از قابلیت پردازش و محاسبات در ابعاد سلولی و مولکولی برخوردار شده‌اند. فعالان زیست‌فناوری در حال توسعه فناوری پروتئین‌هایی هستند که قابلیت کنترل به وسیله رایانه برخوردار است و در ارتقای ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌های خاص کاربرد دارد.

پژوهشگر حوزه زیست‌شیمی با بیان این‌که پیوند فناوری‌های دیجیتال و زیست‌فناوری آینده پزشکی را رقم می‌زند، در این باره می‌گوید: فرآورده‌های زیستی که از پروتئین‌هایی با طراحی جدید ساخته شده اند، منعطف‌تر و کارآمدتر هستند و می‌توانند در طیف وسیعی از کاربردهای زیست پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته وی، ماشین‌های مولکولی همچنین می‌توانند آینده پزشکی شخصی و از راه دور محقق کنند. داروهایی اختصاصی برای هر بیمار که طول عمر بیشتر و برنامه ریزی بهتر را به ارمغان می‌آورد.

توسعه فناوری‌های دیجیتال در تولیدات پزشکی ایران‌ساخت

در ایران نیز پژوهش‌ها در حوزه فناوری‌های دیجیتال، به تولید سامانه‌های هوشمند پزشکی، تجهیزات هوشمند و توسعه فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی در حوزه پزشکی منجر شده است.

سامانه تحلیل تصاویر اسکن ریه که به صورت هوشمند اطلاعات تصویر را در اختیار پزشک قرار می‌دهد نمونه‌ای موفق از همین ابزارها است که در تشخیص عارضه ریوی ناشی از کرونا مورد استفاده قرار گرفت.

سامانه‌های کمک دستیار جراحی، توان‌بخشی از راه دور و گوشی‌های پزشکی هوشمند نمونه‌های دیگری از تولیدات ایران‌ساخت پزشکی با استفاده از فناوری دیجیتال هستند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب ستادهای توسعه فناوری از جمله ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی زمینه را برای پیوند میان این فناوری و سایر فناوری‌ها همچون بیوتکنولوژی، پزشکی و داروسازی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فراهم کرده است.

منبع : خبرگزاری مهر

سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد

2021-09-21T17:31:39+04:30
با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر «سید محمد مقیمی» به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد.

پیام تسلیت وزیر علوم در پی درگذشت استاد دانشگاه تهران

2021-09-21T17:15:01+04:30
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی درگذشت دکتر «ابومحمد عسگرخانی» را تسلیت گفت.

دانشجویان بدانند که امتحانات مجازی است

2021-09-21T17:04:58+04:30
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بازگشت دانشجویان باید با تمهیدات لازم باشد، گفت: قصد داریم بین ۸ تا ۱۲ هفته از ترم ، آموزش را به صورت مجازی ارائه دهیم...

دانشگاهیان نقش کلیدی در جبهه‌ها داشتند

2021-09-21T16:51:38+04:30
رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب جوانان بود، افزود: حفظ انقلاب نیز عمدتا به دوش جوانان بود و در جبهه‌ها جوانان فعالیت کردند و دانشگاهیان ...

هشدار مرکز ماهر درباره آسیب‌پذیری مرورگر گوگل کروم

2021-09-21T16:35:03+04:30
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای نسبت به آسیب‌پذیری‌های موجود در مرورگر کروم هشدار داد.

ضرورت بازنگری در مأموریت‌های سازمان فناوری اطلاعات / اعطای جایگاه ویژه در تکمیل شبکه ملی

2021-09-21T16:35:02+04:30
وزیر ارتباطات با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران بازوی شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های غیرزیرساختی است، بر لزوم بازنگری در مأموریت‌های این سازمان تاکید کرد.

تغییر روسای دانشگاهها کلید خورد/ سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد

2021-09-21T16:35:02+04:30
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «سرپرست دانشگاه تهران» را منصوب کرد.

دعوت بسیج دانشجویی از رئیسی برای حضور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

2021-09-21T15:41:42+04:30
بسیج دانشجویی ۱۳۵ دانشکده و آموزشکده دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، در نامه‌ای از رئیس جمهور برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد.

کرامت دانشجو در تمام ابعاد اداری و آموزشی دانشگاه آزاد حفظ شود

2021-09-21T15:41:42+04:30
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: لازم است در تمام ابعاد اداری و آموزشی دانشگاه، کرامت دانشجو حفظ شود.

کمبود تراشه ۲۰۲۳ میلادی برطرف می شود

2021-09-21T15:21:43+04:30
طبق گزارشی جدید تا ۲۰۲۳ میلادی کمبود جهانی تراشه برطرف می شود و حتی بازار با مازاد ظرفیت آن روبرو خواهد شد.

دفاع مقدس زنده‌ترین حدیث «همدلی و هم زبانی» مردمان ایران زمین است

2021-09-21T15:21:43+04:30
وزیر علوم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس، زنده‌ترین حدیث همدلی و هم‌زبانی ملت همیشه در صحنه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجتمع خوابگاهی کوی بازدید کرد

2021-09-21T15:08:21+04:30
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه، ضمن بازدید از امکانات مجتمع، با حضور در جمع دانشجویان ساکن در خوابگاه در جریان مسائل و...

مسافران خارج از کشور بابت کارت واکسن دیجیتال پول ندهند

2021-09-21T14:55:02+04:30
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد: مسافران خارج از کشور برای دریافت کارت واکسن دیجیتال هیچ پولی نپردازند.

امسال ۵۲ درصد دانشجویان به آموزش حافظه محور مدرک گرا «نه» گفتند

2021-09-21T14:55:02+04:30
رئیس دانشگاه آزاد گفت: اینکه امسال ۵۲ درصد دانشجویان به آموزش حافظه‌محور مدرک‌گرا «نه» گفتند، نشان‌دهنده بلوغ جوانان و بیان‌کننده این نکته است که مطالبات دان...

کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران برگزار می شود

2021-09-21T14:41:43+04:30
سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل با محوریت حکمرانی فضای مجازی، فناوری های نو و پیشرفت ملی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود.

تحقق قریب‌الوقوع پرواز فضایی حرارتی هسته‌ای با قرارداد جدید "دارپا"

2021-09-21T14:18:20+04:30
یک قرارداد جدید از آژانس تحقیقاتی دفاعی پیشرفته ایالات متحده(دارپا-DARPA) ما را یک قدم به پرواز فضایی حرارتی هسته‌ای نزدیک می‌کند. ...

نقش هورمون‌های جنسی در ایجاد اگزما

2021-09-21T14:18:20+04:30
محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند اگزما ممکن است به دلیل تنظیم نادرست هورمون‌های جنسی رخ دهد. ...

کاوشگر رباتیک ناسا ۲۰۲۳ به ماه می رود

2021-09-21T14:15:01+04:30
ماه نورد رباتیک ناسا در اواخر ۲۰۲۳ میلادی همراه یک لندر به قمر زمین ارسال می شود تا میزان یخ ها در منطقه ای واقع در قطب جنوب سیاره را بررسی کند.

بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آذرماه برگزار می شود

2021-09-21T14:15:01+04:30
بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ۱۴۰۰ از ۲۴ تا ۲۷ آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

آمار واکسن های مصرفی تا ۳۰ شهریور اعلام شد/سینوفارم در صدر

2021-09-21T14:01:46+04:30
وزارت بهداشت، آمار واکسن های مصرفی تا ۳۰ شهریور 1400 را اعلام کرد.

فوت ۳۷۹ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته/۵۷ شهر در وضعیت قرمز

2021-09-21T14:01:46+04:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۳۷۹ بیمار کرونایی فوت شدند.

۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شد

2021-09-21T14:01:45+04:30
مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۳۳۶ دوز رسید.

محدودیت سنی واکسیناسیون حذف شد/ افراد ۱۸ سال به بالا واکسن بزنند

2021-09-21T14:01:45+04:30
وزیر بهداشت، از حذف محدودیت سنی واکسیناسیون از امروز در کشور خبر داد.

پخت دقیق غذای چاپ سه بعدی با لیزر!

2021-09-21T14:01:44+04:30
محققان دانشگاه کلمبیا با استفاده از نور لیزر موفق به پخت دقیق و باکیفیت مواد غذایی شدند که با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه شده است.

تولید اپلیکیشن واقعیت افزوده برای مقابله با ترس از عنکبوت

2021-09-21T14:01:43+04:30
محققان سوئیسی از تولید اپلیکیشن جدیدی خبر داده‌اند که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به افراد کمک می‌کند تا ترس خود از عنکبوت را کاهش دهند.

مهم‌ترین منفعت همکاری ایران و چین مقابله با سلطه آمریکا است

2021-09-21T14:01:43+04:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توانمندی چین گفت: مهم‌ترین دایره منفعت گسترده ایران و چین، مقابله با قدرت سلطه آمیز امریکا است.

دعوت مس باهنر از دانش بنیان‌ها و فناوران برای به روز رسانی فناوری

2021-09-21T13:38:20+04:30
مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با تاکید بر اینکه فناوری مورد استفاده در این شرکت مربوط به ۵۰ سال گذشته است، از فناوران و شرکت‌های دانش بنیان برای به روز ...

تحقیق از شرکت بازی‌های ویدئویی آمریکا به علت تخلفات متعدد

2021-09-21T13:35:03+04:30
رگولاتوری بورس اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا روز گذشته از تحقیق در مورد عملکرد شرکت اکتیویژن به علت برخی تخلفات مرتبط با کارکنان خبر داد.

۱۸ هزار نفر در دانشگاه تهران واکسینه شدند/ آخرین مهلت ثبت نام دز اول واکسن

2021-09-21T13:35:03+04:30
رئیس مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه تهران، با بیان اینکه آخرین مهلت ثبت‌نام برای دریافت دوز اول واکسن کرونا هفتم مهرماه است، از واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار نفر د...

دستگاه رکاب‌زنی برای آسیب دیدگان نخاعی تولید شد

2021-09-21T13:21:41+04:30
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه رکاب زنی برای آسیب دیدگان نخاعی شدند.