میرنیوز
به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکالاکسپرس، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید" (UC Riverside) انجام شده، نشان میدهد هر چه زمان رفت و آمد با خودرو طولانیتر باشد، مسافران بیشتر در معرض ابتلا به مواد شیمیایی سرطانزا خواهند بود.
اگرچه بیشتر پژوهشهای مرتبط با آلودگی خودرو، بر آلایندههای خارجی تمرکز دارند که به داخل وسیله نقلیه نفوذ میکنند اما این پژوهش نشان میدهد مواد شیمیایی که از داخل خودرو سرچشمه میگیرند نیز میتوانند عاملی برای نگرانی باشند.
"دیوید ولز" (David Volz)، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گفت: نتایج این پژوهش، غیرمنتظره بودند. من در این مورد تردید داشتم زیرا تصور نمیکردم که در یک بازه کوتاه زمانی، به نتایج قابل توجهی دست پیدا کنیم.
ولز طی دهه گذشته، به بررسی مواد شیمیایی گوناگونی پرداخت که بر مسیر ابتدایی گسترش بیماری اثر میگذارند. او از سال ۲۰۱۱ توانست با استفاده از سلولهای گورخرماهی و سلولهای انسان در آزمایشگاه، به بررسی میزان سمی بودن گروهی از مواد شیمیایی موسوم به "ارگانوفسفات" (Organophosphate) بپردازد.
ولز با بررسی گورخرماهی دریافت که گروهی از ارگانوفسفاتها موسوم به "تریس (۱٫۳دی کلرو-۲-پروپیل) فسفات" (TDCIPP)، از رشد عادی جنین پیشگیری میکنند. پژوهشهای دیگر نشان دادند که ارتباطی قوی میان این گروه از ارگانوفسفاتها و ناباروری زنان وجود دارد.
ولز به بررسی این موضوع پرداخت که آیا میزان تماس فرد با این مواد شیمیایی، براساس میزان رفت و آمد آنها با خودرو افزایش مییابد یا خیر. او برای بررسی این موضوع، از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید استفاده کرد.
شرکتکنندگان که حدود ۹۰ دانشجو بودند، طی زمانهای گوناگون بین ۱۵ دقیقه تا دو ساعت به رفت و آمد با خودرو پرداختند و یک مچبند سیلیکونی را نیز به مدت پنج روز در دست داشتند.
ساختار مولکولی سیلیکون، آن را به ابزار ایدهآلی برای جذب آلودگی هوا تبدیل میکند. آزمایشها، از ارتباط قوی میان میزان رفت و آمد با خودرو و تماس با آلودگی خبر دادند. "آلخیا ردام" (Aalekyha Reddam)، از دانشجویان آزمایشگاه ولز گفت: هر چه بیشتر در وسیله نقلیه خود باشید، امکان تماس شما با TDCIPP بیشتر است.
اگرچه ولز و گروهش برای تایید انتقال مواد شیمیایی داخل خودرو به بدن انسان، نمونه ادرار شرکتکنندگان را جمعآوری نکردند اما باور دارند که این نتایج درست هستند.
این گروه پژوهشی در نظر دارند تا آزمایش خود را با گروه بزرگتری از شرکتکنندگان که در سنین گوناگونی هستند، تکرار کنند. هدف آنها این است که نهایتا راهی برای محافظت از سرنشینان وسایل نقلیه در برابر این ترکیبات سمی بیابند.
این پژوهش، در مجله "Environment International" به چاپ رسید.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
حضور ۱۸ شرکت دانشبنیان در نمایشگاه صنعت بازی رایانهای روسیه
پیش بینی اکونومیست از سال ۲۰۲۵؛ شکوفایی فناوریهای پاک به رهبری چین
«صندوق بیمه ویژه» برای اجرای مطمئنتر پروژههای صنعتی راه اندازی شد
فیلترینگ در چه شرایطی موجه و مطلوب است/ پالایش هوشمند در اینستاگرام
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجهیزات نظامی را نامرئی میکند
۶۴۵ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به دانشجویان پرداخت شد
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجیهزات نظامی را نامرئی میکند
مراکز علمی کاربردی ملزم به ارائه قیمت تمام شده آموزش شدند
مهلت شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
پرهیز از تبعیض میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
مهلت اجرای تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از ۷۰ کشور جهان در مسابقات «برنامهسازی رایان»
دلایل پایین بودن نرخ اتصال فیبرنوری در ایران
افتخارآفرینی تیم دانشگاه تهران در المپیاد جهانی معماری منظر
برگزیدگان همایش کتاب سال بانوان معرفی شدند
هوش مصنوعی آهنگساز می شود
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی درعلوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
دولت چهاردهم اهتمامی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارد
استفاده از هوش مصنوعی در دندان پزشکی
حضور سرزده پزشکیان در وزارت بهداشت
اندونزی پیشنهاد سرمایه گذاری اپل در این کشور را رد کرد
امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیامنور فراهم شد
برنامه وزارت علوم برای حل مسکن دانشگاهیان و خوابگاه متاهلی
پرهیز از تمایز میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
تقلید از سیستم بینایی انسان برای ارتقای عملکرد حسگرها
امضای نخستین قرارداد الکترونیکی صندوق نوآوری با یک شرکت دانشبنیان
آخرین تغییرات در شورای عالی حوزههای علمیه
زنجیره تولید و تامین دارو گرفتار کمبود نقدینگی است