میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر فریبا یادگاری که مسئولیت دبیری بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور را نیز به عهده دارد، گفت: در سال ۱۳۹۰ که دوره دکترای تخصصی گفتاردرمانی را تکمیل و از تز خودم دفاع کردم، به عنوان مدیر گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به انجام وظیفه پرداختم و حدود هفت سال و نیم مدیر این گروه آموزشی بودم.
وی افزود: از اوایل دهه ۹۰، مسئولیت ریاست انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، مدیریت اطلاعرسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه و از اواخر سال گذشته تاکنون نیز برای دومین دوره از مسئولیتم در سمت "مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه" مشغول به خدمت هستم.
وی درباره فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خود اظهار کرد: علاقه اصلی پژوهشی و آموزشیام در حوزه "اختلالات زبانی اکتسابی به ویژه آفازی" است و طی سالهای اخیر، تدریس دروس اختلالات اکتسابی زبان، آفازی، عصب روانشناسی زبان، مدلهای شناختی گفتار و زبان و روشهای تحقیق در آسیبشناسی گفتار و زبان را به عهده داشتم.
دکتر یادگاری همچنین به یکی از تحقیقات خود که دو سال بطول انجامید، اظهار کرد: اجرای طرح پژوهشی "مداخلات خانواده – محور اختلالات ارتباط، زبان، گفتار و بلع کودکان از تولد تا ۵ سالگی"، به سفارش دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.
وی افزود: این طرح تحقیقاتی با مبنای نظری و مدل ICF سازمان جهانی بهداشت و به کمک جمعی از همکاران متخصص اجرا شد و حاصل آن کتاب "مداخلات خانواده – محور " است که با زبانی ساده و کاربرپسند همراه با تصاویر گرافیکی، برای خانوادهها نوشته شد.
این استاد برجسته گفتاردرمانی، در پاسخ به سئوالی در خصوص رشته گفتاردرمانی و مهمترین مسایل در بکارگیری این تخصص در درمان مددجویان، گفت: "گفتاردرمانی"، رشتهای با کاربردهای بالینی است. کار با مراجعان برای بهبود بخشیدن به مشکلات ارتباط، زبان، گفتار و بلع چالشهای خودش را دارد. آموزش و درمان زودهنگام این گونه اختلالات چه در مواردی که تکاملی هستند و چه برای موارد اکتسابی، میتواند نتایج ارزشمند و معناداری به بار بیاورد.
وی افزود: به لحاظ فشردگی درمان، لازم است که طول جلسات، تعداد کلی جلسات مورد نیاز، شروع درمان یا مشاوره و سایر عوامل اثرگذار تمهیدات به موقع اتخاذ شود. البته ارجاع بهموقع از سوی متخصصان پزشکی میتواند به این موضوع کمک کند. کار بالینی در رشته گفتاردرمانی علاوه بر دانش فنی و تخصص، نیازمند حوصله و صبوری، انسان دوستی و اخلاق مداری است.
وی تصریح کرد: عضو هیات علمی بودن، کاری تمام وقت است که علاوه بر تخصص و دانش، نیازمند موتور محرکه هیجان است که در نگرش فرد نسبت به خودش و وظایفش و انگیزه او منعکس می شود.
وی تصریح کرد: تدریس، تحقیق، منتشر کردن نتایج تحقیق، هدایت پایاننامههای دانشجویی، سوپروایزری فعالیتهای بالینی دانشجویان، داوری پروپوزال، پایاننامه و مقاله، کمک در بازنگری یا تدوین برنامههای درسی، ارزشیابی دانشجویان، انجام فعالیتهای بالینی و درمان مراجعان و کارهای اجرایی محوله، فعالیتهایی هستند که اگر با عشق و علاقه انجام شود و صرفاً به عنوان انجام وظیفه و رفع تکلیف اجرا نشود، هم برای خود فرد و هم برای دانشجویان، لذت بخش و مثمرثمر خواهد بود.
دبیر بورد تخصصی رشته گفتاردرمانی کشور اظهار کرد: زندگی موفق در گرو هدفمندی و تلاش است. تصمیمگیری و هدفگذاری کوتاه مدت و بلندمدت، لازمه دستیابی به توفیق در زندگی است. هر هدف بلندمدتی که داریم، مثلاً این که بخواهیم به کارشناس بالینی خبره تبدیل شویم، نیازمند اخذ راهکارهایی برای نیل به این هدف است. مهم این است که زندگی هدفمند داشته باشیم و برای خودمان جهت مشخص کنیم. در غیر این صورت رفتارهای تصادفی و باری به هر جهت بروز خواهد کرد و نهایتاً عدم رضایتمندی از زندگی را به بار می آورد.
وی افزود: دانشجویانی که هدفشان رسیدن به مدارج عالی تخصصی است و تلاش، مطالعه و تحقیق را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. مشاهده و استفاده از الگوهای رفتاری موفق هم میتواند بسیار مؤثر باشد. در کتاب "موفقیتها و شکستها در درمان لکنت "، درمانگری جمله جالبی دارد که مضمون آن چنین است: "در زندگی با خودم تصمیم گرفتم از خستگی از پا درآیم تا آن که از بیکاری فرسوده شوم ". در نهایت باید تاکید کنم، کسانی که خسته شدن از کار را بر فرسودگی ناشی از بیکاری ترجیح میدهند، قطعاً آینده سازان این مرز و بوم خواهند بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه درباره نقش دانشگاه علوم توانبخشی در موفقیتش گفت: این دانشگاه مانند یک خانوادۀ صمیمی و حمایتگر است. مسلماً قرار گرفتن در بستر چنین دانشگاهی و محشور شدن با اساتید بزرگ و برجسته و افتخار همکاری با آنان در پیشرفت من تأثیر بسزایی داشته است. دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دارای رسالت و مأموریتهای ویژهای است که خوشبختانه همواره مسئولان و مدیران، اعضای هیات علمی و اعضای غیر هیات علمی دانشگاه در فضایی همدلانه و با حمایت کامل، باعث ایجاد بستری برای رشد و تعالی همکاران و دانشجویان هستند. بویژه دانشجویان این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی در چنین فضای حمایت کننده ای، فرصت بهترین پیشرفتها و دستیابی به مدارج عالی تخصصی را دارند.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی تصریح کرد: مطالعه منظم، کار و پشتکار، اهتمام در انجام پژوهش، نگارش مطالب، دستیاری کردن در امور آموزشی و بالینی و پژوهشی باعث میشود که دانشجویان همواره در محیط یادگیری و در حال تجربه کردن و آموختن و تعمیق مطالب آموخته شده باشند. آنچه از دانشجویان، متخصصان حرفهای و شایسته میسازد، کار و فعالیت مداوم در محیطی است که این بستر را برای آنان فراهم میکند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
حضور ۱۸ شرکت دانشبنیان در نمایشگاه صنعت بازی رایانهای روسیه
پیش بینی اکونومیست از سال ۲۰۲۵؛ شکوفایی فناوریهای پاک به رهبری چین
«صندوق بیمه ویژه» برای اجرای مطمئنتر پروژههای صنعتی راه اندازی شد
فیلترینگ در چه شرایطی موجه و مطلوب است/ پالایش هوشمند در اینستاگرام
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجهیزات نظامی را نامرئی میکند
۶۴۵ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به دانشجویان پرداخت شد
پوشش ضد رادار چین هواپیماها و تجیهزات نظامی را نامرئی میکند
مراکز علمی کاربردی ملزم به ارائه قیمت تمام شده آموزش شدند
مهلت شرکت در تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
پرهیز از تبعیض میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
مهلت اجرای تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ۱۰ آذر تمدید شد
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از ۷۰ کشور جهان در مسابقات «برنامهسازی رایان»
دلایل پایین بودن نرخ اتصال فیبرنوری در ایران
افتخارآفرینی تیم دانشگاه تهران در المپیاد جهانی معماری منظر
برگزیدگان همایش کتاب سال بانوان معرفی شدند
هوش مصنوعی آهنگساز می شود
دوره آموزشی «کاربردهای هوش مصنوعی درعلوم پزشکی» ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد
دولت چهاردهم اهتمامی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارد
استفاده از هوش مصنوعی در دندان پزشکی
حضور سرزده پزشکیان در وزارت بهداشت
اندونزی پیشنهاد سرمایه گذاری اپل در این کشور را رد کرد
امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیامنور فراهم شد
برنامه وزارت علوم برای حل مسکن دانشگاهیان و خوابگاه متاهلی
پرهیز از تمایز میان تشکلهای دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر
تقلید از سیستم بینایی انسان برای ارتقای عملکرد حسگرها
امضای نخستین قرارداد الکترونیکی صندوق نوآوری با یک شرکت دانشبنیان
آخرین تغییرات در شورای عالی حوزههای علمیه
زنجیره تولید و تامین دارو گرفتار کمبود نقدینگی است