میرنیوز
به گزارش ایسنا، حوادث ترافیک جادهای یکی از مشکلات جدی بهداشت عمومی در دنیا است که پیشگیری از آن ضروری است. در ایران با وجود سیر نزولی مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی، هنوز این عامل سومین دلیل مرگومیر پس از بیماریهای قلبی و عروقی و سکته مغزی است.
با توجه به اینکه موتورسواران از گروههای آسیبپذیر حوادث جادهای هستند و بالاترین خطر مرگ و آسیب را دارند، پژوهشگران عواملی پیشگویی کننده مصدومیت منجر به بستری موتورسواران را بررسی کردند.
برای انجام این مطالعه مورد-شاهدی، ۳۰۳ نمونه مورد و ۱۵۳ نمونه شاهد مورد بررسی قرار گرفت. برای این بررسی ۳۰۳ نفر از موتورسواران مجروح بستریشده در دو بیمارستان شهر تبریز انتخاب شدند. همچنین با استفاده از اطلاعات پروژه جامعه ایمن شهر تبریز، اطلاعات ۱۵۳ نفر از موتورسوارانی که سابقه بستری در بیمارستان به خاطر آسیب ناشی از تصادف نداشتند، مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه، متغیرهایی مثل وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، رانندگی برای تفریح یا غیره، داشتن گواهینامه رانندگی، سابقه رانندگی، رانندگی در هوای تاریک، اندازه موتور، داشتن کودک بیش فعال، صحبت کردن با تلفن همراه، رانندگی در طول هفته، استفاده از کلاه ایمنی، استفاده از الکل و درآمد ارزیابی شد. همچنین افراد از نظر اختلال کمبود توجه-بیش فعالی بزرگسالان نیز بررسی شدند.
در این تحقیق برای بررسی روابط مستقیم و غیر مستقیم متغیرها، روابط همزمان و روابط پیچیده از مدل «معادلات ساختاری تعمیمیافته» یا GSEM استفاده شد که نتایج نشان داد که این مدل، مدل بهینهای برای چنین بررسیهایی است.
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم، مثبت و معنیداری بین احتمال رخداد آسیب با صحبت کردن با تلفن همراه، رانندگی در ساعات تاریک، داشتن کودک بیشفعال و رفتار حرکتی موتورسواران وجود دارد. در حالی که بین احتمال رخداد آسیب با وضعیت تاهل و تحصیلات دانشگاهی رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و متاهل، کمتر از دیگر افراد آسیب میبینند.
پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد میکنند که برای کاهش آسیبهای ناشی از تصادفات موتورسواران، برنامههای مداخلهای برای کودکان بیشفعال، افرادی که در هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت میکنند و افرادی که در ساعات تاریک رانندگی میکنند، انجام گیرد.
در انجام این تحقیق شیلا حسنزاده، محمد اصغری جعفرآبادی و همایون صادقی- بازرگانی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشارکت داشتند.
یافتههای این مطالعه خرداد سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی پیشگویی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران: مطالعه مورد-شاهدی» در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان منتشر شده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مقاومت میکروبی قاتل جان ۵ میلیون نفر در جهان
وضعیت غذای دانشجویان توسط اساتید تغذیه بررسی می شود
توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانهای به گرافن
فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا اعلام شد
کاندیداهای ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد
پذیرش ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاههای کشور در سال جاری
توسعه فناوری و کارآفرینی نیاز امروز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی
روشی نوین برای ترمیم آسیبهای استخوانهای حساس جمجمه و صورت
بررسی نحوه رسیدگی به شکایات مرتبط با تصمیمات سازمان ملی سنجش
قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد شد
ضرورت اصلاح در روش پرداختی به پزشکان خانواده
اندازهگیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی
پاویون منطقه نوآوری ایران در نمایشگاه صنعت آغاز به کار کرد
جایگاه اول ایران در مقالات چاپ ۴ بعدی در بین کشورهای اسلامی
دستیابی دانش بنیانها به فناوری هدایت لیزری ماشینآلات سدسازی
دوره دستیاری از سال آینده به شغل تبدیل میشود
یک ربات برای نخستین بار در جهان ۲ ریه را پیوند زد
۸ نشریه علمی دانشگاه علامه در بین نشریات برتر (Q۱) قرار گرفت
پیشنهاد ایجاد آزمایشگاه ملی با همکاری سه دانشگاه برتر کشور
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت هفته بسیج
المپیاد علمی حوزههای علمیه برگزار میشود
پژوهشگر ایرانی ویژگی جدید ایکس را فاش کرد
سوءاستفاده عامدانه از یک اختراع جریمه سامسونگ را ۳ برابر کرد
بازنگری مصوبه غیرکارشناسی «سازمان ملیسنجش» ضروری است
رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است
توجه به نوآوری و کیفیت در پذیرش طلاب/ تقویت معیشت طلاب و اساتید
توسعه سیستم ارزیابی مدلهای زبان فارسی هوش مصنوعی در کشور
راهاندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی
سرپرست جدید معاونت امور حوزههای علمیه خواهران معرفی شد