میرنیوز

جهاد دانشگاهی،نهادی کم‌هزینه و پربهره با رویدادهای متنوع برای دانشجویان

جهاد دانشگاهی،نهادی کم‌هزینه و پربهره با رویدادهای متنوع برای دانشجویان 2021-08-03T13:05:54+04:30

به گزارش ایسنا، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره دو خبرنگار فقید خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا گفت: اگر عنوان کنیم که جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی، برخاسته از انقلاب اسلامی است، ادعای گزافی نیست. در حوزه‌های مختلفی که مشغول فعالیت هستیم و رویکردهای فرهنگی را با جدیت دنبال می‌کنیم. به نظر می‌رسد توسعه فناوری کشور نیز مستلزم توسعه فرهنگی است. احساس نزدیکی خاصی با اصحاب رسانه داریم، زیرا تنها نهادی هستیم که در دل خود ‌۳ رسانه ایسنا، ایکنا و سیناپرس را جای داده است و در طول سال نیز تعامل بسیار خوبی با اصحاب رسانه داریم. وجه تمایز فعالیت‌هایی که در جهاد دانشگاهی انجام می‌دهیم این است که به دلیل تشکیلاتی مانند خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، سیناپرس و همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، خیلی زودتر توانسته‌ایم به نبض دانشجویان، دانشگاه و جامعه برسیم و راحت‌تر در فعالیت‌هایمان تغییر رویکرد داشته باشیم و سریع‌تر به نیازهای جامعه پی ببریم.

دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: عمده فعالیت‌هایی که در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون صورت گرفته است، به گونه‌ای بوده است که در ابتدا، فعالیت‌ها را مبتنی بر نیاز تعریف کردیم و به مرور، ساختارها شکل گرفتند. به عنوان مثال، فعالیت‌های قرآنی را با جدیت پیگیری کرده و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که این فعالیت‌ها باید در قالب سازمان فعالیت‌های قرآنی در حوزه های تبلیغ، ترویج و پژوهش ادامه پیدا کنند.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب نیز فعالیت‌های ما در دهه ۶۰ به دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرایط موجود، نیازمند تغییراتی بود. حوزه کتاب همواره مورد توجه ما بود و کارهایی که در حوزه چاپ و نشر داشتیم، در نهایت منجر به تشکیل سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شد که در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر می‌کند و بسیاری  از کتاب‌هایی که منتشر می‌کنیم، به چاپ بیستم می‌رسند؛ بسیاری از آنها منابع درسی دانشگاه‌ها هستند؛ در جشنواره‌های متعدد دانشگاهی مثل کتاب سال برگزیده می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند ۲۷ دوره کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، دفاع ۳ دقیقه‌ای، رویدادهایی هستند که همه برگرفته از تلاش‌هایی دغدغه‌مند جهاد دانشگاهی (در حوزه فرهنگی) در طول این سال‌ها هستند.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص فعالیت های این نهاد گفت: با پیمایش‌هایی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله ارزش‌ها و نگرش‌ها، ازدواج و سبک زندگی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام و توسط خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا آنها منتشر شده‌اند، به این جمع‌بندی رسیدیم که عمده فعالیت‌هایی که دانشجویان به آنها علاقه‌مند هستند، شامل حوزه‌های مهارتی است و تمایل دارند کاری که انجام می‌دهند و حتی اگر در جشنواره‌ای شرکت می‌کنند، مهارتی را نیز کسب کنند. بنابراین حتی در برنامه‌هایی که به شکل جشنواره برگزار می‌کنیم، مانند جشنواره شعر دانشجویی، در کنار آن آموزش مهارت شعر و ترانه را هم در نظر داریم.

به گفته وی، حوزه دیگر علاقه‌مندی دانشجویان، حوزه اجتماعی است و این فعالیت‌ها در سازمان دانشجویان متمرکز است. دانشجویان علاقه‌مند هستند که بخشی از معنویت را از طریق حضور اجتماعی کسب کنند که این موضوع از طریق حضور در مناطق محروم، مشارکت در طرح‌های جهادی، کمک به محیط زیست، کمک به آسیب‌دیدگان سیل و زلزله پیگیری می‌شود و ساماندهی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم. بخش دیگر فعالیت‌ها در حوزه هنری است و معتقدیم که فرهنگ جدای از هنر نیست. در خصوص فعالیت‌های معنوی نیز به برخی از جشن‌ها و مناسک که در شرایط کرونا کمتر شده است، مثل مراسم اعتکاف یا اربعین، توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

دکتر علیزاده ضمن اشاره به فضای فعلی دانشگاه‌ها گفت: نسلی که از حدود دو سال قبل وارد دانشگاه شده‌اند، بعضاً حضور (فیزیکی) در کلاس و محیط دانشگاه را به خوبی تجربه نکرده‌اند. فرهنگ یک موضوع رو در رو است و نمی‌توانیم بدون اینکه فرد وارد فضای فرهنگی شود، آن را به خوبی درک کنیم. به عنوان مثال، برخی از حوزه‌های فرهنگی مانند سینما، تئاتر، گالری‌های هنری اساساً مخاطب‌محور و نیازمند حضور فیزیکی افراد در آن محیط هستند. نسل جدید علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که گاهی در مورد آنها می‌شود، نسل باهوشی هستند که سیاست‌گریز، خشونت‌گریز، آرمان‌گرا و علاقه‌مند گفتگو هستند و امید داریم با بازگشایی مجدد دانشگاه، رونق فرهنگی به محیط دانشگاه‌ها باز گردد. دو برنامه برای امسال مدنظر داریم که در برنامه نخست، اگر دانشگاه‌ها تا بهمن‌ماه بازگشایی نشوند و مجبور باشیم همچنان برنامه‌ها را به شکل مجازی ادامه دهیم و در برنامه دوم و احتمال حضور دانشجویان از مهرماه در دانشگاه، فعالیت‌های را مانند گذشته پیگیری می‌کنیم. باید برای برنامه‌ریزی‌های دانشجویی اهمیت بیشتری به دانشجویان داده شود. جهاد دانشگاهی نیز نشان داده است که نهادی کم‌هزینه و پربهره است و رویدادهای متنوعی را برای دانشجویان با علایق مختلف برگزار می‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: بعضی از فعالیت‌هایی که برگزار می کنیم، مانند مناظرات دانشجویی، گفتگومحور هستند و دانشجویان به این موضوع (صحبت‌های رو در رو بین دانشجویان، مطرح شدن گزاره‌های موافق و مخالف، تحلیل) بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از کرونا بیش از ۶۰۰ گروه در این مناظرات شرکت کرده بودند. در این زمینه مخصوصا مسئولین دانشگاه باید سعه صدر خود را افزایش دهند و اجازه دهیم این گزاره‌ها در یک فضای سالم،‌ بدون تحقیر و تخریب مطرح شده و مورد تحلیل قرار بگیرند. همچنین باید متناسب با نسل جدید، سیاست‌های خود را تنظیم کنیم. نکته دیگر اینکه باید به اقتصاد فرهنگ فکر کنیم. نمی‌شود بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب، کماکان فرهنگ را به دید مصرف‌کننده نگاه کنیم. فرهنگ نیازمند حمایت جدی است و باید راهکارهایی برای رسیدن فرهنگ به اقتصاد و درآمدزایی پیدا کنیم. در پیمایش‌هایی که انجام داده‌ایم، دو موضوع اشتغال و ازدواج کماکان دغدغه نسل جوان کشور هستند. اگر نتوانیم در حوزه‌های مهارتی آموزی، راهکارهای سبک زندگی مناسب، اقتصاد فرهنگ به آنها کمک کنیم، رونق و استقبال از فرهنگ موفق نخواهد بود.

دکتر علیزاده با اشاره به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا در کشور و تأثر آن بر فعالیت‌های فرهنگی گفت: با شروع همه‌گیری کرونا در کشور، با ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت، محصولات چندرسانه‌ای تولیدی خود را تقویت کردیم؛ به عنوان مثال در ماه رمضان گذشته برنامه‌ای تحت عنوان هندسه دل را برگزار کردیم و در محرم قبل نیز پویش روضه‌های خانگی را در خبرگزاری ایکنا رونمایی کردیم که با استقبال مواجه شدند. محتواهایی که تولید کرده‌ایم چند ویژگی دارند؛ نخست اینکه به صورت خلاصه و جمع‌بندی ارائه شده‌اند و دیگر اینکه این محتوا باقی مانده و در طول سال می‌توان از این محتوای تولیدشده استفاده کرد. تجربه نشان داده که کرونا باعث گرایش بیشتر مردم به مسائل معنوی شده است و ما نیز در جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ایم متناسب با این شرایط، محتوای مناسب تولید کنیم.  

وی تأکید کرد: در جهاد دانشگاهی، موضوع پیمایش‌های ملی را به صورت جدی مدنظر قرار داده‌ایم. عمده کارهایی که به شکل خویش‌فرمایی انجام می‌شود، حاصل از سود کارهای کارفرمایی است. متأسفانه در خیلی از حوزه‌ها فقط نتایج نظرسنجی‌ها را منتشر می‌کنیم و نهاد مشخصی برای رسیدگی به این نظرسنجی‌ها نیست. معتقدم دولت جدید در حوزه مطالعات، باید به مطالعات گذشته توجه کند و راه جدید را بدون مطالعه طی نکند. در حوزه فرهنگی پیمایش‌های متعددی انجام شده است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی می‌توانند انجام دهند، این باشد که فاصله بین فرهنگ رسمی و غیر رسمی را کاهش دهد. عمده تأثیرپذیری دانشجویان و جوانان کشور از فرهنگ غیررسمی است. تا زمانی که نتوانیم این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم، نمی‌توانیم انتظار نتایج خوبی داشته باشیم. هویت نیز بحث بسیار مهمی است. پوشش یک موضوع چندوجهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هنری است. علی‌رغم وجود رشته‌های مختلف دانشگاهی نتوانسته‌ایم در این زمینه پوشش و طراحی لباس متناسب با فرهنگ عمل کنیم. در جهاد دانشگاهی از دانشجویانی که به این حوزه وارد می‌شوند، حمایت می‌کنیم و آثار این نوع فعالیت‌ها در درازمدت مشخص می‌شوند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)