میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، در هشتادمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی ابلاغ شد.
طبق این سند مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی یک مرکز ملی است که به منظور بهره وری حداکثری از ظرفیتهای موجود در کشور در بخش دولتی و غیردولتی (اعم از خصوصی، تعاونی، نهادهای غیردولتی و سازمان های مردم نهاد) برای پیشبرد اهداف نظام آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت تشکیل شده است.
ماموریت راهبری وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزشی مهارتی حرفه ای سلامت بر عهده این مرکز ملی است.
مراکز همکار مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی:
موسساتی که در یکی از حیطه های زیر مطابق ضوابط مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی فعالیت کنند:
الف) مجری آموزش های مهارتی و حرفه ای
ب) سنجش و ارزیابی مهارت آموزان و اعتباربخشی دوره ها و مراکز آموزش دهنده
ج) تامین کننده زیرساخت های لازم برای مراکز مجری
اهداف و وظایف مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی
الف) ساماندهی آموزش های مهارتی و حرفه ای نظام سلامت از طریق تدوین و تصویب استانداردهای مراکز مجری و دوره های مهارتی و حرفه ای
ب) استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت با بهره گیری از تجربیات موفق بین المللی
ج) نیازسنجی مستمر مبتنی بر آمایش سرزمینی بهمنظور توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای نیازهای واقعی جامعه با نگاه به افق آینده
د) استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم سلامت در جهت ارتقای مستمر کیفیت
هـ) صدور و لغو مجوز مراکز مجری و دوره ها بر اساس ضوابط نظام اعتبار بخشی
و) سیاستگذاری و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیر دولتی و بر اساس ظرفیت ها و فرصت های شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان
سیاست های مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی
۱. تهیه و تصویب ضوابط ارزشیابی و اعتباربخشی سطح بندی و رتبه بندی موسسات و دوره ها با هدف بهبود مستمر کیفیت با استفاده از مشارکت حداکثری در طراحی، استقرار و بازنگری نظام های فوق
۲. جلب همکاری حداکثری انجمن های علمی، صنفی و بخش خصوصی با اهتمام جدی به برونسپاری برنامه ها و کاهش تصدی گری جهت چابک سازی دولت و تقویت کیفیت با رعایت قوانین بالادستی
۳. اهتمام به رشد متوازن موضوعی و جغرافیایی با توجه به مفاهیم آمایش سرزمینی و نقشه های بالادستی در حوزه سلامت
۴. جهت گیری کلان آموزشی معطوف به پاسخ به نیازهای واقعی جامعه بر اساس نیازسنجی و تحلیل بازار کار آینده و همگرایی علوم و مهارت ها و ابر روند های ملی و جهانی
۵. تقویت جایگاه دوره های مصوب و استفاده از ابزارهای لازم برای بالا بردن اعتبار گواهی های صادر شده در سطح ملی و بین المللی با تاکید بر کاربردی بودن محتوای آنها و تضمین دستیابی به توانمندی های حرفه ای
۶. اهتمام ویژه در استقرار مدیریت جامعه کلیه فعالیتها در بستر دولت الکترونیک
۷. بهبود و ارتقای تربیت نیروی انسانی و مربیان مورد نیاز نظام آموزش مهارتی و حرفه ای حوزه سلامت
۸. بهبود و اصلاح فرآیندهای موجود جهت ارتقای کیفیت و پوشش کلیه آموزش های مهارتی و حرفه ای حوزه سلامت از طریق کسب شایستگی ها اعم از فنی و غیر فنی توسط مهارت آموزان با هدف جلب رضایت ذینفعان
۹. توجه و تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای در آموزش مهارت آموزان
۱۰. طراحی دوره های آموزش مهارتی مبتنی بر شایستگی حرفه ای تغییرات سریع و متنوع دنیای کار در حوزه سلامت و ایجاد ارتباط منطقی بین آموزش مهارتی و بازار کار
۱۱. حمایت از تولید و اجرای بسته های آموزشی استفاده از فناوری های روز، ظرفیت های آموزش مجازی و شبیه سازی آموزش ها
سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به تصویب رسیده است.
منبع : خبرگزاری مهر
جریمه اتحادیه اروپا در انتظار آمازون
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج منصوب شد
۲ انتصاب در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی
افسردگی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است
نشست مسئولان حوزههای بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار شد
انتصاب مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در امور فرهنگی
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است
کنگره بین المللی «سلامت در حوادث و بلایا» برگزار میشود
نخستین کلوز آپ از ستاره درحال مرگ در کهکشان همسایه ثبت شد
مهلت درخواست رشتههای تحصیلی در حوزههای استانی تمدید شد
این مُسکنها خطر خونریزی داخلی را افزایش میدهند
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید؛ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی
وزارت بهداشت طب سنتی و مکمل را به رسمیت میشناسد
باید هزینه سلامت را با سبک زندگی سالم پایین بیاوریم
حسگر محققان ایرانی محیط آبزیان را ایمن نگه میدارد
عامل مهم ابتلا به تب دنگی در جهان
هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!
مهاجرت ۲۵ درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
مهاجرت ۲۵درصد اساتید/ تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی اساتید
اظهارات وزیر علوم درباره انتصابات و آمار دانشجویان اخراجی و تعلیقی
سه فاکتور خطر سکته مغزی/ آسانترین راهکار کاهش استرس و اضطراب
قدیانی: دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
دانشجویان بسیجی باید پرچمدار مراکز تحقیقاتی باشند
نحوه ارائه خدمات پیامک انبوه برای کاهش شکایت کاربران بررسی شد
همکاری دانشگاههای شهیدبهشتی و شریف در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک
مشکلات رزیدنتها بررسی و رفع خواهد شد
شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه شریف اعلام شد
ثبتنام دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علم و صنعت تمدید شد
نوجوانان استرالیایی در آستانه محدودیت استفاده از شبکههای اجتماعی
ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان نیستم