میرنیوز
به گزارش ایسنا، تدریس شغل بسیار استرسزایی است و اکثر پژوهشها نشان میدهد که معلمان در برابر استرس مرتبط با کار، پریشانی روانی و فرسودگی شغلی، آسیب بیشتری میبینند. پژوهشهای انجامشده در ارتباط با سلامت روانی معلمان در ایران نشان دادهاند که شیوع اختلالات در میان این افراد، به نسبت بالا است.
با توجه به اهمیت این مسئله، پژوهشگران جامعهشناسی با انجام یک مطالعه عوامل جامعهشناختی مرتبط با سلامت روان را مورد بررسی قرار دادند.
برای انجام این مطالعه ۳۷۳ نفر از معلمان مقطع متوسطه شهر نجفآباد در سال ۱۳۹۹ از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. مواردی که در پرسشنامه بررسی شد شامل سلامت عمومی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، حمایت اجتماعی و منزلت اجتماعی بود.
کمتر از نیمی از شرکتکنندگان در این مطالعه مردان و بیشتر آنها را زنان تشکیل میدادند. دامنه سنی پاسخگویان بین ۲۴ تا ۶۳ سال بود و حدود ۳۳ درصد از آنها مجرد و نزدیک به ۵۷ درصد آنها متاهل بودند. حدود ۴۱ درصد از شرکتکنندگان در روستا و نزدیک به ۵۸ درصد از آنها در شهر مشغول به خدمت بودند.
بررسیهای این مطالعه نشان داد که میانگین میزان سلامت روان در بین معلمان شرکتکننده در این مطالعه ۶۴.۶۴ است. نمره بالاتر در مقیاس سلامت نشانگر عدم سلامت عمومی است، در نتیجه میزان سلامت روان معلمان بررسیشده، متوسط رو به پایین است.
همچنین نتایج بهدست آمده حاکی از این است که متغیرهای حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر سلامت روان معلمان اثر میگذارد.
یافتههای این مطالعه نشان داد که سلامت روانی معلمان که مقولهای فردی است، تا حد زیادی از کیفیت زندگی آنها تاثیر میپذیرد و عواملی مانند حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی میتوانند بر آن اثرگذار باشند. ضمن اینکه این اثرگذاری در بین زنان در مقایسه با مردان شدت بیشتری دارد.
پژوهشگران میگویند: نتایج تحقیقات در ایران نشان میدهد که جامعه ایرانی اعتبار بالایی برای حرفه معلمی قائل نیست و حمایتهای اجتماعی ناکافی از معلمان موجب شده است که از دهه ۶۰ شمسی به بعد، منزلت اجتماعی سایر مشاغل، بیشتر از حرفه معلمی باشد.
به گفته این محققان برای حفظ سلامتی معلمان میتوان از راهکارهایی مانند در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی و تفریحی، تلاش در جهت برابر کردن حقوق در مقایسه با دیگر کارمندان دولت، حمایت اجتماعی از معلمان در موقعیتهای مختلف اجتماعی و جلب اعتماد و شفافسازی مسائل استفاده کرد.
در انجام این تحقیق سید صمد بهشتی و محمد نوریان نجفآبادی؛ پژوهشگران جامعهشناسی دانشگاه یاسوج، با یکدیگر مشارکت داشتند.
یافتههای این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط بر سلامت روان معلمان» در مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی منتشر شده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد