میرنیوز

نحوه بهره مندی از مزایای کامل تجارت دیجیتال/ رفع اختلالات تجاری ناشی از کرونا با دیجیتالی سازی

نحوه بهره مندی از مزایای کامل تجارت دیجیتال/ رفع اختلالات تجاری ناشی از کرونا با دیجیتالی سازی 2021-08-23T15:03:11+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در سراسر جهان باعث کندی فعالیت‌های اقتصادی، به‌ویژه تجارت فرامرزی شده است. محدودیت‌های صادراتی، گسترش کنترل‌های مرزی و محدودیت‌های ایجاد شده برای حرکت آزادانه مردم باعث ایجاد پست‌های مرزی شلوغ، صف‌های طولانی کامیون‌ها، انبارهای پرازدحام و تأخیرهای متعددی شده است.

گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی به بررسی چگونگی تسهیل تجارت از طریق اقدامات مرتبط با دیجیتالی‌سازی که در رأس آنها تشکیل سیستم پنجره واحد قرار دارد، پرداخته است. این سیستم، سبب تسهیل تجارت شده و به آژانس‌های مرزی کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا ضمن حفظ کارایی تجارت فرامرزی، از سلامت عمومی نیز محافظت کنند.

عمده‌ترین چالش‌های ایجاد شده ناشی از بیماری کووید ۱۹ برای تجارت فرامرزی چیست؟

اقتصاد جهانی با توجه به ابهامات موجود در مورد مدت زمان و شدت بیماری همه‌گیر، در حال رکود است و این رکود در تجارت فرامرزی نیز به‌وجود آمده است. طبق برآوردها، تجارت جهانی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ۲۶.۹ درصد کاهش یافته است. بسیاری از دولت‌ها در تلاش برای متوقف کردن شیوع بیماری همه‌گیر، اقدامات گوناگونی را نظیر اختصاص گذرگاه‌های مرزی کمتر، بررسی‌ها و کنترل‌های بهداشتی در مرزها و قرنطینه کردن رانندگان انجام داده‌اند.

تمامی این اقدامات باعث ایجاد زمان اضافی در حمل و نقل کالا شده و در نتیجه تجارت پرهزینه می‌شود.

سازمان تجارت جهانی برآورد کرده است که این افزایش در هزینه می‌تواند معادل وضع تعرفه جهانی یعنی ۳.۴ درصد باشد. محدودیت‌های مربوط به جابه‌جایی آزاد کارگران حمل و نقل، انتقال بار زمینی، دریایی و هوایی را مختل کرده و خدمات حمل و نقل بین‌المللی و همچنین مسیرهای تجاری را تحت تأثیر قرار داده است. اتحادیه حمل و نقل هوایی بین‌المللی و اتحادیه جهانی پست تاکید می‌کنند که لغو بیش از یک میلیون پرواز همراه با تنگناهای اداری و نظارتی و محدودیت‌های قرنطینه مانع از همگام شدن بار هوایی با تقاضای تجارت می‌شود.

سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه، فوریت کشورهای در حال توسعه را در اجرای اقدامات مربوط به فناوری و دیجیتالی‌سازی مندرج در توافقنامه تسهیل تجارت سازمان تجارت جهانی افزایش داده است. یکی از مهمترین این اقدامات تشکیل سیستم پنجره واحد است.

پنجره واحد تجاری

تجارت در طی سال‌های گذشته به دلیل بهبود روابط بین کشورها، گسترش کانال‌های تجاری و همچنین کاهش تعرفه‌ها رشد زیادی کرده است. بنابراین امروزه مسئله تسهیل در تجارت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و ایجاد این تسهیل نیاز به وجود سیستم‌های شفاف دارد.

سیستم پنجره واحد ملی این شفافیت و تسهیل را به ویژه در شرایط بیماری همه‌گیر فراهم و به انجام معاملات الکترونیکی کمک زیادی می‌کند.

در واقع ایجاد یک پنجره الکترونیکی برای تجارت باعث سرعت بخشیدن به رویه‌های مرزی بدون تماس و در دسترس قرار دادن پردازش خودکار اظهارنامه‌های تجاری می‌شود. برخی از سیستم‌ها از فناوری بلاکچین برای ارائه گواهینامه‌های الکترونیکی مانند قوانین مبدا استفاده می‌کنند و برخی دیگر طبق گزارشات اخیر سازمان تجارت جهانی، از هوش‌مصنوعی و داده‌های کلان برای توسعه الگوریتم‌هایی که در زمینه مدیریت ریسک محموله کمک می‌کنند، استفاده می‌کنند.

پنجره واحد به تسهیلاتی اطلاق می‌شود که به طرف‌های مشارکت کننده در یک تبادل تجاری کمک می‌کند تا اطلاعات و اسناد استاندارد شده را از طریق یک نقطه ورودی واحد مبادله کنند و از این طریق تمامی الزامات قانونی مربوط به صادرات، واردات و قوانین نقل و انتقال را تکمیل کنند. این سیستم سبب کاهش زمان و هزینه سازوکارهای تجاری می‌شود و از طریق یک برنامه بدون کاغذ در زمینه صدور مجوزها و تأمین امنیت فرآیندهای پرداخت به بازرگانان کمک زیادی می‌کند. فناوری پنجره واحد علاوه بر ترخیص سریع‌تر کالاها باعث افزایش کارایی، بهره‌وری و ثبات در عملکرد سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌شود. بهبود روش‌های انطباق، جمع‌آوری درآمد، گزارش‌دهی و همکاری بین ارگان‌های دولتی از دیگر مزایای این فناوری است که باعث تسهیل در امر تجارت می‌شود.

طبق گزارشات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بسیاری از اقتصادها در سراسر اروپا، آسیای میانه، آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب در حال حاضر دارای یک پنجره واحد هستند که به همراه سایر مکانیسم‌های دیجیتالی تعاملات فیزیکی را محدود و تجارت را تسهیل می‌کند.

پس از شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ این کشورها با در دسترس قرار دادن کتابچه‌های راهنما برای افسران مرزی و بازرگانان، استفاده از این فناوری را افزایش و رواج دادند. کشورهای در حال توسعه نیز به تدریج در حال اجرای این سیستم هستند. دولت رواندا (کشوری در مرکز قاره آفریقا) از عموم مردم و ذینفعان خواسته تا از سیستم خودکار و خدمات آنلاین موجود در پنجره الکترونیکی رواندا استفاده کنند. اعضای کمیته توسعه آفریقای جنوبی در حال بررسی اتوماسیون ارسال و تائید اسناد تجاری از طریق پنجره‌های منفرد هستند تا تعاملات فیزیکی بین مقامات مرزی و تاجران را کاهش دهند. با توجه به گزارشات سازمان تجارت جهانی میزان اجرا و استفاده از پنجره واحد هنوز بسیار کم است و با وجود تمامی این تلاش‌ها و در حالی که مقامات گمرکی معمولاً از سیستم‌های رایانه‌ای برای پردازش اظهارنامه‌ها استفاده می‌کنند، سایر آژانس‌ها از روند مدرن‌سازی و تجهیز پنجره واحد الکترونیکی عقب مانده‌اند.

اقدامات فنی مؤثر برای تسهیل تجارت

۱-پذیرش نسخه‌های الکترونیکی

گمرک و سایر آژانس‌های مرزی به سرعت در حال جایگزینی اسناد مربوط به تجارت الکترونیکی به جای اسناد کاغذی و فیزیکی هستند. این امر کارایی رویه‌های تجاری را ضمن حفظ فاصله اجتماعی افزایش داده است. به عنوان مثال، آفریقای جنوبی برای برخی از اسناد تجاری تعداد ملزومات را کاهش داده و در صورت لزوم اسناد الکترونیکی را تنطیم می‌کند.

۱۱ عضو سازمان تجارت جهانی اعلام کرده‌اند که در مورد گواهینامه‌های بهداشتی، اسناد اسکن شده را به جای نسخه اصلی و فیزیکی قبول می‌کنند. این ۱۱ عضو به‌طور همزمان ۶ امضای الکترونیکی و ۳ وب‌سایت اختصاصی برای تائید اسناد تجاری را راه‌اندازی کرده‌اند. برخی از کشورها نظیر امارات متحده عربی از این مرحله نیز فراتر رفته و در حال صدور گواهینامه بهداشت الکترونیکی به جای کاغذی هستند.

۲- پردازش قبل از ورود

بسیاری از دولت‌ها به بازرگانان اجازه می‌دهند اسناد واردات و سایر اطلاعات مورد نیاز را قبل از ورود کالا به صورت الکترونیکی ثبت کنند. فعال کردن پیش‌ارزیابی چنین اسنادی شناسایی، اولویت‌بندی و هماهنگی رویه‌های واردات را تسهیل می‌کند.

۳- پرداخت الکترونیکی

آژانس‌های مرزی با توجه به ریسک بالای موجود در گردش ارزهای فیزیکی، به‌طور کامل به پرداخت‌های الکترونیکی بابت عوارض، مالیات و هزینه‌های واردات و صادرات روی آورده‌اند. این اقدام نه‌تنها از جابه‌جایی پول جلوگیری می‌کند، بلکه رفت و آمد و حضور فیزیکی بازرگانان را به بانک‌ها یا سازمان‌های دولتی محدود می‌کند. به عنوان مثال، گمرک کشور جامائیکا انجام کلیه پرداخت‌های مربوط به تجارت را از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی خودکار انجام می‌دهد.

۴- شفافیت اطلاعات آنلاین

چگونگی واکنش دولت‌ها به بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بستگی به اطلاعات به‌موقع و دقیق دارد. وجود این اطلاعات سبب آگاهی تاجران شده و باعث می‌شود تصمیمات خوب و درستی بگیرند. سازمان تجارت جهانی اعضا را ملزم می‌کند تا اطلاعات مربوط به تجارت را در اینترنت منتشر کنند. این اطلاعات منتشر شده به عنوان درگاه‌های تجاری شناخته می‌شوند. دولت‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به اقدامات تجاری اخیر را که در پی بحران بیماری کووید ۱۹ اتخاذ شده بارگذاری کنند.

این تسهیلات آنلاین به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار مهم است. سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که تاکنون ۹۰ کشور اقدامات مربوط به شفاف‌سازی اطلاعات به صورت آنلاین را اجرا کرده‌اند. اکثر کشورها از ابزارها و برنامه‌های جدید دیجیتال برای ارائه اطلاعات و استفاده از مشاوران آنلاین برخوردار هستند. به‌عنوان مثال کشور کنیا کلیه اطلاعات مربوط به اقدامات ضروری تجارت در دوران بیماری همه‌گیر را در پورتال اینفوترید کنیامنتشر کرده است.

۵- بازرسی‌ها و روش‌های اداری مجازی

فناوری‌های دیجیتال می‌توانند به روند بازرسی سنتی که به تماس فیزیکی نیاز دارد کمک زیادی کنند. بسیاری از کشورها از روش‌های جایگزینی دیجیتالی برای بازرسی فیزیکی در شرایط قرنطینه کووید ۱۹ استفاده می‌کنند. در کشور برزیل مراحل ارزیابی انطباق از طریق بازرسی از راه دور و توسط کنفرانس ویدئویی و انتقال الکترونیکی داده‌ها انجام می‌شود. بسیاری از رویه‌های اداری نیز می‌تواند از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شوند. کشور هند اجازه داده تا بسیاری از جلسات دادرسی تحت قانون گمرک از طریق کنفرانس ویدئویی انجام شود و ارسال اسناد نیز توسط ایمیل صورت پذیرد.

حرکت کشورهای در حال توسعه برای دیجیتالی سازی در بحران کرونا

اقدامات مبتنی بر فناوری با هدف تسهیل تجارت برای تأمین کالاهای اساسی به یکی از امور مهم کشورهای توسعه‌یافته در اجرای سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی تبدیل شده است. از این رو وزرای تجاری کشورهای عضو گروه ۲۰ به تشویق استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای پردازش امور گمرکی روی آورده‌اند.

کشورهای در حال توسعه نیز حرکت خود به سمت تجارت دیجیتال را آغاز کرده‌اند. دیجیتالی‌سازی رویه‌های تجاری تأثیر مثبتی در افزایش میزان انطباق با مقررات، کاهش اقدامات غیرقانونی و دستیابی به مشارکت فراگیر شرکت‌های کوچک و متوسط دارد.

کشورهای در حال توسعه به منظور بهره‌مندی از مزایای کامل تجارت دیجیتال در حال اجرای یکسری اقدامات هستند که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

۱- اقدامات فراتر از مدیریت بحران

اقدامات اداری مرزی از لحاظ دیجیتالی‌سازی باید فراتر از یک اقدام کوتاه‌مدت در پاسخ به بیماری همه‌گیر باشد. در واقع روند دیجیتالی‌سازی باید به‌صورت بلندمدت و در مسیر تاب‌آوری اقتصاد و چگونگی مدیریت بحران در آینده ترسیم شود. درواقع به‌منظور ایجاد یک واکنش منسجم در برابر بحران و افزایش مزایای خدمات الکترونیکی، لازم است همکاری بین شرکای تجاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر تقویت شود.

۲- ورود مشاغل و فعالان اقتصادی

مشارکت فعالان اقتصادی به منظور شناسایی اولویت‌های اصلاحات در تجارت دیجیتال و نحوه مدیریت بحران آینده امری ضروری است. این امر به‌ویژه در مسئله زنجیره‌های تأمین اهمیت بسیار دارد. دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که خدمات الکترونیکی در دسترس شرکت‌های کوچک و متوسط که اغلب از نیروی کار لازم برای کنار آمدن با رویه‌های دست و پاگیر برخوردار نیستند، قرار دارد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تأیید می‌کند که اقداماتی نظیر اتوماسیون فرآیندهای مرزی یا مشاوره با بازرگانان، مهمترین و بیشترین تأثیر را بر شرکت‌های کوچک و متوسط در مقایسه با شرکت‌های بزرگ دارد.

۳- پرکردن شکاف دیجیتالی

دیجیتالی‌سازی از یک طرف سبب تسهیل تجارت در شرایط بیماری همه‌گیر شده است اما از طرفی دیگر سبب ایجاد شکاف دیجیتالی و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی از لحاظ دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است. دیجیتالی‌سازی کشورهای در حال توسعه به دلیل ظرفیت پایین زیرساختی آنها (زیرساخت پهنای باند) در پردازش اطلاعات، به کندی صورت می‌گیرد. حتی اگر این کشورها به فناوری اطلاعات و ارتباطات دسترسی هم داشته باشند، باز هم باید از موانع متعددی از جمله شکاف مهارت‌ها و هزینه‌های بالای دسترسی آنلاین عبور کنند.

۴- اعتماد به شرکای توسعه

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تأیید کرده است که همکاری بین‌المللی برای ادامه روند تسهیل تجارت امری ضروری خواهد بود و ارائه کمک‌های مستمر به کشورهای در حال توسعه برای تجارت در مواقع بحران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برنامه‌های دیجیتالی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین، آژانس‌های مرزی و بازرگانان را قادر می‌سازد داده‌ها را به‌صورت الکترونیکی ارسال و مبادله کنند و رویه‌های تجاری را با سرعت بیشتری انجام دهند.

با این اوصاف دیجیتالی‌سازی امور تجاری، نقش مهمی را در حفظ و تسهیل تجارت به‌ویژه در شرایط بحران بیماری همه‌گیر بازی می‌کند. این امر باعث ایجاد اطمینان در زمینه دسترسی به منابع ضروری و کاهش تأثیرات منفی بازپرداخت‌های تجاری می‌شود. دیجیتالی‌سازی امور تجاری سبب تسهیل حمل و نقل و محافظت از جمعیت در برابر بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

با این وجود، اگر دیجیتالی‌سازی همراه با همکاری بین بخش خصوصی و دولتی و همچنین در هماهنگی با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی انجام نشود، اتوماسیون مزایای کامل خود را نشان نخواهد داد. کمیته‌های تسهیل تجارت در سطح ملی، می‌توانند به عنوان یک کانون جهت هماهنگی برنامه‌ها و همکاری بیشتر با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)