میرنیوز
غلامحسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاهها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرحهای هشتگانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب فرهنگی است. ما طی ۳-۴ سال اخیر، ۲-۳ طرح تا مرحله پیاده سازی پیش بردیم که نتایجش در سال ۹۹ بروز پیدا کرد.
رحیمی گفت: یکی این طرحها، طرح منطقه بندی و مدیریت منطقهای بود که آماده و ابلاغ شد و به مرحله اجرا رسید. البته با مساعدت ستاد نقشه جامع علمی کشور ما مقیاس منطقه را در چارچوب مرزهای استانی تعیین و منطقه را در مقیاس استانی تعریف کردیم.
وی افزود: یکی دیگر از طرحها، مبحث رتبه بندی دانشگاهها بود که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم پیگیری، انجام و نتایجش هم استخراج شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به عنوان یکی دیگر از طرحهای هشتگانه یاد کرد و ادامه داد: این طرح هم طی ۲ سال گذشته تقریباً از نظر تعیین تکلیف و ابلاغ اکثر موضوعات مرتبط به انجام رسیده و فقط تتمه آن ادامه دارد.
وی با بیان اینکه طرح ماموریت گرایی موسسات در دستور کار وزارت علوم است، گفت: ما یک ساماندهی رشتهای داریم که در راستای ماموریتهای آتی خواهد بود که آنهم شروع شده است؛ به عبارت دیگر برخی از دانشگاهها، رشتههایشان محدود میشود و در مقابل، ایجاد رشتههای جدید متناسب با وضعیت نسبی ناحیه، منطقه و استان به برخی دیگر از دانشگاهها پیشنهاد خواهد شد.
رحیمی افزود: البته اصل ماموریت گرایی که کار سخت و زمانبری بوده و نیازمند کارشناسی دقیقی است، باید هم متناسب با ماموریتهای کلی موسسات آموزش عالی در راستای آموزشهای مقاطع رسمی و مشارکت در نوآوری باشد.
وی با اشاره به اینکه این ۳ ماموریت عملاً برای همه موسسات آموزش عالی تعریف شده است، گفت: با این وجود اما علاوه بر آن، آنچه که مد نظر ماست این است که این ماموریتها، در وهله نخست در چارچوب پاسخگویی به نیازهای عاجل، مشخص و میدانی استانها و کشور، و دوم متناسب با بهرهگیری از مزیتهای نسبی استانها باشد.
رحیمی افزود: به طور مثال وقتی منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان، در حال گسترش است، دانشگاهها، رشتهها و گروههای علمی ما نیز باید از این سرمایه گذاری متاثر شده و بتوانند در آنجا نقش پذیری بیشتری داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در طرح آمایشی که سازمان برنامه بودجه مشخص کرده است، برنامههای سرمایه گذاری و همینطور تقسیم کار استانی و ملی به شکلی صورت گرفته که رشتههای تحصیلی ما هم به نوعی باید متاثر از این برنامهها در آمایش کلی کشور باشند.
منبع : خبرگزاری مهر
۱۵۰ گلخانه در کشور مجهز به فناوری نانوحباب شدند
استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی توهمزاست!
خانوادههای معزز شهدا در سنگر علم و پیشرفت جامعه پیشتاز هستند
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره تعطیلی واحدها در نوروز
نحوه صحیح امحاء داروهای تاریخ گذشته و بلااستفاده
استفاده از فناوری یادگیری ماشین در تحلیل سیلابها
شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴
ترمیم آسیبهای زانو با غضروف بینی
با شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۴ آشنا شوید
چین قدرتمندترین دوربین جاسوسی جهان را ساخت
واکسن ایرانی سرطان و آنفولانزا در اندونزی تولید میشود
جهش در عرصه تبلیغ استعدادهای برتر حوزوی در ۱۴۰۴
ترمیم آسیبهای زانو با غضذوف بینی
«نمک دریا» افتخار ایران در ریشهکنی کمبود یُد را از بین میبرد؟
«ماه خونین» را شهریور ۱۴۰۴ در ایران ببینید
امکان اعطای مدارک فوق تخصصی و فلوشیپ بدون آزمون به استادان علوم پزشکی
تمدید بیمه ۹۵ هزار تبعه خارجی تا اسفند ۱۴۰۴
کمبود داروهای حیاتی و خاص همچنان پابرجاست
موسیقی موجب تسکین افسردگی میشود
احداث آزمایشگاههای مرجع در برخی حوزههای مهم فناوری
طرح تحول حوزههای علمیه تحولات بزرگی را رقم میزند
مهلت ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی تمدید شد
مصرف یُد در برخی استانها بحرانی شد؛ هشدار به زنان باردار
سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد پردیس منصوب شد
تدوین سبد حمایت از توسعه صادرات دانشبنیانها تا اوایل ۱۴۰۴
هورمون درمانی برای یائسگی با علائم آلزایمر مرتبط است
تخصیص بهینه منابع مالی در مسیر روزآمدسازی نقشه علمی کشور
دفترچه راهنمای ثبتنام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ منتشر شد
راه اندازی خط ویژه اوژانس اجتماعی دانشجویی
ثبتنام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ آغاز شد؛ اعلام هزینه و شرایط ثبتنام