میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم دکتر بهرام عین اللهی منتشر شد. در ابتدای این برنامه آمده است: پاسخگویی و مسئولیت پذیری مولفه های اصلی حکمرانی مطلوب در نظام سلامت هستند. در این برنامه، حکمرانی پاسخگو، متعهد، مسئولیت پذیر، آگاه از شواهد، قابل اعتماد، بدون تضاد در منافع و مشارکتجو به عنوان رکن تولیت و زیربنای اصلی کار سازمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مد نظر قرار گرفته است.
اهداف تحول در نظام آموزش و پژوهش علوم پزشکی
۱. بازبینی ساختار و سیاستها و شیوه های آموزش عالی علوم پزشکی و بهداشتی کشور مبتنی بر رویکرد جامع نگر به منظور افزایش پاسخ دهی به نیاز سلامتی جامعه
۲. ایجاد تعادل بین دوره های پایه و تحصیلات تکمیلی با اولویت نیازهای منطقهای کشور
۳. اصلاح سهمیه بندی پذیرش دانشجو برای تامین نیروی انسانی مناطق کمتر برخوردار
۴. تغییر در معیارها و فرایند ارزشیابی و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مبتنی بر ارزیابی تأثیر آنان در حل مشکلات اساسی کشور و ایجاد قطبهای تحقیقاتی در مناطق مختلف کشور مبتنی بر آمایش سرزمین
۵. اصلاح نقش و مأموریت مرکز ملی تحقیقات سلامت کشور و سایر موسسه های مشابه با هدف نهادینه کردن و تقویت پژوهش های نوآورانه، کاربردی و جامعه محور، متمرکز بر مشکلات و نیازهای نظام سلامت
۶. تدوین و جاری سازی سند حمایت از پژوهشگران جوان، کسب و کارهای نوپا (استارتآپ) و شتابدهنده های دانش بنیان و هدایت منابع به سمت پروژه های مشترک با شرکت های دانش بنیان و توسعه پارک های علم و فناوری
۷. مأموریت محور کردن و در صورت نیاز ادغام مراکز تحقیقاتی، به منظور ایجاد هم افزایی، همکاری تیمی و توسعه سیاستگذاری مبتنی بر شواهد
این برنامه، با استناد به پیام های کلیدی اسناد بالادستی و تکالیف با اولویت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبال آنها تدوین شده و تحقق نهایی این اهداف را نشانه گرفته است.
برنامه های نظام سلامت به منظور دستیابی به اهداف پیشگفت، در چارچوب کارکردهای محوری زیر انجام می پذیرد:
آموزش و پژوهش: هدف آموزش توسعه کیفی و کمی هدفمند پاسخگو، جامعه نگر و عادلانه آموزش علوم پزشکی (سلامت) ادغام یافته در عرصه ارائه مراقبت های سلامت متناسب با نیازهای جامعه و گسترش مرزهای دانش و تربیت افرادی عالم ، متخلق به اخلاق اسلامی و حرفه ای، توانمند، کارا، جامعه نگر و پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه است.
در جهت پژوهش، فناوری و نوآوری سلامت تولید علم نافع و تحقق مرجعیت علمی،خود اتکایی در تولید دارو، واکسن و تجهیزات و ملزومات پزشکی است.
وضع موجود سلامت در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت در دولت سیزدهم حوزه آموزش
شاخص | وضعیت موجود | وضعیت مطلوب |
نسبت دانشجو به عضو هیات علمی | ۱۱.۱ | ۹.۵ |
میزان اعضای هیات علمی دانشیار به بالا به کل اعضای هیات علمی | ۳۳.۴ درصد | ۳۴ درصد |
میزان دانشگاه هایی که برنامه های بین المللی سازی آموزش را انجام داده اند به کل دانشگاه های هدف | ۹۰ درصد | ۹۰ درصد |
سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان | ۱۹.۹ درصد | ۲۰ درصد |
تعداد دوره های مصوب آموزش مهارتی و حرفه ای | ۹۳ دوره | ۲۰۰ دوره |
تعداد برنامه های آموزش مداوم اعتباربخشی شده | ۶۹۹۹ برنامه | ۱۰۰۰۰ برنامه |
میزان پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی به کل دانشجویان پذیرفته شده در هر سال | ۱.۹ درصد | ۴ درصد |
تعداد دانشگاه های در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا | ۴ | ۶ |
تعداد شعب خارجی دانشگاه های کشور | صفر | ۲ |
تعداد دانشگاه های موفق در پیاده سازی نقشه راه مرجعیت مصوب هیات امنا | صفر | ۲۰ |
میزان رشته های آموزشی در رهیافت همگرایی علوم (رشته های مصوب جدید) | ۲ درصد | ۱۰ درصد |
میزان پیاده سازی نقشه آمایش سرزمینی طبق مصوبه هیات امناء در دانشگاه ها در حوزه آموزش عالی نظام سلامت | ۶۰ درصد | ۱۰۰ درصد |
تعداد رتبه بندی ملی انجام شده دانشگاه ها براساس مدل بومی ایران | یک نوبت | ۲ نوبت |
تعداد محتواهای الکترونیک تولید شده علوم پزشکی در سطح ملی و منطقه ای | ۳۵۰ | ۷۰۰ |
وضع موجود سلامت در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت در دولت سیزدهم حوزه تحقیقات و فناوری
شاخص | مقدار کشوری شاخص ۱۳۹۹ | مقدار جهانی شاخص ۱۳۹۹ | مقدار شاخص هدف در پایان برنامه |
درصد مقالات منتشرشده دانشگاه های علوم پزشکی در ۱۰ درصد مجلات برتر براساس شاخص CiteScore | ۱۸.۴ | ۲۱.۶ | ۲۴.۷ |
درصد مقالات منتشرشده دانشگاه های علوم پزشکی در یک درصد مجلات برتر براساس شاخص CiteScore | ۱ | ۲.۵ | ۱.۵ |
درصد مقالات دانشگاه های علوم پزشکی قرارگرفته در بین ۱۰ درصد مقالات پُراستناد رشته مربوطه (براساس Scopus) | ۱۲.۵ | ۱۰ | ۱۴.۵ |
درصد مقالات دانشگاه های علوم پزشکی که حاصل همکاری های بین المللی هستند (براساس Scopus) |
۳۰.۶ | ۲۲ | ۳۴.۶ |
تعداد استنادات به Patent های دانشگاه های علوم پزشکی در سال مربوطه (براساس Scopus) | ۲۸ | ۳۰.۶۳ | ۱۴۰ |
درصد مقالات مشترک دانشگاه های علوم پزشکی با صنعت و شرکت های دانش بنیان (براساس Scopus) | ۰.۸ | ۲.۵ | ۱.۶ |
درصد مجلات علمی پژوهشی علوم پزشکی نمایه شده در یکی از بانک های اطلاعاتی بین المللی شامل Scopus یا ISI یا PubMed | ۳۴ | - | ۵۰ |
تعداد شرکت مستقر در مراکز رشد به تعداد کل مراکز رشد حوزه سلامت | ۳ | - | ۶ |
تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت | ۹۰۰ | - | ۱۸۰۰ |
سهم اشتغال دانش بنیان حوزه سلامت از کل اشتغال کشور (درصد) | ۰.۰۲۵ | - | ۰.۰۳ |
میزان حمایت صندوق های پژوهش و فناوری سلامت از طرح های حوزه سلامت در قالب سرمایه گذاری خطرپذیر (میلیارد ریال) | ۱۰۰ | - | ۲۰۰ |
تعداد ثبت اختراع در دفاتر بین المللی (در موضوع سلامت) | ۳۰ | - | ۶۰ |
سهم هزینه کرد در تحقیق و فناوری از کل منابع یک درصد وزارت بهداشت | ۰.۷ | - | ۰.۹ |
مشکلات کنونی نظام سلامت در حوزه آموزش علوم پزشکی در برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم
در سنوات اخیر حوزه آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تحولات و نارسایی هایی مواجه بوده که منشاء مدیریتی و برنامه ریزی داشته است. اساسی ترین مشکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه های زیرمجموعه، نداشتن یک ساختار کارآمد و متناسب با مأموریت ها است.
این نارسایی نیز ناشی از بازنگری نامناسب در ابتدای طرح ادغام و تشکیل وزارت بهداشت است. برای بهره مندی از ظرفیت های ایجاد شده ناشی از طرح ادغام باید مرزبندی مناسبی در زمینه وظایف حوزه های ستادی و دانشگاهی و تعامل منطقی بین حوزه های مختلف طرح ریزی شود.
درخصوص طرح تحول در آموزش علوم پزشکی نیز می توان گفت که عملکرد طرح تحول از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است:
۱. عناوین انتخاب شده در قالب بسته های طرح تحول چه میزان با نیازهای واقعی تحول در آموزش پزشکی مطابقت دارد؟
۲. در طول این پنج سال طرح تحول و بسته های آن چه میزان توانسته در فرایند جاری نفوذ کند و جایگزین موفق و قابل قبولی داشته باشند؟
۳. مدیران عالی و کارشناسان در واقع چه میزان طرح را بعنوان راهگشای مشکلات آموزشی پیش رو پذیرفته و به آن معتقدند؟
۴. یکی از محورهای اصلی طرح تحول، شکل گیری و استقرار ساختار کلان منطقه بعنوان محور راهبردی برنامه ها و هم افزایی ظرفیت ها موجود در کلان منطقه است، استقبال و پذیرش دانشگاه ها بلاخص دانشگاه های موازی و دانشگاه های در حال توسعه مستقر در کلان مناطق از تمرکز سیاستگذاری در کلان منطقه که علل القاعده نمی توانند منافعی همسو داشته باشند به چه میزان است؟
احصای گزاره های بیانیه گام دوم انقلاب مرتبط با حوزه آموزش علوم پزشکی و سلامت
در بررسی کلی حدودا ۱۰۷ گزاره مرتبط با حوزه ها و نهادهای علمی از این بیانیه استخراج و این گزاره ها در ۱۲ حیطه حاکمیت، دانش، فسادزدایی، اقتصاد، توسعه فرهنگی، اجتماعی، خودباوری و امید، تعاملات بین الملل، جوان گرایی، مقاومت ملی، دشمن زدایی، عدالت طبقه بندی شد.
از ۱۰۷ گزاره احصا شده ۴۴ گزاره مرتبط با نظام سلامت، از جمله آموزش، پژوهش و ارایه خدمات سلامت است و از این گزاره ها، ۱۴ گزاره زیر به صورت مستقیم به مقوله دانش و فناوری اشاره دارند.
حاصل تخلیص اصول پیش روی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور از این بیانیه ۱. نیل به مرجعیت علمی و ارتقای عزت ملی، ۲. علم نافع و در خدمت نیاز جامعه و ۳. عدالت در دسترسی و رفع محرومیت است. در نگارش برنامه جامع نقشه راه و رصد آموزش عالی سلامت علاوه بر بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب به اسناد بالادستی دیگر نیز توجه شده است.
نقشه راه، راهبرد ها و برنامه آموزش علوم پزشکی در برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت در دولت سیزدهم
نقشه راه، راهبرد ها و برنامه آموزش علوم پزشکی براساس رصد شاخص های مرجعیت علمی | |
موضوع | حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم |
همکاری لازم دانشگاه ها با صنعت و کسب و کار. عقد قرارداد انجام پروژه های تحقیقاتی خاص با صنعت و نیاز بازار، هدایت پایان نامه ها در زمینه کسب و کار | |
کارورزی و کارآموزی دانشجویان در بخش صنعت. تبدیل بین المللی سازی به استراتژی کارآفرینی دانشگاه ها | |
ایجاد فرصت مطالعاتی هیأت علمی و دانشجویان فناور با عقد قرارداد. گسترش و تقویت زبان انگلیسی در تمام دوره ها | |
فعالیت دانشگاه ها در شبکه های بین المللی و بازار رقابتی جهانی. فراتر رفتن موسسات آموزش عالی از نقش و وظایف سنتی آموزش و پژوهش | |
ارائه آموزش حرفه ای و به روز موسسات آموزش عالی برای مخاطبان | |
حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی | |
موضوع | نقشه راه رتبه بندی، اعتباربخشی و ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی |
تقویت زیرساخت ها. جذب دانشجویان بین الملل. تبادلات بین المللی. رتبه بندی های بین المللی. وبینارها / سمینار / برنامه های مشترک بین المللی. وبسایت های دانشگاه ها به عنوان پلتفرم توانمندی ها. توسعه و معرفی قدرت پژوهشی | |
آسان و سریعتر کردن انتشار نتایج پژوهش های علوم پزشکی کشور | |
فراهم کردن سازوکارهای تشویق دانشگاه ها به ایجاد برند مخصوص خود در سطح بین المللی | |
اعتباربخشی بین المللی دانشگاه ها و موسسات آموزش علوم پزشکی کشور | |
آموزش مجازی و تکنولوژی های نوین در آموزش عالی نظام سلامت: «بهره مندی از فناوریهای نوین» | |
موضوع | نقشه راه آموزش های مجازی و تکنولوژی های نوین در آموزش عالی نظام سلامت |
تدوین مدل تربیت نیروی انسانی متخصص در فضای مجازی | |
بازنگری کوریکولوم های آموزشی و ظرفیت سازی آنها به منظور ارائه در بستر یاددهی یادگیری مجازی | |
تدوین مدل آموزش بالینی بهبودیافته با تکنولوژی جهت رشته های پزشکی و پیراپزشکی | |
توجه به بحث مدل های آموزشی مبتنی بر Tele-health | |
راه اندازی مدل دپارتمان مهارت های بالینی مجازی مبتنی بر شرایط واقعی شبیه سازی شده | |
راه اندازی سیستم حمایت دانشجویی در فضاهای یاددهی-یادگیری مجازی | |
یکپارچه سازی آئین نامه و دستورالعمل های حوزه فعالیت های آموزش مجازی | |
استقرار نظام استفاده از ظرفیت های آموزش مجازی برای توسعه روند جذب دانشجویان خارجی | |
استفاده از فناوری در برنامه درسی با نگاه تقویتی، تکمیلی و توانمندسازی | |
کمک به گسترش بهره مندی از مزایای فناوری در آموزش علوم پزشکی با تاکید بر یادگیری عمیق و ماندگار و کاهش هزینه ها | |
تربیت نیروی متخصص در زمینه استفاده از دانش فناورانه هنر تدریس علوم پزشکی | |
مشارکت در تربیت محققان متخصص و متعهد در زمینه آموزش علوم پزشکی به صورت مجازی و تلفیقی در دوره های کوتاه و بلند مدت | |
فراهم کرد زمینه همکاری های علمی، شبکه سازی و زیست بوم مجازی و تعامل با افراد و مراکز علمی، سازمان های دولتی و غیر دولتی داخلی و بین المللی |
ادامه نقشه راه، راهبرد ها و برنامه آموزش علوم پزشکی در برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت در دولت سیزدهم
رهیافت همگرائی علوم در نظام آموزش عالی نظام سلامت | |
توسعه دانش های نوین با تاکید بر حیطه های میان رشته ای و تمرکز بر علوم و فناورهای نوین | |
موضوع | نقشه راه آموزش های بین رشته ای و همگرائی علوم در نظام آموزش عالی نظام سلامت |
شناسایی ظرفیت های حوزه سلامت به منظور توسعه برنامه های آموزشی میان رشته ای | |
طراحی رشته های میان رشته ای جدید مبتنی بر ظرفیت ها و نیازها | |
ایجاد همگرایی بین دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم به منظور تدوین برنامه رشته های جدید میان رشته ای | |
راه اندازی هسته های پژوهش میان رشته ای کشوری | |
تاسیس انستیتوهای میان رشته ای در دانشگاه ها یا بین دانشگاهی | |
تصویب و اجرای برنامه های آموزشی مدت دار به عنوان جایگزینی برای رشته های دائمی | |
ارتقای منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بدنه نظام آموزش عالی سلامت | |
موضوع | نقشه راه ارتقای منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بدنه نظام آموزش عالی سلامت |
طراحی الگوهای نوین جذب اعضای هیئت علمی | |
باز طراحی مدل ارزشیابی و ارتقای هیئت علمی با تعیین استانداردهای ارزشیابی براساس ماموریت و رسالت دانشگاه علوم پزشکی | |
ارزشیابی کمیت عملکرد اعضای هیئت علمی مبتنی بر مدل Mission based management با تبیین ۸ شاخص فراخوان جذب و استخدام/ تعیین معیارهای ماندگاری/ امور رفاهی/ طراحی مدل مرخصی استحقاقی، استعلاجی و تشویقی/ رکود علمی/ طراحی نظام پاداش و حقوق/ طراحی نظام بازنشستگی/ طراحی نظام ارزش گذاری خدمات عضو هیئت علمی | |
درنظر گرفتن شاخص های جذب هیئت علمی مبتنی بر نیازهای بومی هر منطقه آمایشی | |
طراحی ساختار، هرم و نقشه جذب هیئت علمی در نظام سلامت مبتنی بر نیازهای جدید آموزش علوم پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور | |
توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی به صورت ساختارمندی در قالب برنامه های پودمانی و کوتاه مدت مجازی | |
تلاش در جهت ارتقای منزلت و جایگاه اجتماعی اعضای هیئت علمی نظام آموزش عالی سلامت در سطح ذینفعان خدمات آموزشی (بالا بردن اعتماد اجتماعی) | |
برقراری فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی با رویکرد Faculty Development در محورهای موردنیاز | |
توسعه اخلاق حرفه ای و ارزشمداری در نظام آموزش عالی سلامت | |
موضوع | نقشه راه توسعه اخلاق حرفه ای در نظام آموزش عالی سلامت |
طراحی و اجرای مدل بومی برنامه درسی غنی از ارزش | |
الگوسازی مواجهات غنی از ارزش در آموزش علوم پزشکی | |
طراحی نظام ارزشیابی فراگیر مبتنی بر سنجش توسعه اخلاقی و ارزشی فراگیران | |
ادغام مبانی ارزشی بومی در کلیه برنامه های آموزشی و بازنگری کوریکولوم های درسی | |
تدوین کوریکولوم پنهان رشته های پزشکی و پیراپزشکی با توجه به تفاوت در ماهیت و عرصه های یادگیری | |
استقرار ساز و کارهای پایبندی به استانداردهای اخلاق پزشکی در دانشگاهها | |
طراحی ساختار پایش پایبندی به ارزش های اخلاق حرفه ای در دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور | |
راه اندازی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی در هر کلان منطقه آمایشی | |
تدوین مولفه ها و شاخص های اخلاق حرفه ای در حوزه آموزش به ویژه آموزش بالینی | |
لحاظ کردن شاخص ها و مولفه های استانداردهای اخلاق حرفه ای در اعتباربخشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سلامت | |
تبیین جایگاه مفهومی و عملیاتی نظریه های اخلاق پزشکی در حوزه آموزش علوم پزشکی | |
توسعه برنامه های توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه اخلاق حرفه ای | |
برنامه ریزی و بسترسازی درخصوص فعالیت کانون های دانشجویی و انجمن های علمی درخصوص توسعه اخلاق حرفه ای |
ادامه نقشه راه، راهبرد ها و برنامه آموزش علوم پزشکی در برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت در دولت سیزدهم
کسب مرجعیت علمی موسسات و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سطح دانشگاه های منطقه و جهان | |
موضوع | نقشه راه کسب مرجعیت علمی موسسات و دانشگاه های علوم پزشکی |
مطابقت پذیر کردن کوریکولوم های آموزشی رشته های علوم پزشکی با متغیرهای بومی و فرهنگی | |
راه اندازی رشته های بین رشته ای با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و علوم انسانی در مقاطع مختلف تحصیلی | |
امکان گذراندن کورس های اختیاری برای دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه های وزارت علوم بسته به علاقه و خط مشی فکری | |
ساماندهی انتشارات علمی و تقویت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام | |
سوق دادن دیسیپلین های علمی به تولید علم بومی و کاربردی براساس مبانی اسلامی و نیاز کشور | |
ترسیم نقشه راه کسب مرجعیت علمی و مشخص کردن وظایف سازمان ها و موسسات آموزشی در فواصل زمانی پنج ساله | |
تبیین و ابلاغ شاخص های دقیق کسب مرجعیت علمی در زمینه تولیدات صنعتی، دارویی، مقالات علمی، کتب مرجع و آزمایشگاه های رفرنس | |
توسعه زیرساخت های آکادمیک و سخت افزارهای لازم از جمله آزمایشگاهها، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه های مجهز به شبکه فیبر نوری فراگیر | |
توسعه مراکز تحقیقاتی در موسسات آموزشی درمانی | |
حمایت از فرصت ثبت اختراعات ملی یا پتنت های ثبت شده بین المللی حاضل از پایان نامه های دانشجویی | |
تمرکز ویژه بر هدایت پایان نامه های دانشجویی به سمت محصول محوری و انجام پژوهش در مرزهای دانش | |
توسعه و استقرار زیرساخت های حمایتی مانند موسسات اعطا کننده گرانت های پژوهشی برای شکل گیری واحدهای علم و فناوری ویژه در مناطق خاص | |
تلاش برای مدیریت دانش در یک دیسیپلین به منظور تلخیص، ادغام و بومی سازی دانش با هدف دستیابی به محصولات دانشی یک رشته | |
توسعه ژورنال های حوزه آموزش علوم پزشدکی و نمایه سازی در پایگاه های معتبر علمی جهان | |
نگارش کتب مرجع در دیسیپلین های مختلف علمی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برجسته، خبره و معتبر و دارای صلاحیت و چاپ توسط نشریات ایرانی | |
برگزاری رویدادهای دانشی دیسیپلینی از جمله سمینارها و کنفرانس های علمی آموزشی در رشته های مدنظر و مرزهای دانش در سطح بین المللی | |
تبدیل دانش و نوآوری به ثروت در یک دیسیپلین با هدف ارائه خدمات دانشی و فروش محصولات در یک رشته خاص از طریق ثبت شرکت های دانش بنیان | |
اعتباربخشی مراکز آموزشی و پژوهشی در دیسیپلین های مختلف علمی مطابق با استانداردهای روز دنیا | |
توسعه جدی زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه موسسسات آموزشی | |
ایجاد گفتمان مرجعیت علمی و خود باوری در جوانان دانشگاهی | |
تلاش برای تقویت جایگاه زبان فارسی در جهان و منطقه با رشد مقالات به زبان فارسی و نمایه سازی بین المللی و در نظرگرفتن امتیاز ویژه در ترفیع و ارتقا اعضای هیئت علمی | |
تقویت کاربردی تسلط اعضای هیئت علمی بر زبان های خارجه برای تبادل علمی و فنی و ترجمان دانش | |
اعطای فرصت مطالعاتی به اساتید مرتبط با صنعت و اعضای هیئت علمی علوم پایه | |
جهت دهی به مقالات علمی و پایان نامه های دکتری در چارچوب نیاز فعلی و آیندده کشور | |
تمرکز ویژه بر کیفیت طرح های پژوهشی و تاکید بر تولید محصول از پژوهش | |
ساده سازی چرخه ایده تا محصدول در نظام نوآوری ملی | |
ایجاد سازوکارهای پایش مستمر فعالیت های ترویج علم در کشور با هدف رفع نقایص | |
تقویت انجمن های علمی در دانشگاه های علوم پزشکی | |
توسعه قطب های علمی، تاسیس کانون های تفکر، مراکز کارآفرینی، خلاقیت، ایده پروری و شرکت های دانش بنیان در دانشگاه های علوم پزشکی جهت اشاعه تازه های علمی بین مردم | |
تدوین سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش در کشور | |
تدوین قانون توسعه نوآوری در حوزه تجاری سازی علوم پزشکی و شناسایی نیازهای جامع دانشگاه ها و اعلام به صنعت | |
حمایت از راه اندازی، گسترش و توسعه کسب و کار دانش بنیان توسط فارغ التحصیلان، کارآفرینان و صاحبان ایده در دانشگاه ها | |
افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کلان کشور | |
تسهیل بهره گیری از نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازی با گردش نخبگان |
در ادامه برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم در بخش های آموزش علوم پزشکی دو مداخله و برنامه اجرایی برای بهبود وضعیت ارائه شده است.
در بند ۱۳ توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی، حرفه ای و دارای مهارت و شایستگی های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور یک برنامه اجرایی تعریف شده است:
* تدوین و رصد مستمر شاخص های کلیدی منابع انسانی بخش سلامت و ایجاد سامانه تصمیم گیری
* توزیع منابع انسانی و خدمات سلامت بر اساس شرایط جغرافیایی، جمعیتی، امکانات و بار و الگوی بیماریها و غیره
* استقرار نظام دیده بانی اخلاق حرفه ای در نظام آموزش عالی سلامت
* الزام به تدوین و رعایت پیوست منابع انسانی برای طرحها، برنامه ها، پروژه های ملی سلامت
* توسعه ظرفیت های فضای مجازی برای شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت
* استقرار نظام اعتباربخشی و ارزیابی عملکرد ارائه کنندگان خدمات سلامت براساس ظرفیت کمی و کیفی ارائه خدمت و اصلاح نظام پرداخت، ارتقاء شغلی و تشویق براساس آن
* اصلاح نظام جبران خدمات نیروی انسانی بخش سلامت در مناطق کم برخوردار
* اصلاح معیارهای جذب، استخدام و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت متناسب با حجم کار و ترکیب شایستگی ها و مهارت های مورد نیاز بازار کار برای هر گروه شغلی
* توانمندسازی بدنه کارشناسی ستاد و دانشگاه های علوم پزشکی درگیر در آموزش عالی سلامت
* تدوین و اجرای برنامه بومی گزینی
* اصلاح معیارهای سطح بندی مأموریتی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی
* اصلاح فرآیند ارتقای اعضای هیئت علمی براساس ارزشیابی متوازن عملکرد آنها و با در نظر گرفتن میزان تحقق متوازن اهداف آموزشی، پژوهشی، فناورانه، اجرایی و ارائه خدمات در تمامی سطوح شبکه ارائه خدمات سلامت
* راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی جدید با رویکرد حیطه های میان رشته ای و علوم و فناوری های نوین
* تقویت تفویض اختیارات به دانشگاه های علوم پزشکی بر مبنای الگوی آمایش سرزمین
* اصلاح نظام اعتباربخشی مراکز آموزشی، اعضای هیات علمی و دانشجویان، برمبنای آموزش و ارائه خدمات مطلوب بهداشتی، درمانی تولید علم و فناوری ثروت آفرین و اصلاح نظام توزیع منابع عمومی و پرداخت و تشویق براساس آن
همچنین در بند ۱۴ تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارایه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام نیز یک برنامه اجرایی مداخله ای تعریف شده است:
- شبکه سازی مراکز تحقیقاتی کشور بر اساس ماموریت و تقسیم کار ملی
- استقرار نهاد ملی آینده نگاری دانش و فناوری حوزه سلامت
- جهت دهی به ماموریت های مراکز تحقیقاتی بر اساس نیاز سلامت جامعه و اولویت های ملی پژوهش
- ساماندهی نظام تأمین مالی توسعه علم و فناوری سلامت کشور
- گسترش تعامل با مراکز و نهادهای بین المللی با ایجاد پیمان های منطقه ای و یا عضویت در شبکه های همکاری بین المللی
- اعمال مشوق های لازم برای دانشگاهها به منظور توجه و تمرکز بر راه اندازی مراکز رشد و پارک های علم و فناوری
- حمایت از بکارگیری فناوری اطلاعات و شبکه جهت تسهیل ارتباطات و همکاری ها
- پایش مداوم وضعیت تولید دانش و فناوری حوزه سلامت کشور به منظور حفظ و ارتقای سطح آن
آمار تعداد دانشجویان در نظام آموزش علوم پزشکی
تعداد دانشجو در نظام آموزش علوم پزشکی مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در مقطع کاردانی ۴ هزار و ۳۱۴ نفر، در مقطع کارشناسی ۹۱ هزار و ۲۳۹ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد و (MPH) تعداد ۲۲ هزار و ۶۶۱ نفر، در مقطع دکتری حرفه ای ۷۹ هزار و ۱۱۳ نفر، در مقطع دستیاری تخصصی و دکتری تخصصی ۹ هزار و ۷۰ نفر، در مقطع دستیاری تخصصی بالینی ۱۵ هزار و ۵۳ نفر و در مقطع دستیاری فوق تخصص و فلوشیپ ۲ هزار و ۳۳۸ نفر است. در مجموع ۲۲۳ هزار و ۷۸۹ دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند.
منبع : خبرگزاری مهر
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد