میرنیوز

ایرادات جدی آئین نامه جدید ارتقای اساتید/ تصویب فوری آئین نامه در باقیمانده عمر دولت به صلاح نیست

ایرادات جدی آئین نامه جدید ارتقای اساتید/ تصویب فوری آئین نامه در باقیمانده عمر دولت به صلاح نیست 2021-07-03T07:52:49+04:30

دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اصلاح و تدوین آئین نامه جدید ارتقا اساتید و تلاش برای تصویب این آئین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو جلسه باقی مانده از دولت گفت: این آئین نامه بسیار نکات مثبت دارد، ولی نکات ضعف هم دارد بنابراین باید در دولت جدید از اول ملاک‌های ارتقا اساتید با حضور عده‌ای از افراد اهل علم، که از نظر تعداد مقالات بیشترین نیستند، اما از نظر درک و اهمیت بین المللی مهم هستند و همچنین نخبگان با دقت بررسی شود و این امر به دو جلسه‌ای که از این دولت مانده نمی رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی راجع به آئین نامه ارتقا اساتید صحبت کرده‌ام افزود: حدود ۸ سال قبل از پیروزی انقلاب به ایران آمدم و در دانشگاه صنعتی شریف مشغول فعالیت شدم در آن زمان نوشتن مقاله خیلی طبیعی بود، یعنی اگر کسی مقاله‌ای می‌نوشت قطعاً آن را برای چاپ ارائه می‌داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سال ۱۳۷۰ قانونی تصویب شد که به موجب آن به مقالاتی که در مجلات فهرست شده در پایگاه ای اس ای (ISI)، نوشته می‌شد، بسیار ارزش می‌داد و از همان زمان این مغازه به راه افتاد که من آن را تحمیلی استعمار غرب می دانم، چرا؟ برای اینکه مردم به نوشتن مقاله افتادند.

عدم توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در آئین نامه ارتقاء

وی یاد آور شد: چون ارتقاء سالیانه اساتید و پذیرش آنها به مقاله بستگی داشت بنابراین هر نوع مقاله‌ای نوشته می‌شد، در صورتی که مقالات با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید دو کار عمده انجام دهند، یکی اینکه در جهت رفع نیازهای کشور بوده و راه‌هایی را پیشنهاد کنند که نیازهای کشور را برطرف می‌کند تا مجبور نباشیم همه چیز را وارد کنیم و دوم اینکه در جهت نوآوری در علم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از طرفی مقاله‌ای که در آن درباره نیازهای کشور و رفع آن توضیح داده شده باشد، در مقالات «ای اس ای» چاپ نمی‌شود و «نوآوری» نیز در عرض یک روز به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید سال‌ها کار شود تا به نتیجه جدید منجر شود نه حاشیه زنی بر کارهای موجود، بر همین اساس دو مورد فوق از رواج افتاد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: «وِرنِر کارل هایزِنبرگ» از فیزیک دانان برجسته و برنده جایزه نوبل در فیزیک که استاد بنده در برکلی هم بود چند سال پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد، در این ۴۰ سال مقاله‌ای از جهان اسلام به دست من نرسیده است که ارزش خواندن داشته باشد، البته مقالات ارزشمندی از مسلمانان مقیم غرب به دستم رسیده است ولی نه از مسلمانان مقیم کشورهای ما.

وی افزود: بنابراین گزارش مفصلی در سال ۸۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادم در روزنامه ایران نیز چاپ شد و گفتم که این نابودی علم ایران است و ارزش ندارد، به عنوان مثال ما در حوزه شیمی بیشترین مقالات را داریم و همچنین بیشترین تعداد واردات را هم محصولات شیمیایی به خود اختصاص داده است بنابراین مقالات کمکی به ما در جهت رفع نیازهای کشور نکرده است.

عدم توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اشکالات آئین نامه ارتقا اساتید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طی سال‌های اخیر بر اساس تعداد مقالات، پی در پی اعلام شده که کشور ایران رتبه اول را در خاورمیانه داشته و بنده به صورت مکرر به آن اعتراض داشته‌ام، تا اینکه در بهمن ۹۶ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردم چرا به اعتراضات اعتنایی نمی‌شود، دکتر عبدالله جاسبی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) هم همان حرف‌های من را تکرار و تأیید کرده و گفت سال‌ها است اعلام می‌کنیم که این آئین نامه اشکال دارد ولی اهمیتی داده نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین قرار شد کمیته‌ای در همان سال تشکیل شده و موضوع را بررسی کند این کمیته با تعداد زیادی از اعضا تشکیل شد، بیشتر افرادی که در این کمیته دعوت شده بودند، همان «مقاله مداران» و «مقاله محوران» بودند، محور قضیه را عنوان کردم، چند نفر از حوزه پزشکی که خود نیز دارای مقالات زیادی بودند با وجود مقالات زیاد، مشکل را مطرح کردند ولی رؤسای دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران اعلام کردند یعنی شما می‌گوئید مقاله چاپ نکنیم؟

آئین نامه ارتقاء ۲۸ صفحه‌ای وزارت علوم هیچکدام از مشکلات اساسی را برطرف نمی‌کند

گلشنی افزود: گفتم چه کسی گفته است که مقاله چاپ نکنید، مقاله باید بر اساس اولویت‌ها باشد، بنابراین قرار شد این کمیته ادامه پیدا کرده و آئین نامه ارتقاء را تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند با وجود گذشت بیش از ۳ سال چنین آئین نامه‌ای ارائه نشد، تا اینکه سال گذشته وزارت علوم، آئین نامه‌هایی را یکی پس از دیگری به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که این آئین نامه‌ها به هیچ وجه مشکل را حل نمی‌کرد، در حال حاضر نیز آئین نامه‌ای که وزارت علوم در ۲۸ صفحه تهیه کرده پر از جزئیات بوده ولی حل کننده هیچکدام از مشکلات اساسی ما نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جلسه بهمن ۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیتی که وزرای علوم و بهداشت به مجله نیچر می‌دهند، مجله نیچر ۲۰۱۶ را به جلسه بردم که وزرای مذکور هم حضور داشتند این مجله، یک مقاله داشت مبنی بر اینکه «هر چه تعداد مقالات کمتر باشد علم بهتری حاصل می‌شود».

وی افزود: در جلسه دیگری مجله ۲۰۱۸ نیچر را هم بردم و گفتم، ببینید مقاله چه می‌گوید؛ اکنون زمان آن رسیده است که «قضاوت درباره پژوهش را تغییر دهیم» فقط به اسم مجله و تعداد ارجاعات نگاه نکنیم، به محتوا توجه کنیم گفتم این بیانیه سانفرانسیسکو است که ۱۰۰ استاد امضا و تعدادی از دانشگاه‌های غرب آن را تأیید کرده‌اند.

تصویب آئین نامه ارتقاء اساتید در دو جلسه باقی مانده از دولت به صلاح نیست

وی ادامه داد: گفتم، بیایید، نکاتی را که باعث می‌شود علم در کشور تغییر به وجود آورد را در نظر بگیریم، به آن نکات که توجه‌ای نشد و حال نیز این آئین نامه مفصل را نوشته‌اند، بررسی این آئین نامه مفصل در دو جلسه که از این دولت باقی مانده کفاف نمی‌دهد، ما درباره این آئین نامه نکات اساسی داریم. من در مقاله‌ای که در سال ۱۳۸۶ نوشتم و در روزنامه ایران چاپ شد گفته بودم موارد بسیار ظریفی مطرح است.

باید معیارهای آئین نامه ارتقا تغییر کند

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طی این سال‌ها مواردی در دانشگاه صنعتی شریف شاهد بودم، فردی بوده که اختراعات مهمی داشته اما چون مقاله نداشته، نتوانسته ارتقاء بگیرد. حتی گزارش دادم در این دوره اخیر دولت، فردی بوده در یکی از دانشگاه‌های مهم آمریکا بر اساس کتابی که نوشته جهانی شده و دانشگاه‌ها وی را یک مرتبه از استادیاری به استادی ارتقاء دادند، بنابراین باید معیارها را تغییر داد این بحث مفصل لازم دارد صلاح نیست با دو جلسه ختم شود.

به گزارش مهر، اخیراً دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری و تدوین آئین نامه جدید ارتقاء اساتید خبر داده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)