میرنیوز

مهم ترین مطالبه شرکت های تجهیزات پزشکی از دولت سیزدهم

مهم ترین مطالبه شرکت های تجهیزات پزشکی از دولت سیزدهم 2021-07-08T14:28:04+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، با شروع طرح تحول سلامت از سال ۱۳۹۳، خریدهای نسیه بیش از سال‌های قبل بر خرید نقدی پیشی گرفت و تسویه حساب‌ها از شکل پرداخت نقدی، نسبت به قبل فاصله بیشتری گرفت و به پرداخت‌های مدت دار نزدیک شد.

در ابتدای امر مقرر گردیده بود، پرداخت‌ها نقد و یا حداکثر ۱۵ روزه تسویه گردد. به تدریج از پرداخت‌های نقد و ۱۵ روزه فاصله گرفته شد و به پرداخت‌های چند ماهه و چند ساله تغییر یافت.

اعمال محاسبه تأخیرهایی که طبق مصوبه جلسه مورخ ۲۱/‏۰۸/‏۸۱‬ هیأت تأیید و تصویب قیمت‌ها در خصوص آئین نامه اجرایی تبصره ماده ۷۰ قانون نظام صنفی (مصوب اسفند سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی) ۱.۵ درصد به ازای هر ماه دیرکرد بر روی فاکتورها، در لحظه پرداخت، می‌بایست اضافه شود، یا اضافه نشد، یا مورد پرداخت قرار نگرفت و یا با اخذ تخفیف در زمان تسویه از تولیدکننده مواجه شد.

پرداخت اوراق و اسناد خزانه نیز از سال ۱۳۹۷ وارد بازار شد و به سرفصل‌های حسابداری تأمین کنندگان اضافه شد!

بدیهی است پرداخت تمام اوراق در شرایطی که تولیدکننده می‌بایست، خرید مواد اولیه، اکثر هزینه‌های جاری از جمله: حقوق و دستمزد، حمل و نقل، دموراژ و…، مالیات فصلی، مالیات ارزش افزوده و… را به صورت نقد پرداخت کند، کمکی به هدایت نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌ها نخواهد کرد.

در این خصوص، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در رابطه با مطالبات معوق تولیدکنندگان، بیانیه‌ای را در مورخ ۱۵/‏۰۴/‏۱۴۰۰‬ صادر کرد و در آن با اشاره به تغییرات آتی در کابینه و روی کار آمدن دولت جدید، درخواست کرد که موضوع پرداخت مطالبات معوق این صنعت به عنوان اولویت اول کاری در وزارتخانه‌های مربوطه لحاظ شده و نظر به وضعیت بحرانی تولیدکنندگان در بازه زمانی کوتاه (حداکثر سه ماه) دستور حل این معضل به عنوان اصلی ترین مانع تولید این صنعت صادر گردد.

تاکید این بیانیه بر این پایه استوار است که ادامه رویه جاری، به دلیل کاهش قابل توجه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و زیان انباشته سال‌های قبل «قطعاً» موجب زمین گیر شدن تعدادی از تولیدکنندگان، خارج شدن ایشان از چرخه تولید و تعطیلی خطوط تولید و اخلال در تأمین کالاهای مورد نیاز در آینده نزدیک خواهد شد.

وضعیت فعلی مطالبات معوق تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی

مطالبات انباشته سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که مربوط به کلیه تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان.(آمار به روز از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت قابل دریافت است و مطالبات انباشته سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هنوز مشخص نشده است.

دو اتفاق تسکین دهنده

تاکنون جلسات و مکاتبات متعددی از سوی انجمن با سازمان‌های مربوطه از جمله دفتر بررسی‌های اقتصادی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، وزارت صمت، اداره کل تجهیزات پزشکی، بیمه تأمین سلامت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تعزیرات حکومتی و…، در زمان‌های مختلف صورت پذیرفته و در نتیجه این جلسات مبالغی نیز در بازه‌های زمانی مختلف تزریق و تخصیص داده شد، از جمله تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی جهت پرداخت مطالبات طرح تحول سلامت به فرمان مقام معظم رهبری.

اگرچه تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی تنها زمانی موفق به استفاده و جذب کامل از این منابع تزریقی شدند که وزیر بهداشت وقت، طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۳/۱۰۰ مورخ ۰۳/‏۱۱/‏۹۶‬ سهم دقیق تجهیزات پزشکی را مشخص نمود.

همچنین با تشکیل کارگروه مطالبات انجمن و پیگیری‌های صورت گرفته، ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه، سهم پرداخت تجهیزات پزشکی نشان دار شد.

چرا رفع مشکل معوقات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی باید در اولویت قرار گیرد.

با وجود تلاش‌های انجام شده به دلایل

- عدم رعایت انضباط مالی در پرداخت‌ها؛

- عدم رعایت وحدت رویه و اعمال برخوردهای سلیقه‌ای؛

- عدم واریز مستقیم بودجه به حساب تولیدکنندگان؛

- پرداخت‌های تماماً اوراق با سر رسیدهای طولانی؛

- و عدم امکان تهاتر اوراق به ازا هزینه‌های جاری شرکت‌ها.

موضوع مطالبات، همچنان به عنوان مسئله شماره یک بسیاری از شرکت‌های تأمین کننده می‌باشد که صورت جریان وجوه نقد، سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

اصلی ترین مشکلات

• عدم انضباط مالی در پرداخت‌ها؛

• عدم نظارت نهادهای تصمیم گیر بر بازپرداخت مطالبات از سوی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به تولیدکنندگان که موجب هزینه کرد این بودجه در اموراتی غیر از پرداخت مطالبات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی می‌شود.

• عدم تبعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر بازپرداخت مطالبات از محل بودجه نشان دار شده که حاصل تلاش هیئت مدیره انجمن و کارگروه مطالبات، ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه، بوده است. متأسفانه نهادهای نظارتی نیز به اجرای دقیق این تبصره قانونی اهمیت چندانی نمی‌دهند. چنانکه هنوز از مصوبه مقام معظم رهبری با برداشت ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای ساماندهی مطالبات طرح تحول سلامت اعم از تجهیزات پزشکی، دارو، پزشکان و…، گزارشی در دست نیست.

• مقاومت مسئولین و تصمیم گیرندگان در برابر نقد فروشی تولیدکنندگان و اقدام به واردات کالای مشابه در صورت نقد فروشی ایشان؛

• اخذ وام با بهره‌های سنگین توسط تولیدکنندگان با هدف تأمین نقدینگی به دلیل عدم دریافت مطالبات انباشته؛

• عدم وحدت رویه در شیوه خرید مواد اولیه توسط تولیدکنندگان از تأمین کنندگان (اجبار به تسویه حساب به صورت نقد و پیش از تحویل کالا) و شیوه بالعکس خرید کالای نهایی توسط دولت از تولیدکنندگان (اخذ کالا از تولیدکننده پیش از پرداخت هزینه آن و پرداخت‌های غیر نقدی در بازه‌های زمانی طولانی).

• علاوه بر عدم تسویه حساب به موقع مراکز درمانی و عدم تسویه حساب نقدی و علاوه بر ارائه اوراق با سررسیدهای طولانی، ورود پیمانکاران و شرکت‌های واسطه به خرید کالا به جای خرید مستقیم بیمارستان‌ها و عدم پاسخگویی ایشان به تعهدات شأن نسبت به فروشنده بعد از تحویل کالا، مسائل و درگیریهای حقوقی جدیدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است

• اجبار به تعدیل نیرو علیرغم میل باطنی کارفرمایان، متعاقب انباشت مطالبات و کاهش حجم نقدینگی در واحدهای تولیدی که در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری در کشور نیز می‌گردد.

راهکارهای پیشنهادی

• رعایت انضباط در پرداخت بدهی‌های گذشته، فعلی و آتی؛

• بالانس بدهی‌های گذشته تجهیزات پزشکی؛

• رعایت وحدت رویه و پرهیز از اعمال سلیقه در پرداخت‌ها.

• وضع قوانین بازدارنده از درخواست تخفیف‌های غیر اصولی و بعضاً اجباری از تولیدکنندگان در زمان تسویه حساب

اقدامات اجرایی پیشنهادی

• ضابطه دار کردن و نظارت بر نحوه پرداخت‌ها؛

• نشان دار شدن ردیف بودجه پرداختی‌ها؛

• عدم واریز مستقیم بودجه به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و به جای آن واریز مستقیم مطالبات به حساب تولیدکنندگان این صنعت که تعداد آنها زیاد نبوده و همانند سیستم واریز یارانه به حساب خانوارها قابل اجرا می‌باشد؛

• تحقق پرداخت‌های نقدی و فاصله گرفتن از پرداخت‌های اوراق؛

• امکان فوری نقد شدن اوراق فعلی نزد تولیدکنندگان؛

• امکان اضافه شدن مبلغ تنزیل اوراق (منطبق بر واقعیت) به مبلغ کل هنگام تحویل اوراق به تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر مالی ایشان؛

• امکان تهاتر اوراق اخذ شده قبلی با بیمه، دارایی، گمرک و بازپرداخت وام‌ها، قبول اوراق به عنوان ضمانت نامه و وثیقه در بانک‌ها، صندوق‌های مالی و خرید و فروش‌ها و حسن انجام تعهدات؛

• امکان تهاتر اوراق اخذ شده قبلی با تأمین کنندگان مواد اولیه، اجزا و قطعات تولید (تأمین کنندگان دولتی، از جمله: فولاد، پتروشیمی و…)؛

• تسویه دیرکرد پرداخت مطالبات تا پایان سال ۹۹ با تأمین کنندگان این صنف مطابق قانون (۱.۵ درصد به ازای هر ماه دیرکرد)؛

• استفاده از قوانین تسهیل گر موجود، مثل قانون خرید اقساطی از تولیدکنندگان (مصوبه سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی)، مبنی بر، برابر بودن فروش اقساطی با قیمت فروش نقدی بعلاوه حداکثر تا ۱.۵ درصد به ازای هرماه نسبت به مبلغ باقیمانده تسویه نشده و در صورت نیاز تصویب قوانین جدید در این خصوص؛

• در خصوص ورود پیمانکاران واسطه، به موضوع خرید مراکز درمانی، ارائه مفاصا حساب پیمانکار مبنی بر تسویه حساب با تولیدکنندگان کالا قبل از تسویه حساب نهایی پیمانکار با مرکز درمانی و اعمال بندهای قانونی مربوطه در قراردادهای فیمابین، ضروری می‌باشد.

• ایجاد مرکز ویژه رسیدگی به مطالبات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی در نهادهای نظارتی، جهت رسیدگی به شکایات واصله و نظارت بر اجرای صحیح مصوبات مربوطه. بدیهی است نمایندگان کارگروه مطالبات نیز آمادگی هرگونه همکاری در این مرکز را خواهند داشت.

جمع بندی

در پایان بیانیه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تصریح شده است که درخواست اصلی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، حذف اوراق در سال جدید و انجام خرید نقدی با هدف جلوگیری از تضرر بیشتر واحدهای تولیدی است و انتظار می‌رود در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری بر پشتیبانی تولید و مانع زدایی تأکید شده، حداقل حقوق تولیدکنندگان محقق و مسئله مطالبات به عنوان مانع اصلی تولید، حل شده و جریان نقدینگی به واحدهای تولیدی بازگردد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)