میرنیوز

ارائه بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان خدمات مالی و اعتباری برای دانش‌بنیان‌ها

ارائه بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان خدمات مالی و اعتباری برای دانش‌بنیان‌ها 2021-05-10T16:43:15+04:30

به گزارش ایسنا،  پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به منظور بهره‌مندی همه شرکت‌های دانش بنیان و فناور از خدمات این صندوق و آشنایی با شرایط لازم برای بهره‌مندی از هرکدام از خدمات تسهیلات، ضمانت‌نامه و لیزینگ، وبینار "معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران" را روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار کرد.

دکتر محمدمهدی فریدوند، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و رئیس انجمن (VC) در بخش ابتدایی این وبینار به بیان مقدمه‌ای از فعالیت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از جمله نهادهای تخصصی حوزه‌ی فناوری کشور است که با ماموریت تامین مالی در این حوزه از سال ۸۹ تاسیس شده است. ماموریت ما تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور از قبیل صدور ضمانت‌نامه، پرداخت تسهیلات، سرمایه‌گذاری و کارگزاری وجوه دولتی است و سعی بر این است که این خلا تامین مالی را که بانک‌ها در برخی از بازه‌ی فعالیت شرکت معمولا نمی‌توانند صورت دهند را جبران کنیم.

فریدوند در ادامه به بیان توضیحات کلی از خدمات مالی و اعتباری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و گفت: خدمات صندوق در بخش‌های تسهیلات، مشارکت و سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه و کارگزاری نهادها برای فعالین اکوسیستم فناوری در کشور صورت می‌گیرد و با فعالیت یک دهه‌ای صندوق از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۹، تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان در سه بخش موردنظر خدمات تامین مالی صورت گرفته است.

فریدوند در ادامه به بیان توضیحاتی مختصر از انواع خدمات تامین مالی، رشد صندوق در ارائه این خدمات در دو سال اخیر و مزیت خدمات صندوق در مقایسه با سایر نهادهای مالی پرداخت.

سید حمیدرضا بهنام فرد، مدیر ارزیابی و اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در ادامه به ارائه تخصصی از خدمات صندوق در بخش تسهیلات و مدل‌های مختلف تسهیلاتی و نکات کلیدی و مهم مربوط به این بخش پرداخت که جزئیات مربوط به هر کدام از این مدل‌های تسهیلات به صورت زیر بیان شد.
• تسهیلات نمونه‌سازی: مدلی با دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ ماهه مختص شرکت‌های دانش‌بنیانی که به منظور ورود به بازار محصول جدید یا ارتقاء آن نیاز به تسهیلات دارند.
• تسهیلات سرمایه در گردش: مدلی با دوره بازپرداخت حداکثر ۹ ماهه و مختص شرکت‌های دانش‌بنیانی که به منظور حفظ و بهبود چرخه تولید نیازمند تسهیلات هستند.
• تسهیلات تولید صنعتی: مدلی با دوره بازپرداخت حداکثر ۱۲ ماهه برای شرکت‌های دانش‌بنیان که به منظور افزایش توان و ظرفیت تولید نیازمند توسعه زیرساخت و ماشین‌آلات هستند.
• تسهیلات لیزینگ: شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش محصول دانش‌بنیان خود می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
• تسهیلات ودیعه رهن محل کار: به منظور تامین فضای کار، شرکت‌ها می‌توانند از این خدمت تا ۷۰ درصد کل مبلغ کارشناسی شده و تا سقف پنج میلیارد ریال برای تهران رهن محل کار تسهیلات دریافت کنند.
• تسهیلات خرید محل کار: جهت خرید فضای کار، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا میزان ۷۰ درصد کل مبلغ کارشناسی شده مکان مورد معامله و تا سقف ۳۰ میلیارد ریال برای تهران، تسهیلات دریافت کنند.
• تسهیلات پایه: جهت تامین هزینه‌های جاری، شرکت‌ها می‌توانند از این خدمت (با پرداخت ۱ مرحله – تنفس و بازپرداخت حداکثر ۲۴ ماهه) استفاده کنند.
• تسهیلات کارگشایی: جهت تامین هزینه‌های جاری، شرکت‌ها می‌توانند از این خدمت (با پرداخت ۱ مرحله – بازپرداخت ۳ یا ۱۲ ماهه) استفاده کنند.

مهرداد میرمعنا، مدیر امور حقوقی و قراردادهای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در بخش سوم این وبینار به ارائه تخصصی مربوط به خدمات ضمانت‌نامه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و گفت: یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت ضمانت‌نامه برای تضمین قراردادها و شرکت در مناقصات آن‌هاست. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که از سالیان گذشته به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های فناوری کشور در ارائه این نوع خدمت فعالیت می‌کند، با توجه به این نیاز ارائه خدمات ضمانت‌نامه‌ای را یکی از اصلی‌ترین خدمات خود قرار داده است که از سال ۹۲ به شرکت‌های فعال در حوزه فناوری کشور ارائه می‌شود.

میر معنا ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی دریافت خدمات ضمانت‌نامه‌ای برای شرکت‌ها که قبلا از طریق سیستم بانکی کشور ارائه می‌شد، نبود مدل‌هایی ارزیابی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در سیستم بانکی کشور بود که به همین دلیل مقدار اعتبار تخصیص داده شده متناسب با سطح دانش فنی شرکت صورت نمی‌گرفت و سیستم بانکی برای صدور این ضمانت‌نامه‌ها یا تضامین قوی و یا سپرده نقدی بالایی را از شرکت دریافت می‌کرد. در همین راستا صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران مدل‌هایی را طراحی کرده است که بتواند ارزیابی شرکت‌ها را به صورت صحیح انجام دهد تا این ضمانت‌نامه‌ها را به صورت کاملا تسهیل شده و با حداقل تضامین در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار دهد. همچنین اینکه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از نظر پذیرش این ضمانت‌نامه‌ها توسط نهادهای کارگزاری مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم در بخش ضمانت‌نامه این است که شرکت‌ها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند، فقط باید فرایند اعتبارسنجی و ارزیابی صندوق را پشت سر بگذارند. چرا که تمامی خدمات صندوق بر اساس همین اعتبارسنجی و ارزیابی که تنها یکبار صورت می‌گیرد، به شرکت اختصاص داده می‌شود.

مدیر امور حقوقی و قراردادهای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران همچنین گفت: در جهت تسهیل‌گری خدمات ضمانت‌نامه‌ای صندوق، ما مدل‌های بانکی را مورد ارزیابی قرار دادیم و بر روی آن‌ها فرایند تسهیل‌سازی را برای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری صورت دادیم. از جمله این تسهیل‌سازی این است که در این مدل‌ها ما سپرده‌ی نقدی را به حداقل رسانده ایم و نسبت به بانک‌ها ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم که مبلغ ۵ درصد مبلغ ضمانت‌نامه است. کارمزدها نیز به حداقل رسیده است و مبلغ ۲ درصد به صورت سالیانه است. از دیگر موارد این است که شرکت‌ها به جای پرداخت کارمزد می‌توانند سپرده نقدی در اختیار صندوق قرار دهند و پس از پایان زمان ضمانت‌نامه سپرده نقدی خود را دریافت می‌کنند.

میر معنا در ادامه با اشاره به کارفرمایی‌هایی که تاکنون ضمانت‌نامه‌های صندوق را پذیرفته‌اند، اظهار کرد: صندوق‌ها و بانک‌ها، معادن، شهرداری‌ها، صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آب و برق (وزارت نیرو)، دانشگاه و مراکز آموزشی و سایر حوزه‌های خاص، جزو کارفرمایی‌هایی هستند که تاکنون ضمانت‌نامه‌های صندوق را پذیرفته اند.

دکتر محمدی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز به بیان توضیحات مربوط به خدمات سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و گفت: خدمات سرمایه‌گذاری از جمله خدمات جدید صندوق هست که دو سال است، آغاز شده است. در این نوع خدمت کلیه شرکت‌های فناور، دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور جهت بررسی به منظور سرمایه‌گذاری می‌توانند به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران مراجعه کنند.

محمدی در خصوص فرایند سرمایه‌گذاری صندوق، اظهار کرد: فرآیند سرمایه‎گذاری در صندوق طی چهار مرحله بررسی اولیه (شامل ارائه اولیه و معرفی اجمالی تیم، محصول و بازار)، بررسی موشکافانه (شامل ارائه برنامه کسب و کار و تحلیل رقبا، مزیت رقابتی، جریان نقدی)، ارزش‌گذاری (شامل جزئیات جریان درآمدی و هزینه ای و داده های تاریخی (در صورت وجود)) و در نهایت قرارداد (شامل ارائه ترم شیت اولیه و انعقاد قرارداد) صورت می‌گیرد.

محمدی ادامه داد: مدل خدمات هم سرمایه‌گذاری نیز توسط صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ارائه می‌شود که با نوع سرمایه‎‌گذاری متفاوت است. در این فرایند نیاز به حضور حداقل سه طرف و حداکثر چهار طرف است که در حالت سه طرفه صندوق عامل، صندوق نوآوری و کارگزار حضور داشته و در حالت چهار طرفه یک شرکت یا تیم یا گروه به حالت سوم اضافه می‌شود.

در بخش پایانی وبینار نیز به پرسش و پاسخ حول مطالب ارائه شده پرداخته شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)