میرنیوز

۸ سال فرصت خوبی برای ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان است

۸ سال فرصت خوبی برای ایجاد تحول در اقتصاد دانش بنیان است 2021-05-29T16:08:42+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی با تشریح مشکلات پیش روی توسعه صنعتی در کشور، از عدم وجود آمایش سرزمینی، مشخص نبودن پیشران‌های توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، عدم رعایت اقتصاد مقیاس؛ استفاده نکردن از همه ظرفیت صنایع کشور برای دانش‌بنیان شدن محصولات تولیدی و عدم شفافیت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات در این عرصه نام برد و به دولت آینده یادآوری کرد تجربه تلخ گذشته را در این حوزه تکرار نکنیم.

نبود اراده برای توسعه دانش‌بنیان متکی بر توان ملی

طیبی با اشاره به آسیب‌هایی که پیشرفت و توسعه کشورمان همواره با آن مواجه بوده‌اند گفت: موضوع نبود اراده برای توسعه دانش‌بنیان متکی بر توان ملی و انتخاب مدیران بدون توجه به درجه خودباوری و کارآمدی آنها برای تحقق این هدف، عوامل اصلی بروز این آسیب هستند. پیشرفت حاصل اراده و انتخاب مدیران توانمند برای برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها جهت رسیدن به افق‌های در نظر گرفته‌شده در چشم‌انداز است.

رئیس جهاددانشگاهی بابیان اینکه در این سال‌ها باوجود الگوسازی در تولید محصولات با فناوری پیشرفته متکی بر توان ملی بسیار موفق عمل کرده‌ایم گفت: ولی در کاربرد آنها و توسعه اقتصادی کشور به‌صورت عام موفق عمل نکردیم که در این رابطه فقط می‌توان بخشی کمی از تقصیر را به گردن تحریم انداخت و مابقی مربوط به نوع مدیریت خودمان است.

وی بابیان اینکه تقریباً در همه دولت‌ها کم‌وبیش وضعیت همین‌طور بوده و این موضوع مرتبط به دولت خاصی هم نیست افزود: از جمله دلایل ساختاری این عدم موفقیت مواردی چون عدم اجماع ملی در انتخاب پیشرفت و تحقق توسعه اقتصادی دانش‌بنیان به‌عنوان موضوع اصلی کشور، نداشتن اهداف مشخص و یا داشتن اهداف متناقض، نبود احزاب قوی که در آنها برنامه‌ریزی و تربیت مدیران توانمند شکل بگیرد، عمل نکردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به وظیفه اصلی خود که برنامه‌ریزی درست پیشرفت دانش‌بنیان کشور است و نه‌فقط مدیریت تقسیم بودجه، هم‌راستا نبودن سیاست داخلی و خارجی کشور با الزامات توسعه اقتصادی، نبود فرماندهی واحد در هدایت اقتصادی به سمت تحقق اقتدار اقتصادی و ... است.

لزوم داشتن برنامه‌ریزی درست برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی درست برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم محصولات و خدماتی تولید کنیم که هم بتواند نیازهای ملی را تأمین کنند و هم در اقتصاد دنیا و کشورهای همسو برای خود سهم بگیریم ادامه داد: این کار کاملاً شدنی است و آن‌را بارها اثبات کرده‌ایم.

طیبی با تأکید بر اینکه منِ فناور و تولیدکننده باید بتوانم تا زمانی‌ که قطعات و مواد اولیه‌ای را که در داخل ایران باکیفیت مناسب قابل‌تولید نیست با بهترین کیفیت و قیمت از سایر کشورها تهیه کنم گفت: همچنین سرمایه در گردش، تبادل ارزی، حمل‌ونقل، بیمه و سایر خدمات موردنیاز خارجی و داخلی من باید با کمترین هزینه صورت پذیرد.

وی بابیان اینکه رقیب ما در داخل و خارج ایران دیگر غربی‌ها و ژاپنی‌ها باقیمت‌های گران نیستند بلکه چینی‌ها هستند که هوشمندانه‌ترین فرماندهی را برای توسعه تولید ملی و توسعه اقتصادی خوددارند عنوان کرد: با انواع تشویق‌های صادراتی، داشتن بازار تولید انبوه و ماژولار کردن تولید از طریق تقسیم محصول به بخش‌های کوچک‌تر برای کاهش قیمت، به کار بردن قطعات باکیفیت کم و یا متوسط چینی و ثبات قوانین و قیمت‌ها توانسته‌اند محصولات باقیمت ارزان قابل‌رقابت با محصولات داخل تولید کنند. ضمن اینکه چه‌ غربی‌ها و چه شرقی‌ها برای ورود به بازارها هیچ ابایی از فساد و بازارشکنی در مقابل تولیدکننده بی‌پناه داخلی ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه رفع تحریم باید بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد افزود: هرگز نمی‌پذیریم که به خاطر رفع تحریم عزت ملی کشور پایمال شود؛ زیرا قادر به پیشرفت در شرایط تحریم هستیم درصورتی‌که بتوانیم مشکلات دوران تحریم را درست مدیریت کنیم.

عدم وجود آمایش سرزمینی؛ یکی از مشکلات توسعه صنعتی کشور

طیبی بابیان اینکه توسعه صنعتی که زیربنای اصلی توسعه اقتصادی کشور است از مشکلاتی رنج می‌برد، از عدم وجود آمایش سرزمینی به‌عنوان یکی از این مشکلات نام برد و گفت: بسیاری از ما گله‌مند هستیم که چرا تأسیسات صنعتی و کارخانه‌های ما این‌قدر بی‌قاعده و غیراقتصادی عمدتاً هم تحت‌فشار نمایندگان مجلس در شهرهای مختلف پراکنده‌شده‌اند. صنایع آب‌بر در مناطقی دور از دریاها و دریاچه‌ها احداث‌شده‌اند که باید با هزینه‌های گران برای آنها آب‌رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس تحت‌فشار مردم برای اشتغال هستند و مردم هم تنها دسترسی آسان به نماینده دارند ادامه داد: نماینده به رأی مردم نیازمند است، آیا راه منطقی دیگری برای اشتغال عزتمند و درآمد مناسب برای مردم منطقه پیشنهاد و ایجادشده است که نماینده با انجام سؤال و استیضاح بی‌مورد، امتیاز از وزیر برای بردن پتروشیمی و فولاد به منطقه‌اش نگیرد. هدف آمایش سرزمینی توازن درست توسعه در کشور است که چنین اتفاقاتی نیفتد.

طیبی ادامه داد: خلق مزیت‌های فناورانه در حوزه‌های نوین و نوظهور مثل نانو، هوش مصنوعی، فناوری‌ اطلاعات، الکترونیک، بیوتکنولوژی و مواد نوین و ... است که می‌توانند به‌عنوان حوزه‌های پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی انتخاب شوند.

استفاده نکردن از همه ظرفیت صنایع کشور برای دانش‌بنیان شدن محصولات تولیدی

طیبی به عدم استفاده از همه ظرفیت صنایع کشور برای دانش‌بنیان شدن محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: تصور غلطی در کشور وجود دارد که صنایع بزرگ دولتی و یا شبه‌دولتی نمی‌توانند محصولات با فناوری پیشرفته تولید کنند و این کار صرفاً توسط بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه این تصور کاملاً اشتباه است و علت عدم همت صنایع ما برای دانش‌بنیان شدن محصولات آنها، تفکر غلط اقتصاد منبع بنیان درگذشته و در ایجاد آنها بوده است که باور داشتند که دانش‌پایه و تجهیزات تولید باید وارداتی باشد و آنها فقط وظیفه تولید محصول را به عهده داشته باشند ادامه داد: در این شرایط وقتی تحریم می‌شوند در کار تولید و یا توسعه تولید خود می‌مانند. دانش‌بنیان شدن محصولات چینی اتفاقاً از صنایع بزرگ دولتی آنها آغاز شد و مسیر آن‌هم گرفتن امتیاز انتقال فناوری در خریدهای خارجی چینی‌ها از غرب و ژاپن برای ایجاد صنایع خود بود. ورود چینی‌ها به بازار ایران چه در بحث انجام طراحی پایه و چه بحث فروش تجهیزات خطوط تولید، توسط همین صنایع بود.

وی بابیان اینکه اگر این شرکت‌های بزرگ به سمت دانش‌بنیان شدن محصولاتشان بر اساس فناوری ملی هدایت نشوند بسیاری از شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان در آینده نزدیک دچار ورشکستگی شده و یا به سراغ زمینه‌های دیگر و یا مهاجرت می‌روند گفت: علت موفق بودن شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌هایی که فروش آنها مستقیماً با جیب مردم سروکار دارد و عدم موفقیت و گله‌مندی سایر شرکت‌های دانش‌بنیان، مرتبط با درست نبودن اتخاذ سیاست‌های جامع برای دانش‌بنیان شدن کلیه صنایع کشور است. این سیاست درستی است که صنایع دولتی و یا غیردولتی باید خصوصی شوند، ولی این به معنای این نیست که آنها نمی‌توانند دانش‌بنیان شوند، اراده برای دانش‌بنیانی آنها وجود ندارد.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: اکنون‌که کشور در آستانه تحولات مدیریتی در حوزه اجرایی قرار دارد سعی شود مدیرانی برای کشور انتخاب شوند که ویژگی اصلی آنها علاوه بر مومن و انقلابی بودن، خودباوری، کارآمدی و کاربلدی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان متکی بر توان ملی باشد.

وی افزود: چنین مدیرانی در دوره‌های ۸ ساله که عموماً در اختیار دولت‌های ما است باید ثابت باشند تا بتواند برنامه‌های خود را درست اجرا کنند. هشت سال فرصت بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد یک تحول اقتصادی اساسی دانش‌بنیان برمبنای خواسته‌های مقام معظم رهبری، نخبگان و مردم شریف جمهوری اسلامی ایران است، به شرطی که منافع سیاسی و شخصی در انتخاب مدیران بر مصالح و منافع ملی قالب نشود. ما باید از تجربه‌های تلخ گذشته درس گرفته و برای آینده آنها را تکرار نکنیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)